Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Skrantende cd afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Murten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har nogle spørgsmål vedr. min Nad cd afspiller (Nad c521 BEE).

I al sin korthed drejer det sig om at jeg tror jeg den er ved at dø - den har svært ved at indlæse/registrere en cd og den hopper/hakker meget oftere end tidligere ved afspilning.

Jeg har googlet lidt omkring og så vidt jeg kan sjusse mig frem ift. afspillerens symptomer er det laserhovedet der er slidt/skal renses el. er ødelagt - i forlængelse af dette har jeg nogle spørgsmål:

1) Hvordan kan man rense laserhovedet uden at åbne selve kassen - og kan man overhovedet det?

2) Jeg har læst at man kan bruge en vatpind, men der er forskellige meninger om hvilken væske, der skal bruges til et sådan formål - Er der nogen forslag til hvad der er at foretrække?

3) Hvis afspilleren ikke står til at redde og jeg skal erhverve mig en ny, hvilken cd afspiller er så den der kommer tættest på Nad c 521 i kvalitet og pris? ( mener jeg gav ca 2000 kr. for den i 2003).

Mit øvrige gear er i budget klassen; nad c320 forstærker og Dali zensor 5 gulvhøjtalere, og en evt ny afspiller må selvfølgelig meget gerne komplementere disse enheder bedst muligt!!

Hvad foreslår du/I??

På forhånd tak, morten

Til top Vis Murten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Murten

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke din NAD, men det er de færreste CD-afspillere man kan komme til at rense laserhovedet på, uden at åbne dem. Til gengæld er det ofte let,
da det i de fleste tilfælde er et spørgsmål om 4-6 skruer der skal løsnes, hvorefter enten top eller bund kan tages af. Herfra er det så igen forskelligt om man
kan komme direkte til laseren, eller drevet eller andre dele skal afmonteres.

Har du almindelig logisk sans, og en fornuftig forsigtighed, kan du efter al sandsynlighed sagtens klare opgaven uden yderligere forudsætninger. Ellers har
du måske en ven eller bekendt der kan hjælpe. Hvis du alligevel er på vej til at skrotte den, er der jo alt at vinde, og intet at tabe ved at forsøge. Worst case
kan du ikke fixe den, er og er hvor du er nu. Er du heldig kører den igen de næste mange år.

Jeg bruger helst sprit til rensningen. Enten købt som rensevædske i elektronikforretninger o.l., eller på apoteket. Alm. Husholdningssprit er ikke helt
velegnet, da det kan sætte striber.

Vælger du udskiftningen, vil du på dit nuværende udstyr næppe kunne høre forskel på afspillere fra ca. 2.000 og op. Det må du ikke opfatte som en kritik
af dit anlæg, men blot min mening om hvor meget du max. behøver at ofre, både tids- og pengemæssigt.

Lige nu hvor streaming er på vej til at udkonkurrere CD'en, er der rigtig mange brugte afspillere til salg. Personligt ville jeg derfor gå efter en brugt CD-
afspiller. Du kommer adskillige klasser op kvalitetsmæssigt for de samme penge - uden at den nødvendigvis er ret gammel. Men gå som sagt mest efter at
den ha de features du gerne vil have. Lyden vil jeg påstå du ikke kan høre forskel på når du kommer hjem med den.

Kig i den blå, gul og gratis og her:

http://www.hifi4all.dk/ksb/soegresultat.asp?produkttype=CD-a fspiller
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Man kan godt rense linsen uden at åbne afspilleren, da der findes en cd renser i form af en cd plade med små børster på til lidt rense væske. Men om den gør det ordenligt skal jeg ikke kunne sige. Men som Anker E skriver, så er det ret let lige at fjerne skruerne på svøbet og løfte det af og så rense linsen. Så der er ingen is på køerne.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Man kan godt rense linsen uden at åbne afspilleren, da der findes en cd renser i form af en cd plade med små børster på til lidt rense væske. Men om den gør det ordenligt skal jeg ikke kunne sige. 

Det virker kun hvis han er meget meget heldig. Det ser jo smart ud, men jeg mener ikke at det er forsøget værd.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2013 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

allanowich skrev:
Man kan godt rense linsen uden at åbne afspilleren, da der findes en cd renser i form af en cd plade med små børster på til lidt rense væske. Men om den gør det ordenligt skal jeg ikke kunne sige. 

Det virker kun hvis han er meget meget heldig. Det ser jo smart ud, men jeg mener ikke at det er forsøget værd.

Har aldrig prøvet den selv, men ville lige nævne den.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Man kan godt rense linsen uden at åbne afspilleren, da der findes en cd renser i form af en cd plade med små børster på til lidt rense væske. Men om den gør det ordenligt skal jeg ikke kunne sige. Men som Anker E skriver, så er det ret let lige at fjerne skruerne på svøbet og løfte det af og så rense linsen. Så der er ingen is på køerne.

Det er så absolut det værste man kan smide i en afspiller. Forestil dig en lille børste der rammer et, i forvejen, skrøbeligt lille glashoved i et tyndt ophæng med 5-600 gange i minuttet. Det kan da fjerne lidt skidt, men hvad med ophænget osv. bagefter?

Af med låget og dup en vatpind i isopropylalkohol og rens forsigtigt laseren - lad den stå et par minutter, og så er den klar til at rulle igen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2013 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

allanowich skrev:

Det er så absolut det værste man kan smide i en afspiller. Forestil dig en lille børste der rammer et, i forvejen, skrøbeligt lille glashoved i et tyndt ophæng med 5-600 gange i minuttet. Det kan da fjerne lidt skidt, men hvad med ophænget osv. bagefter?

Af med låget og dup en vatpind i isopropylalkohol og rens forsigtigt laseren - lad den stå et par minutter, og så er den klar til at rulle igen.

Det er præcis hvad jeg selv har studset lidt over.  At man fremstiller disse er jo lidt spøjst. Men nævnes skulle den i hvertfald lige.

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Drevet i en CD/DVD osv er at betragte som en sliddel. Ring til en reparatør - her kan jeg kun anbefale JJ-Teknik i Farum - og spørg hvad det koster at skifte drevet i netop din afspiller. De gør det hurtigt, den bliver testet, der er garanti på deres arbejde og når du får din afspiller tilbage er den så god som ny. Dvs. at hvis du fortsætter med at bruge den lige så meget som du har gjort siden du købte den, så kan du regne med at den holder lige så længe en gang til, inden drevet igen skal skiftes - måske 10 år mere uden problemer? Det koster naturligvis mere end diverse (de værste) væsker og vatpinde, men så er der grebet om nældens rod, du kan glemme de fleste af dine bekymringer, bortset fra de økonomiske, og nyde musikken igen.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Murten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2013 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Mange tak for fine svar til alle.

Cd børsten er jeg i øvrigt blevet advaret på det kraftigste imod, så den giver jeg mig ikke i kast med. Jeg tror jeg vil forsøge at åbne kassen og rense laserhovedet med sprit. Farummodellen er osse en mulighed - vil dog helst ikke bruge penge på reparation (det er jo ikke en high end afspiller).

I fald at l**tet er i stykker, eller endeligt dør ved forsøg på at rense laserhovedet, har jeg brug for lidt mere feed back på mulig ny afspiller. Argumentet med at købe en brugt og få mere lyd for pengene lyder fint, men jeg er ikke hifi mand og ved ikke rigtigt hvad jeg skal gå efter til 2/3000 kr. Samtidig kunne man måske frygte at en "ny" brugt til de penge også vil gå kold i nær fremtid, og så kan jeg starte forfra. Derfor:

Er der nogen forslag til nye cd afspillere, som ville passe ok med mit beskedne udstyr (se første indlæg)

På forhånd tak, morten   

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at rense den først og se/lyt om alt så er som det skal være. Går den så derefter helt bananas og dør, kan du vende tilbage her og få nogle forslag til en ny afspiller.

Murten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Prøv lige at rense den først og se/lyt om alt så er som det skal være. Går den så derefter helt bananas
og dør, kan du vende tilbage her og få nogle forslag til en ny afspiller.

Fair play

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke dit drev, men det kan også være den skinne som laseren glider på, som er beskidt/udtørret. Rens den med isopropylalkohol og smør den. Jeg har købt nogle lasere og komplete drev i Kina (Ebay) for alt i alt ca 200,00kr. Min kinalaser sidder i nu og har kørt helt uden problemer i ca. 1½ år. De komplete drev er med motor til henholdvis cd og skuffe, så min CD150B kører sikkert mange år endnu.

Held og lykke  Smile

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

ENDELIG IKKE SPRIT, det almindelige husholdningssprit indeholder en minimal lille del acetonelignende opløsningsmiddel, som opløser en plasticlinse = den bli´r mat og ender med slet ikke at kunne læse. Isopropylalkohol/isopropanol er det, der duer

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Lasermekanismen hedder

Sanyo SF-P101

og koster 17euro hos en tysk leverandør (kig på ebay.de), hvis du påtænker en reperation (nemt).
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

Murten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
ENDELIG IKKE SPRIT, det almindelige husholdningssprit indeholder en minimal lille del acetonelignende opløsningsmiddel, som opløser en plasticlinse = den bli´r mat og ender med slet ikke at kunne læse. Isopropylalkohol/isopropanol er det, der duer

Okay, det var så en rimelig vigtig oplysning - tak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes