Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 10:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred, hvilket? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg skal have mig et hvidt lærred, til en billig slik. Har hørt det er muligt at lave ud af et rullegardin?
Til top Vis det er pigge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af det er pigge Besøg det er pigge's Websted

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe der ikke er nogen på et Hifi forum der ved sådan noget?:P
Til top Vis det er pigge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af det er pigge Besøg det er pigge's Websted

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

jo det kan godt laves ud af et rulle gardin, jeg har haft gjort det, et udemærket resultat til den som ikke stiller for store krav

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Okay kan du give mig link, for har svært ved at finde gardin der er stort nok. Skal cirka kunne rumme 120" er det muligt?

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

En gut på recordere.dk postede denne lænke: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5919&n=10
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Ja det er sgu godt nok billigt, men det bliver jo et meget lille billede:S vil gerne have et lærred som kan fyre på på minimum
120"

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Husk at du skal sidde ca. 2 x billedbredden væk fra "lærredet" for at det ikke skal blive grynet med synlig pixelleringseffekt. For 120" betyder det vel noget i retning af 5-6 meter.

Og hvad svar-tider angår her på sitet, så vær ikke overrasket over at du ikke nødvendigvis får svar indenfor en halv time - det er jo ikke et pc-forum

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Ved godt Wymax at jeg måske var lidt for utålmodig i starten:) Og ja ved godt det med hvor langt man skal sidde væk, men
det er intet problem har cirka 6 meter at gøre godt af;)
Andre der har svar på mit spørgsmål?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Det bliver svært at finde et lærred på den størrelse til billige penge. Det bliver også svært at finde et mørklægningsgardin på den størrelse.

Bedste alternativ er nok at male selv - det gør man vist bedst med en speciel goo der ikke koster det store, prøv at kigge i tråde omkring DIY lærreder.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Husk at du skal sidde ca. 2 x billedbredden væk fra "lærredet" for at det ikke skal blive grynet med synlig pixelleringseffekt. For 120" betyder det vel noget i retning af 5-6 meter.

Hvorlangt væk skal man så side fra et lærrede på 92cm x 255cm ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Der er kun tommelfingerregler mht til hvor langt væk man skal sidde. Tror nok det er 1.5-2 gange bredden. Og med projektorer i dag tror jeg ikke pixeleringen bliver et problem uanset afstanden. Nok bare en smagsag hvor ekstremt man vil have det :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Tak for de hurtige svar! Jeg er kommet frem til, måske at male en spånplade med almindelig vægmaling. Læste om en der
malede den med lysegrå vægmaling, men hvordan ved man hvilken farve der er bedst, for nogle siger hvid og andre grå,
meget forvirret:D

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Der er kun tommelfingerregler mht til hvor langt væk man skal sidde. Tror nok det er 1.5-2 gange bredden. Og med projektorer i dag tror jeg ikke pixeleringen bliver et problem uanset afstanden. Nok bare en smagsag hvor ekstremt man vil have det :)

1,5 er vist lige i underkanten. Jeg havde en overgang en Sanyo Z5 til et billede på 2,40 i bredden, og da var 3,5 meter i underkanten af afstand - her blev grums synligt.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

det er pigge skrev:
Tak for de hurtige svar! Jeg er kommet frem til, måske at male en spånplade med almindelig vægmaling. Læste om en der malede den med lysegrå vægmaling, men hvordan ved man hvilken farve der er bedst, for nogle siger hvid og andre grå, meget forvirret:D

Goo'et hedder for i øvrigt screen goo

Sørg i hvert fald for at pladen er helt jævn i overfladen - ikke den mindste knyst.

Grå brugte man oftest førhen, hvor projektorerne ikke var så lyskraftige, for at få en lidt bedre sort. Til gengæld kunne farverne lide under det.

Du kan sikkert komme langt med noget ikke alt for hvid vægmaling. Hvis du kan så se om malermesteren kan "definere" hvor meget gain malingen har  Det får man vist oplyst for screen goo. Normalt ligger gain på 0,8 til 1,3. For almindelig maling drejer det sig jo nok om det der hedder "glans", og det er nok ikke det samme. Sådan nogenlunde mat-hvid ville jeg prøve med.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Wymax skrev:

Hvis du mener 2,55 meter i bredden vil jeg sige 2,55 x 1,8 (går for at være mindsteværdien
) = ca. 4,5 meter.

Men hvis du allerede har et billede på den størrelse, så er det jo bare at prøve i praksis - det varierer sikkert fra person til person hvornår man begynder at lægge mærke til det.

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

OKay tak for svarene Wymax Jeg tar mig et smut forbi malermesten imorgen og håber på han ved hvad han
snakker om

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
dfms skrev:
Wymax skrev:

Hvis du mener 2,55 meter i bredden vil jeg sige 2,55 x 1,8 (går for at være mindsteværdien
) = ca. 4,5 meter.

Men hvis du allerede har et billede på den størrelse, så er det jo bare at prøve i praksis - det varierer sikkert fra person til person hvornår man begynder at lægge mærke til det.

Sidder ca. 3,5m fra lærredet, og ved HD materiale (720p) er der ingen problemer, ved SD-DVD kan man kun lige ane "grynene", og det er nemt at live med til fordel for det store billede.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

I følge Thx standarden skal man sigte efter et lærred, der er op til (mindre end) 40 grader i bredden.

I praksis betyder der, at gange størrelse i tommer med 3, så har man mindste afstanden i cm.

120" * 3 = minimum 360 cm afstand til lærred.

Thx standarden kan godt lide at lærredet typisk er lidt større end konen som regel ville vælge

Man kan købe speciel projektorskærms maling. Med dette burde du kunne få et ret godt resultat på højde med gode lærreder...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

92*255 er et meget lavt lærred 255/92 = 2,77

De fleste film er i 1:2,35
og 16:9 svarer til 1:1,78

Men der skal nok kunne findes enkelte film i det super brede format...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hvor vil i købe det der screen goo maling? har kigget rundt på nettet men har kun fundet noget til sindsyg priser (1800kr.)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes