Emne: Strøm... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
MoWa Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
H247 skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
Bigmaac skrev:
Pierre skrev:
Et godt strømkabel vil på den sidste 1,5m kunne "rette" op på noget af det støj som er i elnettet og derved vil man kunne opnå en lidt renere strøm... |
|
|
Ja, det er også en forklaring. En mere spændende forklaring ville være en der rent faktisk var i overensstemmelse med fysikkens love.
Jeg tror, at hvis man tror på at netkabler gør en forskel, så kan man også høre forskel. Langt mere kompliceret bliver det hvis man ikke på forhånd ved hvad man lytter til.
|
|
|
At det ikke skulle stemme overens med "fysikkens love" giver jeg ikke en fis for En brumbasse kan i følge "fysikkens love" ikke flyve. Men jeg har da op til flere gange set en brumbasse flyve 
Plasbo effekten er lige så stor en spiller på strømkabler som den er på effekt, cd, højtaler osv så det vil jeg da give dig 100% ret i
|
|
|
Forkert, en brombasse kan ifølge fysikkens love godt flyve. Højttalere lyder vidt forskelligt, det er ikke noget problem at afgøre i en blindtest. Man har endnu ikke en veldokumenteret blindtest der påviser forskel i strømkabler - derimod har man nogen der påviser at der ikke er forskel.
Det er trist at videnskaben forkastes med argumentationen at en enkeltpersons opfattelse er mere korrekt.
|
|
|
Kære MoWa
Nu er det nyt for mig at læse i forumer, så jeg er lidt grøn for hvad der rør sig.
Men jeg må sige at jeg er meget forundret over din holdning og indstilling til hvad andre oplever og mener. Jeg foranledes til spørge om du har samme holdning til signal og højttalerkabler altså at der ikke skulle være forskel i lyden ?
Jeg skrev tidligere i denne tråd om egne oplevelser, men vil her gentage nogle af mine oplevelser:
Jeg har for eksempel hørt forskel på følgende 3 kabler: 1) 2,5 kv gummikabel 2) Supra 2,5kv 3) Oyaide Tsunami.
Min subjektive oplevelse er at 2) Supra er renere i lyden end 1) gummikabel men samtidig lukker ned for dynamikken og diskanten. 3) Oyaide Tsunami er endnu renere i lyden end Supra uden at lukke ned for dynamik og diskant.
Det svære set fra mine erfaringer er så at man kan benytte de forskellige egenskaber af power kablerne til at tveake lyden i den retning man ønsker, der er derfor ifølge min erfaring ikke nogen endelig facitliste om hvad der er bedst, fordi kablernes egenskaber påvirker hele anlæggets performance, Power kabelvalget kan således både kompensere for anlæggets fejl men uheldige valg kan udbygge anlæggets svagheder.
|
|
|
Prøv at læse lidt hér: http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t4 5432.html - husk at hente xls-filen fra første postning. Læg mærke til hvordan lytterne be8skriver forskellene - og læg mærke til, at disse forskelle oplever de bl.a. mellem to 100% identiske kabler. Det er netop hifinørder der tester, det er ikke hr. og fru Jensen, det er de mennesker der har læst disse beskrivende udtryk for lydforskelle i hififagblade. Kan denne information få dig til at tænke at der måske er noget om det? Testen er ikke perfekt, den er ikke videnskabelig, men den er alligevel absolut interessant. Hvis du bor i København eller lige i nærheden, hjælper jeg dig meget gerne med at udføre en blindtest - er det ikke i alles interesse at vi får opklaret om der er tale om den meget almindelige og helt tilforladelige evne vi har til at narre os selv, eller om der er noget om snakken? Min personlige holdning til signalkabler og højttalerkabler er at der absolut kan være forskelle i lyden - men har man et veltermineret kobberkabel med den rette ledningsevne og hvad der ellers kræves af fysiske egenskaber, mener jeg ikke det bliver bedre. At man kan ændre lyden ved at foretage degraderinger af de ideelle forhold, kan sagtens forklare den lydforskel som nogen oplever. Læs desuden hér om hvordan en flok hifinørder ikke kunne høre forskel på et dyrt højttalerkabel og en tøjbøjle: http://consumerist.com/2008/03/do-coat-hangers-sound-as-good -monster-cables.html Forestil dig du har et firma der laver fine, dyre strømkabler. Du sælger 100 om måneden. Hvis du kan bevise (eller sandsynliggøre) at der reelt er en gevinst ved disse - endda en stor gevinst, påstår nogen - ved at få et uafhængigt institut til at foretage en gennemtænkt blindtest med både audionørder og hr. og fru Jensener, kan du øge salget til 2.000.000 kabler/md. - hvorfor er det så ikke gjort? Den første strømkabelproducent der kan føre bevis for sine kablers fortræffeligheder vil blive yderst velhavende.
|
Til top |
|
|
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt at det for nogle bliver sandheden, bare fordi man kan læse det på en hjemmeside! (?)
Hvad sker der? Hvad med at lytte til de erfaringer brugerne på dette ellers udemærket forum har.
Om det kan teknisk måles er vel ret ligegyldigt. -Hvis jeg laver en wavepad af et nummer, hvem kan så se hvad det er for et nummer?
-Musik (og Hi-Fi) handler ikke om målinger, men om oplevelser.
Jeg har testet mange strømkabler, og jeg vil mene der er en forskel. Ikke så stor som forskellen på signalkabler, eller ved at skifte forstærkeren,
men en forskel... -Om den kan måle eller ej er ligegyldigt for mig.
-Kan man måle på en rødvin om den smager godt? eller skal man prøve at dufte og smage på den, før man kan tage stilling?
Mit bedste råd, er at tage fat på din lokale Hi-Fi pusher (evt. flere) og låne et par forskellige kabler med hjem.
Herefter, tro på dine sanser....
__________________ www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
|
Til top |
|
|
H247 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
H247 skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
Bigmaac skrev:
Pierre skrev:
Et godt strømkabel vil på den sidste 1,5m kunne "rette" op på noget af det støj som er i elnettet og derved vil man kunne opnå en lidt renere strøm... |
|
|
Ja, det er også en forklaring. En mere spændende forklaring ville være en der rent faktisk var i overensstemmelse med fysikkens love.
Jeg tror, at hvis man tror på at netkabler gør en forskel, så kan man også høre forskel. Langt mere kompliceret bliver det hvis man ikke på forhånd ved hvad man lytter til.
|
|
|
At det ikke skulle stemme overens med "fysikkens love" giver jeg ikke en fis for En brumbasse kan i følge "fysikkens love" ikke flyve. Men jeg har da op til flere gange set en brumbasse flyve 
Plasbo effekten er lige så stor en spiller på strømkabler som den er på effekt, cd, højtaler osv så det vil jeg da give dig 100% ret i
|
|
|
Forkert, en brombasse kan ifølge fysikkens love godt flyve. Højttalere lyder vidt forskelligt, det er ikke noget problem at afgøre i en blindtest. Man har endnu ikke en veldokumenteret blindtest der påviser forskel i strømkabler - derimod har man nogen der påviser at der ikke er forskel.
Det er trist at videnskaben forkastes med argumentationen at en enkeltpersons opfattelse er mere korrekt.
|
|
|
Kære MoWa
Nu er det nyt for mig at læse i forumer, så jeg er lidt grøn for hvad der rør sig.
Men jeg må sige at jeg er meget forundret over din holdning og indstilling til hvad andre oplever og mener. Jeg foranledes til spørge om du har samme holdning til signal og højttalerkabler altså at der ikke skulle være forskel i lyden ?
Jeg skrev tidligere i denne tråd om egne oplevelser, men vil her gentage nogle af mine oplevelser:
Jeg har for eksempel hørt forskel på følgende 3 kabler: 1) 2,5 kv gummikabel 2) Supra 2,5kv 3) Oyaide Tsunami.
Min subjektive oplevelse er at 2) Supra er renere i lyden end 1) gummikabel men samtidig lukker ned for dynamikken og diskanten. 3) Oyaide Tsunami er endnu renere i lyden end Supra uden at lukke ned for dynamik og diskant.
Det svære set fra mine erfaringer er så at man kan benytte de forskellige egenskaber af power kablerne til at tveake lyden i den retning man ønsker, der er derfor ifølge min erfaring ikke nogen endelig facitliste om hvad der er bedst, fordi kablernes egenskaber påvirker hele anlæggets performance, Power kabelvalget kan således både kompensere for anlæggets fejl men uheldige valg kan udbygge anlæggets svagheder.
|
|
|
Prøv at læse lidt hér: http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t4 5432.html - husk at hente xls-filen fra første postning. Læg mærke til hvordan lytterne be8skriver forskellene - og læg mærke til, at disse forskelle oplever de bl.a. mellem to 100% identiske kabler. Det er netop hifinørder der tester, det er ikke hr. og fru Jensen, det er de mennesker der har læst disse beskrivende udtryk for lydforskelle i hififagblade. Kan denne information få dig til at tænke at der måske er noget om det? Testen er ikke perfekt, den er ikke videnskabelig, men den er alligevel absolut interessant.
Hvis du bor i København eller lige i nærheden, hjælper jeg dig meget gerne med at udføre en blindtest - er det ikke i alles interesse at vi får opklaret om der er tale om den meget almindelige og helt tilforladelige evne vi har til at narre os selv, eller om der er noget om snakken?
Min personlige holdning til signalkabler og højttalerkabler er at der absolut kan være forskelle i lyden - men har man et veltermineret kobberkabel med den rette ledningsevne og hvad der ellers kræves af fysiske egenskaber, mener jeg ikke det bliver bedre. At man kan ændre lyden ved at foretage degraderinger af de ideelle forhold, kan sagtens forklare den lydforskel som nogen oplever. Læs desuden hér om hvordan en flok hifinørder ikke kunne høre forskel på et dyrt højttalerkabel og en tøjbøjle: http://consumerist.com/2008/03/do-coat-hangers-sound-as-good -monster-cables.html
Forestil dig du har et firma der laver fine, dyre strømkabler. Du sælger 100 om måneden. Hvis du kan bevise (eller sandsynliggøre) at der reelt er en gevinst ved disse - endda en stor gevinst, påstår nogen - ved at få et uafhængigt institut til at foretage en gennemtænkt blindtest med både audionørder og hr. og fru Jensener, kan du øge salget til 2.000.000 kabler/md. - hvorfor er det så ikke gjort? Den første strømkabelproducent der kan føre bevis for sine kablers fortræffeligheder vil blive yderst velhavende.
|
|
|
Hej MoWa
Den subjektive erfaring jeg har gjort i lytning af HIFI har jeg især lært mig at det kan være ok at læse hvad andre kommer frem til, det kan være sig tests i magasiner eller andet, men disse konklusioner kan højest bruges som rette snore til at afgøre hvad man selv skal bruge resurser på at vurdere i eget anlæg for at tilfredsstille egne subjektive ønsker.
Hele anlæggets performance afhænger af så mange faktorer at det er meget svært at få styr på, det er faktorer som:
# akustik / rumstørrelse og form # Højttalere # Effekt forstærkere # Forforstærker # Lydkilder # Drev # mekanisk afkobling af anlæggets komponenter # kabler / kabel længder # korrekt net fasning af komponenter # optimeret pladsering af højttalere # optimeret strøm tilførsel (230V) til anlægget # evt. støjfiltrering / regenerering af strøm # brug af udvalgte sikringer # Tilspilning af anlægget # opvarmning af anlægget ( mange HIGH END anlæg spiller først optimalt efter timers kontinuerlig drift ) # Demagnetisering af anlægget # lydmæssige synergier i anlæggets sammensætning i forhold til egne subjektive præferencer # brug af eksempelvis STATMAT PLUS ved CD afspilning # og sikkert også meget mere. Nogle af forholdene har stor betydning andre er kun vigtige hvis man vil nå absolut helt i mål. Det er de færreste der har oplevet at så mange faktorer kan have betydning for et anlægs performance, de fleste vil nok have meget svært ved blot at forestille sig at mange af ovenstående faktorer kan have betydning.
Alt ovenstående gør at det efter min mening ikke kan lade sig gøre at fremstille en facitliste til hvad der er bedst dels fordi der er store subjektive forskelle i ønsker til lyd, dels fordi komponenternes performance påvirker hinanden og deres performance påvirkes af deres omgivenser ( akustik / Rumstørrelse og form / anlæggets fysiske pladsering og afkobling ). Dette gør bl.a at man ved subjektiv vurdering af for eksempel nogle signal kabler kan komme frem til forskellige konklusioner i forskellige anlæg.
Jeg har selv en baggrund med uddannelse inde for elektronik, jeg kan ikke ud fra min tekniske baggrund forklare eller forsvare de forskelle som høres mellem kabler som grundlæggende er godt konstrueret. Men jeg har oplevet store forskelle mellem især signal og højttalerkabler som grundlæggende burde være iorden.
Jeg har især oplevet forkelle i klang, dynamik, baskomtrol, "musikalitet", åbenhed og præcision af perspektiv, disse forhold er alle sammen med til påvirke anlæggets performance. Jeg mener at kvaliteterne af kablerne er lige så vigtig som anlæggets øvrige komponenter. Det betyder samtidigt at det er meningsløst at investere i "super" kabler hvis ikke kvaliteterne af anlægget kan følge med.
Jeg er enig i dine argumenter om stor mulighed for Psykoakustisk påvirkning af udfaldet ved subjektive vurderinger af forskelle.
Jeg omgiver mig med nogle entutiaster som "roder" meget med anlæggets komponenter, enkelte bygger selv og mener ikke at det er muligt at gå ud og købe samme kvaliteter som man selv kan bygge. Jeg har meget ofte især i forbindelse med selvbyg "opgraderinger" hørt forkerte konklusioner ved de første vurderinger af ændringer i anlæggets performance, men lytning over tid ( dage til uger ) viser forkerte opgraderinger, ved at anlægget ikke giver samme positive følelsesmessige respons.
Alt ovenstående er noget af min subjektive mening om disse emner, jeg er på baggrund af egne erfaringer overbevist om betydningen alle disse forhold. Jeg mener ikke at det kan lade sig gøre ENDELIG at finde ud af hvor store / vigtige de forskelle der måtte være mellem kabler er, da så mange faktorer spiller ind i betydningen.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|