Forfatter |
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound Defined skrev:
ABaudio skrev:
Smag og behag er forskellig, men lydkvalitet er faktisk meget mere objektiv
end man tror.... Men det kræver at man har lært hvad god lydkvalitet er. Allan |
|
|
Det er vel netop pointen i denne diskussion. Har man hørt et velfungerende streaming system eller ej? Ellers tror man jo
stadig at forældet CD-lyd er at foretrække 
Det er bare at komme igang med at lytte, Allan.
|
|
|
Nu er jeg ikke selv en "årsunge" mere og har prøvet det meste ... hvad jeg foretrækker holder jeg for mig selv, for som der
blir sagt så er der 1 mening pr mand ! Tror bare at vi skal være glad for at vi stadig har mulighed for at vælge kvalitet .... en
skønne dag er det hele sgu ødelagt allerede når musikken blir lavet !
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Smag og behag er forskellig, men lydkvalitet er faktisk meget mere objektiv end man tror.... Men det kræver at man har lært
hvad god lydkvalitet er.
Allan |
|
|
Du har stadig ikke skrevet, hvad præcis det er for cd-afspillere, du mener, der er topklasse lyd i.
Jeg er nysgerrig og vil gerne høre nærmere om det
Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound Defined skrev:
ABaudio skrev:
Smag og behag er forskellig, men lydkvalitet er faktisk meget mere objektiv
end man tror.... Men det kræver at man har lært hvad god lydkvalitet er. Allan |
|
|
Det er vel netop pointen i denne diskussion. Har man hørt et velfungerende streaming system eller ej? Ellers tror man jo
stadig at forældet CD-lyd er at foretrække 
Det er bare at komme igang med at lytte, Allan.
|
|
|
Ha ha....:-)..... Mange har prøvet at overbevise mig, med div. meget dyre løsninger...... Og jeg tror ikke på det....
Men man skal aldrig sige aldrig..........
Allan
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
ABaudio skrev:
Smag og behag er forskellig, men lydkvalitet er faktisk meget mere objektiv end man tror.... Men det kræver at man har
lært
hvad god lydkvalitet er.
Allan |
|
|
Du har stadig ikke skrevet, hvad præcis det er for cd-afspillere, du mener, der er topklasse lyd i.
Jeg er nysgerrig og vil gerne høre nærmere om det
Mvh
Henrik |
|
|
Det må jeg ikke som forhandler.....  ..... Det betegnes som skjult reklame..... Men kig ned i shoppen, så skal jeg fortælle
det.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu sige at nogle CD-afspillere gør det så godt, at de streaming løsninger der ligeså gode eller bedre løber op i væsentligt højere priser.
Jeg kører lige pt. med en Unison Research Unico CDE, og med NOS ECC83 Philips Miniwatt rør i. Den gør det så godt, at jeg er begyndt at købe CD'er igen. Køber dog stadigvæk lidt LP'er, de lyder lige en tand bedre.
Jeg overvejer at opgradere Unison CDE afspilleren med DAC boardet indeholdende WM8740 WolfsonMicro converteren. Nogen der kan fortælle om den lydmæssige forskel på disse to boards.
|
Til top |
|
|
CianDK Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu siger vi at der er en mening pr. mand herinde og det gælder vel for så vidt ofte alt hvad der er så subjektivt, som "hvad
god lyd er".... Men....
Hvis du allerede har et brugervenligt streaming system (som Sonos) ville jeg helt sikkert beholde det og bruge det til mindre
kritisk lytning. Når du så skal lytte kritisk ville jeg købe en JKDAC32 og afspille via jplay (fra jplay.eu) (ikke JRiver osv.) med
en windoze 8 maskine, som er optimeret til audio. Du kan læse mere om alt dette på jplay forummet. Her er der rimelig
enighed om at du opnår lyd helt på linje med rigtig dyre cd afspillere - i hvert fald hos os som har en JKDAC og en Cd
afspiller i 50 - 100.000 kroner-klassen. Med Jplay er det nu også muligt at afspille fra en computer og styre med en anden...
Dette skulle give endnu bedre lyd!
Min eneste anke er så at man ikke altid skal tro at streaming og hi-res er vejen til det lydmæssige paradis: Jeg har for nyligt
sammenlignet en hi-res Stones Sticky Fingers med min standard CD udgave. Og her lød hi-res udgaven helt utroligt dårligt
ift. cd. Ripper jeg derimod CD'en til flac og afspiller den via min Macbook lyder den næsten identisk med min CD afspiller...
__________________ MVH Claus
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god dac og et godt drev kan spille forrygende. Jeg foretrækker det fremfor en Squeeze box. Streamning kan ikke følge med dac og et godt drev.
Et godt drev betyder meget for lyden:
Det har bedre dynamik.
Bedre overblik.
Bedre basgengivelse. Mere fysisk tilstede.
Musikken virker mere rigtig og er nemmere at forstå.
En anden ting er så, at cd mediet ikke er godt nok mere og faktisk aldrig har været det. Jeg er så glad for Blue-ray musik, pure audio, for her har man en helt anden opløsning der gør at hjernen i den grad kan slappe af og man bare nyder musikken. Jeg kan varmt anbefale det norske selskab 2L www.2l.no
hvis man har en blue-ray maskine. Det er bare så sindsygt godt. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil også sige skal man stream og det bare skal være lidt seriøst så skal man hoppe udenom Sonos, Sonos har den bedste brugerflade men lyden følger ikek med...
Bruger selv RipNas statement nu med J river på, det har for mig været det bedste, efter alt det jeg har prøvet og har endnu.
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes utallige måder at afspille streaming på OG utallige måder at afspille harddiskbasseret musik på ..... stort set li så
mange kombinationer som der findes cdafspillere og ALLE har en mening om hvad der lyder bedst. !
Det er umuligt at prøve det hele OG så kommer der en for NOGEN en ikke uvæsentlig ting der hedder brugervenlighed og
brugerflade ! Det mest væsentlige er vel at folk finder et afspildningssystem som måske er mere brugervenligt end deres
cdafspiller og samtidig lyder li så godt eller måske endda bedre. Det er klart at hvis de har en cdafspiller stående til 50.000,- så
er det nok ikke et Sonos - eller hvad det der Appel grej kaldes - system at de skal satse på. ! Alting har jo sit naturlige leje !
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 127
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan en DAC hente musikken direkte fra en NAS
|
Til top |
|
|
Therock1967 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både og
Kun hvis der er transporter i den, og det skal du tjekke inden køb......
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
... 24/96 har 60.000 gange flere bits end redbook! ...
|
|
|
Interessant. Bitdybde: 24 mod 16 bit = 1,5 gange så mange bits. Sampling: frekvens 96 kHz mod 44,1 kHz = 2,1769 gange så ofte. Det får jeg kun til omkring 3,3 gange så mange bits, men måske er matematikken mere indviklet end som så. Det må være en opgave for Detektor.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, i forhold tl en Squeeze box eller den lidt bedre Sonos, så tror jeg gerne et godt drev kan gøre det bedre.
Men du kan faktisk afspille de gode HD filer fra 2L via en god mediaserver. Jeg har et par af deres samplers i 24/192 - fremragende! Alternativt er der de fremragene klassiske indspilnger fra Channel Classics - kæmpe rum og masser af detaljer.
Sven Palvig skrev:
En god dac og et godt drev kan spille forrygende. Jeg foretrækker det fremfor en Squeeze box. Streamning kan ikke følge med dac og et godt drev.
|
|
|
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Ja, i forhold tl en Squeeze box eller den lidt bedre Sonos, så tror jeg gerne et godt drev kan gøre det bedre.
Sven Palvig skrev:
|
|
|
|
|
|
Der er stor forskel på lyden fra Squeezebox Touch. Hvis man erstatter den tarvelige standard strømforsyning med f.eks. en fra Teddy Pardo, så sker der en hel del. Prøv også at lægge "Enhanced Digital Output" på Touch'en. Det giver en forbedring på alle opløsninger/sample-rates.
Hvis man kun baserer sit indtryk af streaming på standard Squeezebox/Sonos, så har man meget til gode.
Bedste streaming lyd får man ubetinget over USB. JRiver/PC og Audirvana/Pure Sound/Mac er et skridt fremad i forhold til Squeezebox, men desværre lider disse løsninger under digital-støj fra computer-hardwaren. Prøv i stedet Auraliti PK-90 USB (ca. kr. 6500,- via firmaets webshop), som med strøm fra en Teddy Pardo 12/4 eller anden strømforsyning i ordentlig kvalitet giver et særdeles godt lydmæssigt resultat.
Der er lige så mange veje til god streaming lyd, som der er til dårlig. Hvis man ikke har styr på tingene bliver lyden flad, klinisk og mangler groove.
Men når streaming er godt, slår det enhver afspilning af sølvskiver og udfordrer de allerdyreste vinyl set-ups på selve kernen i det de er bedst til.
__________________ Mvh
Peter Steffensen
Sound Defined
|
Til top |
|
|