Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2024 | 18:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: masser af basser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 23 December 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft flerer forskellige anlæg. Senest havde jeg i nogle år en kæde bestående af Linn Axis pladespiller, Micromega model 6 cd, Meitner 6pi kontrolforstærker, Hiraga le class A effektforstærker og højttalere Quad ESL63. Det lød da meget godt, men muikken kom aldrig rigtig ud af højttalerne. Pænt, pænt og kedeligt. Så tog jeg mig sammen og samlede et rigtigt anlæg:

Først købte jeg en sunfire signature subwoofer, den havde dels en brummende mislyd, som jeg ikke kunne få has på, og dels lød den ærlig talt heller ikke særligt godt, svuppende og langsom bas. Så den smed jeg ud!

Siden tænkte jeg mig om, hvad er det et stereoanlæg skal kunne? Det skal omsætte det digitale signal på cd'en til svingningsenergi i luften. Okay. Hvorfor er man aldrig i tvivl om det man hører er live eller en pladespiller. Fordi man ikke kan presse lyden af et symfoniorkester gennem en diskanthøjttaler på to kvadratcentimeter! Den energi, en højttaler afsætter i luften, er det volumen, membranen displacerer, multipliceret med det tryk, der møder membranens bevægelse. Og det gælder, uanset om forstærkeren er på størrelse med et køleskab og kablerne koster en million.

Hvad er løsningen? Naturligvis proffesionel lyd. De mennesker, som lever af at underholde andre og er afhængige af, at tingene fungerer og lyder rigtigt, rejser ikke rundt med elektrostater og sølvkabler.

Hvad så? Jeg startede forfra!

Først diskanten: Verdens bedste diskant-horndriver laves af det tysk-ungarske firma BMS-elektronik med hovedsæde i Hannover. Så jeg rejste derned og købte to 4590-drivere. Disse er specielle ved det, at det er en sammenbygget enhed med to koncentriske svingspoler med hver sin ringmembran og hver sit trykkammer og hver sit frekvensområde over og under 6,3kiloHz. Og membranen er af nylon og ikke metal, dvs ingen ringen, blød lyd. Og så kommer lyden UD, driftseffekt på 112dB/1W!!

Hvad så med resten? Mellemtonen er en 15 tommer fra Fane, Collossus B600. Den gengiver hæderligt fra ca 80Hz til 3000Hz.

Bassen var et problem. Man kan ikke have et bashorn fra fælledparken stående i sin dagligstue. Efter en del søgen landede jeg på den gode, 20 år gamle konstruktion fra Dansk Audio Teknik ved navn Amadeus Sub 100. Fire enheder med i alt 16 stk. 8" peerless-enheder.

Alle kabinetter er fremstillet i massiv ædeltræ, valnød, kirsebær og teak og absolut stuerene.

Indtil videre driver jeg højttalerne med en Primare A30 til mellemtone og diskant og til bassen 2 stk. Labgruppen ip450 på hver ca 300W. Jeg arbejder på en fuldstændig aktiv løsning, men jeg er egentlig allerede nu ganske godt tilfreds med lyden. Mine gamle Quad'er er gået på pension på mit kontor med Radio2 og Skyradio, og det trives de med.

Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 23 December 2003 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Det er en fornuftig filosofi du har, det skal kunne drives med en valkman.

nej spøj til side, mne det er ingen skade til at have god følsomhed, så forstærkerne ikke skal op og køre på bristepuntet, =med lav forvrængning.



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 23 December 2003 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Din filosofi holder 100%

Find ud af hvad det er man vil ha og ud fra det byg dit anlæg op, selv om det går stik mod al sund fornuft.

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 24 December 2003 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Jep det lyder til at du har fattet det :)

Proff lyd holder, det har jeg kampet for i lang tid.

Hvis jeg var dig ville jeg nu lige demo en Crown istedet for dine LAB, isar hvis du bruger dem til bass. Prov en Crown K2 bedre bass kontrol har jeg ikke oplevet. Den store Krell 300 kan godt ga hjem og legge sig.

Jeg kender ikke den diskant du snakker om,men det lyder til du har gjort serios fodarbejde. Fortel endelig mere.



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 24 December 2003 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en Crown hjemme. Problemet er blæseren. Så vidt jeg har kunnet finde ud af det, er den lille Labgruppen ip450 stort set den eneste moderne prof forstærker uden blæserkøling. Samtidig skal den trække fire basenheder på hver 4 ohm, så jeg skal under alle omstændigheder bruge fire udgange, dvs to apparater. Med min nuværende løsning har jeg fire gange 150W, med alle relevante sikringskredsløb, hvilket er en fordel med teenagere i huset. Og jeg har egentlig ikke savnet kraft i bassen, det er sjældent, at labberne kommer over minus 20 dB, selv når jeg spiller højt.

Bassen er faktisk den mest vellykkede del. Jeg er ikke helt tilfreds med mellemtonen, som er lidt tyk i bunden, med en top ved ca. 120 Hz. Jeg har bestilt et aktivt filter, og regner med at kunne regulere lyden bedre med dette.

Det største problem er iøvrigt indspilningernes varierende kvalitet. Alle "lydopfriskere" bliver gengivet nådeløst, og meget popmusik er rigeligt skingert. Til gængæld er det en fornøjelse med klassisk musik og livemusik.

I øvrigt god jul!

Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 24 December 2003 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Crown K1 og K2 amps er 100% konvektionskolet og dermed helt lydlose. En K2 kan sagtens snuppe 1ohm pr kanal. Jeg har selv tortureret mine i timevis no prob. Sa du behover kun en amp til dit system.

Jeg kan nesten sige med 100% sikkerhed at du er ferdig med LAB efter du har hort en K2. Til bass er forskellen nat og dag.

Mit gat er at Primare er dit problem med mellemtone. en a30 har nok svart ved at gore den 15 tommer fane hurtig og sprod nok i den nedereste del. JEg har nu alrdig varet sa imponeret af fane. Da jeg skiftede til JBL var der ingen vej tilbage. De er efter min mening klasser bedre.

se :http://www.jblpro.com/pages/components/componts.htm

Det forste jeg ville gore hvis jeg var dig er at prove at sette en K2 pa din mellemtone og se hvad der sker. 2/3 af de systemer jeg blir bedt om at se pa pga darlig lyd er det ampen der er hovedsagen til problemet.

Jeg vil gerne hore mere om den diskant du bruger, det lyder rigtig spandnede.

Hvis du ik har mulighed for at prove en K2 sa kan vi finde ud af noget nar jeg kommer tilbage til dk i februar.

god jul

vh thomas



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
fritz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 28 December 2003 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

hej jeg er kun 15 år og har meget forstand på hifi og nu har jeg lige læst din filosofi og det passer nogen lunde godt nok jeg gad godt høre hvordan det spiller?? mvh.

fritz.

Til top Vis fritz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fritz
 
kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 30 December 2003 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Spændende opsætning du har dig der!

Jeg vil give dig ret i PA lyd har noget helt specielt i sig.

BMS driverne du har valgt dig der er meget fornuftige, de spiller virkelig godt, de spiller meget mere "luftigt" end mange andre PA drivere. Jeg er bare mere til B&C drivere, men det er jo en smagssag.

Mit eget PA anlæg er bestykket med 18" og 15" fra B&C og drivere og horn fra Beyma. Mit rack består af Crown, Dynacord og Samson. Jeg kører fuld aktiv 3 vejs deling, hvilket gør at min højtalerstavl' er ekstrem effektiv.

Jeg vil også helt klart anbefale dig at eksperimentere lidt med en K serie forstærker fra Crown! De er helt passivt kølede, så de larmer ikke. LAB forstærkeren du har er også okay fin, men de mere moderne PA forstærkerkonstruktioner lyder og yder langt bedre! Crown udemærker sig specielt ved deres enormt høje dæmpningsfaktor, der gør at de i praksis har uhyggelig styr over enhederne ved høje lydtryk! Deres overdimensionerede opbygning giver lydkvaliteten og holdbarheden. Jeg har PT ALDRIG haft en defekt Crown i hænderne, kun hørt om en enkel hvor beskyttelseskredsløbet slog fejl og ikke stoppede i tide, og effektrindet blev brændt af pga. mishandling ved kørsel af 0.5ohm på begge udgangene!

Hvis du overvejer at køre fuld aktiv deling, skal du være klar over at der skal ligges mellem 6000-10000 på et godt delefilter... når du bruger anlæget til intensiv musik-lytning, så er der EKSTREM forskel på billige og dyre filtre!

Den fane 15" du bruger er en udemærket (lidt ældre) konstruktion, men yder ganske fint. Den minder meget om JBL's tidligere 22xx serie!

Mvh. kUmSE

Til top Vis kUmSE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kUmSE
 
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 11 September 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hvad med en opdatering? Jeg har set at du er begyndt at lege med aktivt deling og rumkorrektion via DBX driverack 260. Det lyder meget spændende (og økonomisk). Der er mange uligheder i en sådan enhed, hvis man kan lide at bygge selv.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 21 September 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Ser meget spændende ud. Kan vi ikke få mange flere billeder af dit anlæg. Specielt ht. og dine horn ser meget fine ud.

__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
sims
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 21 September 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også meget gerne høre mere om dit setup......

 



__________________
Dit notepad-dokument er ændret. Windows vil nu genstarte.
Til top Vis sims's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sims
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes