Forfatter |
|
Vindbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spring evt. direkte til spørgsmålet nedenfor.
Jeg brokkede mig i en tidligere tråd... http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=92117&K W=Vindbjerg over at bassen i mine nyerhvervede Audio Note J'er ikke matchede den tyktflydende bas fra Snell J. Tak for de mange råd. Skam at sige har jeg ikke fået repareret Audio Note'rne, men jeg har derimod forkælet det af signalvejen - først med en Vpsu til min Vdac, og det gjorde bassen meget bedre. Det gjorde så også bassen bedre på Snellerne.... Siden jeg har købt en Teddy Pardo psu til min vdac, som giver næsten et ligeså stort løft (dog ikke i bassen, men mere i rafinement, rum, ro og dynamik). Nå, men så købte jeg en Audio Innovations 300 mk 2. Havde tidligere haft en mk. 1 i forbindelse med et snell E3, men kunne ikke leve med udseendet af nogle af delene. Nå, men jeg skal love for Audio Note J'erne er blevet matchet godt. Måske ikke tilfældigt, da Peter Qvortrup har været involveret i begge produkter. Min Sugden står nu og samler støv.
DET KONKRETE SPØRGSMÅLET, som efter denne lange indledning melder sig, er ganske enkelt om de to ECC83 rør, der sidder bagerst i min AI 300 mk II alene tjener RIIA delen, samt om de i så fald blot kan forblive u-udskiftede når jeg ikke benytter mig af pladespiller? Der er friske NOS Telefunken ECL86 i udgangen og så sidder der et Miniwatt ECC82 som jeg ikke kan vurdere brugsalderen af. Kan det passe at ECC82'eren gør al forforstærkningen på egen hånd?
AI'eren har udover rør-skift ikke set meget kærlighed i sit over 20 årige liv. Er der nogle der har erfaringer med vedligehold og evt. opgraderinger af sådan en gammel sag? Jeg overvejer om det er umagen værd at bypasse balance og indgangsvælger, da jeg kun benytter mig af cd-indgangen. Border Patrol tlibyder tilsyneladende en størmforsynings-opgradering til de lidt større modeller, men det er en ret bekostelig udskrivning. Ellers tiltaler det mig generelt at kæle for de mest bestandige dele, fremfor at opgradere rørene.
Måske en lidt lang smøre, men der skrive alt for lidt om disse gamle klenodier :-)
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diagram over AI 300MKII
http://www.drtube.com/audioamp.htm
det giver svar på dine spørgsmål (det tog mig under et minut at finde diagrammet - hvorfor googlede du det ikke selv  ).
|
Til top |
|
|
Vindbjerg Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow, een der kan google! Kan du så også forstå diagrammet? Der står phono pre i oversigten og S300 preamp på selve diagrammet. Which is it? Derudover svarer diagrammet ikke på, om man kan lade gamle rør sidde, eller om forstærkeren har brug for funktionsdygtige rør når de er del af kredsløbet (dvs. får strøm), selvom de ikke bruges aktivt (dvs. ikke får signal). Dette er sikkert et newbie spørgsmål, men ikke desto mindre er det ikke lykkedes mig at finde svaret - og ja, jeg har google det.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager, at jeg ikke uddybede mere. Det var bestemt ikke for at være uhøflig eller nedladende (hvilket din bemærkning måske kan tyde på, at du
opfattede det som?).
Det ene diagram viser kun RIAA-delen, og det andet diagram linje-/forstærkerdelen. ECC83/12AX7 benyttes
udelukkende til RIAA-delen. Som jeg forstår diagrammet, behøver du ikke have rør i RIAA-delen for at benytte forstærkeren. Egentlige defekte rør bør
du ikke lade sidde.
Forforstærkningen varetages vist også af ECL86-røret, men her må andre og egentlige eksperter på banen. Jeg kan ganske vist lodde en forstærker
sammen ved at følge et diagram, men forstærkerkonstruktør er jeg bestemt ikke.
Men nu er diagrammet til at finde, så mon ikke, der er nogen med mere forstand på den slags, der melder sig på banen?
For så vidt angår dine øvrige spørgsmål vedr. opgraderinger og modifikationer, så kan jeg kun sige, at på de forforstærkere, hvor jeg har bypasset
indgangsvælgeren og balanceknappen (hvor den har fandtes), så har det givet et lille løft i klarhed og perspektiv. Hvis du vælger denne løsning, så er
det en god idé at sørge for, at forstærkeren kan bringes tilbage til original stand af hensyn til gensalgsværdien. Border Patrol-modifikationen omtales
generelt rosende, men det er godt nok også en dyr omgang. Jeg har ikke selv erfaringer hermed, og kan af samme grund ikke sige noget om, hvilket
løft det eventuelt ville kunne give en AI 300.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis riaa delen og line delen har samme strøm forsyning skal der side rør i riaa'n for ellers får line delen for meget strøm og du brænder dine rør af og måske mere end det. Så hvis du ikke ved det 100% så må du ikke fjerne dem i riaa'n
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skriv evt. til Peter Qvortrup (Audio Note UK). Han er sædvanligvis både entusiastisk og meget hjælpsom. Selv om det efterhånden er nogle år siden,
han var involveret i konstruktionen af AI-produkterne, så vil han givetvis forsøge at yde al den support, han kan.
Anders hos Audio Consult er også en mulighed - jeg husker ikke, om han havde AC, da de solgte AI-produkterne, men han er ikke længere væk en
end telefonopringning.
Jeg er ikke sikker på, at The Real Wiz har ret i sin antagelse, men er som sagt ikke konstruktør, så klogere folk må på banen!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fungere sådan i min rør forforstærker, Har det fra konstruktøren
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tvivler jeg ikke på! Jeg mente i forhold til AI 300'eren, hvorfor jeg også foreslår at tage kontakt til Peter Qvortrup.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det var derfor at jeg skrev at han skulle være 100% sikker på hvad han lavede før han tog riaa rørene ud.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var helt sikkert nok Tom Nielsen og Anders Winther, der drev AC den gang. Sjovt nok, så forstår jeg bedre, at AI på dette tidspunkt blev stærkt anbefalet til f.eks Snell J2, som jo også var én af de højttalere, der blev brugt i en test af netop en AI rør slæde i HF på dette tidspunkt. De 3 højttalere, der brugtes, blev dog kun brugt som afprøvning af forstærkerens evne til at trække en given ht belastning. Men det var altså før Audio Note slog sit første bøvs og Snell stadig solgtes i AC. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Vindbjerg Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine indlæg. Analogueman: Jeg fik kort den opfattelse at du mente at jeg ikke havde googlet inden jeg postede (hvilket er velkendt dårlig skik) og at spørgsmålet var ret banalt (kunne besvares med hurtig googlesøgning). Jeg syntes jo selv det er et godt spørgsmål, som fortjener lidt granskning :-) Jeg tager hatten af for din fine beskrivelse, og afventer om andre kan bekræfte at man kan tage rørene ud. Diagrammet med eet ECC82 og fire ECL86 rør anføres som "power amp", og jeg tænkte at et ECC82 ville være utilstrækkeligt til forforstærkningen - men du peger rigtig nok på at ECL86'erne måske varetager noget af forforstærkningen også. Jeg kan i hvert fald huske at ECL86 er svær at erstatte med andre rør (pånær PCL86), da de er et slags "to-i-eet-rør". Det ville være ret fedt hvis forforstærkerfunktionen er integreret i røret, for det betyder at selvom NOS ECL86'ere er dyre, så er det næsten det eneste man skal skifte i forstærkeren.
Er det mon muligt at afkoble RIIA'en helt af kredsløbet? Jeg mener at have talt med en gut engang, der nævnte at han havde slået RIIA-delen fra i sin Naim Nait 2 for at forbedre lyden lidt (skulle vist give strømforsyningen en anelse mere overskud).
Hvis ikke jeg finder svar på om ECC83'erne må tages ud, må jeg nok liste forbi Audio Consult. Skal jo alligevel hen og hente kantophæng på et tidspunkt. Alternativt må jeg vel finde nogle østblok-rør, evt. let brugte, som kan sidde og lune sig bagerst i forstærkeren.
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vindbjerg skrev:
Tak for de fine indlæg. Analogueman: Jeg fik kort den opfattelse at du mente at jeg ikke havde googlet inden jeg
postede (hvilket er velkendt dårlig skik) og at spørgsmålet var ret banalt (kunne besvares med hurtig
googlesøgning). Jeg syntes jo selv det er et godt spørgsmål, som fortjener lidt granskning :-)Jeg tager hatten af
for din fine beskrivelse, og afventer om andre kan bekræfte at man kan tage rørene ud. Diagrammet med eet
ECC82 og fire ECL86 rør anføres som "power amp", og jeg tænkte at et ECC82 ville være utilstrækkeligt til
forforstærkningen - men du peger rigtig nok på at ECL86'erne måske varetager noget af forforstærkningen også.
Jeg kan i hvert fald huske at ECL86 er svær at erstatte med andre rør (pånær PCL86), da de er et slags "to-i-eet-
rør". Det ville være ret fedt hvis forforstærkerfunktionen er integreret i røret, for det betyder at selvom NOS
ECL86'ere er dyre, så er det næsten det eneste man skal skifte i forstærkeren.Er det mon muligt at afkoble
RIIA'en helt af kredsløbet? Jeg mener at have talt med en gut engang, der nævnte at han havde slået RIIA-delen
fra i sin Naim Nait 2 for at forbedre lyden lidt (skulle vist give strømforsyningen en anelse mere overskud). Hvis
ikke jeg finder svar på om ECC83'erne må tages ud, må jeg nok liste forbi Audio Consult. Skal jo alligevel hen og
hente kantophæng på et tidspunkt. Alternativt må jeg vel finde nogle østblok-rør, evt. let brugte, som kan sidde
og lune sig bagerst i forstærkeren.
|
|
|
Hej.... Hvis du skal bruge hjælp ang. Audio innovations s300, kan du bare sige til.... Jeg har serviceret, og
repareret mange af dem før i tiden, da jeg var i Audio consult.
Mvh
Allan
ABaudio.dk
41-567690
|
Til top |
|
|
Vindbjerg Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio - Tak for tilbudet, det vil jeg højst sandsynligt benytte mig af ved lejlighed. Min Sugden trænger muligvis også til eftersyn, og Villy i Nansensgade, hvor jeg fik den ordnet sidst, ser ikke ud til at være aktiv længere.
|
Til top |
|
|