Emne: Selvudnævnte Musik profeter ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Peter-AR skrev:
En højttaler skal være frekvens lineær og energi lineær, både on-axis og 90 grader off-axis, den skal være helt transparent uden nogen for misfarvninger eller forvrængninger (også ved stor volume), udstyret foran skal også være uden nogen form for misfarvninger eller forvrængning. En højttaler må ikke skabe reflektioner i lytterummet. Hvis dette er opfyldt, så gøres behandlingen af lytterummet overflødigt, dvs. man derved kan spille i alle rum.
Mvh, Peter |
|
|
Hvordan vil du klare det ?
at højttaleren både skal være frekvens lineær og energi lineær, både on-axis og 90 grader off-axis OG En højttaler må ikke skabe reflektioner i lytterummet.
Hilsen
Nørd |
|
|
Hej Nørd! Jeg tror vist det er et tænkt idealscenarie. Men rigtigt er det jo.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
En højttaler skal være frekvens lineær og energi lineær, både on-axis og 90 grader off-axis, den skal være helt transparent uden nogen for misfarvninger eller forvrængninger (også ved stor volume), udstyret foran skal også være uden nogen form for misfarvninger eller forvrængning. En højttaler må ikke skabe reflektioner i lytterummet. Hvis dette er opfyldt, så gøres behandlingen af lytterummet overflødigt, dvs. man derved kan spille i alle rum.
Mvh, Peter |
|
|
DET! bliver vi vist IKKE! uenige om!! 

__________________ M.
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
David understøtter i højgrad det jeg skriver om liniaritet at det ikke er den afgørende parameter. Men at niveau mæssig liniariteet skal parres med andre liniariteter (opløsnig, dynmaisk formåen, fase mm)
Jeg havde lige glemt at højtaleren skal selvfølgelig have enhederne placeret i fase, samt skal højtaleren impedanskorrigeres (dog ikke på systemresonansen) før vi overhovedet begynder. Det skal bare være i orden. punktum.
Spørgsmålet er blot hvordan at disse andre paramter kan synliggøres på en objektiv (målbar) måde, når der er tale om et færdigt system. Hvis der er tale om DIY kan man måske opstille nogle kritierer for enhederne (målbare, data mæssige kriterier) problemet med det er stadig, at enheder udover at være kapable til at håndtere et givet frekvensområde også har et eget lydmæssigige fingeraftryk som er klart hørbare, men ikke målbare. Måske skal man blot mikse og matche og så håbe på mirakler
Præcis, sådan er det ihf. for alle DIY'ere - man er ren og skær heldig, hvis man får noget til at spille, hvis du blot laver det lineært og klasker kvalitetskomponenter i. En af de parametre jeg tror har indflydelse er Q, både elektrisk og mekanisk. Ikke at jeg har nogle gæt på nogle tal, men de skal på en eller anden måde passe sammen, ikke at jeg fatter noget om emnet, men jeg har tænkt over det meget efter jeg er begyndt at lege med komponentvalg i mine højtalere og strømforsyning i effekt- og forforstærker.
Hvis jeg ændrer seriespolen på bassen til en med lavere DC modstand, samtidig med at jeg monterer en 1200VA og 40.000uF på min forforstærker i stedet for en 80VA og 20.000uF, flytter jeg energien i musikken, da jeg sænker både det elektriske og mekaniske Q. Igen det er mit gæt, jeg har ikke den fjerneste anelse om det er korrekt.
. Eller også skal man som David og også Jonas indse at DIY ikke betaler sig. fordi der er så meget mere i det at lave en god homogen højttaller at det bliver rent lykketræf hvis man hitter.
Hvis man går mest op i at musikken "bare skal spille", så mener jeg ikke at man skal kaste sig over DIY, her vil jeg faktisk give Jonas ret - det kan overhovedet ikke betale sig. Er du åndsvag man bruger mange timer på det pis; lodde det ene i, nå det duede ikke, så prøver vi den her. Her er man meget bedre stillet med at købe et brand som leveret systemløsninger, som f.eks. Linn, Naim, ML/Revel, Quad, osv. hvor arbejdet er gjort for dig, så lyden er tilpasset fra stikkontakt til højtaler. Igen som nævnt før får man ikke det vilde for éns DIY projekter, når man vil af det dem igen - her holder færdigproduceret grej altså bedre prisen.
Men jeg går meget op at finde ud af hvorfor tingene spiller som de gør og p.t. vil jeg godt give afkald på en slat vellyd, så længe jeg kan lege. Jeg har det sådan at jeg ikke vil gøre det åbenlyse og bare smide kronerne i noget jeg ved der spiller, for det at kick-starte loddekolben er en del af min hobby.
Så kan man så vende den om og tænke en ekstra gang om DIY betaler sig - jeg er ihf. en glad mand og så spytter jeg gerne lidt ekstra i hifi-budgettet....
|
|
|
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=David]
Spændende debat.
Jeg har selv leget et del og mener ikke at linearitet er afgørende for at opnå en musikalsk gengivelse - det er da klart at foretrække, men absolut ikke et must.
Jo det er et must hvis højtaleren skal på nogen måde tilnærme sig det der er på mediet og det der kommer ind over terminalerne!!..
Men hvad den enkelte opfatter som mest musikalsk er subjektivt og derfor er der mange der ikke opfatter virkligheden som nær så musikalsk som den farvede version de selv har som idial!! der findes jo mange der endda skruer på div. tonekontroller & loudness og finder et anlæg uden disse tiltag decideret kedeligt og umusikalsk! og tjaaa... det er det jo så i DERES! øre!!
Eksempelvis er der klart større forskelle på kondensatorer, modstande og spoler og disse indflydelse, end på at hæve og sænke diskantniveauet med 3 db fra referencen.
Eksempelvis hvis man moterer en kernespole med 0,02 ohms DC modstand på bassen, en billig (men god) grå Monarcor på diskanten og anvender alm. cementmodstande i højtaleren, vil man få en bestemt klang.
Hvis jeg nu skifter seriespolen til en 3mm2 luftspole, kondensatoren til en Jensen og modstandene til nogle MOX, så er det en helt anden højtaler, og du vil vitterlig ikke kunne forestille dig, at det er den samme højtaler.
Pointen er at du ikke kan måle forskel overhovedet. Mange vil tro at forskellen primært ligger i det ændrede Q, men seriekondensatoren og valg er modstande har mere betydning hvis du spørger mig.
Se har er vi inde på de små forskelle i klang der falder indenfor den tollerance vi i dag har for liniaritet!! den 100% liniære højtalere eller enhed findes ikke!! så det bedste vi kan prøve på en at lave det så liniært som teknisk muligt inden for de begrænsninger der teknisk er! og her inden for er der masser af "head room" for de påvirkninger som delefilter komponenter og kabler mm giver!..
Og her er der i realiteten frit valg på alle hylder! for hvad der indenfor disse rammer er mest rigtigt!?? det er ganske subjektivt og der opnås nok ikke lige universel enighed her om!..
Linearitet er for mig et udmærket udgangspunkt,
Det er en forudsætning for at vide hvor man er og hvad man laver og at højtaleren overhoved nærmer sig det der kommer ind over terminalerne!.. en hver afvigelse ud over de tekniske begrænsninger de givende enheder har for liniaritet er decideret bevist farvning!.. og designer lyd!!
Men så skal du til at lege "kokkemand", altså tune den klang ud af højtaleren, som du kan lide (forudsat du leger med DIY) - og det behøver absolut ikke være de dyreste komponenter som spiller.
Det kan du have ret i! det er smag & behag! og derfor ganske subjektivt!! hvad opfatter DU! som mest rigtigt / musikalsk og godt!??? eller hvad opfatter du kommer nærmest IRL eller en og anden referance for hvordan det skal lyde!??
Grunden til dette er (igen det er mit gæt) at en højtaler sagtens kan være lineær uden at være homogen, altså at alt har den samme vægt og har samme opløsning.
Hvis diskanten er for hurtig i forhold til mellemtonen ( sker oftes ved forkert match af enheder eller ISÆR!! forkert valg af delefrekvenser, eller dårligt summerende delefrekvenser!! og mindre optimale fase forhold!!) bassen kan også hænge og være for sløv!! ( typisk bas refleks der er for dårligt afstemt eller for stor vol. i forsøg på at opnå dybere bas! eller for meget eller for lidt overlapå mellem enhederne!
Der findes enkelte dårlige enheder! men det er få!! de fleste kan sagtens med ret teknik og omtanke bringes til at fungere homogent og godt samt samtidigt rimeligt liniært!! ( enkelte enheder har unoder der skal tæmmes med divkredsløb og filter teknik, der i sidste ende påvirker dynamik samt homogenitet mm. dette kan også gøre det hele dårligt selv om en måling viser at kredsløbene virker som de skal og der er liniaritet!)
At en højtaler er homogen er MEGET vigtigere for mig, end at den er lineær.
Homogenitet er utroligt vigtigt!! men at sige at det er VIGTIGERE!?? kan man ikke hvis man vil have musikken som den er!.. men mange er ligeglade med dette bare det lyder i deres øre godt!! og det er da ok! og en ærlig sag!!.. der findes ingen patent på den ultimative sandhed her inden for hifi!! det drejer sig om opfattelse og følelser og der er meget subjektivt!!..
Eksempelvis er kevlar enheder kendt for deres "magiske" mellemtone, da disse har højere opløsning i mellemtonen end f.eks. en tilsvarende med plastikmembran, ligesom skumophæng er mere dynamisk end et tilsvarende i gummi.
Parret med de "rigtige" komponenter, som alle har deres "sweet spots", kan man lave en homogen højtaler, men det er meget svært (nok derfor færdigproducerede højtalere er så dyre), da man typisk vil kunne købe en billig engelsk 2-vejs, som gennembanker éns 15.000 kr. DIY højttaler, simpelthen pga. den er mere homogen.
Det er ikke så svært det kræver bare omtanke, viden og erfaring!!... så kun for novisen er dette rigtigt!!....
Jeg kan sagtens høre at den ikke er så lineær som min egen, men den er mere homogen, ja kald det "dynamisk lineær" - alt har den samme vægt og derfor slapper min hjerne af.
Det er en smags sag! og ganske ærligt nok!! what ewer works for you!! ikke alle søger "sandheden" eller tilstræber neutralitet og korekthed!! selv ikke jeg! jeg har da også min opfattelse af hvornår noget lyder bedste og det er ikke altid det mest total ufarvede!!( selv om det er meget tæt på og tættere end hvisse andre personer her inde!! ) men MINE HØJTALERE! skal dog tilnærme sig dette så vidt teknisk muligt! resten kan man så trække i en hver rætning man nu vil!..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=MiiB]
David understøtter i højgrad det jeg skriver om liniaritet at det ikke er den afgørende parameter.
der er ingen afgørende parameter!! hvis ikke ALLE!! er med og i balance! fungere det IKKE!! og her fejler mange!!...
Men at niveau mæssig liniariteet skal parres med andre liniariteter (opløsnig, dynmaisk formåen, fase mm) Spørgsmålet er blot hvordan at disse andre paramter kan synliggøres på en objektiv (målbar) måde, når der er tale om et færdigt system. Hvis der er tale om DIY kan man måske opstille nogle kritierer for enhederne (målbare, data mæssige kriterier) problemet med det er stadig, at enheder udover at være kapable til at håndtere et givet frekvensområde også har et eget lydmæssigige fingeraftryk som er klart hørbare, men ikke målbare.
YEP!! enheder har alle uanset hvordan de måler og hvor liniært de bringes til at spille indenfor de tekniske mulige rammer de nu har for dette! en egen klang! denne tillades af det head room der er hvad angår liniaritet ig de tollerancer der er teknisk i dag!.. her levnes masser af spillerum for farvning og derigennem egen klang!! INTET! vi har med at gøre !! INGEN!! komponenter af nogen art er usynlige eller 100% ufarvede i dag!! det findes ikke!!
Så her er vi levnet med vores egen opfattelse og øre til at bestemme og dette er subjektivt!! her er ingen anderledse eller bedre stillet!! ikke engang de nok så etablerede og store producenter af færdig grej / højtalere!! i sidste ende er det ALTID!! optil den enkelte konstruktør s( hvad enten det er prof. eller DIY. ) øre og opfattelse af hvad der lyder og er mest rigtigt, godt og troværdigt mm..
Måske skal man blot mikse og matche og så håbe på mirakler.
Hvis man ved man gør er der ikke noget mirakel i det! så ved man hvad man skal gå efter og hvordan for at opnå det man vil!!
Eller også skal man som David og også Jonas indse at DIY ikke betaler sig. fordi der er så meget mere i det at lave en god homogen højttaller at det bliver rent lykketræf hvis man hitter.
For den uindvigede, uvidende og uinteraserede eller udedikerede ( og her under må jo Jonas og David samt alle andre der ikke tror på DIY. uden at have været i det og gået hele vejen og givet en 100% indsats på alle områder!) så befinde sig!??)betaler det sig ikke, men for ander gør det i højste grad! og her er som sagt ingen lykke træf! her er nøje overvejet indsats for at få lige det man vil!.. at købe en færdig højtaler eller rettere at finde en der har det hele med og passer lige til ens krav og ønsker uden at man må gå på kompromis på en og anden måde om ikke andet så økonomisk.. er mere et lykketræf!!
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mike,
For den uindvigede, uvidende og uinteraserede eller udedikerede ( og her under må jo Jonas og David samt alle andre der ikke tror på DIY. uden at have været i det og gået hele vejen og givet en 100% indsats på alle områder!) så befinde sig!??)betaler det sig ikke, men for ander gør det i højste grad! og her er som sagt ingen lykke træf! her er nøje overvejet indsats for at få lige det man vil!.. at købe en færdig højtaler eller rettere at finde en der har det hele med og passer lige til ens krav og ønsker uden at man må gå på kompromis på en og anden måde om ikke andet så økonomisk.. er mere et lykketræf!!
Hvad ved du om mine DIY-projekter?
Det eneste jeg har fortalt er at jeg har leget med filterkomponenter og strømforsyninger?
Jeg har nævnt at hvis man gør det op i tid, penge og grå hår, så KAN det ikke betale sig, men jeg gør det alligevel fordi jeg får så meget mere ud af det, samt at det interesserer mig hvordan tingene virker, men kroner/øre mæssigt er det for dumt.
Men du er jo den Bornholmske selvudråbte guru, hvor DIY banker alt? Hvem er det der er uvidende?
Min holdning er at hvis folk f.eks skal kopiere et eksisterende produkt, så skal de altid gøre det "bedre", f.eks. ProAc 2.5. "jeg smider sku' lige Danotherm, Polink og Mcap Supreme i stedet, så bliver den meget bedre!
NEJ, NEJ, NEJ! Det er her det altid går galt i DIY, fordi man tror man har sparet en masse penge, så bruger man flere penge på dyrere komponenter og her går det galt - En ProAc er tunet med de komponenter det sidder orginalt - tror nok de havde valgt en anden kondensator, hvis de mente den lød bedre i den konstruktion. Hvorfor så lave en ProAc Klon, man kan jo ligeså godt starte fra bunden, for det endelige resultat har intet med en ProAc at gøre, men da man har brugt en masse penge, så bilder man sig selv ind at det er bedre. Det er jo klart man forsvarer sin investering, da man ellers ville fremstå som en idiot. Men i den sidste ende er det jo lyden det kommer an på, ikke hvor mange penge man har brugt.
I forstærkersammenhænge er det samme historie. I stort set alle DIY konstruktioner ender det med at der sidder 100.000-500.000 uf i hovedforsyningen og alle standard komponenter er enten Black Gate, Panasonic FA/FC eller Oscon, samt skal der plastik afkoblinger på alle lytter. Desuden skal der sidde sølvkabler både i signalvejen og i strømforsyningen og sidstnævnte skal helst være 16-50mm2, for at undgå tab. Hvad har det med musikalitet at gøre??? Jeg har aldrig hørt et eneste tilfælde hvor det spillede godt.
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til David,
Enig med dig langt hen af vejen, men:
Hvorfor ikke starte fra bunden i stedet for at lave ProAc Clon?
Fordi så har du et udgangspunkt der er en sund konstruktion, du har en reference du kan sammenligne med. Du kan med andre ord varierer forskellige parametre og altid vende tilbage til status-q
Du fortæller jo det samme, du justerer din forstærker med forskellige komponenter og løsninger, men du har vel ikke designer og dimentioneret den fra bunden, vel?
Det er (mit gæt), enten en færdigkøbt, en kendt konstruktion eller ligende....du tilpasser den så din smag. Jeg gør selv det samme. Det er både lettere og billeigere = mindre kedeligt og tidskrævende 
Men at klone uden at kende og erkende originalen er jo lidt meningsløst, enig. Det er vel fordi originalen tiltaler en lydmæssigt....
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til David:
Fortæl lidt om dine erfaringer omkring forstærkermodifikation og lyd, du beskriver tingene rimeligt godt og har sunde meninger!
Eks: Hvad mener du er passende ladekapacitet, hvilke kondensatorer bruger du hvor, og ligende.
Bare baseret på dene egne ikke tekniske erfaringer og uden garanti 
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
Til David,
Enig med dig langt hen af vejen, men:
Hvorfor ikke starte fra bunden i stedet for at lave ProAc Clon?
Fordi så har du et udgangspunkt der er en sund konstruktion, du har en reference du kan sammenligne med. Du kan med andre ord varierer forskellige parametre og altid vende tilbage til status-q
Du fortæller jo det samme, du justerer din forstærker med forskellige komponenter og løsninger, men du har vel ikke designer og dimentioneret den fra bunden, vel?
Det er (mit gæt), enten en færdigkøbt, en kendt konstruktion eller ligende....du tilpasser den så din smag. Jeg gør selv det samme. Det er både lettere og billeigere = mindre kedeligt og tidskrævende 
Men at klone uden at kende og erkende originalen er jo lidt meningsløst, enig. Det er vel fordi originalen tiltaler en lydmæssigt....
|
|
|
Ja, hvis man starter med at bygge en klon, altså en 100% kopi; alle komponenter, kabler, skruer, kabinettykkelse osv. er ligesom originalen, og så tager udgangspunkt i det, og skifter lidt komponenter, kan man kalde det trimning til ens egen smag. Men man valgte vel kopiere en given højtaler, fordi man kunne lide originalen, som du selv nævner.
Det jeg gør er, at jeg kigger hvad forskellen er på det grej jeg har og de dyrere modeller af samme fabrikat, og så prøver jeg mig frem stille og roligt med de kondensatorer, modstande, ensrettere, osv. der sidder i de dyrere modeller, men som ikke er at finde i mine apperater. Derudover prøver jeg en gange noget af det nye smarte Schottky, Low-ESR og alt den andet pladder, for gang på gang at kunne konstantere at det ikke giver mere musik, men blot afslører mere. Samtidig flytter man alt energien nedad i frekvens, så man slutteligt har et system som spiller fuldstændig lamt i toppen og fuld gas i bunden. Igen homogenitet som mangles.
Strømforsyninger er altid svære, da det er svært at ramme ballancen mellem kontrol og krop. Den kan blive for stor, men vigtigst skal forholdet mellem trafo og lytter passe, for at få musikken til at flyde. En 35A ensretter og en fælles strømforsyning på 30.000uF bestående af 2 stk. 15.000uF går man aldrig helt galt af, men det er jo kun en rettesnor, måske lyder 2x10.000uF bedre i lige det du leger med, eller måske 2x33.000uF og en 25A ensretter - der er kun at sige, at det skal prøves før man beslutter sig.
Hvis vi skærer helt ind til benet og skal se på hvad forskellen på musik-grej og high-end-grej er, så vil jeg definere det således;
High-end afslører hvad der er på pladen rent teknisk. Dvs. dårlig optagelse=dårlig lyd. Typisk sidder man og tænker bas, diskant, opløsning, perspektiv, osv Man kan sige at det giver høj troværdighed i forhold til hvad der er på pladen, rent teknisk, (0'er og 1-taller!) altså optagekvaliteten.
Hvorimod musik-grej afslører hvad musikeren vil, hvorfor de har valgt at lave pladen, hvorfor de elsker at lave det de gør. Her tænker du ikke teknik og producentskabte begreber, men mere guitar, trommer, rytme, groove, timing, osv. - altså musikalske begreber. Så kan man jo stille spørgsmål hvilken type grej der er mest troværdigt.
Nå, jeg skal også til at på arbejde...
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Spændende debat.
Jeg har selv leget et del og mener ikke at linearitet er afgørende for at opnå en musikalsk gengivelse - det er da klart at foretrække, men absolut ikke et must.
Eksempelvis er der klart større forskelle på kondensatorer, modstande og spoler og disse indflydelse, end på at hæve og sænke diskantniveauet med 3 db fra referencen.
|
|
|
Hej David
Sjovt nok har jeg lidt den modsatte oplevelse. Nemlig den, at jo mere homogen og "linear" en højttaler er mht. klang og dynamik - jo mindre forskel bliver der på komponentvalget.
Hvis det at hæve og sænke diskantniveauet med 3 db betyder mindre - er konstruktionen nok heller ikke helt på plads endnu.
Betyder typen af lytter, dioder og ensrettere mere eller mindre end det, at strømforsyning er dimensioneret rigtigt ?
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Peter-AR skrev:
Mvh, Peter |
|
|
Hvordan vil du klare det ?
at højttaleren både skal være frekvens lineær og energi lineær, både on-axis og 90 grader off-axis OG En højttaler må ikke skabe reflektioner i lytterummet.
Hilsen
Nørd
|
|
|
Det kan hen ikke, og kunne han ville han forhåbenligt ikke bryde sig om resultatet
En "perfekt" halvkugleudstråling i et lyddødt rum ! I øvrigt hvad Dr.Bose har forsøgt, dog uden det lyddøde rum
Waal
|
Til top |
|
|
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd og andre.
Det jeg skrev er et tænkt idealscenarie. Der er endnu ikke lanceret blot en eneste ideel højttaler. Alt hvad der findes har en eller anden form for begræsning. Vi kan lave en liste med krav til den ideele højttaler, blot bliver den nok umulig at konstruere (eller meget svær) da der altid findes mindst en begrænsning et eller andet sted, men man kan jo forsøge at nærme sig det perfekte.
Hvis man vil lave den perfekte højttaler, må man tænke i nye baner og ikke bruge traditionel teknologi. Jeg tænker på der ikke må bruges de enheder, som findes i næsten alle højttalere i dag, nemlig traditionelle enheder der udstråler lyden i alle retninger (point-source units), men vi er tvunget til at opfinde nye teknologier.
Man kan evt. opstille en kravliste for hvad den perfekte højttaler skal kunne. Det jeg skrev var blot en lille del af de krav jeg vil stille.
Mvh,
Peter
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
Hej Nørd og andre.
Det jeg skrev er et tænkt idealscenarie. Der er endnu ikke lanceret blot en eneste ideel højttaler. Alt hvad der findes har en eller anden form for begræsning. Vi kan lave en liste med krav til den ideele højttaler, blot bliver den nok umulig at konstruere (eller meget svær) da der altid findes mindst en begrænsning et eller andet sted, men man kan jo forsøge at nærme sig det perfekte.
Hvis man vil lave den perfekte højttaler, må man tænke i nye baner og ikke bruge traditionel teknologi. Jeg tænker på der ikke må bruges de enheder, som findes i næsten alle højttalere i dag, nemlig traditionelle enheder der udstråler lyden i alle retninger (point-source units), men vi er tvunget til at opfinde nye teknologier.
Man kan evt. opstille en kravliste for hvad den perfekte højttaler skal kunne. Det jeg skrev var blot en lille del af de krav jeg vil stille.
Mvh, Peter |
|
|
Dine skitserede krav til både højttalerrens udstråling og rummet du'r ikke
Waal
|
Til top |
|
|
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej wall,
Jo, det gør. Det er nemlig det eneste som du'r.
Kom ikke og si' en højttaler f.eks. må udstråle energi til loft og gulv. Det er komplet forkert, men er det de fleste højttalere gør, fordi der typisk kun anvendes punkt-kilde enheder, som ligeledes taber energien med 6dB for hver gang afstanden til dem fordobles.
Hvis jeg skal rette noget, så vil det være udstrålingen til en af siderne skal kunne begrænses til det pågældende rum, eks. 0 til 90 grader mod midten, parret i sæt. Derved kan reflektioner fra sidevægge undgåes, men vil ikke altid være det vi ønsker, da det jo kommer an på det pågældende rum.
Mvh,
Peter
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Hej David
Sjovt nok har jeg lidt den modsatte oplevelse. Nemlig den, at jo mere homogen og "linear" en højttaler er mht. klang og dynamik - jo mindre forskel bliver der på komponentvalget.
Hvis det at hæve og sænke diskantniveauet med 3 db betyder mindre - er konstruktionen nok heller ikke helt på plads endnu. Det tør da vist svagt antydes. 0,1 dB kan i sidste ende være afgørende for om man finder HTén homogen.
Betyder typen af lytter, dioder og ensrettere mere eller mindre end det, at strømforsyning er dimensioneret rigtigt ? Glem ikke transformerne. De giver et meget forskelligt lydbillede alt efter type. Ringkerner virker på én eller anden vis mere overfladiske end f.eks. EI kerner. Jeg tror det har en del at gøre med mængden af jern der er imellem viklingerne. Jo mere jern jo større kraftreserver synes man at have.
Hilsen
Nørd
|
|
|
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

|
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
Hej wall,
Jo, det gør. Det er nemlig det eneste som du'r. Kom ikke og si' en højttaler f.eks. må udstråle energi til loft og gulv. Det er komplet forkert, men er det de fleste højttalere gør, fordi der typisk kun anvendes punkt-kilde enheder, som ligeledes taber energien med 6dB for hver gang afstanden til dem fordobles. Hvis jeg skal rette noget, så vil det være udstrålingen til en af siderne skal kunne begrænses til det pågældende rum, eks. 0 til 90 grader mod midten, parret i sæt. Derved kan reflektioner fra sidevægge undgåes, men vil ikke altid være det vi ønsker, da det jo kommer an på det pågældende rum.
Mvh, Peter |
|
|
Indtil videre kar jeg kun skrevet at dit fremlagte "drømmesyn" ikke du'r. I naturen har høje frekvenser IKKE den udstråling du ønsker. Mange fabrikanter har gennem tiden forsøgt sig med besynderlige ustrålingsmønstre. Hver gang med deprimerende resultater til følge.
Waal
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er lidt egoistisk, Og ikke har brug for et bredt sweet spot.
Er det så ikke bedre med en smal spredning til siderne ? på den måde må man da minimere rummets indlydelse...
Hvorfor er 90 graders spredning så ønskeværdigt, når man alligevel ønsker at dæmpe refletioner fra vægge m.m. ? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=David]
Hej Mike
Hvad ved du om mine DIY-projekter?
Ikke noget! og sorry jeg kom til at nævne dig sammen med jonas!?? det var ikke helt korekt!! 
Det eneste jeg har fortalt er at jeg har leget med filterkomponenter og strømforsyninger?
Jeg har nævnt at hvis man gør det op i tid, penge og grå hår, så KAN det ikke betale sig,
Nej!! bestemt ikke!! vejen er lang og hård og kun for de få stædige og vedholdene!! men til sidst er græsset også grønt når man endlig når "frem"
DIY. er nettop ikke at springe over hvor gæret er lavest!! tværtimod!! det er lidt som bjergbestigning!!.. nogle vil gå ude om og droppe det og købe et postkort med udsigten.. andre tager liften eller en helikopter! men så er der dem der absolut selv vil kravle med møje og besvær hele vejen op!!.. ( og det er DET! DIY. drejer sig om!! ikke nemhed, besparelse eller tid eller andet!!..)
men jeg gør det alligevel fordi jeg får så meget mere ud af det, samt at det interesserer mig hvordan tingene virker, men kroner/øre mæssigt er det for dumt.
Helt sikkert!! jeg kunne nok for det samlede beløb de sidste 10 år jeg har brugt på DIY. have købt et sær marklevinson og JMLab højtalere på afbetaling hvis det var DET! jeg ville! men NOOOT!!! det er IKKE! nok!!.. det giver mig ikke den fornøjelse det andet giver! og den tilfredshed når det endlig falder på plads!..
Men du er jo den Bornholmske selvudråbte guru, hvor DIY banker alt? Hvem er det der er uvidende?
DIY. BANKER! ikke alt! men kan matche det meste!!!! næsten uanset hvad og hvor meget!.. ( næsten!!)
man kan ikke dirækte klone alt og så opnå samme resultater!! men for mig er DIY. ikke at Klone eller kopiere!! det er at lave et unikt produkt fra bunden selv! der er på lige fod med alt andet!! bare anderledes! og MIT!!!
Min holdning er at hvis folk f.eks skal kopiere et eksisterende produkt, så skal de altid gøre det "bedre", f.eks. ProAc 2.5. "jeg smider sku' lige Danotherm, Polink og Mcap Supreme i stedet, så bliver den meget bedre!
NEJ, NEJ, NEJ! Det er her det altid går galt i DIY, fordi man tror man har sparet en masse penge, så bruger man flere penge på dyrere komponenter og her går det galt - En ProAc er tunet med de komponenter det sidder orginalt - tror nok de havde valgt en anden kondensator, hvis de mente den lød bedre i den konstruktion. Hvorfor så lave en ProAc Klon, man kan jo ligeså godt starte fra bunden, for det endelige resultat har intet med en ProAc at gøre, men da man har brugt en masse penge, så bilder man sig selv ind at det er bedre. Det er jo klart man forsvarer sin investering, da man ellers ville fremstå som en idiot. Men i den sidste ende er det jo lyden det kommer an på, ikke hvor mange penge man har brugt.
Hvor meget det koster og hvor meget man har brugt er irellevant!! økonomi har ingen betydning med seriøs DIY!!!
Jeg beskeftiger mig ikke med at lave kloner!! eller med byg eller andet hvor andre har sat standarden og gjort arbejdet! jeg gør det fra bunden af!!
Og her anvender jeg DE! komponenter der giver den summering der er bedst og mest "rigtig"
Vil man kopiere eller klone skal man selvfølgelig bruge DE! komponenter originalen anvender!!..
I forstærkersammenhænge er det samme historie. I stort set alle DIY konstruktioner ender det med at der sidder 100.000-500.000 uf i hovedforsyningen og alle standard komponenter er enten Black Gate, Panasonic FA/FC eller Oscon, samt skal der plastik afkoblinger på alle lytter. Desuden skal der sidde sølvkabler både i signalvejen og i strømforsyningen og sidstnævnte skal helst være 16-50mm2, for at undgå tab. Hvad har det med musikalitet at gøre??? Jeg har aldrig hørt et eneste tilfælde hvor det spillede godt.
Forstærker DIY. mm. er ikke noget jeg selv beskeftiger mig med! det lader jeg andre bedre vidende om!!...
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt K skriver : 0,1 dB kan i sidste ende være afgørende for om man finder HTén homogen.
Nemlig!! og så små tollerancer kan man ikke styre 100%!! og her i ligger kunsten at frembringe en god højtaler!.. derfor kan man ikke "BARE" måle sig frem 100%!! ørene skal med!!
det gælder alle!! både fabrikanter 7 producenter! og DIY!! her er alle lige!!..
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er denne tråd jo kommet langt fra udgangspunktet, men det glæder mig at der er enighed om at målet må være teknisk perfekt hifi.
Det der er det sjove er så at når I diskuterer det, finder I hurtigt ud af at det er ikke muligt at lave teknisk perfekt hifi. I princippet er der intet nyt i det, men det tvinger audio konstruktører til at lave kompromisser. Et kompromis er altid en afvejning af det mulige, overfor konstruktørens målsætning. Jeg har i talrige indlæg været advokat for at det burde være musikken der var målet, at man laver produkter der kommer så tæt på musikken som muligt. Det ligger explecit heri at de valg der skal tages, må tages for at sikre at musikken kommer igennem, og først i anden prioritet kommer så alle mulige andre hensyn.
Det er derfor tankevækkende at når jeg læser jeres indlæg igennem, hvor der nu er bred enighed om at man ikke kan nå det perfekte, men der er ikke EEN der har talt om musik i forbindelse med målet i løbet af de sidste 2 sider. Der er talt om at muligt andet, som maksimalt kan kaldes en del af helheden: homogenitet, transparans, gode optagelser etc.
JEG glæder mig til I begynder at tale -og ikke mindst lytte til - musik 
Og dette var ment som et venligt indspark fra sidelinjen, jeg har ikke tid til at kommentere alle de indlæg der sikkert kommer som en lavine de næste dage 
Med venlig hilsen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|