Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: NAS til Sonos (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mploug
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er begyndt at bruge musiksystemet Sonos, og jeg synes det fungerer rigtig godt.
Jeg overvejer, at købe en netværksharddisk (NAS) der primært skal bruges sammen
med Sonos. Jeg har ingen erfaringer med NAS, men jeg håber at kunne finde en
brugervenlig løsning. Jeg kan se, at Hi-Fi klubben har en VERBATIM Gigabit NAS 1TB Netværksharddisk, men kan se, at den ikke får overvældende anmeldelser hvad angår brugervenlighed osv. Jeg vil gerne have det så enkelt som muligt.
Jeg tænker, at mit budget til dette er maks 2000 kr. Jeg bruger Windows 7.

Hvad kan anbefales?
Tak.

Venlig hilsen
Martin

Til top Vis mploug's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mploug Besøg mploug's Websted

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej mploug

Jeg har ikke den store erfaring med forskellige mærker, men jeg har selv en ældre Synology NAS som jeg bruger til Sonos. " 2
af mine venner har begge en NAS af samme fabrikat, ligeledes med gode erfaringer.
- De er pæne, har lavt strømforbrug, lavt støjniveau, og overbevisende software som regelmæssigt bliver opdateret.

Jeg har købt min ved Proshop. Man kan så selv vælge den disk der skal indeni. Jeg ville personligt på efter en "green" disk,
altså en harddisk med lavere omdrejningshastighed på omkring 5000RPM. Derved støjer harddisken mindre, og bruger mindre
strøm. Du vil ikke lægge mærke til den marginalt lavere ydelse i en NAS.

Et forslag kunne være en Synology DiskStation DS112j og en 3TB WD green disk, så lander du lige omkring 2000,- Der er ikke
meget sparet ved at tage en mindre disk..
Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba

simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Mange bruger en NAD fra Synology eller QNAP. De er vist ret ens og skulle fungere fint uanset hvad model du vaelger. Du kan evn.t soege lidt paa Sonos' forum hvor dette emne diskuteres en del. Det eneste problem jeg har (og jeg mener problemet ligger ved Sonos) er at Sonos ikke buffer cover art men snarere downloader det hver eneste gang det skal bruges hvilket tager lidt tid at finde paaa NAS'en og med transport over wifi (hvis du benytter wifi)saaledes at man faar en noget "hakkende" brugeroplevelse.

Ang. disk kan jeg aldeles IKKE anbefale en WD green. Som kan laeses en del steder paa nettet (incl. ved WD selv) anbefales WD red serien til NAS og WD green serien fraraades pga. af problemer ved 24/7 brug. Saaa koeb nu hellere en harddisk som er egnet til at arbejde som NAS.

Mvh.
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan på det kraftigste anbefale Synology..! Har selv en DS411, som jeg bruger sammen med Sonos,
den har jeg været utrolig glad for, den er nok lidt over det budget, men de fåes også i lidt mindre
modeller til 1 eller 2 diske :)
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

WD og Seagate er begyndt at lave diske der er specielt konstrueret til NAS enheder, så de oftest står
tændt 24/7, sådan en er værd at overveje, de er godt nok en smule dyrer, men de skulle også holde
længere, om de så gør det i virkeligheden, skal jeg ikke kunne sige, men tror da så meget på det at
jeg selv har købt et par af dem :)

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

kennlh skrev:
WD og Seagate er begyndt at lave diske der er specielt konstrueret til NAS enheder, så de oftest står tændt 24/7, sådan en er værd at
overveje, de er godt nok en smule dyrer, men de skulle også holde længere, om de så gør det i virkeligheden, skal jeg ikke kunne sige, men tror da så
meget på det at jeg selv har købt et par af dem :)

Vil lige hæve et lille advarselsflag, inden der begynder at brede sig tanker om nye woodoo produkter, og behov for særlige harddiske til musikbrug. Rundt
i verden står millionvis af servere der kører 24/7/365, uden at det af den grund har været nødvendigt at udvikle andre typer harddiske til dem, end dem der
sælges til hjemmepc'er m.v.

