Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 01:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hypex ncore forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg er lidt interesseret i de forholdsvis nye "Ncore" eller "NC400" forstærker moduler fra Hypex.

Nu er det jo ikke noget man bare kan gå ned til den lokale HiFi pusher og lytte til, så jeg vil høre om der er nogle herinde der
har bygget dem, eller har lyttet til dem ??

De kan så vidt jeg kan finde ud af kun købes på Hypex´ webshop..
Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en Ncore stående og lyttet på en månedstid. Det var en udgave en af mine venner havde bygget til en anden ven. Men jeg var heldig at låne den længe.

Der var en særdeles god kraftig trafo deri, samt den havde en meget stor lytterkapacitet. Ting der er forbedret i forhold til standard samt lidt andet. Det er altid meget vigtigt med en særdeles god kraftig strømforsyning. De var bygget som to monoblokke.

DenNcore kan nogle ting særdeles godt. Faktisk er det på mange punkter den bedste forstærker jeg har haft stående i mit lytterum.

Forvrængningen var meget lav. Der var mange detaljer i musikken, der blev åbnet op for. Hvordan et instruement rammes af fingrene f.eks. en cello.

Diskanten var meget fin.

Dybdeperspektivet var meget stort, når forholdene er til det. Det er det hos mig. Kræver noget af højtalerne, placeringen og akustikken. Men stor dybde i lydbilledet.

Lyden var hos mig fuldstændig fri af højtalerne.

Jeg fik mulighed for at købe andre hjemmebyggede monoblokke med endnu større strømforsyning og store trafoer på 2300 watt. Det var ColdAmp 750 Sonara. 750 watt klasse D i 4 ohm.. Den kunne spille den dybe rå bas på en anden magtfuld måde. Jeg elsker fysisk bas.

Jeg kan godt anbefale en Ncore. Jeg ville bygge den som monoblokke med hver en trafo på 500 watt som min. og stor lyttekapacitet og kraftig kabelføring deri.

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej Sven

Mange tak for beskrivelsen. Det lyder jo ikke som om det er helt skidt!

Jeg kan se at Hypex har lavet en dedikeret tilhørende meget advanceret microprocessor kontrolleret switch mode strømforsyning SMPS600 som giver 600W pr monomodul. Jeg ved at det normalt er Fy Fy indenfor forstærkerbyg, men i dette tilfælde et de to ting vist så integrerede at det skulle være en glimrende løsning. Forstærkeren skal desuden bruge flere strømspor med forskellige strømstyrker, så en traditionel strømforsyning som du taler om bliver nok lidt en udfordring for en amatør som jeg at bygge!

De lyder ellers også rimeligt heftige de monoblokke du endte ud med! :) Min "bekymring" i forhold til klasse D er hvordan de vil gå i spænd med mine små B&W PM1 højttalere med metaldome diskant. Jeg vil jo nødig ende med en skarp eller hvislende højfrekvens gengivelse..

(jeg har selv en aktiv subwoofer til den "fysiske" bas - dog mest/bedst til film :)

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke Ncore forstærker, men vil alligevel give mit besyv med.

Jeg har kørt mit UCD180 effekttrin på både soft/metal/bånd/amt diskanter og har aldrig oplevet skarp/hvislende diskant. En kammerat har samme erfaring både med UCD180 og 400.

Og hvis man læser den temmelig lange tråd om Ncore på diyaudio.com , så er den generelle mening at Ncore er UCD180 og 400 overlegen i så at sige alle henseender.

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hej Fasen

Ok, jeg har også hørt meget godt om UcD forstærkerne, og de er også en af grundende til at jeg påtænker ncore. Når jeg
tænker over det, så ved jeg heller ikke rigtig hvor jeg har fået den idé fra, at det skulle lyde skarpt..

Jeg har godt set tråden på diyaudio, men ville lige stikke en finger i den danske jord inden jeg kaster mig ud i et selvbygger
projekt til 10.000,- !
En anden fed feature ved dem er at de kan køre balanceret, og det kan min audiolab DAC også - så kan man også lige vinge
den af! :)

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Den før omtalte Ncore forstærker er blevet sammenlignet med den samme Ncore dog med switch mode strømforsyning. Den med switch mode strømforsyning klarede sig bedst. Det ville jeg ikke have troet. Men den blev hurtigere og mere dymanisk.

Så du kan roligt købe den og den skulle ikke være svær at samle.

Der er ikke noget skarpt i diskantgengivelsen. Den er så fin og detaljeret.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hypex har været på en promotion tur i USA, der diskuteres en del på AudioCircle.

Når man så på Hypexshop finder NC400 til 325€ og SMPS600 til 180€, så kommer prisen, som du også selv er inde på tæt på 10000kr, og for det kan man få en færdig Lyngdorf SDA 2175 el. Xindak Nature Series A08.

Jeg ser ingen grund til ikke at anvende switch mode power supply, på digitale effekt forstærkere.

Jeg kunne nu godt tænke mig at sammenligne Ncore med ICE power

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Måske virker switch mode psu naturligt, da forstærkeren vel virker lidt på samme måde, og derfor passer godt sammen..!?

Det er rigtigt at til prisen er der mange spændende konkurrenter der presser sig på - for slet ikke at tale hvis man køber brugt..
men det kunne nu være hyggeligt med et lille idiotsikkert wannabe DIY projekt :) Jeg frygter bare at jeg kommer til at gå amok
med kabinetterne, og har allerede noget fræst massiv alu i tankerne.. nu må vi se. Under alle omstændigheder kommer der
lige til at gå en måned eller to før jeg har råd.

(jeg følger også lidt med i tråden på Pinkfishmedia med John westlakes nye M-AMP forstærkere, der skulle være bygget ind i
samme kabinet som Audiolabs M-Dac - den skulle komme inden for et par måneder, og lyder meget spændende)

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har en dual mono (Switch mode) NC400 stående til salg. Hvis du er interesseret så kontakt mig via forummet.

vh.

Ole

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes