Forfatter |
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er måske lidt kringlet skrevet. Men jeg tror at du tager hifi kvaliteterne som musikalske kvaliteter. Eller tager jeg fejl ?. citat LGrau
Jeg ved ikke om du tager fejl. Det jeg mener er at line source højtalere, har en
speciel måde koble lydtryk til rummet den spiller i. Dette mener jeg i, som du
feks. et køkken kan give indtryk af det er rigtigt.Når man sætter sig det korrekte
sted mellem højtalerne, falder det fra hinanden.Her mener jeg dipole line source.
Det mener jeg tydeligt kan høres på martin logan og andre dipole sjoverter.
Høj detaljeringsevne , der er bare noget galt når man hører dem.
Det kan man så kalde umusikalsk hifi lyd.
MVH
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Jeg vil give Andre fuldstændigt ret.
Indsættelses metoden som Kurt kubik har fremført, er nok den bedste metode til at vurdere hvor tæt en del af kæden er på matematiske korrekte.
Desværre kan den ikke bruges ved den værste synder: højttaleren.
|
|
|
1. ) Ak den dur da heller ikke ved kabler, den lille konverter med 2 stik som f.eks. signalkabler sættes sammen med kender du ikke lyden på.
2. ) når du indsætter et kabel så høre du ikke KUN hvad det tilføre men deimod det samlede resultat af 2 kabler og det er IKKE det samme. Synagi kan sagtens gøre at 1+1 = 3 eller 1.5
3. ) Kablet du sætter ind taber ALTID da det er en forlængelse af signalvejen og det er ikke godt. Skal du lidt tættere på skal du have 2 ens kabler i kæden først og kun bytte det ene ud med et andet kabel og det gøres MEGET sjællent af folk der bruger "sætte ind" metoden, specielt når det er forforstærkere de tester.
4) specielt ved forforstærkere går det galt da impedans belastningen er forskellig fra produkt til produkt. Du kan så have en forforstærker der passer godt i din kæde og når en fremmed komemr falder den helt igennem også selvom den er mere neutral da belastningen bliver helt anderledes. Så kan du lave en forforstærker som en daner Dental som er konstrueret til indsætte metoden og så vil den måske altid vinde selvom den hørbart laver alle mulige andre fejl og er helt umusikalsk.
Metoden er brugbar et lille stykke hen af vejen men ikke til at beslutte noget som helst på. Der er simpelthen for mange fejlkilder.
|
Til top |
|
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gad vide om en højttalers formåen som mikrofon, på den ene eller anden måde, kunne sige noget om den dens formåen som højttaler?
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
Lasse,
Jeg ved ikke hvilket 100.000 kr anlæg du hentyder til ... det er vel ikke hemmeligt eller er det!
Jeg kan sagtens genkende det du skriver ...
Min holdning er som følger:
Jeg har det anlæg fordi jeg kan li lyden, den falder i min personlige smag. Jeg siger ikke at det er det bedste, det mest rigtige, mest neutrale lyd. Men det er det jeg kan li ... og derfor har jeg købt det!
Jeg jagter ikke en neutral lyd ... jeg jagter glæden ved musik, oplevelsen ... så for mig er det 100% ligegyldigt om der står SAT eller ML på forstærken. Bare jeg synes den lyder godt ... og fruen vil have den stående i stuen.
SATMIT
|
|
|
Hej SATMIT
Med hensyn til det ukendte 100.000 Kr. anlæg så var det hemmeligt, jeg ved i hvert fald ikke hvad det var for et anlæg som Thomas Sillesen fra Densen havde lånt for at bevise sin påstand om at Densen er mere musikalsk. Jeg nøjes med at konstatere at sådan var det, i mine ører.
Resten af det du skriver kan jeg kun bifalde, folk har de anlæg de har fordi de lyder godt og spiller musik så englene synger, jeg er ikke på nogen måde ude på at nedgøre hverken folk eller de anlæg de vælger, det jeg bare prøver lidt at sige med det andet indlæg var, at med HighEnd så er glæden ved at vide at man ejer noget som det ikke er mange forundt at komme i nærheden af, det der for alvor tæller. Prisen i sig selv på et anlæg siger ikke noget om hvor "troværdigt" det spiller.
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
Gad vide om en højttalers formåen som mikrofon, på den ene eller anden måde, kunne sige noget om den dens formåen som højttaler? |
|
|
Næ det tror jeg ikke, da kraft påvirkning ved mikrofon drift er over hele fladen.
Ved højtaler drift ved svingspolen.Det er mit bud
MVH
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Det er måske lidt kringlet skrevet. Men jeg tror at du tager hifi kvaliteterne som musikalske kvaliteter. Eller tager jeg fejl ?. citat LGrau
Jeg ved ikke om du tager fejl. Det jeg mener er at line source højtalere, har en
speciel måde koble lydtryk til rummet den spiller i. Dette mener jeg i, som du
feks. et køkken kan give indtryk af det er rigtigt.Når man sætter sig det korrekte
sted mellem højtalerne, falder det fra hinanden.Her mener jeg dipole line source.
Det mener jeg tydeligt kan høres på martin logan og andre dipole sjoverter.
Høj detaljeringsevne , der er bare noget galt når man hører dem.
Det kan man så kalde umusikalsk hifi lyd.
Hvis man mener "happy hifi" er musikalsk, skal man nok nærmere kalde det : Musikalsk, ikke hifi lyd.. .
Det er lidt den omvendte verden: Det mest korrekte, er ikke musikalsk. Mens anlægget som formår at skjule dårlige optagelser er det mest musikalske.
Thomas Sillesen vil nok påstå noget andet, men indtil videre holder jeg lidt fast på denne holdning.
Man kan bare tage Jonas holdning. Han mener Duelunds kreationer ikke er musikalske, men kun kan spille lyde... . Det er lang tid siden jeg har hørt et par Duelund kreationer. Men jeg mener bestemt at de skulle spille meget korrekt. Og derved kunne afsløre mange multispors optagelser som ikke musikalske.
MVH |
|
|
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Bare vi kan blive enig om at INGEN af os ved præcist hvad der er på pladerne ned til 100% mindste detalje så er jeg glad. |
|
|
Det skal du skam ikke være. Hvis du nu lyttede til klassisk musik, som der er masser af, så fortæller nodebladet dig, hvad der burde være, og også jfr. min erfaring er. Det kan blive vægtet lidt forskelligt, men sådan er det også til en live opførsel, afh.a. hvor man sidder og dirigent, der dirigerer.
Men hverken klassisk eller nodelæsning er dig - Vel?
mvh
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Jonas bojer skrev:
Bare vi kan blive enig om at INGEN af os ved præcist hvad der er på pladerne ned til 100% mindste detalje så er jeg glad. |
|
|
Det skal du skam ikke være. Hvis du nu lyttede til klassisk musik, som der er masser af, så fortæller nodebladet dig, hvad der burde være, og også jfr. min erfaring er. Det kan blive vægtet lidt forskelligt, men sådan er det også til en live opførsel, afh.a. hvor man sidder og dirigent, der dirigerer.
Men hverken klassisk eller nodelæsning er dig - Vel?
mvh
|
|
|
Jo skal jeg er skam opvokset med klaver ;o) og gået på musikalsk Gymnasium og synget i kor, men at du siger det undre mig meget , for til mødet i århus har jeg fået fortalgt i kun lyttede lyde i 90% af tiden og hvad musik er der i det ?
Node læsning er l**t det kan du ikke bruge så du ikke udsendelsen om de kinisiske musikere der spillede klassisk musik perfekt efter noderne ? diagenterne sagde de ikke have forstået musikken , nerven og sjælen i musikken de spiller helt mekanisk efter noderne. Folk der spiller efter gehør har jeg mere respekt for.
