Forfatter |
|
danielskov89 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej H4A
Har gået og tænkt længe over, hvordan jeg kan få det ud af mit setup som jeg gerne vil. Og som så mange andre ting i livet bliver det i sidste ende en kompromis-løsning.
Jeg har pt. et stereo setup, som jeg er meget glad for lydmæssigt. EN HK 990 integreret forstærker, HD 990 CD-afspiller og et sæt Audiovector S3 Super. Så langt så godt.
Nu er jeg flyttet til noget større, og vil derfor gerne (også) have surround. Derfor tænker jeg, at man på en måde må kunne lave et setup, så jeg både bevarer mit stereo, og ved siden af kører noget surround. Måske noget i stil med at købe en surround forstærker ved siden af, sætte de to fronter til pre-out og så smide lyden over i stereo-forstærkeren. Men kan det lade sig gøre, og hvad er fordele/ulemper?
Eller er der andre anbefalinger - har kigget lidt på OPPO, er bare bange for at miste min dejlige stereolyd.
Tak for hjælpen!!
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan det sagtens (og jeg er selv i øjeblikket i gang med det samme projekt). En første betingelse for den skitserede
konstruktion vil være, at din forstærker i lighed med min Bladelius Thor har surround pass through.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, hvordan finder jeg ud af om den har det - kender du evt. den nævnte Harman/Kardon forstærker?
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, desværre ved jeg det ikke med sikkerhed. Der skulle være en liste over forstærkere med denne mulighed under
udarbejdelse på recordere.dk, og der findes en gammel norsk én, men her er din HK helt sikkert "for ny". Hvis du har
manualen, kan du jo prøve at kigge i den. Ellers har jeg, ud fra en hurtig googling, kunnet se, at man kan benytte hhv.
effektforstærker- og forforstærkerdelen i den separat. Det burde alt andet lige betyde, at den kan benyttes til det.
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du kan tilslutte surroundrecieverens preouts til 'amp in' på stereoforstærkeren. Det burde give det samme som en passthrough
Din cd-afspiller tilsluttes selvfølgelig stadig til din HK
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med volumen så - risikerer jeg ikke at sprænge mine fronter, hvis de er skruet for højt op på stereoen OG surrounden? Eller er det noget jeg har misforstået?
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter mig af et setup med en intg. stereo forstærker, og en surround forstærker med preout. Stereon er forbundet med surround forstærker fra dennes preout, og ind i en af stereons line in indgange. Jeg sender altså fronters signal fra surround forstærker, igennem stereons forforstærkerdel. Dette betyder at jeg bare skal indstille stereo forstærkeren på samme vol. hver gang jeg bruger surround. Det fungere rigtigt godt synes jeg, og jeg har kørt med sådan en opsætningen i over 6 år nu uden problemer.
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
danielskov89 skrev:
Hvad med volumen så - risikerer jeg ikke at sprænge mine fronter, hvis de er skruet for højt op på stereoen OG surrounden?
Eller er det noget jeg har misforstået?
|
|
|
Nej, for volumen reguleres i så fald kun på surroundreceiveren, der fungerer som forforstærker, mens HK kører som ren effektforstærker. Højttalerne
burde ikke blive hårdere belastet end nu
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis. Det eneste "problem" vil med en en løsning, hvor du kører amp in/main måske være, at du skal stille om fysisk på
forstærkeren - men det kan du jo hurtigt kigge efter, om der er en knap til bagpå el. lign.
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt ser jeg lige ved genlæsning af dit oprindelige indlæg, at du også har overvejet Oppo - jeg formoder en 105´er, der
netop kan fungere som preamp/processer. Der er én på recordere.dk, der har gang i en tråd om præcis det samme emne.
Måske vil du kunne finde noget dér, men generelt tror jeg, at man uanset hvad man så gør, aldrig finder noget, der er så godt
til stereo som en dedikeret stereoforstærker af god kvalitet.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputs!
Har lige kigget manualen igennem, og der er en analog indgang til at fyre en processor på. Der står i manualen at man går udenom volume og tone, og bruger "power"(effekt går jeg ud fra?) - men det vil altså sige, som jeg forstår det, at lige meget om jeg skruer op på max på min stereoforstærker, så vil det aldrig påvirke "det samlede signal" - fordi signalet går helt uden om volumen på stereoen? :)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps. Gider du at sende et link til artiklen på recordere?
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne muligvis være denne tråd der henvises til...:
Link
Det er i hvert fald en tråd jeg har kørende omkring hvorvidt en Oppo 105 sammen med en effektforstærker kan løse mit
behov inden for både stereo og Surround.
I dit tilfælde ved jeg helt sikkert, at din HK990 har den funktion som kaldes passthrough eller HT bypass, hvor du sender pre
out fra surround receiveren ind i. Når den indgang er aktiv i HK'eren, så virker den som effektfortærker for surrounden og
ellers kører din HK bare som idag som normal stereo.
Hvis du allerede har et godt stereo setup, som du er glad for, så er dette helt oplagt.
Du har som jeg så ser det, to muligheder:
1. Købe en BD afspiller/streaming.. og en surround receiver, som tilsluttes som ovennævnt
2. Købe f.eks. en Oppo 103/105, som begge kan virke som surround-forforstærkere. Her kan du så igen bruge din HK til
fronterne som i løsning 1, men skal have fundet en løsning mht. forstærkere til bag/center højttalere.
Her kunne man måske, som ham jeg har skrevet sammen med, overveje nogen aktive højttalere?
Jeg kører pt. selv med løsning 1 (surround receiver + int. stereo forstærker med HT bypass).
Jeg vil sådan set ikke væk fra det, fordi jeg er utilfreds med det, jeg er bare kommet på den ide, at det måske kan blive
endnu bedre...
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og ja. Det er netop den artikel, jeg havde i tankerne. Tak for det, damkel. Og så er det i øvrigt en meget præcis beskrivelse
af, hvordan den stadige søgen efter den forbedrede løsning udspiller sig. Ikke fordi vi er utilfredse med det, men fordi det
måske kan blive endnu bedre ...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for inputs!!
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en oppo blu-ray + effekt forstærker løsning:
Oppo + effekt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis jeg køberen OPPO skal jeg jo stadig have forstærket center + 2(4) baghøjttalere? Så handler det vel i bund og grund om at udskifte min HK 990, og det er netop en løsning jeg ikke er super interesseret i, da jeg holder meget af stereolyden.
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næ, behold din HK990.
Køb en brugt 4 kanals effektforstærker til at drive center+bag. Så har du godt nok en kanal ledig, men pyt...
Alternativt, en 1-kanals forstærker til center og 2x aktive højttalere til bag.
Der er mange muligheder...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg må på jagt så. Tak for hjælpen!
|
Til top |
|
|