Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Selvudnævnte Musik profeter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Lasse : nu tolker jeg lige lidt her og konkluderer at HighEnd er for HIFI hvad Rolex er for ure, du behøver ikke have et Rolex for at se hvad klokken er men det er "edder maerme" blæret at vise frem.

JA!! de er "blæret" at vise frem til DE der går op i det!...  jeg har selv to! et Submariner og et alm. Oyster.

MEN!! der er billigere ure der er mere precise!..  sååååå....??

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Herman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Lasse skrev;

Må jeg lige spørge, kan et anlæg være musikalsk ?

Jeg mener det ikke, for hvis det var i anlægget musikaliteten opstod
så kunne man jo smide enhver "wanna be" guitarist der kunne 3
akkorder i et studie sammen med nogle garvede gutter og så
afspille det over et "musikalsk" anlæg og så ville det grangiveligt
lyde som om han spiller fint sammen med de andre musikkere.

Det jeg mener der er blevet sagt herinde er at du ikke
kan tilføre musik i et anlæg, men kun miste det!

Ved anlæg betyder musikalsk tilgivende, det er lige som at spise
tyrkiske peberbolcher med papir på, de er slet ikke stærke, jeg
foretrækker nu at tage papiret af.

jeg tror ikke der er nogen der snakker om msikalsk
tilgivende men mere om at bevare den musik der var tilstede. Altså
formidle den rytme og nerve der var..

Thomas Sillesen argumenterer med at man jo også skal kunne holde
ud at hører på de 98% af CD'erne der ikke er teknisk perfekte, og at
vi må gå ud fra at når man inviterer nogle musikkere i studiet så er
det fordi at de kan spille. Dette er ikke en god argumentation, det
flytter ansvaret væk fra pladeselskaberne og deres teknikere og
lader det være op til os ved hjælp af vores anlæg at rette op de fejl
som pladeproducenterne har lavet.

I dette tror jeg nok de fleste kan være enig med dig,
men man må tage udgangspunkt i den "sørgelige" verden vi lever ,
og ikke en ønskværdig verden..! Men begynd bare at sende mails
rundt til samtlige pladeselskaber og se hvad der sker..

Ps. Jeg troede ellers du havde været til Densen demo og KUNNE li`
det du hørte..? Hvorfor jeg siger dette er fordi det virker om du
argumentere for begge synspunkter hvilket selvfølgelig kan være ok,
men en smule forvirrende.. Jeg var selv til stede og er enig med
dig i at det lød godt, men er endnu ikke blevet enig med mig selv,
om det var for meget af det gode eller bare rigtig tilpas..!

Med venlig hilsen.
Til top Vis Herman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Herman

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=SATMIT]

Mine erfaringer siger mig nu, at langt flere end Linn og Naim har en filosofi de kører efter ... eller et fast lydideal.

Jeg synes f.eks. Krell er meget "in your face", ligesom SAT/Advance er til den kølige side og sådan kan man blive ved. Forskellene er måske ikke kæmpe på elektronikken men tag så højttalere. Tag Wilson ... "in your face" igen ..., tag B&W tag Dynaudio, de har alle deres egen lyd.

Så lad være med at sige at det kun vedrører Jonas og Linn ... de fleste af de store mærker har en egenlyd ... som går igen fra model til model (gælder især højttalere).

Der er ikke noget galt med det ... men når man vælger en af disse mærker ... så foretager man et smagsmæssigt valg ... nogen tror at det er fordi de vælger det "den naturtro løsning" andre er måske mere bevidste om at det er en smagssag.

Helt korekt!! DER FINDES INTET DER ER 100% NEUTRALT ELLER MEST RIGTIGT!! det tillader dagens teknik ikke!! der vil ALTID! være forvrængning, tab, modstand og andre faktore der spiller ind, som alle bevirker en farvning af lyden..

Hvilken farvning der er mindst eller mest rigtig eller ( hvad mange blot går efter) bare lyder bedst!?? er subjektivt da det afhænger af ørene der lytter!!..

ALLE!! laver et smags mæssigt valg!! ( uanset hvad de ellers tror og bilder sig selv og andre ind!!)

Alle fabrikanter / producenter har også en og anden filosofi eller holædning og mening / opfattelse af hvordan det skal lyde! spørgsmålet er hvilken af dem DIN! opfattelse matcher bedst og mest muligt!!??

Som Mike er inde på så kan man måle sig til meget (hvorfor det siger BÅÅÅT), men mit bud er at når vi taler om godt udstyr ... så kan det meget vel måle ens, og lyde ret så forskelligt.  

YEP!!  her siger målinger og data meget lidt!!... og er praktisktaget ubrugbart!! kun på højtalere kan man faktisk nogenlunde se og bruge målinger til en del af valget og bedømningen! men også her er der en del umålbare og kun hør bare faktore der spiller ind!!

Og så lad os en gang slå fast ... det er kun musik der kan få noget til at lyde musikalsk ... og et anlæg kan kun ødelægge denne stemning!

Helt enig!!

Det bedste anlæg og mest musikalske er det der påvirker signalet mindst muligt fra cd. skive og helt ud til højtalerne og frem til dine øre!!

MEN!! igen!!!! hvad der gør dette bedste er også meget subjektivt!! da det afhænger af den enkeltes opfattelse af hvad og hvormeget der skal til for at opnå dette!??

Den meneskelige faktor og personlige opfattelse og divergeringer i denne er den faktor der gør at der ikke findes det ultimative rigtige anlæg!!

Måske findes det??? jeg ved det ikke?? men hvis det gør!?.. er der aligevel ikke enighed om at det er det og mange ved så ikke at det er det og vil ikke engang opfatte det som det mest rigtige selv om det er det!?? og igen!! det kan ikke måles 100% eller bevises 100%...   og så længe det ikke kan det!??  forbliver det som det er nu!...  og det er at mest rigtigt og mest neutralt og derfor mest musikalsk er et subjektivt begreb der divergere fra person til person!..

Og universel enighed opnås aldrig!!...

der findes IKKE! ET! produkt hvor alle hifi interaserede mennesker i hele værden kan enes om er det bedste eller mest rigtige!..

Hvorfor mån??

JO!! Af den grund jeg lige har fremlagt!!...  subjektiviteten!! skabt af den meneskelige faktor!..

Musik nydelse og troværdighed og oplevelse af musikalitet er baseret på følelser!!  og opfattelse! og denne variere og er derfor subjektiv!!..

Hele begræbet musikalitet er subjektivt!!.. 

Derfor bliver gengivelse af det ( hifi) det også!!!

DET KAN IKKE VEJES ELLER MÅLES!! og i denne værden så forholder det sig sådan at alt der ikke kan det er og bliver subjektivt!!.. og selv DET! er subjektivt!!..

Hvem har sagt at det skulle være simpelt???

mvh.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jonas Skrev : Den treide faktor musikalitet lyttes der slet ikke efter. Hvis en løsning lyder musikalsk men ikke lige har det "rum" som testeren tror det ligger på pladen skrottes den og det er synd. Jeg lytter musik for musikkens og melodiens skyld andre lytter for perspektivets skyld og det er her vi er forskellige. Forskelle og forskelle og teksten om HIFi-helvede det er noget vigtigt for mig for ens plader er for kedeligt.

Hvis det er noget du mener alvorligt, at nogle ikke lytter til musikken men kun rum og akustik hvorfor lytter de så ikke bare til en fuldfed havnearbejder der slår en brandskid i en beton hal, så skal du edder bankemig få rum og akustik. Du har skrevet det så mange gange, at du mener at du stort set i hele kongeriget er den eneste der lytter musik, at det efterhånden for dig er ophøjet til en sandhed, Jonas lytter musik og vi andre sidder og nørder med at lytte til rum og stereobredde og en lidt påtrængende øvre mellemtone (BÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅT)

GU' GØR VI EJ, VI HØRER MUSIK, VI VIPPER MED FODEN NÅR MUSIKKEN ER FED, VI DANSER NÅR KONEN IKKE KAN LADE OS VÆRE I FRED, at vi så er nogle der kan hører lidt flere nuancer end andre skal da ikke komme os til skade, vel Jonas.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Lasse : VI HØRER MUSIK, VI VIPPER MED FODEN NÅR MUSIKKEN ER FED, VI DANSER NÅR KONEN IKKE KAN LADE OS VÆRE I FRED, at vi så er nogle der kan hører lidt flere nuancer end andre 

JA!! vi gør så ! gør vi!!!!!!!....

Men Jonas kan bare ikke forstå DET!! han fatter ikke at det kan have sin rigtighed og være muligt når vi ikke har Linn!!!!...

MEN DET KAN DET!!

mvh.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej Herman

Herman skrev: "Ps. Jeg troede ellers du havde været til Densen demo og KUNNE li`
men en smule forvirrende.. "

Jeg synes bestemt også, af de 2 anlæg, at Densen var nemmere at lytte til bla. på grund af at det "dyre" anlæg sovsede det hele til, hvor Densen ligesom skar det hele mere ud i pap men det har jo ikke noget med musikalitet at gøre.

Jeg var selv til stede og er enig med

Jeg synes at Densen anlægget var noget lyst klingende men i værtfald mere korrekt i lyden end anlægget under papir dugen. Det er altid noget værre noget med sådan nogle A-B tests for havde man hørt 100.000 Kr. anlægget alene ville man nok have sagt : ”Nøjjjjjj hvor en dejlig forstærker / CD kombination, her er godt nok meget ro og en herlig varme i lydbilledet”. Og sådan bliver vi snydt hele tiden, ligesom at et lystklingende anlæg vil lyde mere up-beat end et mørkere klingende.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Herman

Herman skrev: "Ps. Jeg troede ellers du havde været til Densen demo og KUNNE li`
men en smule forvirrende.. "

Jeg synes bestemt også, af de 2 anlæg, at Densen var nemmere at lytte til bla. på grund af at det "dyre" anlæg sovsede det hele til, hvor Densen ligesom skar det hele mere ud i pap men det har jo ikke noget med musikalitet at gøre.

Jeg var selv til stede og er enig med

Jeg synes at Densen anlægget var noget lyst klingende men i værtfald mere korrekt i lyden end anlægget under papir dugen. Det er altid noget værre noget med sådan nogle A-B tests for havde man hørt 100.000 Kr. anlægget alene ville man nok have sagt : ”Nøjjjjjj hvor en dejlig forstærker / CD kombination, her er godt nok meget ro og en herlig varme i lydbilledet”. Og sådan bliver vi snydt hele tiden, ligesom at et lystklingende anlæg vil lyde mere up-beat end et mørkere klingende.

Tjah !
Hvad ska´man sige?
Blandt de blinde hersker den enøjede.
Mindre seriøs demo skal jeg drømme længe for at komme på.
Uanset hvor slemt det er det man finder på, kan det selvfølgelig gøres værre.
Skam skam og mere skam.
Tænk den situation, hvor man bestiller en pianist til at kunne spille Beethovens Pathetique baglæns.
Lad ham så konkurrere mod en rigtig dygtig pianist.
Be´den dygtige pianist om at spille Pathetique baglæns - det går sikkert kun halvdårligt.
Be´så vor bestilte pianist om det samme.
Hvem er dygtigst?
Mon ikke ham der har øvet sig har en lille men betydningsfuld fordel.

Jeg vil med andre ord, kende enhver omstændighed omkring A-B sammenligningen.

Dvs. at er det Densens elektronik vi skal lytte på, så vil jeg gerne lytte på noget andet også, under de nøjagtigt samme omstændigheder, hverken mere eller mindre.

Med andre ord: Jeg tror Makrellen har trukket torsk i land.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Og sådan bliver vi snydt hele tiden, ligesom at et lystklingende anlæg vil lyde mere up-beat end et mørkere klingende.

Vrøvl

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Lasse : VI HØRER MUSIK, VI VIPPER MED FODEN NÅR MUSIKKEN ER FED, VI DANSER NÅR KONEN IKKE KAN LADE OS VÆRE I FRED, at vi så er nogle der kan hører lidt flere nuancer end andre 

Men Jonas kan bare ikke forstå DET!! han fatter ikke at det kan have sin rigtighed og være muligt når vi ikke har Linn!!!!...

MEN DET KAN DET!!

mvh.

Det er fordi i ikke har hørt bedre at i nøjes med det i har sådanne har jeg jo også haft det engang, i er heldige kan spare penge vær dog glad for det.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
miju skrev:

MEN DET KAN DET!!

mvh.

Det er fordi i ikke har hørt bedre at i nøjes med det i har sådanne har jeg jo også haft det engang, i er heldige kan spare penge vær dog glad for det.

Så længe det ikke lyder bedre end det gør (jeg har trods alt hørt det), er der ihvertfald ingen grund til ikke at spare penge!

Det undrer mig at du ikke inviterer flere ned til dig til at lytte til det, du selv synes er så godt!

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

hvis jeg nøjes havde jeg et andet anlæg , end det jeg har......

vil slet ikk bytte med noget andet

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

guitarplayer skrev:

hvis jeg nøjes havde jeg et andet anlæg , end det jeg har......

vil slet ikk bytte med noget andet

Du er bestemt heller ikke dårligt stillet med de valg!

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
lasse skrev:

Og sådan bliver vi snydt hele tiden, ligesom at et lystklingende anlæg vil lyde mere up-beat end et mørkere klingende.

Vrøvl

Selvfølgelig er det ikke vrøvl, så ville jeg jo ikke skrive det . Udsagnet stammer fra en selvoplevet og ædruelig seance hvor jeg havde en LP og en CD med samme musik, før de blev sat op til at køre synkront så ville jeg bide mig selv i næsen på at CD'en kørte hurtigere end LP-aftasteren, men så var det ikke fat, så kom ikke her !!!

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Jeg har nu hørt det fra en af hans kammerater - det er jo klart at man ikke siger til kunderne at den lille er bedre!

Jeg tror nok, at jeg har mødt denne kammerat. Har ejer de små Incognito. Det kunne måske være en forklaring. De er forresten også fremragende - har for nylig opnået en Class A vurdering i Stereophile. 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Jonas bojer skrev:
lasse skrev:

Vrøvl

Selvfølgelig er det ikke vrøvl, så ville jeg jo ikke skrive det . Udsagnet stammer fra en selvoplevet og ædruelig seance hvor jeg havde en LP og en CD med samme musik, før de blev sat op til at køre synkront så ville jeg bide mig selv i næsen på at CD'en kørte hurtigere end LP-aftasteren, men så var det ikke fat, så kom ikke her !!!

Som du kan skrive det. 

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
David skrev:

Jeg har nu hørt det fra en af hans kammerater - det er jo klart at man ikke siger til kunderne at den lille er bedre!

Jeg tror nok, at jeg har mødt denne kammerat. Har ejer de små Incognito. Det kunne måske være en forklaring. De er forresten også fremragende - har for nylig opnået en Class A vurdering i Stereophile. 

Tjaa han fortalte det himself på en fremvisning ;O) til nogle jeg kender.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
lars37 skrev:
David skrev:

Du siger med andre ord, at Per fortæller sine kunder, at hans små modeller er bedre end hans store modeller ?

Tjaa han fortalte det himself på en fremvisning ;O) til nogle jeg kender.

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jonas skrev:

"Det er fordi i ikke har hørt bedre at i nøjes med det i har sådanne har jeg jo også haft det engang, i er heldige kan spare penge vær dog glad for det. "

Det var dog utroligt så påståelig du er idag Jonas, men jeg synes da det er frisk gået at skrive sådan når du, 1. ikke har hørt vores allesammens anlæg og 2. ikke ved hvad vi allesammen har hørt. Du har lige løst en ligning med 3 ubekendte men hvor du mener at kende facit. Men det her er jo heller ikke en konkurrence, vi er allesammen glade for vores anlæg, hører noget godt musik og bliver glade og positive. 

Men jeg er dog lidt ked af at du har haft det som jeg har det nu, håber virkelig det går bedre, det må jo have været ubeskriveligt hårdt. Tænk engang et mareridt, at have et anlæg der ikke står LINN på, det i sig selv burdte jo give ret til en eller anden form for støtte. Krisehjælp.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Men jeg er dog lidt ked af at du har haft det som jeg har det nu, håber virkelig det går bedre, det må jo have været ubeskriveligt hårdt. Tænk engang et mareridt, at have et anlæg der ikke står LINN på, det i sig selv burdte jo give ret til en eller anden form for støtte. Krisehjælp.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Bliver i aldrig trætte af at kommentere Bojer's anlæg ?
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes