Emne: Selvudnævnte Musik profeter ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej hr mand
dine "saksede" indlæg er selvfølgelig helt uden sammenhæng, men kan jo måske få dig til at fremstå sober og uskyldsren.
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
jdg1 skrev:
Hej Jonas,
Så er det nok lige at jeg må korrigere dig. Der er ikke kommet nogen ny surround-forstærker fra denon. Det eneste nye der er kommet, er en opdatering til den "gamle" AVC-A1SR. Denne hedder nu AVC-A1SRA. De to eneste forskelle er, at den nye model har 3. generation d-link og at den understøtter det nye pro-logic IIx. Anden forskel er der ikke.
Denne nye model er dog så vidt jeg ved, ikke kommet til landet endnu!? Så måske var det alligevel den "gamle" A1SR du "tunede" ? 
Men *tud* jeg glæder mig ikke til, at min A1SR og A11'er skal sendes til Tyskland og opgraderes  
|
|
|
yepper det var A1SR den med det link til dvd afspilleren jeg tunede ;O) han sagde den var helt ny og han have lige fået den. Men også lige meget for godt kom det til at lyde.
Køre du så 7.1 eller biamper du dine fronter for mere kontrol ?
|
|
|
Ok... 
Til stereo kan jeg dog ikke anbefale at bruge denon-linket, da dac'sne i dvd-afspilleren er bedre end dem i forstærkeren. Der kan høres forskel (med et fornuftigt kabel).
Jeg kører 5.1 og har ikke prøvet at biampe, men det kunna da være man skulle gøre forsøget!? Hvilke højtalere har ham gutten?
|
Til top |
|
|
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke været aktiv i debatten før, men har fulgt den tæt i et ganske pænt stykke tid snart, velsagtens halvandet år.
Her vil jeg så bare gerne indskyde, at jeg vil tage hatten af for Thomas Sillesen og LCaudio, at de vil bruge tid og energi på at svare på nogle, fra min side set, temmeligt agressive angreb på deres 'hjertensbørn'. miju har endnu engang brugt tid på at fortælle at alt er subjektivt, og det er lytteren og musikken det kommer an på, hvilket jeg må give ham ret i.
Til sidst vil jeg så også klappe ekko på skulderen for en sober måde at afslutte debatten på. Jeg var lidt bekymret på et tidspunkt...
mvh
|
Til top |
|
|
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
damn, glemte helt, hvis her Sillesen kommer forbi Svendborg er han hjertens velkommen til at kigge forbi og lave en lyttedemonstration. Når nu ekko ikke har meldt sig, må jeg kaste mig ind over...
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg faldt lige over dette indlæg fra Thomas Sillesen og kunne ikke holde mig selv tilbage, beklager hvis det kommer ind på et lidt sjovt tidspunkt men jeg var sgu' lige inspireret til at give Thomas svar på tiltale.
Thomas Sillesen skrev: ” Så er det ”sjovt” at komme på arbejde efterfølgende, og lade blikket glide igennem dagens post med diverse hifi blade, og se de alle taler om stereoperspektiv, detaljer, dynamik, og en masse andre ord der intet har med musik at gøre…”
Altså Thomas det er jo noget sludder, det vil være det samme som at påstå at farver, streger og lærred ikke har noget med et maleri at gøre. Du betragter maleriet på afstand og alt flyder smukt sammen til den komposition som fra kunstnerens side var tiltænkt, du begynder at undre dig over hvad der bidrager til denne spændende helhed og træder nærmere og kan se et mylder af detaljer, noget farve er lagt på med en spartel og giver konturer der igen giver skygger o.s.v. Jeg vil medgive dig at enkelt delene ikke har noget med musik at gøre men at sige at musik kan undvære alle disse elementer og så stadig betegnes musik, det kan da højest være meget kedelig musik. Detaljer er ikke musik men musik består af detaljer, det er så her vores anlæg skal vise om det formår at få alle detaljerne til at flyde sammen og give dig helheden men hvis det er et anlæg af en vis standart så vil du stadig med din opmærksomhed have mulighed for at fokusere på alle detaljerne. Jeg ved egentlig ikke hvad du har tænkt dig at disse anmeldere af HiFi-anlæg skal skrive om hvis ikke de ikke må skrive om alle de detaljer de oplever, de prøver jo at beskrive noget med ord der ret beset ikke kan beskrives. Det kunne da også blive nogle meget korte anmeldelser ”Dette anlæg spiller musik.(Densen ?)” eller ”Her høres kun lyde”. Ved hjælp af lidt lommefilosofi er jeg kommet frem til følgende ”musik bygger på forståelse, hvis du ikke forstår konceptet musik, vil du simpelthen være ude af stand til at høre andet end lyde”. Så at sige at, hvad var de nu du påstod, 95 % af alle anlæg ikke kunne spille musik er vel lige voldsomt nok, at man på nogle anlæg skal anstrenge sig mere end på andre anlæg for at opleve musikken kan du dog have ret i.
|
Til top |
|
|
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha - ha Lasse
Du skal bare lytte efter forskelle på et gammelt
Beatles nummer !! (Jonas )
Eller stå uden for lytterummet (Sillesen )
Så enkelt er det .
Mvh Peter.
|
Til top |
|
|
helmuth Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fatter simpelthen ikke at Thomas overhovedet gider at deltage i dette forum, han sidder med sit Firma og som enhver kan se, eller burde kunne, er det vist ikke ligefrem for reklamens skyld. Han kommer jo med sin holdning til Hifi lige fra hjertet. På den måde der bliver debatteret her ender det jo med at der sidder et sted mellem 10 og 12 personer og Chatter med hinanden. Men hvis disse 10 12 personer mener det er det de vil have ud af dette i øvrigt fremragende Site, ja så er det vil bare det. Dette har i øvrigt intet med det sidste indlæg at gøre, men blot tonen som jeg opfatter den efter have læst hele denne tråd igennem. Nå jeg må tilbage til Rødvinen
|
Til top |
|
|
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
helmuth skrev:
Jeg fatter simpelthen ikke at Thomas overhovedet gider at deltage i dette forum, han sidder med sit Firma og som enhver kan se, eller burde kunne, er det vist ikke ligefrem for reklamens skyld. Hæ hæ hvis der er noget jeg respekterer Hr. Sillesen for er det hans evner udi denne disciplin. Manden er tydeligvis meget intelligent så jeg tror ikke du skal undervurdere ham på dette punkt. Jeg forstår udmærket godt at han "gider".
Han kommer jo med sin holdning til Hifi lige fra hjertet. På den måde der bliver debatteret her ender det jo med at der sidder et sted mellem 10 og 12 personer og Chatter med hinanden. Men hvis disse 10 12 personer mener det er det de vil have ud af dette i øvrigt fremragende Site, ja så er det vil bare det. Jeg kan ikke tale for alle, men jeg vil gerne opnå følgende ved at frekventere hifi4all:
1) blive inspireret til at udvide min musikalske horisont 2) udveksle erfaringer med ligesindende omkring hifi produkter 3) få mere indsigt og viden omkring de tekniske aspekter på såvel hifi produkter som musikoptagelser 4) blive underholdt
Jeg er glad for at kunne sige at alle 4 mål til stadighed bliver opfyldet.
Når jeg derimod støder på tvivlsomme postulater og useriøse argumenter for disse, forbeholder jeg mig retten til at reagere. Især når man prøver at tage selve kunstarten (musikken) som gidsel for at få ret i sine postulater. Og endnu mere når man kun kan fremhæve egne fortræffeligheder ved at nedgøre andre. 
Dette har i øvrigt intet med det sidste indlæg at gøre, men blot tonen som jeg opfatter den efter have læst hele denne tråd igennem. Nå jeg må tilbage til Rødvinen
Helmut, jeg vil så gerne forstå hvorfor du skriver som du skriver, men for nuværende er jeg ikke i stand til det. Er du i øvrigt i familie med herman? 
|
|
|
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 02:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede egentligt denne tråd var afgået ved døden, men må sige den er mere sejlivet, end jeg havde forestillet mig ;-)
Som flere har nævnt, er tonen generelt fra nogle deltagere i debatten ganske uforsonlig, og jeg sidder da også selv med fornemmelsen af at formålet ikke er en konstruktiv dialog, men derimod at få modparten ned med nakken. Imidlertid er det et bevidst valg at jeg deltager i debatten herinde, ganske enkelt fordi vi har valgt at modgå udsagn om Densen som vi mener er forkerte. Vi kunne også have valgt at ignorere disse, men har valgt at modgå dem, for at forhindre alt for mange myter i at opstå.
Det er ærgeligt at Ekko har valgt at melde sig ud af debatten simpelthen fordi alle principielt bør deltage hvis de har lyst, men samtidig er det vist åbenlyst at hvis alle Ekko’s indlæg havde været så sobre i formuleringen som det sidste, ville redaktøren nok heller ikke havde skredet ind.
Til Hurtig,
Jeg mener nu godt man kan sige at man på denne måde opnår 17bit opløsning på kildematerialet, det er ikke helt det samme som noiseshaping. Jeg har i øvrigt i en tidligere tråd refereret til noget mere grundig dokumentation af teknologien.
Til Hurtig, miju m.fl.
Jeg er ikke enig i jeres betragtning om at alt er subjektiv. Jeg har tidligere skrevet mange indlæg om dette, og skal derfor ikke starte debatten op igen, kun sige at der findes klart objektive kriterier for at vurdere musikalske færdigheder, og dermed hifi anlæg der kan spille musik, (og dem der ikke kan…) og derfor kan man også sagtens opnå konsensus.
Lasse er egentligt inde på det i hans eksempel med kunst. Nu har jeg samlet på kunst de sidste 18 år, og må indrømme at når jeg diskuterer emnet med de kunstnere og galleriejere jeg kender, taler vi netop ikke om farver, men derimod om udtrykket og det emotionelle i de enkelte værker. Når vi begejstres over en detalje, er det ikke grundet farven, men modsætningerne-kontrasterne i billedet. Meget lig når man overraskes over et temposkift eller en avanceret basgang i et musikstykke, en sanger der tydeligt synger frit men samtidig har en utrolig sans for rytmen og et nærvær der giver os kuldegysninger.
Når vi taler om hifi taler vi derimod ikke om det emotionelle, men forsøger at kvantisere alt ved at putte det ind i bokse, og evaluere disse, f.eks ”hvor bredt er stereoperspektivet”. Men man kan sagtens evaluere hifi med musik, og skrive lange artikler om det, musik er langt langt mere komplekst end hifi. J
Det er også derfor jeg har nævnt at om et anlæg kan spille musik, kan man med lethed høre fra rummet ved siden af. Ligesom når man ankommer til en koncert og står i garderoben udenfor selve koncertsalen med lethed kan høre om bandet spiller så det virkeligt svinger.
Jeg tror som Satmit, at flere føler sig trådt over tæerne når jeg har tilladt mig at sige at der ikke findes meget hifi udstyr der kan spille musik, men jeg har bare svært ved at skrive anderledes, når det er sådan jeg oplever verden.
Jeg har sagt det tidligere, og det virker sikkert utroligt provokerende på mange, men jeg oplever egentligt at det skyldes at man som hifi entusiast bevæger sig mere og mere væk fra musikken, i stedet begynder man at diskutere hifi parametrene (Stereoperspektiv mv), men som nogle har nævnt så opnår man ofte mere musik med en bilradio end et highend anlæg. Kombinerer man det med, at vi alle kender eksempler på musikelskere med store musiksamlinger, der har et anlæg enhver hifi entusiast vil kalde et skod anlæg og alligevel nyder musikken med stor stor glæde, ja, så er det altså på tide at man begynder at stoppe op og tænke over hvorfor normale mennesker ikke tænder på highend…..
”Måske” er det sandt at det meste highend simpelthen ikke spiller mere musik end billige junk anlæg, simpelthen fordi ingen har fokuseret på musikken da de dyre anlæg blev udviklet, men man har pinedød skulle have stereoperspektivet til at blive præcist 8,22 meter bredt.
Med andre ord taler vi simpelthen om forskellige niveauer af erkendelse. HiFi entusiaster hører på HiFi og normale mennesker hører på musik, og for mig er et godt audioprodukt et der både spiller perfekt HiFi og perfekt musik.
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas og alle andre.
Fornemmer jeg med dit sidste indlæg en lille opblødning i din holdning til hvad der kan spille musik, og skal jeg forstå dig der hen, at når du siger at en meget høj procentdel af alle anlæg ikke kan spille musik, så mener du high-end anlæg ?
Jeg tror egentlig at jeg står med et ben i hver lejr (en truende skizofreni ?) men jeg mener altså at jeg kan høre musik, og må jeg lige påpege at musikken har altid for mig været udgangspunktet, O.K. jeg har så været ude i nogle vildfarelser men jeg mener selv at jeg er tilbage på sporet. Desværre har jeg en lille fejl og det er at jeg er forbandet god til at høre, hvad skal jeg kalde det, virkelighedsfremmede eller måske nærmere virkelighedsforstyrrende unoder og her taler jeg ikke perspektiv og hvad der ellers er af HIFI parametre. Jeg mener selv at jeg kan høre når det lyder rigtigt og forkert, lidt ligesom at man altid kan høre forskel på rigtig naturlig levende rumklang og så den allestedsværende digitale af slagsen.
Jeg har én mening om High-End, ved du hvad det er ? det er sgu for dyrt ;-)) Nej, spøg til side men jeg mener at fejlen ved de High-End anlæg jeg har hørt er at de lyder af High-End, de er designet til at tilføre noget og du kan altså høre det uanset hvad du spiller på anlægget. I mange tilfælde holder High-End anlæg musikken i et så krampagtigt greb at det sgu’ tager livet af det, men bortset fra det så er der jo alle de detaljer der skal være, det hænger bare ikke sammen. Men begrebet High-End stammer jo også fra The U.S. of A. så det er klart at imponatorfaktoren skal være i højsædet, man bliver desværre bare så hurtigt træt af at blive imponeret og så er vi tilbage ved om det kan spille musik, så bliver det anlæg skiftet og et nyt et af slagsen får plads i lytterummet og det spiller også imponerende men bare ikke musik.
|
Til top |
|
|
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Hej Thomas og alle andre.
Fornemmer jeg med dit sidste indlæg en lille opblødning i din holdning til hvad der kan spille musik, og skal jeg forstå dig der hen, at når du siger at en meget høj procentdel af alle anlæg ikke kan spille musik, så mener du high-end anlæg ? Ja sådan tolker jeg det også, og det er jo glædeligt, selvom der er lang vej endnu.
Jeg tror egentlig at jeg står med et ben i hver lejr (en truende skizofreni ?) men jeg mener altså at jeg kan høre musik, og må jeg lige påpege at musikken har altid for mig været udgangspunktet, O.K. jeg har så været ude i nogle vildfarelser men jeg mener selv at jeg er tilbage på sporet. Desværre har jeg en lille fejl og det er at jeg er forbandet god til at høre, hvad skal jeg kalde det, virkelighedsfremmede eller måske nærmere virkelighedsforstyrrende unoder og her taler jeg ikke perspektiv og hvad der ellers er af HIFI parametre. Jeg mener selv at jeg kan høre når det lyder rigtigt og forkert, lidt ligesom at man altid kan høre forskel på rigtig naturlig levende rumklang og så den allestedsværende digitale af slagsen.
Jeg har én mening om High-End, ved du hvad det er ? det er sgu for dyrt ;-)) Nej, spøg til side men jeg mener at fejlen ved de High-End anlæg jeg har hørt er at de lyder af High-End, de er designet til at tilføre noget og du kan altså høre det uanset hvad du spiller på anlægget. I mange tilfælde holder High-End anlæg musikken i et så krampagtigt greb at det sgu’ tager livet af det, men bortset fra det så er der jo alle de detaljer der skal være, det hænger bare ikke sammen. Men begrebet High-End stammer jo også fra The U.S. of A. så det er klart at imponatorfaktoren skal være i højsædet, man bliver desværre bare så hurtigt træt af at blive imponeret og så er vi tilbage ved om det kan spille musik, så bliver det anlæg skiftet og et nyt et af slagsen får plads i lytterummet og det spiller også imponerende men bare ikke musik. Intet er så imponerende som live musik derfor forstår jeg ikke helt hvorledes dette hænger sammmen. Jeg forstår heller ikke helt hvordan din sidste sætning hænger sammen med dit (for øvrigt ganske korrekte) "slogan" nederst... "Musik opstår mellem ørene, hvis du tror at det kommer fra dit anlæg så . . . . ."
|
|
|
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Buddy
Det kan da godt være at du har fanget mig der, men jeg vil nu alligevel prøve på at redde den på stregen. Jeg mener at evnen til at opfatte de lyde der kommer fra anlægget som musik befinder sig mellem ørene, her mener jeg så at vores anlæg kan gøre dette mere eller mindre krævende. Nogle anlæg præsenterer bare musikken så du umiddelbart forstår denne og bliver revet med (gode anlæg) med andre anlæg må du kæmpe lidt mere, anstrenge dig for at stykke det sammen, dette er typisk anlæg du hurtigt bliver trætte af at lytte på, ikke fordi de behøver at være specielt dårlige på de enkelte parametre, de kan faktisk være fremragende men du skal koncentrere dig om at få elementerne til at flyde sammen, ligesom du skal anstrenge dig for at se et 3D billede der er skjult i en masse krims krams.
Jeg mener lige som dig at live musik, det er bare rigtigt. Her får den en på hatten, der er dog andre elementer på spil som i den grad former vores opfattelse, man skal i den forbindelse ikke undervurdere synsindtrykket samt være tilstede, duften (man får næsten lyst til at råbe:”lad lige piben gå rundt” i værtfald hvis vi snakker om rockmusik), her taler vi totaloplevelse, det går jeg bestemt ind for men det kan nok ikke helt sammenlignes med det at sidde i din egen stue med dit anlæg og det eneste stemningsskabende / bærende er lyden, det stiller nogle voldsomme krav til dit anlæg om at levere varen.
Lasse skrev: Men begrebet High-End stammer jo også fra The U.S. of A. så det er klart at imponatorfaktoren skal være i højsædet, man bliver desværre bare så hurtigt træt af at blive imponeret og så er vi tilbage ved om det kan spille musik, så bliver det anlæg skiftet og et nyt et af slagsen får plads i lytterummet og det spiller også imponerende men bare ikke musik.
Buddy skriver endvidere: ”Intet er så imponerende som live musik derfor forstår jeg ikke helt hvorledes dette hænger sammen.”
Med det mener jeg at de enkelte elementer kan sagtens være imponerende, der er virkelig bas der går helt ned i tæerne og stram er den også, eller diskanten er simpelthen så fantastisk opløst at man skulle tro at små diamanter hang i snore og klingende lystigt, og det kan alt sammen være meget imponerende men hvis det ikke hænger sammen så ender det hurtigt med at det er det eneste at være imponeret over. Der er noget der hedder lyttetræthed og det kan godt være fordi at den der metaldiskant er sgu’ lige aggressiv nok men det kan også være manglen på sammenhæng der giver lyttetræthed. Det samme kan du opleve ved en live koncert hvor det hele ikke swinger en meter, alt bliver reduceret til larm og ligegyldighed.
|
Til top |
|
|
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse
Lasse skrev: Med det mener jeg at de enkelte elementer kan sagtens være imponerende, der er virkelig bas der går helt ned i tæerne og stram er den også, eller diskanten er simpelthen så fantastisk opløst at man skulle tro at små diamanter hang i snore og klingende lystigt, og det kan alt sammen være meget imponerende men hvis det ikke hænger sammen så ender det hurtigt med at det er det eneste at være imponeret over. Der er noget der hedder lyttetræthed og det kan godt være fordi at den der metaldiskant er sgu’ lige aggressiv nok men det kan også være manglen på sammenhæng der giver lyttetræthed. Det samme kan du opleve ved en live koncert hvor det hele ikke swinger en meter, alt bliver reduceret til larm og ligegyldighed.
Ja OK. Det kan jeg sagtens forstå.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas S. skriver : Jeg er ikke enig i jeres betragtning om at alt er subjektiv.
Hvordan kan det nogensinde blive andet!!?? da musik og musikalitet er baseret på opfattelse og følelser!! og dette er meget subjektive begreber!.. der er intet konkret matematik eller mål og vejbart i dette!! og alt der falder uden for dette! ER SUBJEKTIVT!!...
Jeg har tidligere skrevet mange indlæg om dette, og skal derfor ikke starte debatten op igen, kun sige at der findes klart objektive kriterier for at vurdere musikalske færdigheder, og dermed hifi anlæg der kan spille musik, (og dem der ikke kan…) og derfor kan man også sagtens opnå konsensus.
NEJ!! her tager du fejl! der findes lige så objektive kriterier som hvad der er god musik og ikke!!.. og hvad er det???? og enighed kan sagtens opnås trods divergerende opfattelse.. men kun til en grænse!!.. og i relativ store træk!.. ( selvfølgelig er der samenfald af opfattelser! derfor kan man grupere de der køber det ene eller det ander grej!! eks : Holfi folk, Densen drenge, Naim nørder, Linn ister, Marklevinson mænd, Krell kræsende, Rør rødder!! osv osv osv ....) alle vil sværge på at netop DET! er det mest musikalske!!.. ( og andet skulle være underligt om man mente eller opfattede når man ligger flere hundrede tusinde på "bordet" for et og andet!! )
Jeg mener nu at når ikke alle har Densen men tillader sig at have andet og mene at netop DET! er musikalsk og bedsts så er din betragtning og udtalelse om at så ved de ikke hvad musik eller musikalitet er! er for let købt!! ( det kunne i princippet lige så godt være DIG! der ikke ved hvad musikalitet er!??)
for mig er et godt audioprodukt et der både spiller perfekt HiFi og perfekt musik.
Her kan vi kun være enige!!..
Men!!!.....
Mit eks. reference udstyr er : Marklevinson : ML32 Reference, og ML 33 Reference & dCS Verdi La Scala, Purcell & Elgar plus cd. kombi. med Taralabs The One kabler, samt JMLab Grand Utopia højtalere.
( Har haft den udsøgte fornøjelse at opleve nettop denne kombination!!)
Dette udstyr er i mine øre det mest musikalske og i forhold til musik gengivelsen "usynlige" ( korekte og ufarvede ) udstyr der findes!!
Og Densen kommer ikke i nærheden af dette på NOGEN! som helst parametre!! og lyder ikke på samme måde!... igen vil jeg pointere !! ikke at det lyder dårligt og især ikke til prisen!! MEN! at hævde at det er det mest musikalske og eks spiller mere musik end for omtalte highend! er decideret latterligt og grænsende til storheds vanvid og indbilning!!...
Og at påstå at hvis jeg finder før omtalte udstyr værende det mest musikalske, så ved jeg ikke hvad musikalitet er!! er det samme som at sige at JEG VED BEDST OG ALLE DER IKKE ER ENIG MED MIG OG OPFATTER PÅ SAMME MÅDE SOM MIG ER UVIDENDE OG DUMME OG FORKERT PÅ DEN!!... ( det er så en mening man kan personligt have!... men at ytre denne offentligt og som en og anden sandhed hugget i sten!.. finder jeg ganske usmart og indbilsk!!.. ( hvem har gjort dig til musik gud! / dommer!!???)
Et gammelt Kinesisk ordsprog siger at : Den der tror at han ved bedst ved INTET!!!..
Manden der har det før omtalte grej er tilfældigvis prof. musiker gennem 35 år... og har valgt dette da det er det der bedst lader musikken komme til sin ret så upåvirket af teknikken som nu teknisk muligt!.. flere kolegaer (nogle faktisk ganske kendte ) giver ham inderligt ret i dette!!
Og skal jeg tage noget for "face value" og en udtalelse om netio dette hvad der bedst gengiver musikken som den er! så tager jeg nok any time!! en sådan persons ( personers) ordlydende for det!!.. især når det stemmer rimeligt godt overens med hvad jeg selv opfatter som vellydende!!.. jeg har bestemt ikke selv kompetance / erfaring til at udtale mig om eller danne mening om hvad der er mest RIGTIGT!!... kun hvad jeg opfatter selv som mest vellydende og fornæmmer er nogenlunde som jeg selv opfatter det jeg høre mm.!...men når det rammer rimelig sammen med dette! så er jeg ikke så meget i tvivl!!...
Hvordan kan det være at folk med sådan erfaring ikke vælger densen???( når de nu kunne spare en hel del penge på det endda!!??...) nåååååå... jo!!... de ved jo ikke hvad musik og musikalitet er jo...!!.. .... Det ved DU! bedre!!!! hummmmmmmmm!!???????.......... mon nu det!?? 
Musik opstår mellem ørene, har du som sagt selv udtalt!! og her er vi jo total enige!!.. men det der opstår mellem ørene er ganske subjektivt og individuelt!!.. det drejer sig om OPFATTELSE!! og denne divergere! også selv om der på mange punkter mellem de enkelte individer kan være sammenfald i dele af opfattelsen.... ( defor de før omtalte gruperinger!)
Densen er godt!! og spiller et godt bud på musikalitet mm. MEN! der er altså ikke DET! mest musikalsk og rigtige udstyr!!... der er andet der giver et lige så godt bud! og der er det der er mere rigtigt OG MUSIKALSK!!..
Sorry!!... Thomas men "dine" "trær" vokser altså heller ikke ind i "himlen".........
Og du er altså IKKE! all vidende hvad angår musik & musikalitet!! ikke efter min mening / opfattelse & erfaring!! samt helt sikkert mange andres også!!
Du / i laver godt udstyr på lige fod med så mange andre!! og selvfølgelig kan du bedst lide det! og finder det bedst!! ( andet ville være ganske underligt!!) DU har DIN! opfattelse! denne går DU! udfra!.. og det er så det!!.. denne er ikke mere værd end så mange andres!! for alle os andre end dig selv!!.. og det vil klæde dig at huske på det her!.. jeg henføre til før omtalte kinesiske ordsprog!!...
Ellers er det da prisværdigt at du er her og deltager i debat! og det er da også ganske fornøjligt / lærerigt mm... hatten af for det!!..
Men fald nu bare ikke i Jonas kategorien!! der føre sig frem som en guro eller all vidende profet!!... DET! er ikke særligt prisværdigt!!..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at kommentarerne omkring high-end er interessante ... er det lavet for at spille musik, eller for at imponere (ved at spille musik på en bestemt måde).
Jeg medgiver at det er sat på spidsen ... men det er nok lidt det det hele handler om.
Jeg kan huske jeg hørte en demo med Wilson Watt 7, og det helt store GAMUT (stereotrin), + valhalla kabler. Jeg var meget imponeret, og ville helt sikkert gerne have det hjemme hos mig .... og så alligevel ikke!
Det lød meget imponerende ... og bagefter tænkte jeg ... meget imponerende ... men ikke særligt medrivende. Derhjemme lyder det ikke så stort/imponerende ... men mere live... mindre perfekt!
Nu kan man ikke sammenligne en demo på et hotel, med det derhjemme, det ved jeg ... men det er i min bog, forskellen er på at spille hifi og på at spille musik - indlevelsen. Jeg vil ikke blive imponeret ... jeg vil forføres!
OG HUSK det er ikek for at hænge hverken GAMUT, Wilson eller Nordost ud, men for at illustere en holdning. Har hørt alle dele i andre sammenhænge, hvor det lød mere musikalsk!
SATMIT
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
Jeg synes at kommentarerne omkring high-end er interessante ... er det lavet for at spille musik, eller for at imponere (ved at spille musik på en bestemt måde).
Jeg medgiver at det er sat på spidsen ... men det er nok lidt det det hele handler om.
Jeg kan huske jeg hørte en demo med Wilson Watt 7, og det helt store GAMUT (stereotrin), + valhalla kabler. Jeg var meget imponeret, og ville helt sikkert gerne have det hjemme hos mig .... og så alligevel ikke!
Det lød meget imponerende ... og bagefter tænkte jeg ... meget imponerende ... men ikke særligt medrivende. Derhjemme lyder det ikke så stort/imponerende ... men mere live... mindre perfekt!
Nu kan man ikke sammenligne en demo på et hotel, med det derhjemme, det ved jeg ... men det er i min bog, forskellen er på at spille hifi og på at spille musik - indlevelsen. Jeg vil ikke blive imponeret ... jeg vil forføres!
OG HUSK det er ikek for at hænge hverken GAMUT, Wilson eller Nordost ud, men for at illustere en holdning. Har hørt alle dele i andre sammenhænge, hvor det lød mere musikalsk!
SATMIT
|
|
|

Musikalitet er nogete jeg har erfaret man kan få med opsætning og det dur ikke kun med Linn.
Jeg er enig i at noget kan lyde stort eller imponeret men hvad så med det musik som er mindre imponerende måske et enkelt fløjtespil eller tilbagelænet kvad ?
Et anlæg skal spille forskelle men det har jeg jo sagt så mange gange.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musikalitet og en god oplevelse er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man absolut SKAL have highend!! .. mindre kan formidle det ret godt!!.......
Og et "billigere" godt sammensat og opstillet anlæg kan sagtens spille bedre end et dyre der er knap så hældigt sammensat og opstillet mm.!!.. ak jo!!...
(Man kan komme MEGET!! langt med de så kaldte "mid price" anlæg 30 - 40000 kr. til 60 - 70000 kr. for det HELE!!.. så langt at forskellen mellem dette og det til 100000 +++ bliver meget lille og mange vil seriøst skulle spørge sig selv om det er det værd!??
Selv i prisen fra 15000 op til 30 - 40000 kr. kan mange ( de fleste) få noget der mere end vil tilfredsstille dem!!.. og her få en rigtig god og troværdig musik oplevelse!!..
Men mest interasant og der hvor de største udfordringer ligger er dog i mellem området ( hvor jeg iøvrigt selv befinder mig )
( Hvad der så er mest og bla bla bla!?? gider jeg ikke at komme nærmere ind på her!!.. lad mig bare sige at der er masser af musikalitet og fede oplevelser og troværdighed at finde i meget af det udstyr i denne pris klasse!!)
Musikalitet og her af en god troværdig oplevelse kan sagtens findes, opnås og opleves på andet end noget til flere hundrede tusinde!!..
Det helt dyre/ "tunge" grej har bare lidt mere af det hele!! men det kan man sagtens abstrahere fra!.. for de fleste normale mennesker er det mulehår der skiller! selv om freaks og fanatikere vil hævde at det er lysår!!.. man kan indbilde sig meget!! jo!!... især hvis man har betalt havd man kan få et mindre paracell hus for!!.. SÅ SKAL!! DET SGU VÆRE DET BEDRE!! 
Men ok!! der er "noget" over meget af det helt tunge grej og især kvalitets og finish / udseende / kvalitets mæssigt mm. det ER! lækkert og exclusivt!! !.. ( og det er jo en stor del af hvad man betaler for!!)
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse og Buddy,
Jeg ved egentligt ikke om jeg har opblødt mine holdninger, men jeg synes I begge er inde på nogle væsentlige ting i jeres indlæg.
Til Miju,
Jeg føler lidt at vores meningsudveksling går i ring, så hvis vi skal videre, er du nok nød til at definere hvad du opfatter som musikalsk lyd.
I øvrigt nævner du et dyrt audiosystem som en reference, og det minder mig umiddelbart om en gammel historie fra et amerikansk hifi magasin. Arnie Nudell var stoppet hos Infinity, og havde grundlagt Genesis. På en hifi udstilling lancerede Genesis så deres topmodel af højttalere. Et system der mindede om de IRS Reference Arnie Nudell havde udviklet mens han var ved Infinity. Der blev spillet flot musik og alle var enige om at det lød rigtigt godt, indtil der var en ung fyr der dristede sig til at bede om at få spillet en gammel plade med Sly and the Family Stone….
Det lød mildest talt ikke godt….
Der gik få sekunder så blev den formastelige Sly and the Family Stone optagelse flået af… Det kom til et mindre skænderi, og den formastelige unge mand blev bortvist…
Men det stoppede ikke her, den unge mand var næsten lige startet som hifi anmelder på magasinet, og der blev en mindre skandale ud af at han havde tilladt sig at spille sådan noget junk på sådan et fint high end system, der kom læserbreve fra hifientusiaster der syntes at det var groft han ikke havde evalueret anlægget med en ordentlig optagelse med god lyd. I et af de konkurrerende magasiner skrev redaktøren et 2 sider langt indlæg om hans manglende evner …Og det endte da også med at han ikke er hifi anmelder mere…
Hvad for en slags musik lytter du til når du evaluerer et hifi anlæg miju ? __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lytter til alt!!..
Pop, teckno, dance, trance, R&B, Blues ( især!!), Jazz, klassisk, akustisk, Celtik mm.
Gammelt & nyt.. gode & dårlige optagelser!...
Jeg vil dog godt have det SOM DET ER!! og er optagelsen dårlig skal det da afsløres nådesløst!! for så vil det omvendt afsløre gode optagelser som netop det!!!!
Hvis musikken i sig selv swinger og er god! og indholdet er musikalsk!?? så abstrahere jeg relativ nemt fra den afsløring et godt anlæg viser af en mindre vellkkket indspilning!..
Når jeg evaluere et anlæg bruger jeg derfor et bredt udvalg af før omtalte musik typer.. men så klart det jeg bedst kan lide som er Blues, Jazz & enkel god akustisk musik!!.. ( og her anvender jeg ikke kun kanon speciel indspilninger!! men ganske alm. bredt udvalg af hvad jeg har af musik jeg kan lide nut og gammelt!!)
Hvis udstyr ikke afsløre mindre gode eller deciderede dårlige optagelser som netop dette og med så stor tydelighed som muligt! ja!.. så har det allerede fejlet den første indledende test!!.. godt musik og gode indspilninger lyder jo næsten godt på alt!!.. sååå....
Dit eksempel finder jeg lidt underligt!! og hvad så?? at der sættes et elendigt nummer eller et nummer der er elendigt optaget på ?? so what!! det skal da afsløres nådesløst!! og omvendt!!... at de så ikke ville spille det og flåede det af og bortviste manden er jo bare lidt latterligt!! ... hvis anlæget afslørede dårlig indspilning så er det jo fint nok!! ( hvis den er det!!) hvis de gjorde det fordi musik stilen var i modstrid med hvad de ellers ville spille er det åndsvagt!!..
Et godt system spiller alt!! men som det nu er!!... god og dårligt!!.. er indholdet godt og musikalsk så vises det!! hvis ikke så vises det lige så tydeligt!.. ( ellers er der noget galt!!)
Udstyr må da ikke få noget til at lyde bedre end det er!?? eller??? det vil jo være farvning om noget er!???
Musikalsk lyd er at det swinger så tæt på som jeg husker det IRL. altså hvordan jeg husker det og den følelse jeg får når jeg høre rigtig levende musik!.. hvis udstyret kan gengive så jeg opnår lidt af den samme følelse!!! og at de små nakke hår rejser sig!.. og jeg uvilkårligt tænker og føler : DETTE ER GODT DETTE ER RIGTIGT!! SÅDAN!!!! SÅDAN!! LYDER DET SÅDAN SKAL DET LYDE!!.. hvis jeg bare fornæmmer at det swinger og river mig med!.. og lader musikken komme frit frem og nærmest trækker mig ind i den!.. når jeg faktisk glæmmer alt om hifi parametre så som detaljering, opløsning, dynamik, bas dybde, perspektiv, micro dynamik og detaljer, og alt det der!!.. men bare oplever en "RIGTIG"" og overbevisende HELHED!!... ja! så er det musikalsk!..
Enklere sagt! Musikalsk lyd er det jeg høre og oplever når jeg høre rigtig musik live ( IRL )
Og når jeg får den oplevelse og genkender dette over et anlæg der reproducere musikken, så er det musikalsk!!..
Det udstyr der der i mine øre gengiver mest hen imod det jeg oplever når jeg høre musik IRL. er det mest musikalske..
( og jeg går ofte til koncerter og har arbejdet med musik som teknikker & Dj i mere end 25 år!! så! DET! er min baggrund og erfaring!!)
længere er det ikke!!
Og det før omtalte referance anlæg jeg har hørt GØR DETTE!! bedre end noget andet jeg har hørt!!
Og det betydelig mindre bekostelige udstyr jeg selv har, er det til de penge jeg har kunne ofre!! der kommer nærmest dette inden for dets begrænsninger!.. derfor har jeg netop DET! og ikke andet!!...
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musikken døde da cd'en blev opfundet. Bevarres det er dat gået fremad med Cd'en, men analog aftasteres hastige fremmarch viser vel med alt tydelighed at noget er galt. De fine og rene lyde som kommer ud af cd'en har i den grad sat fokus på detaljer og strero perspektiv. For livet og sammenhængen er død, eller ialtfald langt imellem. Mange udviklere dyrker kæpheste og teknologier og ikke musik. Tænk bare på Tact, Ishuset LC audio mm. målet er ikke at udvikle bedre musikalske produkter, men at skabe markeds niecher hvor der produktmæssigt kan spares penge på apparater med bedre eller tilsvarende tekniske data. Min påstand er at tekniske data og musikalsk gengivelse intet har til fælles. Jeg har flere gange lyttet på icepower og tænkt hvor er det rent, men også i den grad kedeligt. Jeg må desværre give Thomas så evindeligt ret. Fokus ligger ikke på at udvikle musikalske produkter for det kan ikke evalueres ved målinger, men snare at udvikle produkter til en given specifikation, det være sig kostpris mæssigt, data mæssigt eller ved brug at en bestemt patenteret teknologi.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|