Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: FLAC software til Mac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morten hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at afspille min flac musik som ligger på min NAS netværksharddisk direkte fra min MacBook Air til
min dac via USB (altså musikken ligger ikke på mac,en, men mac,en henter musikken direkte fra NAS,en) Jeg har prøvet med
songbird men jeg kan umiddelbart ikke se at den har denne mulighed.
Er der nogle her inde der har erfaringer med sådan et stykke software der kan disse ting.
Jeg har en mod. ZP90 som jeg er glad for, men jeg vil gerne prøve denne løsning af, da jeg regner med en helt anden lyd
kvalitet.

mvh.
Til top Vis morten hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten hansen

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er veldig glad for Audirvana plus. Den spiller flac og diverse andre formater. Du kan prøve den gratis i en måned. Se til at
du får siste utgave 1.4.3

Noget helt andet er at jeg mener at på mit system lyder FLAC ikke så godt som aiff/wav.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ja jeg giver også min anbefaling til Audirvana plus. Det fungerer og lyder rigitg godt! Og ja argumentet er at der bruges færre
processorkræfter på aiff/wav og det skulle derfor lyde bedre. Vi har lavet lidt tests her i det irske og der er ikke mange der kan
høre forskel i blind test.... Så jeg fortsætter nok med FLAC. Hvad ripper du med? Jeg har selv brugt MAX og RIP, men ved ikke
om de er bedst?

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Audirvana Plus herfra også :) Er svært glad for det...

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Noget helt andet er at jeg mener at på mit system lyder FLAC ikke så godt som aiff/wav.

Puma

Hvad består systemet af ?
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

jukuluff skrev:

Nightpuma skrev:

Puma
Hvad består systemet af ?

Macbook 2008 Snow Leopard m/ Audirvana. Rpper med XLD. Wavelength Brick V3 USB DAC. Ingen eksotiske kabler.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

fabhund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Januar 2013 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Audio Nirvana plus, får også mine anbefalinger. Den koster lidt kroner, men er det hele værd. Som skrevet tidligerekan du
teste plus version gratis.

Til at rippe med bruger jeg XLD.
http://tmkk.undo.jp/xld/index_e.html

Til top Vis fabhund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fabhund

morten hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg ripper med dBpoweramp, jeg syntes at det gør det godt og det er et let og overskueligt program. Jeg prøvet at afspille min FLAC musik med
songbird med USB til min HEGEL dac, og det lød ikke særligt godt.
Min mod. Sonos gør det meget bedre. Kan der være nogle lyd indstillinger i mac programet jeg skal ender på?
Hvad koster Audirvana plus?
Kan det hente musikken fra min NAS direkte, uden det skal ligges over på Mac,en? Min Air har nemlig kun 128 GB

Tak for hurtige respons fra jer alle.
Til top Vis morten hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten hansen

morten hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2013 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Surt! indtil 5 januar kunne man få det til 39€
440kr er jo lidt i den dyre ende.

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Tag et kig på Clementine. Har ikke nogen bemærkninger til lydkvaliteten, men
det er den mest stabile player, jeg har prøvet mht. håndtering af store musikbiblioteker (500GB+) på NAS.
Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

moha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Kan også anbefale Amarra. Den spiller FLAC og de fleste andre formater. Kan prøves gratis i 15 dage. Har prøvet både PureMusic og Audirvana men
Amarra er min favorit.
Til top Vis moha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moha

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

morten hansen skrev:
Jeg ripper med dBpoweramp, jeg syntes at det gør det godt og det er et let og overskueligt
program. Jeg prøvet at afspille min FLAC musik med
songbird med USB til min HEGEL dac, og det lød ikke særligt godt.
Min mod. Sonos gør det meget bedre. Kan der være nogle lyd indstillinger i mac programet jeg skal ender på?
Hvad koster Audirvana plus?
Kan det hente musikken fra min NAS direkte, uden det skal ligges over på Mac,en? Min Air har nemlig kun 128 GB

Tak for hurtige respons fra jer alle.

Ja det var surt at Audirvana har steget i pris, men det er vel en konsekvens af efterspørgselen. Du kan jo downloade og se
om du synes det er verdt prisen.
Den henter musiken fra er du selv vil. Jeg har al min musik på NAS og streamer direkte derfra. Jeg har en 54 Mbps trådløs
router og med den fungerer det bedst med kabel hvis man skal streame film og 24/96 musikfiler.
Puma

morten hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2013 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået testet lidt på Audirvana plus, og det spiller virkeligt bedre end mange cd-afspiller/mod. Sonos.
En virkelig seriøs løsning. Det kunne så bare være fedt med en app så man rigtigt kan styre og se det musik man spiller på IPad/Phone.
Jeg har RoWmote Pro og det virker da også ok, men kunne være fedt at kunne se musikken på en liste på Ipad'en (gerne som Sonos)

Men tak for alt input.

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

morten hansen skrev:
Jeg har fået testet lidt på Audirvana plus, og det spiller virkeligt bedre end mange cd-afspiller/mod. Sonos.
En virkelig seriøs løsning. Det kunne så bare være fedt med en app så man rigtigt kan styre og se det musik man spiller på IPad/Phone.
Jeg har RoWmote Pro og det virker da også ok, men kunne være fedt at kunne se musikken på en liste på Ipad'en (gerne som Sonos)

Men tak for alt input.

Audirvana Plus har da den rigtigt fede funktion at den kan totalt overtage iTunes og egentlig kun bruge det som bibliotek og så selv afvikle lyden. Det
giver dig muligheden for at styre iTunes som normalt med deres egen Remote app, men hvor det egentlig er Audirvana som køre musikken.

stig florczak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

først lige min afspilningskæde.......al musik ligger på en Mac mini, i iTunesbiblioteket.....afspilles via Audirvana og videre til en
Bel Canto DAC......og så videre i systemet. Det hele styres på Iphone/Ipad vha Remote.
Så vidt så godt.......
MEN problemet er følgende.......det eneste sted hvor man kan downloade musik i min smag er AllFlac.com...som navnet
antyder, så er det i Flac-filer.....hvilket Audirvana godt kan håndtere......men så vidt som jeg har forstået det, så kan
Audirvana kun hente filer i iTunes, som iTunes rent faktisk kan afspille ( og iTunes kan IKKE afspille Flac-filer )
Min Musik SKAL ligge i iTunes, da jeg ellers ikke kan bruge Remote
Har hørt at man tweake iTunes til at spille Flac.....men hvordan ???
Eller vil det hjælpe at skifte til Amarra ?????
Nogen forslag ????
Til top Vis stig florczak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig florczak

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil holde mig fra AllFlac.com - det er ikke lovligt musiksalg, og det er ikke et site, jeg vil overlade mine kreditkortoplysninger.

moha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

morten hansen skrev:

Men tak for alt input.

Hvis du ber Audirvana om at bruge playlister i iTunes, kan du styre musik valg via din iPad/iPhone med iTunes remote app'en. Musikken bliver fortsat spillet via Audirvana, men du bruger bare betjeningen i iTunes til at styre og se musikken.

PureMusic og Amarra fungerer på helt samme måde.

martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

har downloadet trial af Audirvana og når det først er sat kører det fint og hurtigt og skifter automatisk mellem sample rates
gennem Itunes...er der nogen der kan høre nogen forskel mellem itunes og audirvana??? (jeg kan ikke umidelbart)...   
Til top Vis martingl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martingl

morten hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

SUPER!!!
Det virker virkeligt godt igennem iTunes (lyd via Audirvana) og så Remote på iPad/iPhone. Bruger mæssigt er det jo ligeså godt som Sonos. Men lyden
er virkelig ren, klar og sort baggrund. En virkelig god "cd afspiller" jeg er så meget glader for min AIR nu, og pengene givet meget bedre ud for en ret
så dyr bærbar, nu da den gør det så godt som musik afspiller.
Men jeg kunne ikke rigtigt få det til at virke når musikken skulle hentes direkte fra min NAS. Min NAS er såden en der går i dvale når den ikke bliver
kald over netværket, jeg hved ikke om det kan give problemer med denne løsning.

moha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en ekstern harddisk som også går i dvale når den ikke bliver brugt, og det eneste jeg oplever er lidt ventetid når den skal begynde at "spinde" igen.

Jeg fandt en ny driver til min harddisk hvor jeg kunne indstille hvornår den går i dvale.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes