Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Resonatorer - FACTS tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 30 December 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen!

Der har været en hel del snak om resonatorer beregnet til at tilrette akustik og højne lydkvaliteten fra hifianlæg.
Jeg har endnu ikke selv haft lejlighed til at prøve fænomenet af - så det venter jeg stadig på. Både mine ører/hjerne og måleudstyr venter på at få lov.

Jeg efterlyser derfor fakta, dokumentation, praktiske eksempler osv. Det må da findes.
Erfaringer der kun er oplevet med ører og hjerne er frabedt - hårde kolde fakta man kan forholde sig til er meget velkomment.

Mit eget forsøg her til eftermiddag har været dette:

Kombineret kabel-elevatorer(et heeeelt andet emne) og resonatorer hehe..

Kom frisk!
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 December 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hvem er Pro Links?

Er det en uafhængig test?

Hvorfor er den ikke blevet udført i et kontrolleret miljø? (referencen er endvidere ikke målt tidsmæssigt samtidig)

Citat fra konklusionen: "We know that the results of the tests described in this document are not enough to prove the action of the resonators at this frequencies, but at least they show that we can measure some effect."

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Hvem er Pro Link?

Hvorfor er den ikke blevet udført i et kontrolleret miljø? (referencen er endvidere ikke målt tidsmæssigt samtidig)

Citat fra testen: "We know that the results of the tests described in this document are not enough to prove the action of the resonators at this frequencies, but at least they show that we can measure some effect."

Ingen anelse... Men hvis nogen har måleudstyr. Så kan vi godt arrangere en måling af resonatorne i det nye år. Stiller gerne resonatorer til rådighed!

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

floe skrev:
Hvem er Pro Link?

Citat fra testen: "We know that the results of the tests described in this document are not enough to prove the action of the resonators at this frequencies, but at least they show that we can measure some effect."

Ingen anelse... Men hvis nogen har måleudstyr. Så kan vi godt arrangere en måling af resonatorne i det nye år. Stiller gerne resonatorer til rådighed!

Det synes jeg lyder som en rigtig god idé. Hvis man samtidig kan formulere, og blive enige om, en valid og reliabil fremgangsmåde for testen, så er der jo fundament for en fornuftig uafhængig test af resonatorers målbare effekt.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 December 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jeg stiller gerne RT-60 målegrej til rådighed. Så kan man hurtigt bekræfte om de virkelig kan reducere efterklangstiden som lovet.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Kunne være sjovt at lave samme test med et æggebære på væggen eller andet .... Alt har nok en indflydelse 
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Jeg stiller gerne RT-60 målegrej til rådighed. Så kan man hurtigt bekræfte om de virkelig kan reducere efterklangstiden som lovet.

Jamen er det så ikke nemmest vi laver testen hos dig!? Du kender jo også sounden i dit anlæg. Hvilket ihvertfald gør det nemmere for dig at lokalisere.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 30 December 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Der skal reelt ikke ændres meget på et rum, før det påvirker lyden på en eller anden måde.

Spørgsmålet er så bare om det er positivt eller negativt.

Selv målinger vil jo ikke kunne vise om det var godt eller skidt - kun om man er tættere på linær gengivelse i lyttepositionen...
... Og er det egentlig linær frekvensgang man ønsker i lyttepositionen?

Det er jeg ikke sikker på alle vil, specielt ikke så længe vores ører alle er forskellige og opfattelsen af lyd er forskellig fra person til person.

Men en test af resonatorer kunne være meget sjov at lave.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

I skal blot være opmærksom på, at det ikke noget man " bare " smider op på væggen også tror den er der. Der skal leges med det. Forkert placering eller for mange, eller for lidt kan have en xtrem negativ indflydelse.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 December 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hvor testen laves er underordnet. Det jeg er efter er fakta - ikke min eller andres subjektive mening.

Så et rum hvor de allerede hænger optimalt ville være bedst, og det må det vel efterhånden være hos dig Kenneth? (vil nu også gerne høre den Mesa Boogie der)

Og at måle in-room frekvensgang er ikke relevant i denne sammenhæng. Det jeg er interesseret i er, hvorvidt akustikken påvirkes, og hvor kraftigt. Det vurderes ikke med musik eller andet der kan distrahere - men med en omni-lydkilde og et on/off støjsignal.

I Pro-link rapporten viser de at resonatorerne kan reducere efterklangstiden i bassen(!) med op til 1/3 - det er vildt at det kan lade sig gøre med en træklods og et bæger af ædelmetal.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Hvor testen laves er underordnet. Det jeg er efter er fakta - ikke min eller andres subjektive mening.

Så et rum hvor de allerede hænger optimalt ville være bedst, og det må det vel efterhånden være hos dig Kenneth? (vil nu også gerne høre den Mesa Boogie der)

Og at måle in-room frekvensgang er ikke relevant i denne sammenhæng. Det jeg er interesseret i er, hvorvidt akustikken påvirkes, og hvor kraftigt. Det vurderes ikke med musik eller andet der kan distrahere - men med en omni-lydkilde og et on/off støjsignal.

I Pro-link rapporten viser de at resonatorerne kan reducere efterklangstiden i bassen(!) med op til 1/3 - det er vildt at det kan lade sig gøre med en træklods og et bæger af ædelmetal.

Jamen så må jeg jo invitere dig herop  Men det bliver kun dig og dit måleudstyr. Gider ikke have 700 mennesker rendende her...

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 30 December 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Sjoenne skrev:

Jamen så må jeg jo invitere dig herop  Men det bliver kun dig og dit måleudstyr. Gider ikke have 700 mennesker rendende her...

Det kan godt være du ikke gider det (ikke fordi jeg gider deltage)- Men en måling skal være upartisk og ikke en flok på 2 som klapper hinanden på ryggen og siger Ihhh hvor er vi enige.

Ser også frem til et måling med at rustfrit stål æggebære ( mener det alvorligt )
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 30 December 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Er testen ikke ret værdiløs, hvis der kun måles på om det påvirker lyden, men ikke på om det er bedre eller dårligere?

Så er produktet en succes fordi det giver mere linær frekvensgang, fjerner resonanser eller tilføjer resonanser?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Det synes oplagt at lave testen hos sjoenne. Han kender rummet indgående, og hvis forskellen ved en tilfældig placering kan have ekstremt negativt indflydelse, bør det selv uden målinger kunne verificeres om effekten reelt er hørbar?
Omvendt vil en ren signalmålingi Kenneths stue absolut også være interessant, særligt fordi kenneth uden tvivl har brugt lang tid og mange forsøgs på at finde de placeringerhan synes fungerer bedst?

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
kennethjensen skrev:

Sjoenne skrev:

Det kan godt være du ikke gider det (ikke fordi jeg gider deltage)- Men en måling skal være upartisk og ikke en flok på 2 som klapper hinanden på ryggen og siger Ihhh hvor er vi enige.

Ser også frem til et måling med at rustfrit stål æggebære ( mener det alvorligt )

Jeg kender ikke Sjoenne. Så hvis det ikke er nok, så må I selv finde et rum ar måle i. Som sagt så gider jeg ikke have hytten fyldt med mennesker jeg ikke kender. Det må I nok bare acceptere desværre. jeg et sygt menneske, og har ikke lyst til at overrende hytten blot fordi der skal måles.

Og hvad skulle rygklapperi lige gøre ved en målling!? hehe. Jeg blander mig på ingen måder i mållingen, da mållinger intet betyder for mig!

Jeg kan desværre ikke tilbyde andet. Men tilbyder gerne udlån af mine resonatorer.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Er testen ikke ret værdiløs, hvis der kun måles på om det påvirker lyden, men ikke på om det er bedre eller dårligere?

Så er produktet en succes fordi det giver mere linær frekvensgang, fjerner resonanser eller tilføjer resonanser?

Hvordan vil du lige måle om det bliver bedre eller dårligere!? Det jo op til personen der LYTTER

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Det synes oplagt at lave testen hos sjoenne. Han kender rummet indgående, og hvis forskellen ved en tilfældig placering kan have ekstremt negativt indflydelse, bør det selv uden målinger kunne verificeres om effekten reelt er hørbar?
Omvendt vil en ren signalmålingi Kenneths stue absolut også være interessant, særligt fordi kenneth uden tvivl har brugt lang tid og mange forsøgs på at finde de placeringerhan synes fungerer bedst?

Hygge,
Brok

Sjoenne er velkommen her!

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 30 December 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

brok skrev:

Hygge,
Brok

Sjoenne er velkommen her!

Foreslås der andet, da?

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 30 December 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
http://www.virtualdynamics.ca/uploads/files/Resonator_Pro_Li nk_Test_Report.pdf

Det strider mod AL logik, at de primært virker i det lave frekvensområde (hvis man skal tage grafen på side 9 for gode varer).

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes