Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 07:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Decibel...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 02 September 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om den måleenhed der anvendes til lydniveau på diverse recievere.
En hurtig søgning på Google, giver en masse matematisk hurlumhej jeg ikke gider bruge tid på.

Jeg er klar over at en db-skala er eksponentiel (log), hvorfor lydniveauet burde fordobles for hver X db der skrues op (afhængig af hvilken log der anvendes, men mener det er log10) Dette forklarer vel hvorfor, at lydniveauet på en forstærker ikke ændrer sig meget fra f.eks. -80db til -50db.

Yderligere antager jeg, at der sættes minus foran angivelsen, for at angive, hvor meget lydniveauet er dæmpet (modstand), så når man skruer op, mindsker man dæmpningen , korrekt?

Slutteligt burde max vel, i denne sammenhæng, være nået ved 0db, men min H/K reciever går til +10???

Håber der er nogen der kan rette mig hvis jeg tager fejl. Det er en lille ting, men det er sq rart at vide hvad der foregår.



__________________
Mvh. HamDenFede
Til top Vis HamDenFede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HamDenFede
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 02 September 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

HamDenFede skrev:
Jeg er klar over at en db-skala er eksponentiel (log), hvorfor lydniveauet burde fordobles for hver X db der skrues op (afhængig af hvilken log der anvendes, men mener det er log10) Dette forklarer vel hvorfor, at lydniveauet på en forstærker ikke ændrer sig meget fra f.eks. -80db til -50db.

Elektrisk er 3 dB en fordobling af effekt. Dvs. når vi taler om forstærkere, så spiller en 100 watt forstærker 3 dB højere end en 50 watt (i teorien!). For det menneskelige øre definerer man svjh 10dB som en fordobling af det opfattede lydtryk. Hvordan man definerer hvornår man opfatter en fordobling skal jeg ikke gøre mig klog på...

HamDenFede skrev:
Yderligere antager jeg, at der sættes minus foran angivelsen, for at angive, hvor meget lydniveauet er dæmpet (modstand), så når man skruer op, mindsker man dæmpningen , korrekt?

Nemli' ja. dB er en relativ skala, der kun giver mening når det holdes op mod et eller andet. Normalt når man taler om lydtryk er 0 dB grænsen for den menneskelige hørelse (som naturligvis er forskellig, men det er definitionen).

HamDenFede skrev:
Slutteligt burde max vel, i denne sammenhæng, være nået ved 0db, men min H/K reciever går til +10???

Nej - 0 dB er udgangspunktet, i tilfældet surroundreceivere normalt defineret som når signalet fra D/A konverteren sendes direkte igennem kontrol-delen i forstærkeren til effekt-delen, uden hverken dæmpning eller forstærkning. Hvis forstærkeren er konstrueret rigtigt er dette i princippet grænsen for forstærkerens formåen fra de digitale indgange. De +10 dB er for at skabe headroom for de analoge indgange, eller i tilfælde af at kilden ikke udnytter det digitale formats dynamikområde. Her træder kontrol-delen ind og forstærker signalet op til et signal der er kraftigt nok til at drive effektdelen.

En forstærker har altid et vist headroom af hensyn til svage signaler, det er også derfor at max på en forstærker normalt aldrig er fuldt udslag på volumenkontrollen, men et stykke før.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
musifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 02 September 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej Fede,

Din receiver forsøger at fortælle dig om den forstærkning den giver det spændingssignal man føder ind i den. Hvis der er minus foran dB angivelsen er der reelt ikke tale om forstærkning men snarere dæmpning - det er først når der er et plus foran dB'erne at signalet forstærkes.

Nu har en receiver jo et udgangstrin hvor der under alle omstændigheder er typisk 25-30 dB spændingsforstærkning, så sådan en skala er selvfølgelig lidt kryptisk at bruge i praksis, i hvert fald hvad angår referencen 0dB.

Edit: jeg kan se at Otto har været meget mere omhyggelig med at forklare



__________________
/ Morten
Til top Vis musifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musifix
 
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1258
Sendt: 02 September 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Har lige et par supplerend spørgsmål:

Så hvis man har to forstærkere der ikke er lige kraftige, så vil 0dB være højere på den kraftige forstærker ??

Og hvis det ellers er et 'korrekt dimensioneret' indgangssignal, så er 0dB det højeste man bør spille (for ikke at miste dynamik) ??



__________________
Se min tidligere HD bio-kælder her!
Til top Vis Ingeniøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniøren
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 02 September 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Så hvis man har to forstærkere der ikke er lige kraftige, så vil 0dB være højere på den kraftige forstærker ??

I teorien ja. Praksis kan af mange årsager være anderledes, så lad være med at bruge det som ledetråd. Man kan ikke sammenligne 0 dB på to forstærkere og så gå ud fra at den der spiller højest er kraftigst, der kan nemt være afvigelser. Svjh er Yamaha receivere f.eks. opbygget anderledes.

Ingeniøren skrev:
Og hvis det ellers er et 'korrekt dimensioneret' indgangssignal, så er 0dB det højeste man bør spille (for ikke at miste dynamik) ??

Delvist rigtigt, hvis du bruger et digitalt input-signal og volumenkontrollen er korrekt lavet, så er 0 dB lig med lige præcis fuld udnyttelse af dynamikken og ingen risiko for forvrængning. Men hvis kilden er lavere skal du netop skrue højere op for at få fuld dynamik, og er den kraftigere (ved analoge signaler - digitale signaler kan ikke være kraftigere end fuld udstyring), så kan du ikke skrue så højt op.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1258
Sendt: 02 September 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

OK. Dvs. at når jeg skal se film 'for fuld skrue' men stadig uden at det går ud over kvalliteten, så skal jeg sætte min forstærker (Denon AVR-2803, med brug af digital indgang) på 0dB.

Tak for informationen



__________________
Se min tidligere HD bio-kælder her!
Til top Vis Ingeniøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniøren
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 02 September 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
OK. Dvs. at når jeg skal se film 'for fuld skrue' men stadig uden at det går ud over kvalliteten, så skal jeg sætte min forstærker (Denon AVR-2803, med brug af digital indgang) på 0dB.

Igen - teoretisk, ja. Det er ikke sikkert at 0 dB er defineret som jeg beskrev på netop den. Hvis du vil finde det rigtige niveau at se film på, så få fingre i en lydtryksmåler og kør en THX-skive. 85 dB på støjniveauet er THX reference level. Dette er der dog ikke specielt mange der bryder sig om - det er _meget_ højt. Til hjemmebif anbefales det oftest at kalibrere efter 75 dB. Bemærk iøvrigt at hvis volumenkontrollen er analog eller fungerer ved f.eks. 24 bit, så mister du ikke direkte dynamikområde ved at spille lavere, kun lydtryk.

Med andre ord - alt hvad der er sagt i denne tråd indtil nu er teoretisk snik-snak, der i praksis _altid_ overskygges af to ting - dine ører. Spil ved det niveau der er rigtigt i dine ører, det hjælper ikke noget at du kan sidde og prale med hvor godt dynamikområdet er hvis du bløder ud af ørerne. Og jeg vil garantere dig for at en film om dagen ved THX reference level ret hurtigt vil skade det samlede dynamik-område en hel del mere end ved at spille for lavt - du vil ret hurtigt miste 15-20 dB takket være høreskader!



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes