Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dyre kabler eller ej :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Nogen der har gjort sig nogle erfaringer med disse produkter?

HDMI Booster 25/30m

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-27572068.html

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hmm sys jeg har set det link før i denne tråd..............

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Et par links til HDMI kabel info

How can I make HDMI trawel farther?

Det lader til at især grafikkort har en for lav udgangs effekt hvis man skal tro info her.
HDMI cable booster

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:

hehe ja ok

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Jeg bliver simpethen nødt til at spørge frækt, om jer, der udtaler jer, egentligt har sat jer ned og set den forskel der faktisk
er eller I taler udfra gisninger....... Jeg ved at der faktisk ikke er mange der har gjort sig denne ulejlighed, men bare forholder sig til det rene
ingenting.

Skriv endelig tilbage når I har prøvet det......

Ja, jeg har testet mange HDMI kabler. Og jeg er 100% enig i at der ikke er forskel på hverken billede eller lyd!
-Men når det er sagt, kan der stadig være stor forskel på HDMI kabler.
Som Otto var inde på, kan nogle kabler have problemer med forskellige komponenter. -Har ladet mig fortælle at det er impedans der gør
forskellen, men det har jeg ikke noget teknisk dokumentation for, kan blot konstatere. Derudover er der selvfølgelig problemet med længere
træk. Samt kvaliteten af stikket. Har oplevet flere billige HDMI kabler, hvor stikket simpelhen er knækket.

Her kan ses et billede målinger på af to HDMI kabler.
Hvis "øjet" i midten ikke er berørt af signalet "det lilla" er der fuld hul igennem, hverken mere eller mindre. Hvis signalet rør øjet falder signalet
ud.
Jo bedre kablet er, jo mere rum er der mellem øje og signal. Når kablet bliver længere (eller dårligere opbygget) vil rummet blive mindre og
mindre....
-Øjet vil desuden blive større ved et større signal. Fx. fra 720P -> 1080P + lyd..

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hvad med lige at forholde jer til den test som Intertek udførte ?

http://www.intertek.com/

HiFiKlubben havde intet! at sige den imod ..., hvorfor så det ?

Fordi der blev brugt højkvalitets måleustyr,

som som ikke bare lige er noget som hænger på træerne.

Så længe kablet ikke er beskadigt,

er der ingen ydelsesmæssig forskel på et billigt kabel fra Brinck kontra VdH's dyreste ..., ATS!

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Vil sige til det med HDMI kabler er at det generelle er at billige kabler kan have en større fejlrate end kvalitetskabler. Min kammerat havde installeret et 10 mtr langt harald godtnok kabel til sin projektor. Få dage efter var der pludselig ingen billede. Hvorfor ? var det projektoren eller ...

Det viste sig at være hdmi kablet som af en eller anden grund var defekt. Billigt l**t

Men grå hår i hovedet fik han i frustration over hvad der var galt

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Ja men som de sagde i går ..., man køber det billige konstatere om det er et godt sample, hvis det fejler og man ikke gider at forlange garanti så er det ikke det store tab ..., fordi at man får 20 stk. Brinck "no name" HDMI kabel for hvad et enkelt VdH kabel koster

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan man høre forskel på analoge kabler hvis anlægget er i god kvalitet. Kan man ikke det, så det på tide man finder en ny hobby eller køber sig et ordenligt anlæg.

Billed kabler derimod, eks HDMI er der alt for mange faktorer der spiller ind. Det "kan" godt give en forskel hvis kablerne løber fordi en masse elektriske komponenter. Men eller nej. Et HDMI kable er et HDMI kable. Eneste forskel er kvaliteten i holdbarheden. Og en evt god skærm hvis man har meget gear ved siden af kablet.

Digitale lyd kabler kan også sagtens have forskellige kvaliteter. Men igen, med måde og alt efter setup osv.

Det mest tydlige er nok analoge kabler. Dem kan der være extreme forskelle på. Men anlægget skal have en vis kvalitet før det kan betale sig. Og jo bedre anlæg man har, jo bedre høres forskellene.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Vil sige til det med HDMI kabler er at det generelle er at billige kabler kan have en større fejlrate end kvalitetskabler. Min kammerat havde installeret et 10 mtr langt harald godtnok kabel til sin projektor. Få dage efter var der pludselig ingen billede. Hvorfor ? var det projektoren eller ...

Det viste sig at være hdmi kablet som af en eller anden grund var defekt. Billigt l**t

Men grå hår i hovedet fik han i frustration over hvad der var galt

Billige HDMI kabler knækker nemt.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Hvad med lige at forholde jer til den test som Intertek udførte ?

http://www.intertek.com/

HiFiKlubben havde intet! at sige den imod ..., hvorfor så det ?

Det har vi vist længe. Ulempen ved tåbelig journalistisk er ofte, at de kun spørger eet sted inden de drager en konklusion for resten af verden.

Forskellen ligger i kvalitet af stik, synkroniseringsproblemer ved lange kabeltræk og støjfølsmomhed. Det har jeg fortalt mine kunder i årevis.

Der er dog et par stykker imellem kunderne der mener jeg løj fordi de altså godt kunne se forskel, men slags kommer jo så heller ikke til udtryk i sådan et afstumpet prime-time show.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Ja men som de sagde i går ..., man køber det billige konstatere om det er et godt sample, hvis det fejler og man ikke gider at forlange garanti så er det ikke det store tab ..., fordi at man får 20 stk. Brinck "no name" HDMI kabel for hvad et enkelt VdH kabel koster

Det afhænger kraftigt af hvem "man" er. Hvis "man" nu er en almindeligt uvidende forbruger der betaler en forhandler for at installere éns udstyr, så kan det være en tung udgift at skulle have en installatør ud en ekstra gang. Jeg har ikke "råd" til at sælge noname kabler, for hvis jeg installerer et kabel der ikke virker, så er det mig der får badwill fra kunden. Derfor er jeg som fagmand nødt til at sælge et produkt jeg kan stå inde for, hvér gang, og ikke bare "nå jamen lad os se om det virker".

Og hvad nu hvis det virker 98% af tiden, men de 2% hvor det ikke virkede var klokken 3 om natten hvor 10 venner sidder og skal se dén Mikkel Kessler kamp du lige har betalt 500,- for? Selvfølgelig kan det købes for dyrt, men dén med "man kan jo bare købe en ny hvis den fejler", det synes jeg er en ret ligeglad indgangsvinkel at have.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Der er dog et par stykker imellem kunderne der mener jeg løj fordi de altså godt kunne se forskel, men slags kommer jo så heller ikke til udtryk i sådan et afstumpet prime-time show.

Det synes jeg kan blive en ret tung diskussion. Jeg har været ude for det samme, at folk opfattede mig som utroværdig fordi jeg IKKE solgte dem et hundedyrt HDMI kabel når nu projektoren var dyr. Men der ligger jo et dilemma dér, for du vil omvendt ikke have journalisterne til at grave i diskussionen? Det er et spørgsmål om hønen eller ægget, jeg synes det er for tyndt at undskylde sig med at folk forventer at kabler skal være dyre, derfor må man hellere tilbyde dem dyre kabler. Kunderne har jo deres informationer et sted fra. Der er en grund til at folk forventer kabler skal være dyre, det er fordi branchen har fortalt dem at de skal være det. At Hifi Klubben informerer korrekt om hvad det er der reelt gør forskellen på et godt og et dårligt kabel, det er jo netop sådan noget der kan være med til at gøre den almindelige kundeskare mere vidende om hvad de skal gå efter.

Hvor meget jeg end afskyr revolverjournalistik som Basta, så skal det siges at når de tager en vinkel som de gør, så er det jo fra et samfundsmæssigt synspunkt også for at skubbe til tingene, ikke bare for at hænge en bestemt ud. Hifi Klubben bliver repræsentant for en hel branche, fordi det nu engang er den største kæde blandt det vi betragter som "rigtige" hifi-butikker. Men jeg synes faktisk journalisten har lidt ret - hvorfor er det kunderne efterspørger dyre kabler, det gør de jo nok fordi sælgerne står og siger det er nødvendigt, og har gjort det i mange år. Der er ikke ret mange i branchen der har haft særligt travlt med at informere kunderne om at de ting der gør sig gældende for analoge kabler, ikke automatisk gør sig gældende for HDMI kabler. Det kræver ellers ikke voldsomt meget at forklare dette, hvis ikke det lige var fordi kunderne har fået det modsatte at vide 10 gange først. Derfor synes jeg da absolut at der er behov for at ruske lidt op i tingene, omend jeg absolut også havde ønsket mig at det var sket på en mere saglig måde end lige ved hjælp af Basta.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Billed kabler derimod, eks HDMI er der alt for mange faktorer der spiller ind. Det "kan" godt give en forskel hvis kablerne løber fordi en masse elektriske komponenter.

Nej, det kan ikke gøre forskel på billedkvaliteten uanset hvor meget støj du stråler ind i kablet. Det kan KUN have betydning for om der er fejlfrit signal igennem eller ej.

kennethjensen skrev:
Men eller nej. Et HDMI kable er et HDMI kable. Eneste forskel er kvaliteten i holdbarheden. Og en evt god skærm hvis man har meget gear ved siden af kablet.

Det er _forkert_, der er forskel på hvilken båndbredde du kan få igennem forskellige kvaliteter af kabel, også uafhængigt af om der er indstrålet støj, men dette har som nævnt tusind gange primært betydning på længere kabeltræk.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Mht den norske hjemmeside, så er jeg enig med hans prioteringer omkring lytterum osv. Men 1 mand og en artikel fortæller altså ikke hele sandheden om hifi/kabler mv. Det må være op til den enkelte at bedømme om man synes det passer ind i ens kram. 

Men mange mennesker er desværre styret af hvad de tror og ikke hvad de ved. Hvis der kunne rettes lidt op på det, så verden meget anderledes ud. Derfor er det rart at læse div. indspark fra kompetente personer.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes