Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør dine egne erfaringer nogle vil hårdnakket påstå at kabler er ligemeget og andre det omvendte.
Har du læst i manualen til dine Dali MS5 om kabler og tværsnittet evt. betyder noget.Til mine Infinity anbefales kabler med stor tværsnit og det gør noget her, de spiller bedre med det.Dog vil de vil ikke anbefale et specifikt mærke. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tribini har ikke levet forgæves! Hans arvtagere prøver at prakke os snakeoil og patent medicin på i form af dyre kabler! Vor herre bevares! Jeg har leget med hifi i 40 år og endnu ikke været ude for en overbevisende blindtest af kabler. Jo, de kan lyde lidt forskelligt, afhængigt af selvinduktion, modstand, kapacitet osv. Men for mig er det afgørende at signalkabler maksimalt må have et tværsnit (solid core) på 0,25mm. Højttalerkabler snoet 16 (18)AWG. I god tynd Teflon strømpe. er rigeligt. Gerne tyndere ved høj dæmpningsfaktor. Meget gerne sølv eller til nød forsølvet kobber! MvH

< ="text/">
|
Til top |
|
|
Aliaz Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 489
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Gør dine egne erfaringer nogle vil hårdnakket påstå at kabler er ligemeget og andre det omvendte.
Har du læst i manualen til dine Dali MS5 om kabler og tværsnittet evt. betyder noget.Til mine Infinity anbefales kabler med stor tværsnit og det gør noget her, de spiller bedre med det.Dog vil de vil ikke anbefale et specifikt mærke.
|
|
|
Dali anbefaler Dali Silverwave 4 - klart nok de ikke anbefaler et Tara Labs kabel etc, men jeg ved faktisk ikke om Silverwave 4 er Dali's bedste kabel ?
Dali anbefaler at bruge wave 4 (biwire-kabel) monteret hvor de 2 ledere går på mellemtone og de andre 2 på diskant'en. Derudover skal man bruge et Wave 2 (singlewire) som alene går på bassen.
NAD Silverline har "kun" et sæt terminaler til hver kanal. Uanset så mangler der i hvert fald en del bund og det lyder slet ikke homogent, hvis der kun er single-træk på bunden.
|
Til top |
|
|
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
ved at lægge lederne dobbelt, så halveres modstanden i kablet og der ved mere hul i gennem. |
|
|
Men ved at bruge bananstik bliver modstanden større, da disse ikke er massive og har mindre kontaktflade end det rå kabel.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
roundsound skrev:
dan a. skrev:
ved at lægge lederne dobbelt, så halveres modstanden i kablet og der ved mere hul i gennem. |
|
|
Men ved at bruge bananstik bliver modstanden større, da disse ikke er massive og har mindre kontaktflade end det rå kabel.
|
|
|
Hvis stikket ellers er lavet solidt så vil de få cm af et mindre mm2 være ubetydelige, to ting har indflydelse, mm2 tykkelsen og længden.
Her til kommer isolerings matrialer og mekanisk dæmpning af lederne, som også har indflydelse på resultatet. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Hurin skrev:
dan a. skrev:
|
|
Et intelligent svar i en kabeltråd Det er ellers en sjældenhed.
|
|
|
Ja, men det kan jo godt friste til et følgespørgsmål.
Hvor stort kan "hullet" blive hvis man bliver ved med at lægge dobbelt, altså 4,8,16 eller 32 kabler parallelt .
Eller sagt på en anden måde, det virker vel kun hvis kablet er underdimensioneret ?
|
|
|
Dette udsagn vil altid være tilstede. Det er ren 9. klasses fysik, og derfor også tilstede selvom kablet ikke er underdimensioneret. Hvornår og hvis det giver en lydforandring er en anden ting. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg henstiller til at tråden bliver holdt on-topic. En generel diskussion om kablers effekt bliver nødt til at foregå i en anden tråd.
|
Til top |
|
|
Aliaz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan a, vil du mene lyden bliver ringere af at bruge 6m højttalerkabel frem for fx 3m ?
Hvor stor mener I forskellen er?
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aliaz skrev:
Dan a, vil du mene lyden bliver ringere af at bruge 6m højttalerkabel frem for fx 3m ?
Hvor stor mener I forskellen er? |
|
|
nu er det ikke noget jeg har afprøvet, men teoretisk så er modstanden i kablet dobbel så stort i et 6m sæt kontra 3m sæt, så i princippet burde et 3m sættet lyde bedere. Hvad jeg har erfaringer med er at lægge kablerne dobbelt samt brug af forholdsvis høj mm2 kabler, og må konkludere at de ganske enkelt giver større lydbillede som bevirker at lyden er mere fysisk tilstede i rummet, men det kan også blive for meget, så man får en fornemmelse af at lydbilledet bliver lidt mudret og man fristes måske til at sig oppusten med mangel på fokus. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved du at på Dali fabrikken har de VDH SCS6 højtalerkabler på deres Dali Megaline, SCS serien er der en ren og klar lyd i, men ved ikke hvad du søger.De må meget gerne snoes så lederne ligger tæt sammen.
SCS12 er det overkommelige valg her, de tykkere varianter er noget dyrere.
Clearwater har der været en del tilhængere af bla. Kubikken tror ikke det spiller så rent som SCS. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 04:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Tilbage er kun at tilføje: Nomina stultorum ubique leguntur |
|
|
Og så måtte jeg hen at slå dét op...! For os af mindre dannelse, som ikke kunne sidde stille og koncentrere os om at høre efter i polsk-timerne, betyder det tilsyneladende: tåbers navne læses overalt. Og nu tilbage til voodoo...øhhhh kabeldebatten. __________________
'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa
|
Til top |
|
|
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Jeg henstiller til at tråden bliver holdt on-topic. En generel diskussion om kablers effekt bliver nødt til at foregå i en anden tråd. |
|
|
Jeg er lidt i vildrede. Hvad er trådens topic? Jeg citerer fra det oprindelige indlæg:
Aliaz skrev:
... Og satte nu
begge kabler samlet i en banan direkte på bassen (således der er
dobbelt tværsnit nederst, og kun jumperne(single) giver forbindelse op
til mellemtone og diskant). Sikke en forskel. Nu er der meget mere
power på bassen og det hele lyder meget mere homogent og slet ikke så
lyst og skingert. Havde aldrig troet forskellen ville blive så stor.  |
|
|
I og for sig er der ikke noget spørgsmål, idet Aliaz kommer med en generel betragtning omkring en ændring i gengivelsen han har observeret efter at have eksperimenteret med tilslutning og konfiguration af kabler. Trods det manglende spørgsmål prøver nogle herefter at analysere og foreslå mulige årsager til den lydmæssige ændring, mens resten af svarene har travlt med at foreslå trådstarter at prøve lige netop deres egne højtalerkabler fordi de kabler han har med en nypris omkring 250kr/meter absolut ikke kan være gode nok til hans højtalere. Hvem er off-topic?
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aliaz skrev:
Jeg modtager meget gerne forslag til kabler jeg med fordel kunne anvende. Lad mig høre 
Til orientering så er der Tara Labs Air 1 serie 1 mellem pre & pro (37cm) |
|
|
Roundsound: Det skulle stå klart, hvis man læser ovenstående indlæg.
|
Til top |
|
|
Aliaz Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var det faktum at jeg tilsluttede begge wire på bunden, som gav det store spring. Jeg har nu pillet bananer af og trukket begge kabler op gennem bassens terminaler - hefter cuttet den ene og ladet den anden gå op gennem mellemtone og diskant. Umiddelbart kan jeg ikke høre forskel i forhold til løsningen med bananer - men det havde jeg nu heller ikke ventet.
Den løsning jeg har nu giver færre led, så rent teoretisk bør det være den bedste.
Jeg kan ikke sætte en finger på lyden nu - det lyder fremragende. Selvfølgelig ved jeg ikke, hvad jeg evt. går glip af, hvis endnu bedre kabler blev spændt for. Jeg er især interesseret i at høre erfaringer med Tara Labs air højttalerkabler.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aliaz skrev:
Det var det faktum at jeg tilsluttede begge wire på bunden, som gav det store spring. Jeg har nu pillet bananer af og trukket begge kabler op gennem bassens terminaler - hefter cuttet den ene og ladet den anden gå op gennem mellemtone og diskant. Umiddelbart kan jeg ikke høre forskel i forhold til løsningen med banen - men det havde jeg nu heller ikke ventet.
Den løsning jeg har nu giver færre led, så rent teoretisk bør det være den bedste.
Jeg kan ikke sætte en finger på lyden nu - det lyder fremragende. Selvfølgelig ved jeg ikke, hvad jeg evt. går glip af, hvis endnu bedre kabler blev spændt for. Jeg er især interesseret i at høre erfaringer med Tara Labs air højttalerkabler. |
|
|
Jeg har ingen erfaringer med de omtalte kabler, men det vigtigste er at du er tilfres med resultatat, er du dog instillet på at prøve noget dyre tråd, så er det jo muligt at låne lidt med hjem i de forskellige butikker. Er dog af den opfattelse at der findes bedere kabler en dali's egne og efter som systemet ikke lige frem er i den billige ende, så kunne der jo måske være noget at hente. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med fundet af et vellydende og ikke dyrt kabel, der står godt til dine HT!
|
Til top |
|
|
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Det er selvfølgelig en meget spændende diskussion, men når du er oppe i den kvalitetsklasse her, så er Dali Silverwave 4 bare ikke godt nok, tør jeg næsten slå fast helt sikkert. Prøv at eksperimentere med bedre kabler, så vil du for alvor opleve en forskel. |
|
|
En kort overgang havde jeg også Silver Wave 4 på mine Helicon 400 i stuen, og jeg var heller ikke imponeret. De var måske OK på det gamle anlæg med NAD reciever/Ikon 6, men til Helicon var de for ringe. Har du Euphonia, ja, så er problemet bare endnu mere iørefaldende. Selv er jeg glad for Kimber 4TC/8TC, som jeg købte hos Hififreaks, men der er muligvis også andre gode alternativer. __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
Til top |
|
|
Aliaz Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Weissbier skrev:
Mastervol skrev:
Det er selvfølgelig en meget spændende diskussion, men når du er oppe i den kvalitetsklasse her, så er Dali Silverwave 4 bare ikke godt nok, tør jeg næsten slå fast helt sikkert. Prøv at eksperimentere med bedre kabler, så vil du for alvor opleve en forskel. |
|
|
En kort overgang havde jeg også Silver Wave 4 på mine Helicon 400 i stuen, og jeg var heller ikke imponeret. De var måske OK på det gamle anlæg med NAD reciever/Ikon 6, men til Helicon var de for ringe. Har du Euphonia, ja, så er problemet bare endnu mere iørefaldende. Selv er jeg glad for Kimber 4TC/8TC, som jeg købte hos Hififreaks, men der er muligvis også andre gode alternativer.
|
|
|
Gider du beskrive, hvordan du havde forbundet Silver Wave 4 - gætter på du ikke havde dobbelt på bunden ? Tidligere havde jeg Tara Labs prism biwire tilsluttet med 1 sæt wire på bund og det andet sæt gennem mellemtone og diskant - desværre fik jeg ikke prøvet anden tilslutning. Men det var og er fortsat et rigtig godt kabel. Prøvede så med Wave 4 tilsluttet på samme måde - det lød som sagt helt forkert - langt ringere end Tara Labs prism. Ændrede tilslutning med dobbelt på bund - nu synes jeg Wave 4 vinder.
Er der mange herinde som bruger en stump kabel til lus mellem teminaler ? Hvad siger I andre, er det godt/skidt / lige meget om man bruger den løsning i forhold til at føre det uklippede kabel rundt.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger at føre uklippet van den Hul Clearwater kabel videre fra bøsningen for bassen op til bøsningen for diskanten. Bruger
også dobbelttræk af dette kabel hen til basterminalerne, men lader kun det ene træk af kablet løbe videre op til diskanten.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nelson Pass, som jo nok udvikler noget af det bedste grej der fåes i dag, har sine egne afslappede meninger om
højttalerkabler. I manualen til min forstærker skriver han, at de største problemer med højttalerkabler de har oplevet,
skyldes dårlig forbindelse/terminering. Generelt så mener han, at er kablerne godt tykke, og de er solidt termineret, så
virker tingene generelt godt nok til hans forstærkere. Som han iøvrigt mener er ganske immune overfor kablernes
belastning.
Er kabler ikke termineret ordentligt, og forbindelsen ikke er optimal, svarer det jo egentligt til at der sidder en modstand af
anseelig størrelse imellem kabel og terminaler, hvilket selvfølgelig ikke er optimalt. Personligt mener jeg at rå kabel eller
spader giver den bedste forbindelse. Bananer kan sidde lidt halvløst i stikket, og derfor ikke give en tilstrækkelig solid
forbindelse, hvilket jo unægteligt er synd for eens gode grej
Kablets seriemodstand skal helst være lav, og kablet skal selvfølgelig være tykt nok til at kunne trække den strøm som
forstærkeren kan give. Det sidste er selvfølgelig grunden til at et dobbeltrun ofte kan give en forbedring. Det var faktisk mit
første eksperiment med kabler, før der overhovedet var blevet snakket om kablers potentielle indflydelse på lyden. Jeg
tænkte såmænd bare, at dobbelt kabel måtte være dobbelt så godt  . Det var det nu ikke, men jeg kunne da ganske
tydeligt høre forskel, selv på mit ikke så særligt gode anlæg den gang.
En anden ting som jeg mener spiller meget ind, er den forvrængning der opstår, når strømmen springer imellem de enkelte
tråde i kablet. Her er det en fordel at isolere de enkelte tråde fra hinanden, enten med lak, eller som som Supra og andre
gør det, med tin.
Jeg fandt et kabel som netop opfylder de nævnte egenskaber. Angiveligt lav seriemodstand og kapacitet, pæn tykkelse på
5,2mm2, og alle trådene er isolerede fra hinanden.
Jeg har netop bestilt et sæt. Om de vil virke for dig i dit system (eller i mit eget, for den sags skyld  ), kan jeg ikke vide,
men jeg mener at de efter mine begreber, er lavet konstruktionsmæsssigt ganske ideelt. Om det så også virker i praksis, er
umuligt at vide, men jeg tror at der en god chance for det.
De er her http://eu.lsound.no/Avdelinger/Produkter/Cables/Speaker_wire s/Bettercables_com/BetterCables-Premium-
IIITerminated-speaker-wire-100039.aspx
Pøj pøj med dine videre eksperimenter
|
Til top |
|
|