Emne: Lav selv akustik dæmpning. ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
Har set det og det gav da helt klart noget inspiration Nu har han bare lavet det som en udsmykning af stuen, det som jeg vil lave skal være noget mere annonymt.
|
|
|
Måske du kan bruge ''hans'' nye tiltag om akustik til noget? http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4632
Dimensionerne i dit rum er lidt en udfordring akustisk fordi grundplanet er næsten kvadratisk kombineret med, at der er ret højt til loftet. Den bedste -diskrete- løsning vil nok være, hvis det vil være muligt/acceptabelt ift Jeres boligindretning, hvis du laver et nedhængt akustikloft.
Eksempelvis kan du sænke loftet 20cm, bruge troldtekt eller gips akustikloftsplader og fylder de 20cm mellem det oprindelige loft og det nedhængte akustikloft op med rockwool eller glasuld.
Hvis du kun sætter (eksempelvis) 50mm tykke rockfon plader op får du kun dæmpningen ved de høje frekvenser. Jo tykkere isoleringslaget er, jo længere dæmper det nedefter i frekvens.
|
|
|
Puha, lave om på loftet, så får jeg sku tæsk af fruen Det er et meget nydeligt stukloft med mange fine detaljer 
Nu siger du at tykkelsen har virkning på hvilken frekvens der bliver dæmpet...... Skulle jeg så lave rammerne skiftevis i rockfon 5mm og Rockwool 50mm?????
|
|
|
Nå for faaan, jeg vidste jo ikke, hvordan loftet ser ud Bemærkede bare, at du har højt til loftet, og at der derfor er ''potentiale øverst oppe...
Rockfon og rockwool virker ens = det er det samme. Fordelen ved Rockfon er, at de har en pæn forside, der ikke drysser. I mine runde pynte-akustik-dimser har jeg placeret rockfon yderst mod forsiden og rockwool bagved, ind mod væggen for at være sikker på, at der ikke drysser rockwool partikler ud gennem stoffet.
|
|
|
Nu siger du at det ville gi en stor effekt at lavenoget med loftet Det har fået mig til at tænke....... Min ide går på at ta noget accustik dæmpende stof (hvidt) få det syet i en aflang trekant, så den måler ca 70/80cm på den smalle side og omk 200/250 på de 2 langsider (få lavet 2 stk) som så skal hænge forskudt af hinanden med spids mod spids. Gir det nogen mening for jer De skulle så hænge i en let bue kun sat fast i de 3 kanter. Ville det ikke have en effekt? Nu er det der stof ikke helt billigt og mine sy egenskaberer ikke gode Så det er ikke bar noget jeg lige prøver for at se/ høre om det nu virker. Men i min teror burde det da gi en stor effekt vist loftet har så stor en betydning.........
Håber at noget af min forklaring gav mening, jeg prøvede at være kreativ på paint programmet her påcomputeren men kan ikke finde ud af at vedhæfte det.....
|
|
|
Det er ikke fordi det er loftet det har stor betydning. Det er fordi du kan lave dæmpning på et stort areal, og derved få en stor virkning.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
Har set det og det gav da helt klart noget inspiration Nu har han bare lavet det som en udsmykning af stuen, det som jeg vil lave skal være noget mere annonymt.
|
|
|
Måske du kan bruge ''hans'' nye tiltag om akustik til noget? http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4632
Dimensionerne i dit rum er lidt en udfordring akustisk fordi grundplanet er næsten kvadratisk kombineret med, at der er ret højt til loftet. Den bedste -diskrete- løsning vil nok være, hvis det vil være muligt/acceptabelt ift Jeres boligindretning, hvis du laver et nedhængt akustikloft.
Eksempelvis kan du sænke loftet 20cm, bruge troldtekt eller gips akustikloftsplader og fylder de 20cm mellem det oprindelige loft og det nedhængte akustikloft op med rockwool eller glasuld.
Hvis du kun sætter (eksempelvis) 50mm tykke rockfon plader op får du kun dæmpningen ved de høje frekvenser. Jo tykkere isoleringslaget er, jo længere dæmper det nedefter i frekvens.
|
|
|
Puha, lave om på loftet, så får jeg sku tæsk af fruen Det er et meget nydeligt stukloft med mange fine detaljer 
Nu siger du at tykkelsen har virkning på hvilken frekvens der bliver dæmpet...... Skulle jeg så lave rammerne skiftevis i rockfon 5mm og Rockwool 50mm?????
|
|
|
Nå for faaan, jeg vidste jo ikke, hvordan loftet ser ud Bemærkede bare, at du har højt til loftet, og at der derfor er ''potentiale øverst oppe...
Rockfon og rockwool virker ens = det er det samme. Fordelen ved Rockfon er, at de har en pæn forside, der ikke drysser. I mine runde pynte-akustik-dimser har jeg placeret rockfon yderst mod forsiden og rockwool bagved, ind mod væggen for at være sikker på, at der ikke drysser rockwool partikler ud gennem stoffet.
|
|
|
Nu siger du at det ville gi en stor effekt at lavenoget med loftet Det har fået mig til at tænke....... Min ide går på at ta noget accustik dæmpende stof (hvidt) få det syet i en aflang trekant, så den måler ca 70/80cm på den smalle side og omk 200/250 på de 2 langsider (få lavet 2 stk) som så skal hænge forskudt af hinanden med spids mod spids. Gir det nogen mening for jer De skulle så hænge i en let bue kun sat fast i de 3 kanter. Ville det ikke have en effekt? Nu er det der stof ikke helt billigt og mine sy egenskaberer ikke gode Så det er ikke bar noget jeg lige prøver for at se/ høre om det nu virker. Men i min teror burde det da gi en stor effekt vist loftet har så stor en betydning.........
Håber at noget af min forklaring gav mening, jeg prøvede at være kreativ på paint programmet her påcomputeren men kan ikke finde ud af at vedhæfte det.....
|
|
|
Det er ikke fordi det er loftet det har stor betydning. Det er fordi du kan lave dæmpning på et stort areal, og derved få en stor virkning.
|
|
|
Så egenligt ingen grund til at tænke mere over loftet på den måde, da en reel sænkning ikke er en mulighed og derved vil min tænkte løsning ikke gøre bedre effekt end såmeget andet på vægen. Er det forstået korrekt? __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Så egenligt ingen grund til at tænke mere over loftet på den måde, da en reel sænkning ikke er en mulighed og derved vil min tænkte løsning ikke gøre bedre effekt end såmeget andet på vægen. Er det forstået korrekt? |
|
|
Ja, korrekt... Hvis du vil have den største effekt ved at dæmpe ''pletvis'' med små diffusors/absorbenter, så er stederne på vægge, gulv og loft, hvor du har første refleksion fra højttalerne de absolut mest effektive at dæmpe.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan finder jeg ud af hvor den første reflektion er fra højtalerne?
__________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Hvordan finder jeg ud af hvor den første reflektion er fra højtalerne? |
|
|
Få en til at holde en spejl op ad væggen. Der hvor du kan se højttalerenhederne fra Sweetspot er den første reflektion. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Pierre skrev:
|
|
Få en til at holde en spejl op ad væggen. Der hvor du kan se højttalerenhederne fra Sweetspot er den første reflektion.
|
|
|
Altså et spejl foran højtaleren, mig selv på sweetspot og det væg jeg kan se i spejlet er første reflektion. Andre guide lines __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
thuekay skrev:
Pierre skrev:
|
|
Få en til at holde en spejl op ad væggen. Der hvor du kan se højttalerenhederne fra Sweetspot er den første reflektion.
|
|
|
Altså et spejl foran højtaleren, mig selv på sweetspot og det væg jeg kan se i spejlet er første reflektion. Andre guide lines |
|
|
Nej ikke på den måde  Som thuekay skal spejlet på væggen (og gulvet, og loftet). Når du sidder i sweet spot får du en til at placere spejlet på væggen og flytte spejlet rundt indtil du ser højttalerne i spejet. Det sted på væggen, hvor spejlet skal placeres for at du ser enhederne er stedet, hvor første refleksion rammer. Ditto på gulvet: Du placerer spejlet på gulvet og flytter det rundt indtil du kan sidde i sweet spot og se enhederne i spejlet på gulvet. Dét er stedet, hvor første refleksion rammer. Ditto med loftet og den anden sidevæg naturligvis. Gir det mening?
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
thuekay skrev:
Pierre skrev:
|
|
|
|
|
Altså et spejl foran højtaleren, mig selv på sweetspot og det væg jeg kan se i spejlet er første reflektion. Andre guide lines
|
|
|
Nej ikke på den måde Som thuekay skal spejlet på væggen (og gulvet, og loftet).
Når du sidder i sweet spot får du en til at placere spejlet på væggen og flytte spejlet rundt indtil du ser højttalerne i spejet. Det sted på væggen, hvor spejlet skal placeres for at du ser enhederne er stedet, hvor første refleksion rammer.
Ditto på gulvet: Du placerer spejlet på gulvet og flytter det rundt indtil du kan sidde i sweet spot og se enhederne i spejlet på gulvet. Dét er stedet, hvor første refleksion rammer. Ditto med loftet og den anden sidevæg naturligvis.
Gir det mening?
|
|
|
Hvad for en væg....... Jeg er ikke med Skal jeg sidde med rykken til højtaleren og så spejl på bag vægen, eller hvordan?
Jeg er over hoved ikke med på hvad i mener  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
thuekay skrev:
Pierre skrev:
|
|
|
|
|
Altså et spejl foran højtaleren, mig selv på sweetspot og det væg jeg kan se i spejlet er første reflektion. Andre guide lines
|
|
|
Når du sidder i sweet spot får du en til at placere spejlet på væggen og flytte spejlet rundt indtil du ser højttalerne i spejet. Det sted på væggen, hvor spejlet skal placeres for at du ser enhederne er stedet, hvor første refleksion rammer.
Ditto på gulvet: Du placerer spejlet på gulvet og flytter det rundt indtil du kan sidde i sweet spot og se enhederne i spejlet på gulvet. Dét er stedet, hvor første refleksion rammer. Ditto med loftet og den anden sidevæg naturligvis.
Gir det mening?
|
|
|
Hvad for en væg....... Jeg er ikke med Skal jeg sidde med rykken til højtaleren og så spejl på bag vægen, eller hvordan?
Jeg er over hoved ikke med på hvad i mener  |
|
|
Du skal sidde i sweet spot, med næsetippen pegende hen mod halløjttalerne. Med andre ord skal du sidde præcis som når du skal lytte. Det er sidevæggene vi taler om...
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
thuekay skrev:
Pierre skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Gir det mening?
|
|
|
Jeg er over hoved ikke med på hvad i mener 
|
|
|
Du skal sidde i sweet spot, med næsetippen pegende hen mod halløjttalerne. Med andre ord skal du sidde præcis som når du skal lytte.
Det er sidevæggene vi taler om...
|
|
|
Arrrgh så gik der et lys op for ham ser du så gir det mening når du sagde det magiske ord.....Sidevæge 
Men jeg var ikke klar over at sidevæggene var der hvor den første reflektion var, det havde jeg forestillet mig vægen som højtalerne pegede mod var, men man bliver jo klovere hver dag  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vigtigste 1. refleksion kommer fra gulvet foran HT. Den reflektion er vigtig, fordi den kommer få millisekunder forsinket
ifht. lydsignalet. Det medfører at din CPU (hjernen) ikke kan skelne lyden fra signalet og reflektionen. Og det medfører at
den information, din hjerne behandler består af et mix af 2 signaler. Derfor: tæppe på gulvet foran HT så området midt
imellem HT og dig er dæmpet. Princippet for reflektionerne er at lydbølgens indfaldsvinkel er lig udfaldsvinklen. Ligesom når
en billardkugle rammer banden.
Du skal endelig ikke dæmpe hele stuen. Der findes ingen HT, der lyder godt i et lyddødt rum. Jeg vil fraråde at dæmpe hele
loftet. du vil kunne høre at dit lytterum ikke gengiver homogent.
Brug spejl tricket som en start.
Og få een til at stille sig med hænderne lige foran din HT, og klap een (1) gang. Lyt efter hvor ekkoet kommer fra. Den
optimale justering af rummet er at du hører lyden som kommende kun fra HT, og ikke alle mulige andre steder fra. Klappet
svarer til en puls fra HT, og det er jo vigtigt at vide, hvorfra reflektionen fra HT komme, hvis du vil dæmpe selektivt.
Har nogen nævntbogreoltricket? Bogreoler med lidt usystematisk indsatte bøger dæmper enormt godt. Perfekt til at tage 1.
reflektioner ud til siden for Ht eller bag llyttepositionen, eller bag HT.
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
TRX850 skrev:
Pierre skrev:
thuekay skrev:
Pierre skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Gir det mening?
|
|
|
Jeg er over hoved ikke med på hvad i mener 
|
|
|
Du skal sidde i sweet spot, med næsetippen pegende hen mod halløjttalerne. Med andre ord skal du sidde præcis som når du skal lytte.
Det er sidevæggene vi taler om...
|
|
|
Arrrgh så gik der et lys op for ham ser du så gir det mening når du sagde det magiske ord.....Sidevæge 
Men jeg var ikke klar over at sidevæggene var der hvor den første reflektion var, det havde jeg forestillet mig vægen som højtalerne pegede mod var, men man bliver jo klovere hver dag  |
|
|
Fandt lige denne på nettet til at illustrere det med første refleksions punkter. http://www.ethanwiner.com/rfz2.gifSorte streger er den direkte lyd, de røde er de første refleksionspunkter på (side)væggene. Forestil dig så, at du så en tilsvarende tegning fra siden, så ville du kunne tegne tilsvarende røde streger for refleksionerne i gulv og loft. Hvis nu du havde meget langt fra højttalerne til sidevæggene, men meget kort fra lyttepositonen til bagvæggen kan bagvæggen godt være første refleksion. Altså, hvis du forestillede dig, at de røde streger i tegningen var meget lange, og de blå meget korte. Det der sker er, at den direkte lyd ankommer først til dine ører. Først fordi denne lyd har tilbagelangt kortest afstand. Derefter ankommer lyden fra rummets primære refleksionspunkter, og med hårde udæmpede vægge kan det næsten være fuldt signal. Så bliver hjernen noget forvirret = opfattelse af dårligere lyd.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin illustration, dog er reflektionen fra væggen bag HT ikke vist. Den er grund til at mange har HT stående op til 1 meter ud
fra bagvæggen (for så forsinkes reflektionen så meget, at hjernen kan sortere den fra).
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Fin illustration, dog er reflektionen fra væggen bag HT ikke vist. Den er grund til at mange har HT stående op til 1 meter ud fra bagvæggen (for så forsinkes reflektionen så meget, at hjernen kan sortere den fra).
Mvh Ulrikmm |
|
|
Er det ikke kun ved højtalere med bagudvendt bassport hvor det er et "problem" eller er det på alle? __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
elovelo Branchemedlem

Alpha Akustik
Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg vil godt advare mod at bruge troldtekt uden samtidigt at have et rockwool/glasuldsprodukt bagved.
Troldtektpladen er ikke i sig selv en decideret absorbent, men en overflade der kan lede lyden videre igennem sig til det bagvedliggende.
Som man også kan se af absorbtionskurverne i Nerd-linket, absorberer en Troldtektplade dårligt uden en "rigtig" absorbent bagved. Målingen hvor den er placeret direkte på beton viser dels at den har et meget ujævnt forløb, og at den gennemsnitlige absorption er lav. Hvis man ser på målingen med absorberende materiale bag sig bliver absorbtionskurven jævnet ud, men man kan også se at den stadigvæk "forringer" de absorberende egenskaber som stenulden har (typisk 0,95 fra 500 Hz og op) med ca. 10-20%.
At de 10-20% reflektion som den har, nok udsendes diffuseret (rundstrålende i stedet for spejling) er til gengæld en god ting for lyden i et typisk lytterum.
Dette skal ikke ses som et angreb på Troldtekt, men jeg er akustiker og vi ser ofte at der er brugt Troldtektplader direkte på gips/beton, og at den resulterende akustik derfor er utilfredsstillende. Troldtekt er derimod en glimrende overflade i kombination med isoleringsmateriale.
For at få en god akustik til hifilytning er det vigtigt at efterklangstiden er jævnt fordelt på alle frekvenser, og at den ikke er for høj. Jeg mener at have læst i High Fidelity at efterklangstiden skal ligge på ca. 0,3-0,5 sek. men der kan ikke opstilles absolutter. Rummets størrelse har f.eks. en direkte indflydelse på efterklangstiden, et stort rum har en længere efterklangstid, bl.a. fordi løbetiden fra lydkilde til vægrefleksion er længere. Den optimale efterklangstid for et stort rum er således længere end et lille rum. Stående bølger mellem parallelle flader er også en betydningsfuld synder i forhold til akustikken, og afspejles ikke nødvendigvis af en efterklangsmåling.
Rockulds eller glasuldsprodukter fra producenter som f.eks. Ecophon og Rockwool er generelt de bedste absorbenter og har typisk jævne absorbtionsforløb. Hvis de skal være effektive fra 250 Hz og nedad skal de have noget volumen bag sig. Her er et typisk 20-30 cm. nedhængt akustikloft, med 20-40mm mineraluldsplader i skinnesystem, som man ser i mange kontorer det bedste. Hvis hulrummet er fyldt op med batts bliver forløbet i de lave frekvenser endnu jævnere.
Mindre kan dog gøre det. Typisk er kontorer opført i betonbygninger hvor de hårde bygningsdele reflekterer alle frekvenser også de lave. I en typisk dansk beboelsesejendom er vægge gulve osv. opbygget af træ, gips osv. som alle ”giver” sig for lave frekvenser. Bassen bliver derfor ikke fanget inde i lytterummet i samme grad som ved betonbyggeri.
Generelt med hensyn til om noget virker dæmpende på akustikken:
- Overfladen: Hvis overfladen er blød/åben kan lyden trænge ind i materialet, i stedet for at blive reflekteret, dette er især vigtigt for de højere frekvenser. Stof/skum/filt er gode overflade afhængig af deres tæthed. Hvis overfladen er mættet, hvis man f.eks. overmaler en rockfonplade, vil malingen reflektere de højere frekvenser, men er eftergivende nok til at svinge med ved lave frekvenser.
- Materialet: I en god absorbent dæmpes lydenergien gradvist ind igennem materialet, der derfor skal være semipermeabelt. Hvis materialet er for hårdt reflekteres lyden med det samme, er det for blødt, fiser lyden lige igennem og reflekteres af det underliggende materiale. Det er lidt ligesom at gribe et faldende æg J
- Tykkelse: Jo tykkere noget er, des lavere ned i frekvens kan det absorbere. Et gardin, et tyndt tæppe eller en stofbetrukket masonitplade, hjælper kun i de højere frekvenser.
Her er der en masse spændende læsning og en akustikberegner: http://www.hunecke.de/en/knowledge/room-acoustics/reverberat ion-time.html
I kan få inspiration til forskellige løsninger på vores firmas hjemmeside, se under cases. De fleste materialer kan fås billigt i byggemarkeder.
Puuha det blev væsentligt længere end jeg lige havde tænkt mig, håber at i kan bruge det til noget.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
@pierrre: En lukket kabinet HT er rundstrålende. Spredningen fra diskanten er dog relativt retningsbestemt. Prøv som
eksperiment at vende dine HT 90 eller 180 grader, og hør hvor meget lyd der stadig når dig.
@elovelo: tak for flot indlæg og links.
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
elovelo - Super godt indlæg! ulrikmm - Omtalte eksperiment er "sjovere" med en sub eller en lav test tone, så alle de højere frekvenser der er mere retningsbestemte ikke skaber forvirring i den del af lydbilledet man forsøger at lytte til. Går man rundt om en sub med sidemonteret enhed, er det marginalt hvad man hører af forandring i lydgengivelsen - måske endda mere et spørgsmål om at man flytter sig i forhold til reflektionerne i rummet? Jeg har ikke mulighed for at have voldsom stor afstand til bagvæggen, så jeg skal i hvert fald prøve noget dæmpning bag HT'erne, når de nye ankommer og der skal leges igen
__________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Elovelo: Tak for uddybningen  Du sætter flere ord på min pointe / forslaget med det nedhængte loft med isolering bag akustikpladerne, samt at Troldtekt alene ikke har den store virkning (som jeg har illustreret i Nerds tråden du refererer til)... Hvordan ville du som akustiker ''angribe'' et rum som trådstarterens med dimensionerne 4,5 x 5 meter og 3,2 meter til loft?
|
Til top |
|
|
elovelo Branchemedlem

Alpha Akustik
Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville i første omgang møblerer det færdig, dvs. når reoler og andet inventar, som alligevel skal bruges er installeret, kan man vurdere om der er behov for mere.
Det sidste sted jeg boede, hang jeg et tykt uldtæppe op bag sofaen, med stor virkning. Nu er jeg senere flyttet sammen med kæresten, og så er der jo også en WAF at tage højde for.
Her er tre tiltag jeg ville anbefale:
Loft: Hvis man skal dæmpe et meget rungende lokale, kigger vi typisk først på loftet, fordi der er en masse gode reflekterende kvadratmeter man let kan lave om til absorberende. Overfladerne på absorbenterne skal ikke være så solide, da de er langt fra børnefingre og spidse albue, og de er derfor langt billigere pr.kvm end vægabsorbenter.
Sidevægge: Min personlige holdning er at de tidlige reflektioner på sidevæggene skal diffuseres med et eller andet ujævnt. Det kunne være en pladesamling, en lampe eller noget tredje. Hvis de tidlige reflektioner absorberes for meget kan man risikere en lidt indelukket smal gengivelse, men stereoperspektivet kan blive uskarpt af en direkte spejling af en hård glat sidevæg. Jeg vil dog klart foretrække at absorbere fremfor ikke at gøre noget ved siderflektionen.
Bagvæggen: Bagvæggen ville jeg prøve at få dæmpet så meget som muligt og især de reflektioner der rammer direkte HT->bagvæg->nakke. Jeg har selv prøvet med nogle akustikbilleder bag lyttepositionen og lige pludselig forsvandt en lidt hård diskant og man kunne meget tydeligere høre rumklangen på optagelsen, selv kæresten kunne høre forbedringen (men tvang mig alligevel til at fjerne dem igen!... womens..)
Nu har mine indlæg ikke være ment som et reklamefremstød, og de tanker trådstarteren har med isolering indpakket i stof er helt sikkert en billig og god løsning, som nok skal virke akustisk. Men nu abejder jeg som sagt til dagligt med rumakustik, og vi har haft rigtigt mange private, der har ringet pga. det nye køkkenalrum, der er begyndt at lyde som en kirke efter at de har fået rummet beklædt med moderigtige gips. Hvis vi skal rykke ud med efterklangsmålinger, tilbud, håndværkere osv. ville det blive for dyrt for private. Vi er derfor begyndt at sælge et par lette løsninger til private til selvmontage, og det vi typiske råder folk til er at ophænge nogle flåder i loftet og evt. supplerer med Akustikbilleder på væggen til at tage stående bølger.
Hvis jeg ikke havde en stejl Spouse acceptance factor at kæmpe med, ville der hænge 4 akustikflåder i loftet og to Akustikbilleder bag lyttepositionen. Det er ikke den billigste løsning, men det er pænt og let at hænge op. Mit lytterum måler ca. 4,5 x 5 x 2,9 m. og min efterklang har jeg målt til 0,62 sek. efter ophængning af de ialt ca. 8 kvm. vil jeg nå ned på ca. 0,4 sek.
Hvis jeg vandt i Lotto eller havde et grimt loft, der alligevel stod til en dyr udskiftning, ville jeg få monteret et akustikpudsloft, som er et helpudset loft uden samlinger osv. så man ikke kan se at det er der. Hvis jeg fik monteret akustikpuds på hele mit loft ville jeg ifølge beregningerne nå ned på 0,33 sek. (man har vel lov at drømme:-))
Jeg vil endnu en gang understrege at jeg ikke skriver dette for at reklamere for de produkter vi fører, men fordi jeg er stor hifinørd og syntes at jeg havde noget fornuftigt at sige om trådens emne.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
elovelo skrev:
Jeg vil endnu en gang understrege at jeg ikke skriver dette for at reklamere for de produkter vi fører, men fordi jeg er stor hifinørd og syntes at jeg havde noget fornuftigt at sige om trådens emne. |
|
|
Tak for kvalificeret indspark, som bestemt ikke opfattes som reklame, men derimod som kompetent entusiasme! Og fra dine forslag kan jeg også se, at jeg med mine egne tiltag (jævnfør Nerds tråden du refererede til) er på rette vej  altså bortset fra, at du ikke kan lide troldtekt
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|