Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 23:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dyre kabler eller ej :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

SOSFarum skrev:

Har et sæt Dali 2002 som jeg altid har ment gjorde ondt i ørene når der blev spillet rigtig højt, pga diskanten. Brugte noget elektriker ledning.

Købte vdh Clearwater kabel til dem og nu får jeg altså ikke ondt i ørene mere.

Min kone gav mig ondt i ørene - Så ændre jeg min mentale indstilling og filter - Nu får jeg ikke ondt mere
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Skide godt lille indslag, men helt ærligt...... Selvfølgelig kan signalet passere, men har man begge øjne og de er uden alt for mange fejl er der tydeligt forskel i billedet hvis man "gider" bruge tid på at se på skærmen istedetfor at måle........ Det er underligt at det ikke er "bare ligetil", når det faktisk ikke kræver meget evne at øjne dette.

Talte med hifiklubben om dette og de forholder sig 100% til denne lille test og mener det er den absolutte sandhed de her har fat i. Det kan de da ikke mene. Er der nogen der fortæller dem i et gimik show, at Nautilus 800 er det samme som et sæt Dali 40, forholder Wieben sig så til det på samme måde og bare lader stå til? Come on - det kan I gøre bedre........

Derimod kan jeg godt forstå man diskuterer lydkabler, da det ikke umiddelbart er så visuelt.

HDMI - der er stor forskel. Min mening

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:
(snip)

Derimod kan jeg godt forstå man diskuterer lydkabler, da det ikke umiddelbart er så visuelt.

(snip)

Til gengæld er det hørbart, hvis man gider bruge lidt tid på at lytte, istedet for blot at forholde sig til målinger

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Gbemi skrev:
(snip)

(snip)

Til gengæld er det hørbart, hvis man gider bruge lidt tid på at lytte, istedet for blot at forholde sig til målinger

Hygge,
Brok

Eller filosofere over hvorfor lyd ikke altid lyder ens - Pga. f.eks sindstilstand og andre sjove ting
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

HDMI - der er stor forskel. Min mening

Ja, og denne side ser bare så meget bedre ud efter jeg fik købt nye, dyre netkabler.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Og så var der lige HDMI billedkablerne  i udsendelsen BASTA her til aften. Det dyreste Van den hul til 1700,- var ikke bedre end kablet til 79,- . Her var det kun skindet og følelsen i maven som retfærdiggjorde prisen på det dyreste kabel.

http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-27572068.html

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Der er nok også noget med byggekvalitet, men der kan slides mange 79,- kabler op for 1700,-

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver simpethen nødt til at spørge frækt, om jer, der udtaler jer, egentligt har sat jer ned og set den forskel der faktisk er eller I taler udfra gisninger....... Jeg ved at der faktisk ikke er mange der har gjort sig denne ulejlighed, men bare forholder sig til det rene ingenting.

Skriv endelig tilbage når I har prøvet det......

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Jeg bliver simpethen nødt til at spørge frækt, om jer, der udtaler jer, egentligt har sat jer ned og set den forskel der faktisk er eller I taler udfra gisninger....... Jeg ved at der faktisk ikke er mange der har gjort sig denne ulejlighed, men bare forholder sig til det rene ingenting.

Så du udsendelsen ?

Har selv testet det og nej forskellen på et hdmi kabel til flere hundrede kroner er bare ikke det værd. Jeg ser ingen markant forskel. Der er kun mavefornemmelsen hvis man har investeret i kæmpe summer på sin hjemmebiograf og ikke vil være bekendt at satse på Harald Godtnok kablet til en 1/20 af prisen. 

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Okay fair da du jo har prøvet om der var forskel. Jeg har også selv prøvet dette og mener klart der er en forskel, men det kan vel også afhænge af hvad man nu har prøvet at sammenligne med?

Man skal jo ikke sammenligne pærer med æbler, så jeg mener stadig der er en stor forskel - måske var det billige jeg prøvede bare ekstremt dårligt

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Jeg bliver simpethen nødt til at spørge frækt, om jer, der udtaler jer, egentligt har sat jer ned og set den forskel der faktisk er
eller I taler udfra gisninger....... Jeg ved at der faktisk ikke er mange der har gjort sig denne ulejlighed, men bare forholder sig til det rene
ingenting.

Jeg må så spørge dig om du egentlig har sat dig ind i hvordan billeddata overføres via HDMI?

Fejl i et HDMI kabel resulterer ikke i færre detaljer, udvaskede farver og lignende.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Synes det sjove ved det hele var at salgspersonalet i hifiklubben selv havde bildt sig  ind at de dyre kabler absolut var meget bedre end billig kablerne på billedesiden. Kun set ud fra pris og tekniske beskrivelser. De havde dog ikke selv testet kablerne om der var forskel . Kunderne skal jo vejledes til at tro på at der er forskel.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Okay fair da du jo har prøvet om der var forskel. Jeg har også selv prøvet dette og mener klart der er en forskel, men det kan vel også afhænge af hvad man nu har prøvet at sammenligne med?

Man skal jo ikke sammenligne pærer med æbler, så jeg mener stadig der er en stor forskel - måske var det billige jeg prøvede bare ekstremt dårligt

Nu koster mit Hdmi kabel dog 300,-

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Overhovedet ikke - jeg er ved faktisk ikke rigtig noget om det med hifi, men synes jeg går efter hvad jeg mener er godt og ikke godt. Er en forstærker bygget i en skoæske, men lyder som en drøm kan det efter min mening være lige meget;o)

kan du ikke lige fortælle mig hvordan det er bygget op helt fra bunden? Så lærer jeg nok noget og så kan det jo være jeg skifter min mening

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Overhovedet ikke - jeg er ved faktisk ikke rigtig noget om det med hifi, men synes jeg går efter hvad jeg mener er godt og
ikke godt. Er en forstærker bygget i en skoæske, men lyder som en drøm kan det efter min mening være lige meget;o)

kan du ikke lige fortælle mig hvordan det er bygget op helt fra bunden? Så lærer jeg nok noget og så kan det jo være jeg skifter min
mening

Nu ved jeg ikke hvad HDMI har med HiFi at gøre.

Billeddata over HDMI er ren dataoverførsel, og enten kommer data korrekt igennem, eller også gør de ikke. Er der fejl, vil det ligne de fejl der blev
vist i programmet.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Jeg har prøvet, jeg kan ikke se forskel. Men der er andre argumenter for at købe et kvalitetskabel, så længe man ikke gør det med hovedet under armen. Pointen er, at der ER forskel på kvaliteten af HDMI kabler, det giver sig bare ikke udslag i en forskel på billedkvaliteten, så længe der er fejlfrit hul igennem (og "ikke fejlfrit" giver sig udslag i helt bestemte, ret synlige fejl). Det er hvad såvel teorien som mine ret omfattende praktiske erfaringer siger. Så dén med "det er bare fordi du ikke har prøvet", kan man godt pakke sammen. Hvis man ser forskel, ser man spøgelser.

Alligevel har jeg solgt HDMI-kabler i 3500,-s klassen. Hvorfor? Fordi et godt, stabilt HDMI kabel på 15 meter eller mere desværre bare koster en del. Dén del af diskussionen drukner ofte i debatten om "forskel kontra ingen forskel" - selv om der ikke som sådan er forskelle i billedkvaliteten, behøver man jo ikke fedte rundt med lakrids-kabler til en tyver.

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Savnede også test af lange HDMI kabler. Købte et billigt 15m kabel jeg bruger mellem PC og vores 50" plasma fra Samsung.
Jeg kan uden problemer køre 720P men kører jeg 1080P fra min PC virker det af en ell anden grund ikke. I tv2's program
Basta kunne man se at fejlene i overførslen viste sig som lodrette striber i billedet, når jeg kører 1080P vises billedet perfekt i
et par sekunder hvorefter der atter er sort skærm. Billedet kommer indimellem men forsvinder igen, er ikke sikker på om det
er kablet der er for dårligt ell om der er en ell anden format konflikt med mit Tv. Er der nogen der har oplevet noget
tilsvarende??
Mvh Thomas

Mit kabel

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Der er nok også noget med byggekvalitet, men der kan slides mange 79,- kabler op for 1700,-

Så nemt er "byggekvalitet" bare ikke helt. Jeg har oplevet nogle ret mærkelige issues, som er blevet løst ved at skifte kabel. Typisk sync-issues, men ikke altid logisk - f.eks. et setup hvor 1080P virkede, men ikke 1080i. Samme kabel, anden afspiller, ingen problem. Andet kabel, første afspiller, ingen problem. Hvis man var stoppet efter at have prøvet en anden afspiller, kunne man meget nemt forledes til at tro at der var noget galt med afspilleren - specielt fordi man normalt ville forvente at jo højere båndbredde, jo sværere for kablet, men alligevel virkede 1080P, men ikke 1080i. Én af de ting man betaler for på de lidt dyrere kabler (når man gør det med måde), er at undgå den slags fejlsøgninger. Hvad nu hvis afspilleren var købt på nettet i Tyskland, man sendte afspilleren retur, for så at få en regning for fragt frem og tilbage plus undersøgelse på et værksted der har konstateret at der ikke er fejl på? Så var et par hundrede ekstra på kablet måske godt givet ud.

Ja ja, det er en tænkt situation, men hvis man ikke lige er gør-det-selv typen med tid nok til overs, så kan det altså godt være LIDT penge værd at slippe for. Her tænker jeg dog ikke på flere tusinde kroner for et to-meters kabel, vil jeg godt understrege. Jeg er IKKE fortaler for unødigt dyre HDMI-kabler, men omvendt er jeg heller ikke fortaler for at man bare kan købe hvad som helst. Køb kvalitet, med fornuft.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Savnede også test af lange HDMI kabler. Købte et billigt 15m kabel jeg bruger mellem PC og vores 50" plasma fra Samsung.
Jeg kan uden problemer køre 720P men kører jeg 1080P fra min PC virker det af en ell anden grund ikke. I tv2's program
Basta kunne man se at fejlene i overførslen viste sig som lodrette striber i billedet, når jeg kører 1080P vises billedet perfekt i
et par sekunder hvorefter der atter er sort skærm. Billedet kommer indimellem men forsvinder igen, er ikke sikker på om det
er kablet der er for dårligt ell om der er en ell anden format konflikt med mit Tv. Er der nogen der har oplevet noget
tilsvarende??
Mvh Thomas

Mit kabel

Det er et helt normalt reaktionsmønster for et kabel der ikke har båndbredde nok. 15 meter HDMI er ret krævende. Så ja, der manglede i høj grad noget information om lange kabler, konklusionerne man når ved at teste 2 meters kabler, kan på ingen måde overføres til 15 meters kabler.

EDIT: Som et eksempel på problemstillingen, så findes Audioquest's billigste HDMI-serie kun op til 12 meter, fordi de simpelthen ikke kan garantere 1080P ved 15 meter på dét kabel. Der skal man så et skridt op i kabel-kvalitet, hvilket betyder at prishoppet fra 12 til 15 meter bliver ret voldsomt (fra dén producent i hvert fald).

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Det er et helt normalt reaktionsmønster for et kabel der ikke har båndbredde nok. 15 meter HDMI er ret krævende. Så ja,
der manglede i høj grad noget information om lange kabler, konklusionerne man når ved at teste 2 meters kabler, kan på ingen
måde overføres til 15 meters kabler.

Som et eksempel på problemstillingen, så findes Audioquest's billigste HDMI-serie kun op til 12 meter, fordi de simpelthen ikke
kan garantere 1080P ved 15 meter på dét kabel. Der skal man så et skridt op i kabel-kvalitet, hvilket betyder at prishoppet fra
12 til 15 meter bliver ret voldsomt (fra dén producent i hvert fald).

Tak for Info ;-) Kan fint leve med 720P med mit billige kabel.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes