Forfatter |
|
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en 10mm MDF plade og hvid eller meget lys grå maling hos din lokale farvehandler. Det er MEGET VIGTIGT at malingen har så lav glans som muligt, altså er helt mat.
Påfør malingen med en malerrulle, ikke dem med børster men dem der er lavet i svamp-materiale (kender ikke den præcise betegnelse). Påfør flere tynde lag. Det er vigtigt at der ikke kommer løbere osv i malingen.
Du kan evt. slibe let mellem lagene du påfører, men slib ikke efter sidste tur med malerrullen. De små ujævnheder i malingen gør nemlig at der ikke kommer "hot-spots", altså områder der har for stor refleksion.
Du skal så også købe nogen lister til at skrue på kanterne. af lærredet. Mal disse sorte for at opnå bedst mulig kontrast. Jo bredere de er jo bedre. Husk at tage højde for listerne når du saver pladen til, så det synlige område er i 16:9 format.
På denne måde kan du lave et fornuftigt lærrede for et meget lille beløb. Mit eget er lavet på denne måde. Tryk evt. på WWW-knappen under mit indlæg.
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Sidder ca. 3,5m fra lærredet, og ved HD materiale (720p) er der ingen problemer, ved SD-DVD kan man kun lige ane "grynene", og det er nemt at live med til fordel for det store billede.  |
|
|
Ahh... Mine oplevelser er fra almindelig DVD. Nu med HD-projektor og blu-ray har jeg heller ingen problemer længere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er pigge skrev:
Hvor vil i købe det der screen goo maling? har kigget rundt på nettet men har kun fundet noget til sindsyg priser (1800kr.) |
|
|
Mente ikke det var så dyrt... I så fald ville jeg heller ikke forsøge med det.
|
Til top |
|
|
det er pigge Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 24
|
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay endnu engang tak for den hurtige og gode hjælp, jeg prøver det med normal maling uden for meget glans, og så en
god MDF plade:)
|
Til top |
|
|
Filur999 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle pladetyper er det bedst at male begge sider af pladen, for at undgå at pladen slår sig hvis den kun bliver malet på den ene side, men har ikke prøvet det selv, og når du skruer den op på væggen bliver den jo også holdt godt på plads.. Men det kan godt være det er mere aktuelt med spånplader og krydsfiner, og klart jo tyndere plade jo større aktualitet.. __________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du synes jeg skal bruge en spånplade i stedet for MDF plade? Og jeg skal så købe den tyndeste spånplade jeg kan finde?
|
Til top |
|
|
roundsound Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er pigge skrev:
Så� du synes jeg skal bruge en spå�nplade i stedet for MDF plade? Og jeg skal s�å k�øbe den tyndeste spå�nplade jeg kan finde? |
|
|
Omvendt. Det er værst med spånplade. Og jo tyndere spånplade, jo værre
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåe okay:) Så holder jeg mig til en 10mm MDF plade. Når jeg skal købe maling, skal jeg så kun finde den maling med
mindst glans, eller er malings gain også vigtigt? Hvis ja hvad skal den så ligge på?
|
Til top |
|
|
roundsound Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som antydet tidligere skal du passe på at pladen ikke "slår sig" når du maler den, dvs. at den bliver skæv i det fordi fugten i malingen "trækker i træet". For at sikre dig mod det vil jeg anbefale at du snakker med malermesteren (eller byggemarkedet) om det - du skal først grunde pladen.
Og tro mig - det er ikke kun ammestuesnak... Jeg malede et par skabsdøre som allerede var malet (af en anden), så jeg troede at det ikke ville være noget problem - men det blev det desværre, og den ene skabsdør er nu vind og skæv.
|
Til top |
|
|
roundsound Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skruer lærredet op på væggen er der ikke nogen problemer.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
Hvis man skruer lærredet op på væggen er der ikke nogen problemer.
|
|
|
Det er selvfølgelig rigtigt - skrue det fast i stedet for at hænge det op, og lukke hullerne inden der males. Så kan man ikke bare lige tage "lærredet" ned igen, men det har man vel heller ikke brug for.
|
Til top |
|
|
puggie Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 130
|
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har malet en mdfplade med screen goo... Det er længe siden så kan ikke huske hvor jeg købte det, men mer den samlede pris var ca. 1000.-
for et lærred på 65" med en halv bøtte screen goo til overs. Det er meget nemt at male på og resultatet er skide godt (bedre end på en væg der er
lidt ujævn i overfalden). Jeg brugte en let mørktoning for at kompenserer for sortniveauet.
|
Til top |
|
|