Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor som tv ? + tv tuner ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
apfolmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Panasonic PT AE900E i min kælder, hvilken jeg er fint tilfreds med som hjemmebio, trods det ikke er den nyeste længere.

I min søgen efter en plasma/lcd, hvor jeg nedtrykt har måttet erfare at jeg nok fravælger disse, pga jeg har 99% analoge kanaler kun (skod lokal antenneforening og kan ikke få andre).

Spørgsmålet er så :

Er det muligt at koble en TV tuner til paojektoren, og til mit anlæg, således at jeg benytter projektoren som tv+hjemmebio ? Vil projektoren kunne vise noget ok tv med den rette tv-tuner ?

På denne måde vil jeg jo kunen udsætte køb af tv lidt endnu, da der indenfor et års tid nok vil være digital tv at hente via fibernet. Men indtil må jeg improvisere..

Erfaringer + input tak..

Til top Vis apfolmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apfolmer

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Det kan du sagtens - du kan evt. afprøve det hvis du har en DVD optager (eller mulighed for at låne en) og sætte til projektoren.

Om det er "godt nok" afhænger af dine krav og forventninger, det er ikke alt der sendes på TV der er lige kønt når det blæses op i 100" - men bortset fra størrelsen der selvfølgelig har sine problemer, så er det temmelig sikkert ikke værre end størstedelen af de halvsløje fladskærme der findes på markedet. 

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu kender jeg ikke kvaliteten af dine analoge kanaler, men minder de bare en smule om det signal jeg har fra YouSee giver det altså helt udemærket resultat på et Pioneer plasma her - panasonic kunne også være et valg og er nok bedst buy pris/kvalitet uanset hvilket tv du kigger på. Jeg bruger dog kun mit eget digitale, men havde en kort overgang det analoge på, hvor jeg sagtens kunne leve med det en kort periode. Der er rigtig mange muligheder på markedet alt efter pengepung og prioritering - også modeller som stadig vil være gode om noget tid, når du får digitalt tv.

Jeg har ikke rigtigt erfaring med stand-alone analoge tunere, men et alternativ kunne være, at benytte tuneren i en gammel video eller fra en hd/dvd optager. Med det rette kabel, burde du sagtens kunne koble næsten hvad som helst til din projektor. Se eventuelt kabelguiden på www.avconnection.dk.

Et alternativ kunne også være en digital tv løsning fra Boxer, som allerede starter tidligt nogle steder i landet. De har allerede en vestpakke klar til en del af landet, og kommer nationalt senere på året http://www.boxertv.dk/?page=1432.

Alt efter hvormange kanaler du ønsker på dit tv/projektor kunne du også købe en billig digitalmodtager til de danske stationer og slutte den til. De fåes fra 2-300kr i føtex osv.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig, at få digitalt tv så snart det er muligt - det er virkelig en stor forbedring af kvaliteten - og specielt hvis du skal smide det på et stort tv eller på en projektor.

Projektorløsningen lyder måske fristende indtil videre, men den er ret krævende i form af mørkelægning osv. i forbindelse med tv kigning, som du sikkert også har erfaret, hver gang du har tændt op for den til film. Personlig vil jeg ikke til at mørkelægge stuen lige for at se 19 nyhederne osv... . Til sommer vil du også få store problemer på de lyse aftenener, hvor mørkelægning bliver endnu vigtigere for overhovedet at kunne se et billede via projektoren - men hvis det er fint nok for dig, så go for it :)  Du bør i hvert fald gøre op med dig selv, om du vil "leve med bøvlet", hver eneste gang der skal tændes for et tv program. Jeg plejer i hvert fald, at fraråde projektor til dagligt tv-brug.

Held og lykke med det.

apfolmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

hejsa

tak for jeres input.

Det er selvfølgelig noget bøvl, specielt om sommeren, dog er det ikke SÅÅÅ galt med denne projektor, som egentlig giver et rimelig ok synligt billede, selv i dags-lys, men sellvfølgelig bedst i mørke.

Jeg har kig på Panasonic TH42/46 PZ85 og SOnys LCD W4500 modeller. Syntes bare da jeg så Panasonicén igår i elgiganten, så var panasonicén ret "flad" og nulret at se på, syntes jeg.. Men var egentlig indtil igår klar til at købe denne... Men.. hmm.. Hvad er det for en Pioneer du har ?

Så længe signalet er analogt, så vil et stort tv blot gørre det værre, men omvendt skal det også være en ok størrelse.

Ang tv kanaler, så er vi på listen til Profiber senere, men der går i teorien ½ år, men nogen steder meget længere tid, trods de lover og lover :D..

Boxer er det eneste alternativ vi kan få, men der er ikke både tv3/kanal 4+5 osv.. det er specielt HER vores dilemma er., da det er de kanaler der ses mest.

Tv 2 + DR osv sendes jo digitalt, så der er ikke noget problem

Jeg må se hvad jeg gør..

Til top Vis apfolmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apfolmer

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Et andet problem du vil løbe ind i er levetiden på din pære, den bliver reduceret kraftigt hvis du ofte tænder/slukker for projektoren.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

apfolmer skrev:

Jeg har kig på Panasonic TH42/46 PZ85 og SOnys LCD W4500 modeller. Syntes bare da jeg så Panasonicén igår i elgiganten, så var panasonicén ret "flad" og nulret at se på, syntes jeg.. Men var egentlig indtil igår klar til at købe denne... Men.. hmm.. Hvad er det for en Pioneer du har ?

Så længe signalet er analogt, så vil et stort tv blot gørre det værre, men omvendt skal det også være en ok størrelse.

Det en 428XD jeg har - tror ikke den kan købes mere, da der er kommet nye modeller. Skal dog siges, at Pioneer er i den rigtigt dyre ende, så det kommer lidt an på din prioritering om det skal være dette frem for et Panasonic(eller et andet), hvor kvaliteten (næsten) kan være lige så god.

Tror dog ikke, at du skal tage dit indtryk i Elgiganten alt for seriøst, da du har set et billede under nogle helt andre forhold end hjemme i din stue. Prøv at søge lidt mere på de Panasonic og Sony modeller, måske også på www.recordere.dk, hvor netop disse modeller blivet livligt debatteret. Begge har fordele og ulemper - hvad der passer dig bedst kan du kun selv vurdere :)

Du har ret i, at et stort tv ikke nødvendigvis vil gøre billedet bedre - men overvej så lige hvad projektoren vil gøre for det samme - der nøjes du nok ikke med 42 eller 50 tommer... og det er under meget dårligere lysforhold.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes