Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 00:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strøm... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:
Bigmaac skrev:
golfdane skrev:
Bigmaac skrev:

Mange meninger, her er endnu en:

http://www.dinside.no/830033/om-valg-av-kabler-til-lyd-og-bi lde

Sigh......

Der er alts� ikke forskel mellem NKT 2*1,5mm2 og Nordost Valhalla, s�l�nge vi er under 10 meter??

M�ske. Men jeg k�ber fuldst�ndig hans r�kkef�lge af vigtighed for lyden:

1. Lytterummet (v�gge, genstande, reflektioner, absobator)

2. Lytteposition

3. H�jttaler

4. Forst�rker

5. Signalkilde

6. Kabler

Mange syntes at vende den helt p� hovedet, og ikke uden grund, fordi branchen (producent, presse, forhandler) tjener flest penge p� at overbevise folk om at man b�r v�gte denne r�kkef�lge nedefra og op.

Det er da billigst at starte nedefra

Ja, men potentialet er nok st�rst foroven (men ja, professionel akustiktilpasning koster knapper (men med sund fornuft (og lidt materialer fra byggemarkedet) kan man n� et stykke af vejen)).

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Ang. rækkefølgen af "vigtighed" så er jeg umiddelbart enig. Jeg synes dog at man skal huske på at en kæde ikke er stærkere end det svageste led. Derfor prioriterer jeg selv lydkilden højest, da det ligesom er der, det hele starter. På den måde synes jeg måske der er logik i at vende rækkefølgen om - meen, i praksis ville jeg nok ikke gøre det sådan selv. De to første punkter er desværre "fixed" for en masse af os, dvs. at vi ikke kan gøre meget for at lave om på det. Derfor kan man sagtens høre forskellen på et godt og billigt anlæg, og for den sags skyld nyde musikken, selvom man godt ved, at de punkter kunne gøres bedre. Højttalere gør en af de største forskelle i lyden, synes jeg - det er bare synd, hvis ens andre komponenter slet ikke kan følge med.

Man kan måske sige at det hele skal passe sammen og at man ikke bør prioritere noget frem for andet? Uha... den kommentar får jeg sikkert smæk for.

Om man kan høre forskel på kabler er der vel stadig mange der tror er ren voodoo. Jeg er dog blevet overbevist. Nogle gange er det så små forskelle at det måske kan være psyken der spiller ind - jeg har dog oplevet især signalkabler (men også højttalerkabler) som har gjort en så stor forskel at man ikke troede det kunne lade sig gøre. F.eks. da jeg skiftede til Van den Hul's First Ultimate MkII. Sikkert ikke verdens bedste signalkabel - det er jo en smagssag, men for satan hvor er der hul igennem på en rigtig god måde, efter min mening. Så er der sikkert nogen der mener at det er et dårligt kabel fordi lederne er lavet af kulfiber - at man derfor hører degraderingen af lyden i stedet for en forbedring - hvilket forklarer den store forskel

Min erfaring i hifi-verdenen har lært mig at man godt kan glemme skepsis mht. kabelforskelle. Jeg vil tro at dette også gælder ved netkabler, selvom jeg ikke er overbevist endnu (har ikke prøvet). Hvis der er forskel på det ene, så kan der vel også være forskel på det andet? Min filosofi er lidt noget i retningen af "Alt gør en forskel" - hvilket jeg tror de færreste vil benægte. Spørgsmålet er bare om forskellen er stor nok, og om det er i den rigtige retning for at kunne godtgøre et køb? Og i en del tilfælde er der måske ikke den store forskel?

Om man kan måle forskellen eller ej, det er vel bare fordi man ikke ved præcist hvordan man skal måle? Man skal også huske på at mange måleinstrumenter ikke "måler" lige så præcist som vores ører eller øjne, for den sags skyld. Tænk på hvor svært det er at lave et ultra-ultra-HD-kamera som optager med en så høj opløsning med så god optisk kvalitet, at hvis man havde en tilsvarende god skærm at se på, så ville det næsten være som om at kigge ud af et vindue? Måske er det tilsvarende svært at konstruere et måleapperat der kan udtrykke de forskelle nogle af os kan høre på kabler? Håber ikke folk tror jeg er gak-gak, når jeg skriver sådan noget.

Jeg er dog enig i, at hvis vi kan høre forskellen, så kan forskellen også måles (det kan den sikkert også hvis vi ikke selv kan høre forskellen). Og det mener jeg stadig. Jeg er bare ikke sikker på at det rigtige måleværktøj er opfundet.

Jeg håber at folk kan se noget fornuft i mit indlæg i stedet for bare at svine mig til, som jeg før har set tendens til ved den slags spændende debatindlæg.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Ja, der er forskel på netkabler, både i udseende og i lyd . Jeg vil opfordre dig til at købet et brugt til at starte på, som en anden her i tråden også har foreslået. Så kan du jo selv afprøve det og afgøre om du vil binde flere kroner i netkabler bagefter.

Jeg har oplevet ret store ændringer lydmæssigt ved skift af netkabler, specielt på min forforstærker og på min CD-afspiller. Min Effektforstærker er ikke så følsom med forsyning, dog kan man godt høre mindre ændringer på denne også.

Så jeg ønsker dig nogle gode timer med god musik, og lidt skiften netkabler .

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Jeg har ikke jordforbindelse i min lejlighed og jeg kunne sagtens få noget ud af diverse netkabler. Lige pt. bruger jeg selv de alm lakridsledninger, men har haft Chord, Oyiade og VDH på. Husk på at der er storforskel på de forskellige netkabler

Jeg bor selv i en lejlighed uden jord og jeg har heller ingen fin separat gruppe til mit anlæg. Min egen oplevelse med strømkabler har gjort mig sådan lidt naturlig skeptisk efterfølgende. At jeg ikke kunne høre forskel er selvfølgelig en ting, men er der ikke en som så kan forklare, hvorfor at der rent teknisk burde være en forskel ved, at skifte den sidste meter strømkabel til sit anlæg i mit tilfælde?

Jeg har netop hørt meget positivt omkring strømkabler og derfor besluttede jeg at teste nogle forskellige, hvor det dyreste var nogle Nordost til knap 4 tkr. Nogle gange synes at jeg at det lød bedre med de nye, men det skyldes sikkert bare min mere intense lytning, fordi når jeg skiftede tilbage til de medfølgende, så kunne jeg simpelthen ikke høre forskel.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Pierre skrev:
Jeg har ikke jordforbindelse i min lejlighed og jeg kunne sagtens få noget ud af diverse netkabler. Lige pt. bruger jeg selv de alm lakridsledninger, men har haft Chord, Oyiade og VDH på. Husk på at der er storforskel på de forskellige netkabler

Jeg bor selv i en lejlighed uden jord og jeg har heller ingen fin separat gruppe til mit anlæg. Min egen oplevelse med strømkabler har gjort mig sådan lidt naturlig skeptisk efterfølgende. At jeg ikke kunne høre forskel er selvfølgelig en ting, men er der ikke en som så kan forklare, hvorfor at der rent teknisk burde være en forskel ved, at skifte den sidste meter strømkabel til sit anlæg i mit tilfælde?

Jeg har netop hørt meget positivt omkring strømkabler og derfor besluttede jeg at teste nogle forskellige, hvor det dyreste var nogle Nordost til knap 4 tkr. Nogle gange synes at jeg at det lød bedre med de nye, men det skyldes sikkert bare min mere intense lytning, fordi når jeg skiftede tilbage til de medfølgende, så kunne jeg simpelthen ikke høre forskel.

Jeg kan ikke give nogen forklaring på hvorfor der kan være forskel. Men jeg kan komme med min "ide" til hvorfor der kan være.....

Som du selv skriver så giver det ingen mening at skifte den sidste meter. Først og fremmest så skal et strømkabel være min. 1,5m pga den rette modstand osv (men det er jeg ikke klov nok til at forklare hvorfor). Men vist man så tænker sådanne her: Et godt strømkabel vil på den sidste 1,5m kunne "rette" op på noget af det støj som er i elnettet og derved vil man kunne opnå en lidt renere strøm samt et godt skærmet strømkabel sender heller ikke så meget støj ud til signalkablerne som jo mange gange ligger tæt op ad hinanden. Det er ihvert fald sådanne jeg tror at det fungere. hvorfor der så er forskel på strømkabler og hvordan de virker på forskellige apperater har jeg ingen ide om

Men har man styr på alt i sit setup. Højtalerne er plaseret ordenligt, rummer et ok at spille i, fundet den rigtige effekt/ pre og cd samt ens signal/ højtalerkabler er iorden. Jamen så vil jeg mene at der er grundlag for at begynde at rode med strømkabler. Men man skal også lige huske på at har man et anlæg til omk de 20K så er det altså tosset at bruge 5-8K på strømkabler. Kan godt være at det vil give en virkning, men de 5-8K vil være brugt bedre andre steder

Jeg besøgte en ude på landet som spillede på et Rega setup (cd, pre og effekt). Jeg selv har altid haft det sådanne at strømkabler gør noget, men det er abselut det sidste man skal rode med. Da effekten er hørbar men ingen mirakkelskaber. Men jeg blev klovere. Vi prøvede 3 forskellige kabler. Chord, Oyiade og et 3 som jeg ikke lige husker (X-kablet). Han selv havde Oyiade kablet men følte at der var noget galt. Vi (3stk) lyttede og snakkede omkring hans anlæg. Det havde nogle mangler osv. Så skiftede vi signalkabler, der var en lille hørbar ændring i lyden, men intet påtalende. Så skiftede vi Oyiadekablerne ud med Chord. Vipti og det var et helt andet anlæg som spillede. Så kom kabel X på og der var endnu nogle ændringer. Det viste sig så at Oyiadet skabte så store problemer i hans setup. Hans setup var så følsomt overfor strømkabler som jeg aldrig havde oplevede. Større virkning end ved signal/ højtaler kabel. Om det skyldes Rega er yderst følsomt eller at han bare havde extremt dårlig strømforbindelse der ude på landet, det skal jeg ikke kunne sige

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Et godt strømkabel vil på den sidste 1,5m kunne "rette" op på noget af det støj som er i elnettet og derved vil man kunne opnå en lidt renere strøm...

Ja, det er også en forklaring. En mere spændende forklaring ville være en der rent faktisk var i overensstemmelse med fysikkens love.

Jeg tror, at hvis man tror på at netkabler gør en forskel, så kan man også høre forskel. Langt mere kompliceret bliver det hvis man ikke på forhånd ved hvad man lytter til.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Et godt strømkabel vil på den sidste 1,5m kunne "rette" op på noget af det støj som er i elnettet og derved vil man kunne opnå en lidt renere strøm samt et godt skærmet strømkabel sender heller ikke så meget støj ud til signalkablerne som jo mange gange ligger tæt op ad hinanden. Det er ihvert fald sådanne jeg tror at det fungere. hvorfor der så er forskel på strømkabler og hvordan de virker på forskellige apperater har jeg ingen ide om

Den med skærmen køber jeg umiddelbart, men den med filteret kræver lige en uddybelse for mit vedkommende. De kabler som jeg prøvede var jo umiddelbart "bare" fine ledere, flot isolering og nogle fancy-looking stik, hvori ligger filterfuktionen?

Men har man styr på alt i sit setup. Højtalerne er plaseret ordenligt, rummer et ok at spille i, fundet den rigtige effekt/ pre og cd samt ens signal/ højtalerkabler er iorden. Jamen så vil jeg mene at der er grundlag for at begynde at rode med strømkabler. Men man skal også lige huske på at har man et anlæg til omk de 20K så er det altså tosset at bruge 5-8K på strømkabler. Kan godt være at det vil give en virkning, men de 5-8K vil være brugt bedre andre steder

Nu findes der jo også strømkabler til mindre end 5-8k , men jeg er da enig i det tossede, ligesom det i dit eksempel ville være ligeså tosset at bruge så penge på alle andre typer kabler.

Jeg besøgte en ude på landet som spillede på et Rega setup (cd, pre og effekt). Jeg selv har altid haft det sådanne at strømkabler gør noget, men det er abselut det sidste man skal rode med. Da effekten er hørbar men ingen mirakkelskaber. Men jeg blev klovere. Vi prøvede 3 forskellige kabler. Chord, Oyiade og et 3 som jeg ikke lige husker (X-kablet). Han selv havde Oyiade kablet men følte at der var noget galt. Vi (3stk) lyttede og snakkede omkring hans anlæg. Det havde nogle mangler osv. Så skiftede vi signalkabler, der var en lille hørbar ændring i lyden, men intet påtalende. Så skiftede vi Oyiadekablerne ud med Chord. Vipti og det var et helt andet anlæg som spillede. Så kom kabel X på og der var endnu nogle ændringer. Det viste sig så at Oyiadet skabte så store problemer i hans setup. Hans setup var så følsomt overfor strømkabler som jeg aldrig havde oplevede. Større virkning end ved signal/ højtaler kabel. Om det skyldes Rega er yderst følsomt eller at han bare havde extremt dårlig strømforbindelse der ude på landet, det skal jeg ikke kunne sige

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
Pierre skrev:

Et godt strømkabel vil på den sidste 1,5m kunne "rette" op på noget af det støj som er i elnettet og derved vil man kunne opnå en lidt renere strøm...

Ja, det er også en forklaring. En mere spændende forklaring ville være en der rent faktisk var i overensstemmelse med fysikkens love.

Jeg tror, at hvis man tror på at netkabler gør en forskel, så kan man også høre forskel. Langt mere kompliceret bliver det hvis man ikke på forhånd ved hvad man lytter til.

At det ikke skulle stemme overens med "fysikkens love" giver jeg ikke en fis for  En brumbasse kan i følge "fysikkens love" ikke flyve. Men jeg har da op til flere gange set en brumbasse flyve

Plasbo effekten er lige så stor en spiller på strømkabler som den er på effekt, cd, højtaler osv så det vil jeg da give dig 100% ret i  

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

kan ikke se hvorfor fysikens love skal blandes ind i det for,brug dog lyttelapperne
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

MOWA drop det. Du ødelægger altid disse tråde

Det var det sidste fra min side omkring dette. Håber at vi kan holde tråden på sporet og dermed hjælpe trådstarter

Jeg kan føre kraftige indicier for min påstand - hvad kan du? Intet andet end din personlige opfattelse, uanset hvor mange gange du får at vide at mennesket har en fænomenal evne til at narre sig selv, holder du stædigt fast ved det. Der er lavet store tests af strømkabler, der er sendt link i en tidligere tråd, alle de der havde den holdning som du har, fik gjort deres holdning til skamme. Tænk nu over det, og få hjælp til at udføre en blindtest - eller er du allerede kommet så langt ud i din påståelighed, at du ikke tør risikere det?
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Ikke for at være provo, men nu handler det vel mest om musik. Der er forskel på alting... det er min erfaring indtil videre. Så må folk der ikke kan høre forskel nøjes med f.eks. lakridskabler og lign. Det er ikke mit/vores problem. Desuden er de fleste vel enige om at dyrt ikke nødvendigvis betyder bedre, men at der ofte er en sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Uden at have prøvet det, så tror jeg stadig der er forskel på strømkabler. Om det er afskærming, jording, enkelt-leder eller multi-leder, tykt eller tyndt, kabelgeometri - det ved jeg ikke. To forskellige kabler er forskellige... om man så kan høre forskellen, det er jo så en anden sag

Det bør vel ikke få "voksne mænd" til gå amok på hinanden - det virker næsten barnligt. Jeg er træt af forum-tråde der bliver ødelagt fordi folk er for skråsikre på et eller andet. Folk har vel lov at have deres egen mening. Hvis man har en meget bestemt mening, så kan man i det mindste sige det på en måde så det virker så lidt provokerende som muligt og måske prøve at overbevise folk i stedet for at være en "smartass"

Måske en bestemt mening at have - men det er nu mest for en god ordens skyld hehe

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Ikke for at være provo, men nu handler det vel mest om musik. Der er forskel på alting... det er min erfaring indtil videre. Så må folk der ikke kan høre forskel nøjes med f.eks. lakridskabler og lign. Det er ikke mit/vores problem. Desuden er de fleste vel enige om at dyrt ikke nødvendigvis betyder bedre, men at der ofte er en sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Uden at have prøvet det, så tror jeg stadig der er forskel på strømkabler. Om det er afskærming, jording, enkelt-leder eller multi-leder, tykt eller tyndt, kabelgeometri - det ved jeg ikke. To forskellige kabler er forskellige... om man så kan høre forskellen, det er jo så en anden sag

Det bør vel ikke få "voksne mænd" til gå amok på hinanden - det virker næsten barnligt. Jeg er træt af forum-tråde der bliver ødelagt fordi folk er for skråsikre på et eller andet. Folk har vel lov at have deres egen mening. Hvis man har en meget bestemt mening, så kan man i det mindste sige det på en måde så det virker så lidt provokerende som muligt og måske prøve at overbevise folk i stedet for at være en "smartass"

Måske en bestemt mening at have - men det er nu mest for en god ordens skyld hehe

Filmen knækker når folk begynder at påstå at der er forskel, uden at have andet at have det i, end deres egen personlige oplevelse. En persons mening kan være i orden, men når det gang på gang modbevises, f.eks. http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t4 5432.html (der er en del hylende morsom information - det er folk som Pierre der er overbeviste om at kunne høre forskel, og det kan de da også - endda på to 100% identiske kabler :) ), bør man begynde at overveje om det er psyken der er hovedfaktoren, og om det derfor ikke bliver et moralsk problem at man prøver at "bilde" andre ind at der er forskel. Jeg synes ikke det er i orden, at folk skal narres til at købe noget som ingen effekt har - præcis som 2 meter HDMI-kabel til 29,95 beviseligt giver 100% identisk billede som et til 1.995,-. Det er bondefangeri, det er noget skidt, og det skal naturligvis bekæmpes.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Bigmaac skrev:
Pierre skrev:

At det ikke skulle stemme overens med "fysikkens love" giver jeg ikke en fis for  En brumbasse kan i følge "fysikkens love" ikke flyve. Men jeg har da op til flere gange set en brumbasse flyve

Plasbo effekten er lige så stor en spiller på strømkabler som den er på effekt, cd, højtaler osv så det vil jeg da give dig 100% ret i  

Forkert, en brombasse kan ifølge fysikkens love godt flyve. Højttalere lyder vidt forskelligt, det er ikke noget problem at afgøre i en blindtest. Man har endnu ikke en veldokumenteret blindtest der påviser forskel i strømkabler - derimod har man nogen der påviser at der ikke er forskel.

Det er trist at videnskaben forkastes med argumentationen at en enkeltpersons opfattelse er mere korrekt.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2010 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Pierre skrev:
Bigmaac skrev:
Pierre skrev:

Forkert, en brombasse kan ifølge fysikkens love godt flyve. Højttalere lyder vidt forskelligt, det er ikke noget problem at afgøre i en blindtest. Man har endnu ikke en veldokumenteret blindtest der påviser forskel i strømkabler - derimod har man nogen der påviser at der ikke er forskel.

Det er trist at videnskaben forkastes med argumentationen at en enkeltpersons opfattelse er mere korrekt.

En blindtest hvor paneldeltagernes evner er udokumenterede, kan knappest kaldes videnskab eller for den sags skyld veldokumenteret.

Videnskaben siger derimod, at der er fysiske forskelle. De har ikke samme modstand, kapacitet eller induktans. Det er bare skeptikernes påstand, at disse fysiske forskelle er for små til at der er nogen der kan høre forskel.

H247
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Pierre skrev:
Bigmaac skrev:
Pierre skrev:

Kære MoWa

Nu er det nyt for mig at læse i forumer, så jeg er lidt grøn for hvad der rør sig.

Men jeg må sige at jeg er meget forundret over din holdning og indstilling til hvad andre oplever og mener. Jeg foranledes til spørge om du har samme holdning til signal og højttalerkabler altså at der ikke skulle være forskel i lyden ?

Jeg skrev tidligere i denne tråd om egne oplevelser, men vil her gentage nogle af mine oplevelser:

Jeg har for eksempel hørt forskel på følgende 3 kabler: 1) 2,5 kv gummikabel 2) Supra 2,5kv 3) Oyaide Tsunami.

Min subjektive oplevelse er at 2) Supra er renere i lyden end 1) gummikabel men samtidig lukker ned for dynamikken og diskanten. 3) Oyaide Tsunami er endnu renere i lyden end Supra uden at lukke ned for dynamik og diskant.

Det svære set fra mine erfaringer er så at man kan benytte de forskellige egenskaber af power kablerne til at tveake lyden i den retning man ønsker, der er derfor ifølge min erfaring ikke nogen endelig facitliste om hvad der er bedst, fordi kablernes egenskaber påvirker hele anlæggets performance, Power kabelvalget kan således både kompensere for anlæggets fejl men uheldige valg kan udbygge anlæggets svagheder. 

Til top Vis H247's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af H247

cn1780
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Har selv prøvet at lytte til mit gamle set-up (Yahama RXV-1700 + Rotel RCD06 + B&W 705) med og uden Furutech TP80E m/ tilhørende strømkabler. I min lejlighed i Odense var der tydelig forskel på lyden - da førnævnte strømskinne+kabler blev tilkoblet blev bassen mere veldefineret og hele lydbilledet åbnede sig op så man skulle tro det var et helt andet setup, der spillede...

Senere prøvede vi samme strømskinne+strømkabler i min kammerats lejlighed i Aarhus med flg setup: Yamaha RXV-1700 + Yamaha DVD-afspiller af ældre dato + QLN gulvhøjttalere. Resultatet var her stort set ingen forskel i lyden!

Man er nødt til at låne sig frem til nogle forskellige kabler for at finde ud af om det er en gevinst for den enkelte - for der er simpelthen for mange ubekendte faktorer til at kunne gi' et entydigt svar. F.eks. alle enhederne i setup'et (inkl signalkabler) og ikke mindst den strøm, der kommer ind i din bolig - hvor ren er den?

Til top Vis cn1780's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cn1780

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

cn1780 skrev:

.... da førnævnte strømskinne+kabler blev tilkoblet blev bassen mere veldefineret og hele lydbilledet åbnede sig op så man skulle tro det var et helt andet setup, der spillede...

Det er den slags tilbagevendende udtalelser, der sætter den manglende evidens for netkablers effekt i form af blindtest, i et sådan lys at det faktisk indikerer at der må være tale om ren indbildning.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

cn1780
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
cn1780 skrev:

.... da førnævnte strømskinne+kabler blev tilkoblet blev bassen mere veldefineret og hele lydbilledet åbnede sig op så man skulle tro det var et helt andet setup, der spillede...

Det er den slags tilbagevendende udtalelser, der sætter den manglende evidens for netkablers effekt i form af blindtest, i et sådan lys at det faktisk indikerer at der må være tale om ren indbildning.

Ja, man vil jo gerne narres - især hvis man lige har brugt en masse penge på noget isenkram  . Heldigvis var strømskinne+kabler noget jag havde lånt så jeg havde ikke det store incetement for at skulle overbevise mig selv om at der var forskel - snarere tværimod da min bank nok ville mene at jeg kunne buge +4000 kr. på noget andet end hifi-tweaks  .

Er stadig overbevist om at der var stor hørbar forskel på mit gamle setup med og uden den dyre strømskinne+kabler - omvendt er jeg også overbevist om at forkellen var stort set ikke-eksisterende i min kammerats setup.

Så igen - lån udstyret før man beslutter sig for at købe. Det er langt fra sikker at der er hørbar forskel; jvf de to eksempler jeg beskriver. Og for lige at vende tilbage til starten af dette indlæg: Hvis man først HAR købt så vil man jo gerne kunne høre forskel (og derved kan man narre sig selv til at tro at der ér forskel) . Hvis man låner udstyret behøver man ikke at skulle overbevise sig selv (og bankrådgiveren) om at der er forskel - derved bliver lytte-sessionen mere objektiv...

Til top Vis cn1780's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cn1780

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
cn1780 skrev:

Nu er førnævnte strømskinne også et netfilter, så cn1780 slipper måske af med en masse snavs fra diverse switchmodes og gamle køleskabe/frysere og vaskemaskiner? Måske er cn1780's normale lysnet tilslutning ikke optimal hvad angår stelproblematikken?

M.a.o. er der basis for en forskel.

H247
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

hebri skrev:

Jeg overvejer at skifte strømkabler på min forstærker og min cd-afspiller og skal også have en netskinne med tilhørende kabel til udtaget.

Men når man som jeg bor i en lejebolig hvor der ikke kan etableres separat gruppe til anlægget og hvor der heller ikke er mulighed for at lave "jord" til anlægget.

Er der så overhoved nogen gevinst ved at skifte kablerne?

Hvad mener I?

Hej Hebri

Jeg vil gerne fortælle lidt ud fra mine ideer og erfaringer:

Jeg mener ikke at man bare skal gå ud og investere i dyre kabler, med derimod eksempelvis starte med at gå ned i Harald Nyborg og købe 50m Gummikabel og udskifte ALLE standard kablerne med gummikablet. 

Gummi kablet vil give et rigtigt godt udgangspunkt før eventuelle eksperimenter med mere eksotiske kabler. Gummi kablet er også meget bedre lydende en de standard kabler der typisk følger med til komponenterne i anlægget.

Herefter kan man skifte komponenter i anlægget indtil nogle væsentlige kvaliteter fra anlægget opnås hvorefter det måske kan betale sig at udforske mere eksotiske kabler.

Vi er nogle entusiaster som har haft HIFI som hobby i mange år, vi har alle brugt tid og penge på at tweake hele anlæggets komponenter, og der er en entydig enighed blandt os om at man kan høre væsentlig forskel på såvel Power, Signal Og Højttaler kabler.

Hvis man vil nå helt i mål er det min erfaring at man nok kommer til at lægge en del penge og tid til at udvælge komponenter i anlægget, og at kablerne godt kan komme til stå for en væsentlig del af udgiften. Kablerne skal matche kvaliteterne i komponenterne så de ikke begrænser performance af anlægget, kablerne kan bruges til at tweake lyden fra anlægget i den subjektive retning som falder en bedst for øre.

Til top Vis H247's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af H247

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes