Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 07:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Biwiring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Lille Fede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 22 August 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Her kommer et par spørgsmål angående "biwiring":

Højttalerne er forberedt med 2 x tilslutningsterminaler. Der trækkes så bobbelt sæt kabler, men hvordan tilsluttes kablerne til forstærkeren? Skal det ene sæt i "speaker A" - og det andet i "B"? (I så fald kan der ikke biwires fra en forstærker med udgang til ét højttalersæt - og biwiring vil, fra en forstærker med to udgange, forhindre anvendelse af 2 højttalersæt på anlægget)  -  eller skal kablerne samles 2 og 2 og tilsluttes "speaker A"?

Hvordan kan det være, at lyden bliver forbedret ved dette tiltag? (Gerne en god og pædagogisk forklaring!) 

Mvh



__________________
Den Lille Fede
Til top Vis Den Lille Fede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Lille Fede
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 22 August 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

I forstærker-enden tilsluttes de to kabler til speaker A og de deles så ud ved højttalerne!!! Du skal enten bruge to helt ens kabler til henholdsvis bas og diskant eller et kabel med lidt større kvadrat til bassen, men stadig af samme slags. Du kan også benytte et af disse bi-wire i et kabel, hvor et 2 gange fireleder kan deles op i 2 gange 3 til bassen og 2 gange 1 til diskant!!! I teorien vil det lyde bedre med bi-wire fordi delefiltret deles op i 2 selvstændige sektioner, som ser impedans og DC-værdierne selvstændigt for hver sektion. Højttalerkabler skal ses som et ekstra led i delefiltret, de har altså en indvirkning rent elektrisk!!! NB: brug ikke 2 sæt højttalere samtidigt, du kan godt sætte højttalere til i køkkenet fra speaker B, men husk at slå speaker A fra imens. Forstærkeren vil alt andet lige lyde mere presset med 2 sæt på samtidigt!!! Og nåja, velkommen til og husk at dine egne ører må være referencen!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Den Lille Fede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 22 August 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtigt svar. Så er alting da også som jeg troede, og min datters anlæg monteret korrekt. Det er første dag jeg er her på siden, og da jeg surfede lidt rundt herinde læste jeg i en artikkel om biwiring - der fremgik det, at "B-udgangen" også skulle bruges. Da jeg godt ved, at forstærkeren kan "svede lidt" i forbindelse med drift af 2 sæt højttalere, undredes jeg lidt ved denne beskrivelse. (Jeg skal prøve at genfinde stedet).

Stadigvæk kan jeg dog undres over lydforbedringen ved at "skille" i den ene eller anden ende af kablet. Kan det forklares ved at ingen kabler er "neutrale" - således at forbedringen af lyden vha biwiring vil være mest markant, hvis kablerne er af dårlig kvalitet? (Med et dyrt og dermed meget "neutralt" kabel vil biwiring kun forbedre lyden ganske lidt?).

Tak for velkomsten - jeg vil helt sikkert kigge forbi fra tid til anden.

Mvh



__________________
Den Lille Fede
Til top Vis Den Lille Fede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Lille Fede
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 22 August 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Et højttalerkabel skal ses som en elektrisk modstand, både DC-mæssigt og rent impedans-mæssigt, desuden er der en vis klæghed (kapacitet) og endvidere kan kablet samle megen støj op undervejs og dels genererer kablet også magnetisme (Eddy-current). Uskærmede kabler med solid-core ledere og gerne lidt mellemrum imellem disse, giver generelt den mest letflydende lyd, mens skærmede multi-core ledere snoet i helix giver en mere fast og baskraftig lyd, generelt!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Den Lille Fede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 22 August 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Det er jo et superforum jeg er faldet over her. Gode og hurtige svar - tak for det.

Grunden til min forvirring kommer sig af artiklen her på HIFI4ALL: "Sådan køber du højttalere". I artiklens 7. afsnit beskrives, at man ved biwiring skal bruge både "speaker A & B"!!

mvh



__________________
Den Lille Fede
Til top Vis Den Lille Fede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Lille Fede
 
Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 22 August 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Det er dog ikke alle der tror på det positive ved bi-wiring.  Se f.eks her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12173 &PN=1
I dette link er vist også et link til en artikel, hvor der argumenteres imod bi-wiring. Personligt er jeg netop holdt op med at biwire og synes umiddelbart, det lyder bedre. Men det er vist også lidt religion
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 22 August 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej "Den lille fede" og velkommen

F.Christians har givet dig en god forklaring, jeg hælder dog nok mest til det faktum at man bliver fri for den metalbøjle der ellers bruges til at skabe forbindelse mellem terminalerne. Denne bøjle er mange gange noget blik der er forniklet og siden forgyldt, dette er ikke fremmende for lyden for at sige det mildt, så det er min forklaring på at det nogle gange lyder bedre med bi-wire.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 24 August 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kører heller ikke bi-wiring, men forbandt single-wirekablet til bas-sektionen og derefter trak jeg et godt, dyrt, men ikke særligt langt kabel (1 mono-meter rækker rigeligt til 2 højttalere) istedet for blikket, som i mit tilfælde var en forgyldt kobberstang på Ø2,5mm!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
walin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 530
Sendt: 24 August 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig lige en gang.

Den altoverskyggende fordel ved Bi-wiring er at du kan drive bas og diskant/mellemtone delen udenom filterelementer i højttaleren med dedikerede effekt-forstærktrin, som fødes fra forforstærker-trin, hvor delingen i bas og mellemtone/diskant foretages.

Kabelimpedanser, støj mv. har selvfølgelig en indflydelse men det er efter min stakkels mening i tweak afdelingen.



__________________
- Klaus -
                    Island s are where the Sea ends.
Til top Vis walin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af walin
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 24 August 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Walin, det hedder jo bi-amping med elektronisk deling!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 24 August 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Man kan såmænd også bi-ampe uden elektronisk deling. Forstærkerne til hhv. bas og diskant ser så ind ind to vidt forskellige impedansforløb.

Typisk bliver bi-amping betegnelsen vel anvendt, hvor der netop ikke er elektronisk deling, da et sådant system oftes kaldes "aktivt".

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
walin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 530
Sendt: 24 August 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

OK, Boye og Christians, det er bi-amping jeg taler om, men min pointe var (er) at fordelen ved at have højttalere der kan bi-wires er at man kan bi-ampe. Det andet mener jeg hører hjemme i tweak afdelingen.

 

 



__________________
- Klaus -
                    Island s are where the Sea ends.
Til top Vis walin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af walin
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 24 August 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu nok, at det boom der pludselig opstod hvor "alle" højttalere pludselig skulle have dublerede terminaler, var født af ideen om, at der skulle være en gevinst alene ved bi-wiring og ikke først og fremmest med henblik på bi-amping. 

Bi-wiring kunne jo gøres ret billigt, afh. af kabelvalg naturligvis, men typisk billigt i forhold til bi-amping.

Men vi er enige om, at det er et tweak - ikke at det betyder, at det er virkningsløst - endsige et fremskridt.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes