Forfatter |
|
Aliaz Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 489
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali Silverwave 4 forbundet mellem NAD S170+S250 og Dali MS5. I første omgang havde jeg tilsluttet den ene wire til bas-terminalen og nr 2 wire direkte ind i terminalen til mellemtone og videre op til diskanten (uklippet).
Der var ikke meget power på bunden og lyden var mildest talt meget lys, skarp og skinger. -Var godt nok ved at få ondt i ørerne.
Afmonterede kablet bag på højttaleren. Monterede derefter nogle stumper Silverwave 4 mellem bas og mellemtone og mellem mellemtone og diskant (selvfølgelig samme på left/right). Og satte nu begge kabler samlet i en banan direkte på bassen (således der er dobbelt tværsnit nederst, og kun jumperne(single) giver forbindelse op til mellemtone og diskant). Sikke en forskel. Nu er der meget mere power på bassen og det hele lyder meget mere homogent og slet ikke så lyst og skingert. Havde aldrig troet forskellen ville blive så stor. 
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved at lægge lederne dobbelt, så halveres modstanden i kablet og der ved mere hul i gennem.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Aliaz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad siger I omkring jumpers. Det må vel være bedre at at føre det ene kabel videre op til mellemtone og videre til diskant i uklippet tilstand i stedet for at anvende små kabel-jumpers?
Vedr montering af kabler, så er det vel også bedre at putte kablet direkte i terminalen frem for først at montere i en banan - jeg mener, det må være bedre at undgå banan-ledet ?
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er selvfølgelig en meget spændende diskussion, men når du er oppe i den kvalitetsklasse her, så er Dali Silverwave 4 bare
ikke godt nok, tør jeg næsten slå fast helt sikkert. Prøv at eksperimentere med bedre kabler, så vil du for alvor opleve en
forskel.
|
Til top |
|
|
Aliaz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg modtager meget gerne forslag til kabler jeg med fordel kunne anvende. Lad mig høre 
Til orientering så er der Tara Labs Air 1 serie 1 mellem pre & pro (37cm)
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Det er selvfølgelig en meget spændende diskussion, men når du er oppe i den kvalitetsklasse her, så er Dali Silverwave 4 bare ikke godt nok, tør jeg næsten slå fast helt sikkert. Prøv at eksperimentere med bedre kabler, så vil du for alvor opleve en forskel. |
|
|
Det er godt du siger "tør jeg næsten" - for det er jo langt fra sikkert....
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Mastervol skrev:
Det er selvfølgelig en meget spændende diskussion, men når du er oppe i den
kvalitetsklasse her, så er Dali Silverwave 4 bare ikke godt nok, tør jeg næsten slå fast helt sikkert. Prøv at eksperimentere med
bedre kabler, så vil du for alvor opleve en forskel. |
|
|
Det er godt du siger "tør jeg næsten" - for det er jo langt fra sikkert.... |
|
|
Det er rigtigt, men mine erfaringer med kabler, siger mig det nok forholder sig sådan. Dog kan det være at han NAD er
tilstrækkelig ufølsom overfor kabler, til at det ikke ville give den store forskel. Men springet kan være så stort, så det næsten
ville være synd, ikke at prøve.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
bjerager skrev:
Mastervol skrev:
Det er selvfølgelig en meget spændende diskussion, men når du er oppe i den kvalitetsklasse her, så er Dali Silverwave 4 bare ikke godt nok, tør jeg næsten slå fast helt sikkert. Prøv at eksperimentere med bedre kabler, så vil du for alvor opleve en forskel. |
|
|
|
|
|
Det er rigtigt, men mine erfaringer med kabler, siger mig det nok forholder sig sådan. Dog kan det være at han NAD er tilstrækkelig ufølsom overfor kabler, til at det ikke ville give den store forskel. Men springet kan være så stort, så det næsten ville være synd, ikke at prøve. |
|
|
Hvor meget koster "synd ikke at prøve" så?
|
Til top |
|
|
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
en ting jeg ikke lige fatter er at der skal være flere terminaler på en højttaler, et sæt er da nok og så et skide godt højttaler kaber burte være nok, det er jo bare kabel folket der tjæner flere penge på det
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det behøver ikke at koste noget at prøve. Flere forhandlere er villige til at låne kabler ud mod depositum.
|
Til top |
|
|
Lydpeter Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali SilverWave er det eneste kabel, som jeg nogensinde har oplevet "ødelægge" lydet på et anlæg. Jeg tror ikke, du behøver et meget dyrere kabel, bare et andet (som ikke kan undgå at blive bedre).
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Mastervol skrev:
bjerager skrev:
Mastervol skrev:
Det er selvfølgelig en meget spændende diskussion, men når du er oppe i den kvalitetsklasse her, så
er Dali Silverwave 4 bare ikke godt nok, tør jeg næsten slå fast helt sikkert. Prøv at eksperimentere med bedre kabler, så vil
du for alvor opleve en forskel. |
|
|
|
|
|
Det er rigtigt, men mine erfaringer med kabler, siger mig det nok forholder sig sådan. Dog kan det være at han
NAD er tilstrækkelig ufølsom overfor kabler, til at det ikke ville give den store forskel. Men springet kan være så stort, så det
næsten ville være synd, ikke at prøve. |
|
|
Hvor meget koster "synd ikke at prøve" så? |
|
|
Intet hvis man låner. Måske mister man, måske tjener man, hvis man prøver brugt.
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
ved at lægge lederne dobbelt, så halveres modstanden i kablet og der ved mere hul i gennem. |
|
|
Et intelligent svar i en kabeltråd Det er ellers en sjældenhed.
|
Til top |
|
|
Aliaz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kimber er vel ikke højere klasse end SilverWave 4 og Tara Labs prism ?
Har I prøvet Tara Labs air højttalerkabel ? Jeg har overvejet det. De er vel færdigmålt i 3 eller 4m fra fabrikken ? Da mit forstærkersæt står til venstre for venstre fronthøjttaler betyder det jeg skal have mindst 4,5m kabel - jeg er lidt i tvivl om det lader sig gøre.
|
Til top |
|
|
carcass Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 642
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv Supra Rondo 4x2,5 mm2 og så trække det som single-wire(Shotgun)....du vil blive overrasket  __________________ The world is watching America...and America is watching tv.
BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
dan a. skrev:
ved at lægge lederne dobbelt, så halveres modstanden i kablet og der ved mere hul i gennem. |
|
|
Et intelligent svar i en kabeltråd Det er ellers en sjældenhed.
|
|
|
Ja, men det kan jo godt friste til et følgespørgsmål.
Hvor stort kan "hullet" blive hvis man bliver ved med at lægge dobbelt, altså 4,8,16 eller 32 kabler parallelt .
Eller sagt på en anden måde, det virker vel kun hvis kablet er underdimensioneret ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejede kortvarigt om jeg gad endnu en for og imod kabler diskussion - men jeg orker det ikke lige nu.
Til trådstarter: Læs op på øvrige tråde her på sitet og afgør med dig selv om du gider at kaste dig ud i kabeljunglen. Vid at ikke ikke alle tror på det med kablernes mirakeleffekt, og at der ikke rigtig findes noget seriøs dokumentation for at de kan alt det, som producenter og forhandlere hævder at de kan.
Tilbage er kun at tilføje: Nomina stultorum ubique leguntur - vel vidende at det diktum vil ramme mig i nakken som en boomerang...
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Jeg overvejede kortvarigt om jeg gad endnu en for og imod kabler diskussion - men jeg orker det
ikke lige nu.
Til trådstarter: Læs op på øvrige tråde her på sitet og afgør med dig selv om du gider at kaste dig ud i kabeljunglen. Vid
at ikke ikke alle tror på det med kablernes mirakeleffekt, og at der ikke rigtig findes noget seriøs dokumentation for at de
kan alt det, som producenter og forhandlere hævder at de kan.
Tilbage er kun at tilføje: Nomina stultorum ubique leguntur - vel vidende at det diktum vil ramme mig i nakken som en
boomerang...
|
|
|
Jeg synes heller ikke det er på sin plads med endnu en kabeldiskussion. Til gengæld er det kun fint, at råde ham til at gøre
sine egne erfaringer. Så må han selv finde ud af, hvad der er rigtigt.
Det var egentlig også hele pointen med mit forrige indlæg, nemlig at råde ham til at gøre sig erfaringer. Aha-oplevelser kan
godt koste både tid og penge, men alle erfaringer kræver en indsats af en eller anden slags, og at man sætter noget på spil.
En af de erfaringer, der har kostet mig både hovedbrud og penge, er, at forstærkeren har enormt meget at sige, når det
kommer til højttalerkabler. Nogle er næsten upåvirkelige, mens andre afslører enorme forskelle. Min egen hører nok til et
sted henne ad "enormt følsom"-kategorien, men er det alligevel ikke helt.
Derfor opfører kabler sig også vidt forskelligt fra forstærker til forstærker. Så det næsten umuligt at anbefale et godt kabel,
hvis man ikke har hørt det på samme eller lignende opbygget forstærker. Ergo er egne erfaringer specielt vigtige hvad angår
højttalerkabler.
Aliaz:
Jeg bruger selv et Silversonic Q10 kabel, som fungerer perfekt med min forstærker. Jeg har testet mange andre og dyrere
kabler, men ingen kom alligevel helt op ved siden af det. Det er harmonisk, neutralt og meget, meget detaljeret. Men også
meget afslørende.
Jeg vil anbefale dig at prøve det, eftersom jeg har hørt det på andre setups også, hvor det viste præcis samme kvaliteter, på
trods af anlæggenes store forskelligheder. Det er altså et kabel der med stor sandsynlighed ikke er helt af vejen til dit
anlæg. Men finder du ud af, at Dali Silver Wave 4 er det bedste kabel, så ingen alarm. Held og lykke!
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aliaz skrev:
Dali Silverwave 4 forbundet mellem NAD S170+S250 og Dali MS5. I første omgang havde jeg tilsluttet den
ene wire til bas-terminalen og nr 2 wire direkte ind i terminalen til mellemtone og videre op til diskanten (uklippet).
Der var ikke meget power på bunden og lyden var mildest talt meget lys, skarp og skinger. -Var godt nok ved at få ondt i
ørerne.
Afmonterede kablet bag på højttaleren. Monterede derefter nogle stumper Silverwave 4 mellem bas og mellemtone og
mellem mellemtone og diskant (selvfølgelig samme på left/right). Og satte nu begge kabler samlet i en banan direkte på bassen
(således der er dobbelt tværsnit nederst, og kun jumperne(single) giver forbindelse op til mellemtone og diskant). Sikke en
forskel. Nu er der meget mere power på bassen og det hele lyder meget mere homogent og slet ikke så lyst og skingert. Havde
aldrig troet forskellen ville blive så stor.  |
|
|
Sjovt! det du har gjort er det der svarer til at lægge fx. van den Hul Clearwater dobbelt. Med det kabel opnår man også bedre
baskontrol.
|
Til top |
|
|