Tror godt du ved hvad jeg mener når jeg siger at ingen ved hvad der er på pladerne.
Eneste jeg kan se for mig du gør godt er at du laver microfoner og selv laver optagelser så kender du hele afspiller kæden mere nøjagtigt og det er da en pluds. Men hvad der er på pladerne er og bliver stadig et gætteri lige meget hvor meget expert du selv tror du er.
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg lige spørge, kan et anlæg være musikalsk ?
Jeg mener det ikke, for hvis det var i anlægget musikaliteten opstod så kunne man jo smide enhver "wanna be" guitarist der kunne 3 akkorder i et studie sammen med nogle garvede gutter og så afspille det over et "musikalsk" anlæg og så ville det grangiveligt lyde som om han spiller fint sammen med de andre musikkere.
Ved anlæg betyder musikalsk tilgivende, det er lige som at spise tyrkiske peberbolcher med papir på, de er slet ikke stærke, jeg foretrækker nu at tage papiret af.
Thomas Sillesen argumenterer med at man jo også skal kunne holde ud at hører på de 98% af CD'erne der ikke er teknisk perfekte, og at vi må gå ud fra at når man inviterer nogle musikkere i studiet så er det fordi at de kan spille. Dette er ikke en god argumentation, det flytter ansvaret væk fra pladeselskaberne og deres teknikere og lader det være op til os ved hjælp af vores anlæg at rette op de fejl som pladeproducenterne har lavet.
Der er noget politisk i det her for når jeg lægger 150 Kr. for en CD-skive så må jeg være i min gode ret til at forvendte at den er så teknisk perfekt som overhovedet muligt. Det ville svarer til at jeg købte et kamera og når jeg så fik billederen fremkaldt så var de uskarpe fordi at linserne ikke var lavet ordentlig, nu var der så en snild person der havde lavet et apperat der når man satte billederne ind i det kunne kompencere for uskarpheden, så jeg var altså tvunget til at købe nævnte apperat hvis jeg ville se billederne skarpt. Jeg hørte engang en sælger der sagde : "teknisk perfekte CD'ere sælger dårlige anlæg" så argumentet for at det er nødvendig at komprimere holder ikke, en teknisk perfekt CD lyder godt på et mindre godt anlæg og fantastisk på et godt.
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo skal jeg er skam opvokset med klaver ;o) og gået på musikalsk Gymnasium og synget i kor, men at du siger det undre mig meget , for til mødet i århus har jeg fået fortalgt i kun lyttede lyde i 90% af tiden og hvad musik er der i det ? .
Citat Jonas
Nu var mødet i Århus ikke en salgsdemonstration.Men vel mere at Steen ville
vise hvilke krav han stiller til en højtaler. Man kan selvfølgelig altid diskutere
om de ekstreme optagelser han bruger til test er musik eller lyde. Det jeg
generalt tror folk misforstår, er de tror han ikke hører andet hjemme.
MVH
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Jeg mener det ikke, for hvis det var i anlægget musikaliteten opstod så kunne man jo smide enhver "wanna be" guitarist der kunne 3 akkorder i et studie sammen med nogle garvede gutter og så afspille det over et "musikalsk" anlæg og så ville det grangiveligt lyde som om han spiller fint sammen med de andre musikkere.
WOWWW du har fattet det man kan nemlig kun MISTE musikalitet ned gennem afspiller kæden. 
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
lasse skrev:
WOWWW du har fattet det man kan nemlig kun MISTE musikalitet ned gennem afspiller kæden. 
|
|
|
|
|
|
Lasse skrev også :
Ved anlæg betyder musikalsk tilgivende, det er lige som at spise tyrkiske peberbolcher med papir på, de er slet ikke stærke, jeg foretrækker nu at tage papiret af.
Er det ikke det man gør, når man vil spille de 98% af alle cd'er som ikke er indspillet ordentligt ? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Det siger han heller ikke...! |
|
|
Jeg ved fra pålidelig kilde at Per suverænt foretrækker den lille gulvhøjtaler med 8" bassen - det er den eneste der rykker!
Resten er mere fi-fi orienterede.
Så JO det siger han.
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg talt en del sammen med Per igennem det seneste halve år og besøgt ham flere gange, så det kan jeg afvise. Jeg har personligt hørt alle hans højttalere, og Empress er ligeledes en imponerende højttaler. Der er bare "mere" af det hele i de større modeller.
David skrev:
lars37 skrev:
Det siger han heller ikke...! |
|
|
Jeg ved fra pålidelig kilde at Per suverænt foretrækker den lille gulvhøjtaler med 8" bassen - det er den eneste der rykker!
Resten er mere fi-fi orienterede.
Så JO det siger han. |
|
|
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du egentlig Davis med "Resten er mere fi-fi (hifi?) orienterede" ?
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Jeg tror nu ikke at vi er rigtigt er helt på bølgelængde, hvis vi er enige om at et anlæg (elektronisk udstyr) ikke besider nogle evner ud i det musikalske, så er det vel ikke musikaliteten man mister ned gennem anlægget. Måske er det kampen om kejserens skæg og måske taler vi om det samme vi bruger bare forskellige ord, jeg mener at der ned gennem anlægget sker følgende, du får favninger, forvrængninger og unøjagtighed (fasefejl). Hvis det var rigtigt det du sagde Jonas, at musikalitet mistes i anlægget hvordan kan man så ude i køkkenet høre om musikken er musikalsk for her har du om noget farvninger, forvrængning, uliniaritet og fasefejl. Jeg siger at hvis det musikerne indspillede var musikalsk så vil det også være det når det kommer ud af anlægget, selv noget Jazz musik modtaget og aflyttet på en lille AM modtager kan lyde musikalsk, så min påstand er at da udstyr ikke er musikalsk så kan det så at sige heller ikke filtrere musikalitet fra, hvis det swinger i starten så vil det også swinge i enden. Jeg mener at jo bedre et anlæg er (jo mere nøjagtigt) jo lettere bliver det at leve sig ind i musikken men det har ikke noget med musikalitet at gøre det har noget at gøre med at hjernen ikke skal fejlrette og kompencere så meget, for som jeg skriver nederst det er dit anlæg der siger lyde men det er din hjerne der hører musik.
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu hørt det fra en af hans kammerater - det er jo klart at man ikke siger til kunderne at den lille er bedre!
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev : Lasse skrev også :
Er det ikke det man gør, når man vil spille de 98% af alle cd'er som ikke er indspillet ordentligt ?
Svar : Jo det er lige præcis det jeg mener, jeg vil ikke have den "romantiske" udgave der foregøgler mig at alt er lige godt, for hvis musikerne spiller musikalsk så skal anlægget nok vise det og det kan selv en tekniker med halm i ørene og 1:1 kompression ikke lave om på.
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine erfaringer siger mig nu, at langt flere end Linn og Naim har en filosofi de kører efter ... eller et fast lydideal.
Jeg synes f.eks. Krell er meget "in your face", ligesom SAT/Advance er til den kølige side og sådan kan man blive ved. Forskellene er måske ikke kæmpe på elektronikken men tag så højttalere. Tag Wilson ... "in your face" igen ..., tag B&W tag Dynaudio, de har alle deres egen lyd.
Så lad være med at sige at det kun vedrører Jonas og Linn ... de fleste af de store mærker har en egenlyd ... som går igen fra model til model (gælder især højttalere).
Der er ikke noget galt med det ... men når man vælger en af disse mærker ... så foretager man et smagsmæssigt valg ... nogen tror at det er fordi de vælger det "den naturtro løsning" andre er måske mere bevidste om at det er en smagssag.
Som Mike er inde på så kan man måle sig til meget (hvorfor det siger BÅÅÅT), men mit bud er at når vi taler om godt udstyr ... så kan det meget vel måle ens, og lyde ret så forskelligt.
Og så lad os en gang slå fast ... det er kun musik der kan få noget til at lyde musikalsk ... og et anlæg kan kun ødelægge denne stemning!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Hej Jonas
Jeg tror nu ikke at vi er rigtigt er helt på bølgelængde, hvis vi er enige om at et anlæg (elektronisk udstyr) ikke besider nogle evner ud i det musikalske, så er det vel ikke musikaliteten man mister ned gennem anlægget.
Måske vi misforstår hinanden men jeg er enig med dig i at et anlæg eller instrument for den sags skyld ikke er musikalsk det kommer først når et menneske med musikalsk forstårlse og timing kommer og spiller på instrumenter. Et anlæg for mig er ikke musikalsk i sig selv forstået på den måde at et anlæg ikke kan få Eric Clapton til at spille bedre guitar end han gør i virkeligheden. Men et anlæg kan ødelægge timing og andet og derved ødelægges musikken.
Måske er det kampen om kejserens skæg og måske taler vi om det samme vi bruger bare forskellige ord, jeg mener at der ned gennem anlægget sker følgende, du får favninger, forvrængninger og unøjagtighed (fasefejl). Hvis det var rigtigt det du sagde Jonas, at musikalitet mistes i anlægget hvordan kan man så ude i køkkenet høre om musikken er musikalsk for her har du om noget farvninger, forvrængning, uliniaritet og fasefejl. Jeg siger at hvis det musikerne indspillede var musikalsk så vil det også være det når det kommer ud af anlægget, selv noget Jazz musik modtaget og aflyttet på en lille AM modtager kan lyde musikalsk, så min påstand er at da udstyr ikke er musikalsk så kan det så at sige heller ikke filtrere musikalitet fra, hvis det swinger i starten så vil det også swinge i enden. Jeg mener at jo bedre et anlæg er (jo mere nøjagtigt) jo lettere bliver det at leve sig ind i musikken men det har ikke noget med musikalitet at gøre det har noget at gøre med at hjernen ikke skal fejlrette og kompencere så meget, for som jeg skriver nederst det er dit anlæg der siger lyde men det er din hjerne der hører musik.
Jeg er enig med dit i at jo mindre anlægget ødelægger jo mindre skal din "hjerne" kompencere og jo mere rigtigt lyder det. Der hvor jeg ser f.eks. Kurt og mange andre lave de største fejl efter min mening er at de som oftes kun lytter rum og klangbalance. Den treide faktor musikalitet lyttes der slet ikke efter. Hvis en løsning lyder musikalsk men ikke lige har det "rum" som testeren tror det ligger på pladen skrottes den og det er synd. Jeg lytter musik for musikkens og melodiens skyld andre lytter for perspektivets skyld og det er her vi er forskellige.
Jeg har lige haft en Densen forforstærker til test og den testede jeg på mange måder. f.eks. indsætte metoden som mange er så glad for. Hjemme ved mig gik musikaliteten en smugle ned med Densen i kæden, Densen var i mit anlæg det svageste "musikalske" led hjemme ved mig. Men andre steder hvor anlæggene var mindre musikalske der var Densen det Musikalske maximum, altså når Densen sad i kæden og den mindre musikalske forforstærker kom ind i kæden blev anlægget mindre musikalsk. Når den umusikalske sad i og densen blev sat i kæden skete der intet i musikaliteten.
Dette konkludere altså at den "mængde" musik som slipper gennem anlægget er lig med den laveste fællesnævner i afspiller kæden. Om det samme gælder for liniaritet eller rum og perspektiv ved jeg intet om da jeg lytter musik.
Forskelle og forskelle og teksten om HIFi-helvede det er noget vigtigt for mig for ens plader er for kedeligt.
Skal lige siges at testen ad Densen kommer på min hjemmeside når jeg får et helt Densen anlæg da det siger meget mere om musikken i produkterne. |
|
|
|
Til top |
|
|