Naturligvis er der kvalitetsforskelle på harddiske der jo både indeholder elektronik og mekaniske dele. Men de belastes altså ikke anderledes af at sidde i en
NAS end i en hvilken som helst anden computer. Anbefalinger og advarsler om bestemte mærker/modeller kan derfor roligt overføres.

Erfaringen siger jo, at så snart noget er dedikeret til musik er risikoen for at prisen mister enhver realitetssans ganske stor. Se bare på de produkter der ikke
længere må diskuteres her på dette forum, og mange af de andre tweaks der sælges.

Så bevar den sunde fornuft - også når der handles lagringsmedier o.l. til musikken.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Som skrevet... Synology eller QNAP - intet andet.

Selv havde jeg snuppet en Synology, og så med nogle WD Red diske (som er specielt designede til 24/7 brug til consumere,
så prisen er fornuftig).

Jeg har selv en QNAP, og den er glimrende, men Synologys administrationsinterface er lige en tand mere lækkert, og
nemmere
for den nye bruger.

Hvis kravet er 2 diske, så snup evt. enten DS212j (hvis du vil spare lidt penge), eller DS213 (hvis du gerne vil have/har brug
for flere msukler).

Hvis kravet er 4 diske, så tag DS412+

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:

Vil lige hæve et lille advarselsflag, inden der begynder at brede sig tanker om nye woodoo produkter, og behov for særlige harddiske til musikbrug. Rundt
i verden står millionvis af servere der kører 24/7/365, uden at det af den grund har været nødvendigt at udvikle andre typer harddiske til dem, end dem der

Det er så ikke helt korrekt - diske der anvendes professionelt i servermiljøer er af en ganske anden kvalitet, end dem vi som alm. forbrugere har i vores hjemmepc'er. Prismæssigt er de naturligvis også noget mere kostbare; men det er da også træls, at skulle ripe sin CD samling hvert andet år, fordi disken dør

Skal man have en setup kørende 24/7, kan det absolut anbefales at anskaffe diske, der er af en bedre kvalitet - enterprise class/server grade.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Anker E skrev:
Vil lige hæve et lille advarselsflag, inden der begynder at brede sig tanker om nye woodoo produkter, og
behov for særlige harddiske til musikbrug. Rundt
i verden står millionvis af servere der kører 24/7/365, uden at det af den grund har været nødvendigt at udvikle andre typer
harddiske til dem, end dem der
Det er så ikke helt korrekt - diske der anvendes professionelt i servermiljøer er af en
ganske anden kvalitet, end dem vi som alm. forbrugere har i vores hjemmepc'er. Prismæssigt er de naturligvis også noget
mere kostbare; men det er da også træls, at skulle ripe sin CD samling hvert andet år, fordi disken
dørSkal man have en setup kørende 24/7, kan det absolut anbefales
at anskaffe diske, der er af en bedre kvalitet - enterprise class/server grade.

Der er lidt flere krøller på historien.

Både Synology og QNAPs NAS'e laver spindown på diskene når de idler, og det er vel de færreste der har diskaktivitet 24/7
(tværtimod) - medmindre man har services kørende som står og tilgår diskene.

Endvidere kan man sikre redundans med RAID, og på den måde acceptere at fx en enkelt disk står af. Bevares det giver
god mening at købe diske af fornuftig kvalitet, og også gerne dem der er beregnet til 24/7 drift, men i min optik skal man
altså ikke ud og bruge kassen på fine serverdiske, når man kravet ofte er et andet

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
kennlh skrev:
WD og Seagate er begyndt at lave diske der er specielt konstrueret til NAS enheder, så de oftest står tændt 24/7, sådan en er værd at
overveje, de er godt nok en smule dyrer, men de skulle også holde længere, om de så gør det i virkeligheden, skal jeg ikke kunne sige, men tror da så
meget på det at jeg selv har købt et par af dem :)

Naturligvis er der kvalitetsforskelle på harddiske der jo både indeholder elektronik og mekaniske dele. Men de belastes altså ikke anderledes af at sidde i en
NAS end i en hvilken som helst anden computer. Anbefalinger og advarsler om bestemte mærker/modeller kan derfor roligt overføres.

Erfaringen siger jo, at så snart noget er dedikeret til musik er risikoen for at prisen mister enhver realitetssans ganske stor. Se bare på de produkter der ikke
længere må diskuteres her på dette forum, og mange af de andre tweaks der sælges.

Så bevar den sunde fornuft - også når der handles lagringsmedier o.l. til musikken.

Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om at der var nogle diske der var bedre til musik end andre..!
- så forstår slet ikke dit første afsnit..??

Som nævnt af nogle af de andre fornuftige brugere, der har viden om hvad de udtaler sig om,
så er det ikke almindelig diske diverse prof servere kører med..! Men netop diske der er beregnet
til at kører flere timer..!

Prisen på almindelige diske og så disse "NAS" diske er ikke langt fra hinanden, måske 5-15%
- så har meget svært ved, i DENNE sammenhæng at forstå denne sætning:

"Erfaringen siger jo, at så snart noget er dedikeret til musik er risikoen for at prisen mister enhver realitetssans ganske stor."

Jeg er enig i at dette kan være tilfældet i nogle tilfælde, men absolut ikke i dette..!

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil give de andre ret i at Synolgy NAS er rigtige gode. Jeg har selv en Synology DS212J. Der er to HDD i. Jeg bruger kun
den ene HDD og den anden spejler. Tror det hedder raid 1 men er ikke lige sikker på det. På den måde har du altid en
sikkerhedskopi af dit musik og evt dokumenter.

Den er rigtig nemt at bruge og den har ikke givet mig nogen problemer overhovedet. Jeg ved ikke hvordan det er med
andre modeller men min NAS kan jeg sætte til power down. Den er tændt når jeg skal bruge den og slukket når jeg sover
eller er på arbejde. Kører dermed ikke 24/7. Det gør den helt automatisk skal bare indstilles til det.

Jeg vil dog anbefale at købe to forskellige producenter HDD eller i hvertfald fra forskellige produktionsdatoer. Hvis det skulle
ske at der er et dårlig produktions batch. Hermed har du gjort meget for at undgå at de begge skulle stå af samtidigt.

Held og lykke med et evt køb.
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Alfa omega ved en NAS, er raid 1. med mindre man har en anden form for backup mellem NAS og pc.

Omkring valget af diske, så alt andet end WD green. Problemet med WD green er at de har markant dårligere holdbarhed end stort set alt andet på markedet, det har dog intet med 24/7 brug at gøre. Personligt havde jeg heller ikke valgt en WD red. De er bygget efter samme teknik som green...

Det er især opstarten der slider på en harddisk, så strømsparede sittings der slukker for disken, ved få minutters inaktivitet er bestemt ikke at anbefale. En harddisk bruger typisk i omengen af 5 watt ved idle, så det er ikke fordi ens strømregning eksplodere ved lidt mere humane sittings.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

jukuluff skrev:
Alfa omega ved en NAS, er raid 1. med mindre man har en anden form for backup mellem NAS og pc.
Omkring valget af diske, så alt andet end WD green. Problemet med WD green er at de har markant dårligere holdbarhed end
stort set alt andet på markedet, det har dog intet med 24/7 brug at gøre. Personligt havde jeg heller ikke valgt en WD red. De
er bygget efter samme teknik som green... Det er især opstarten der slider på en harddisk, så strømsparede sittings der
slukker for disken, ved få minutters inaktivitet er bestemt ikke at anbefale. En harddisk bruger typisk i omengen af 5 watt ved
idle, så det er ikke fordi ens strømregning eksplodere ved lidt mere humane sittings.

Eller RAID 5

Og ja opstart slider, men hvis diskene nu er slukkede 18 af døgnets timer, og fx kun laver spin up 5 gange på en dag, så vil jeg
stadig foretrække det fremfor at have dem kørende 24/7.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har rodet med NAS før og primært skal bruge den som musik server, så er det måske lidt overkill at gå i gang
med de modeller, der anbefales.

Ikke, at der er noget galt med dem, men brugervenligheden er måske ikke tip top.

Jeg har selv en "NAS" fra WD

Link

og med den er det stort set plug n' play.
Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

mploug
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2013 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker også, at mindre måske ville kunne gøre det.

Måske en BUFFALO LINKSTATION PRO 2TB NAS
eller en WESTERN DIGITAL MY BOOK LIVE

Se f.eks. http://www.dustinhome.dk/xgroup/21519/1-bay/
Til top Vis mploug's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mploug Besøg mploug's Websted

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2013 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men de er simpelthen ikke pengene værd synes jeg.

Typisk ekstremt begrænsede i deres funktionalitet, elendige at sætte op og vag eller ingen mulighed for redundans, og dermed datasikkerhed. Jeg har
stiftet bekendtskab med både WD og Buffalo diskstationer og de har enten alle været fejlbehæftede eller ufatteligt kluntede i mine øjne.

mploug
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2013 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Mange tak for alle jeres gode kommentarer.
Jeg tænker, at jeg må sætte budgettet til ca. 2500 kr.
og kigge på noget fra enten Synology eller QNAP når jeg kommer
dertil.

Venlig hilsen
Martin

Frey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en synology 411+ii, og er yderst tilfreds med den! Men du skal være klar over at de ikke er lydløse!
Hvis den "kun" skal bruges til musik og ikke streaming af film osv, vil jeg anbefale en billig passiv kølet nas. Jeg ved at WD har
nogle til en fornuftig pris. Jeg ville desuden ikke invester ikke nogle former for specielle harddiske, køre selv med 4x2TB
barracuda green (de billigste harddiske du kan få) dog i et raid 5 og har gjort det i snart 2 år uden nogle problemer.

Men som sagt vil jeg anbefale at køb en billig passivkølet nas, og eventuelt en ekstern harddisk til backup af din musiksamling.
Der er ingen grund til at investere i mere end man har brug for :)

- Frey

Til top Vis Frey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frey

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Anker E skrev:
Vil lige hæve et lille advarselsflag, inden der begynder at brede sig tanker om nye woodoo produkter, og behov for særlige
harddiske til musikbrug. Rundt
i verden står millionvis af servere der kører 24/7/365, uden at det af den grund har været nødvendigt at udvikle andre typer harddiske til dem, end
dem der
Det er så ikke helt korrekt - diske der anvendes professionelt i servermiljøer er af en ganske anden kvalitet,
end dem vi som alm. forbrugere har i vores hjemmepc'er. Prismæssigt er de naturligvis også noget mere kostbare; men det er da også træls, at skulle
ripe sin CD samling hvert andet år, fordi disken dørSkal man have en setup kørende 24/7,
kan det absolut anbefales at anskaffe diske, der er af en bedre kvalitet - enterprise class/server grade.

Jeg kan bekræfte dette. Jeg købte en Synology NAS hos shg.dk (proshop.dk) og mente jeg var smart da jeg valgte de hurtigste og største
consumerdiske. Men de virkede ikke til NAS'en og jeg røg endda ud i en supportsag med shg.dk, fordi der var tvivl om hvad Synology havde angivet
som "kompatible diske". Men super service fra shg.dk, og jeg endte med at putte serverdiske i (5200 rpm) som har kørt rock solid i flere år nu.

Der ER noget om snakken, når det går på serverdiske vs consumer-diske - jeg har oplever på egen krop..

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes