Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 01:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Analog vs. Digital lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Her er et lille indlæg (på engelsk) fra "regsaudioforum" om analog lyd kontra digital lyd.

As I recall, there was a blind test done back in the early '90s where people were asked to choose between two "different"
recordings of the same musical event. The trick was that there was actually only one recording (in Redbook digital); for the
second sample, a small amount of "vinyl noise" (looped from an LP run-out groove) was mixed in. By a large majority,
subjects preferred the sample-with-vinyl-noise "recording," using all the usual vinylphile descriptions like "warmer," "more
musical," "less fatiguing," and so on.

The study got a brief mention in Stereophile's news blurbs section, but otherwise sank like a stone in the audiophile press.
However, it only confirmed my suspicions that this might be the case, suspicions which had been raised by a number of
writers expressing a preference for the LP of a given recording over the CD, even when the source was a digital recording in
the first place. (In fact, even today, I see enthusiastic reviews of the two Mercury Living Presence LP box sets, even those
LPs were cut from the digital master tapes prepared by Wilma Cozart Fine for the '90s-era CD release, not the analog master
tapes.)

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hvad er ideen med dit indlæg
Udover at lægge op til en heftig debat lp contra cd/streamning
Det plejer jo at ende helt ude i hampen når linierne bliver trukket hårdt op mellem de 2 lejre

Iøvrigt er jeg hardcore analogtilhænger, men ikke pga af omtalte knas og støj, men derimod fordi mediet stadig er mest tro
mod det oprindelige signal og dermed lyder mest naturligt, vel og mærke når pladesmedene har lavet deres arbejde
ordentligt og det er mere undtagelsen end det er tilfældet.
Jeg nyder også cd/sacd mediet med tilsvarende fornøjelse, her gælder samme regel, kun når pladesmedene har gjort deres
arbejde ordentligt
Og så kommer vi vel egentligt til roden i debatten, begge formater kan lyde aldeles fremragende, forudsat at arbejdet er
gjort rigtigt og ordentligt fra starten og det er så her at undtagelserne kommer ind
Langt hovedparten af det der er udgivet gennem tiden på begge formater er noget makværk både teknisk og
masteringmæssigt
Så kunsten er at selectere det der dur og smide resten over højre skulder igen
det har jeg praktiseret gennem de sidste 30 år og der har været 10 tusindevis af både lp og cdplader gennem huset gennem
de år opkøbt som hele dødsbo,auktioner,ophør,etc, af dem er der blevet ca 5000 stk tilbage i alle formater som er værd at
beholde udfra fortolkning og fremragende indspilninger teknisk og i alle tidsaldre og musiktyper fra 1954 til dato.

Og der er ikke mange såkaldte "Audiophil labels " blandt disse 5000 samme regel gælder også for dem

Ja det var ordene, men det er selvfølgelig min personlige holdning og erfaring der kommer til udtryk her    

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hej Boman og Ramma,

Interessant indlæg og kommentar, som for mig rammer sagens kerne, at BEGGE lydkilder kan være lige fra sublime til aldeles
rædselsfulde. Har man et seriøst matched set-up og lytter til kvalitative optagelser og indspilninger, så kan både vinyl og digital
være helt fantastisk. At vi fortsætter med diskussionen analog vs. digital er næsten nonsens, vi bør fokusere på at få det
bedste ud af den retning, vi hver især vælger af de årsager som nu gælder for hver af os. Religiøsitet og missionæren er
trættende i længden, især nu efter 20-30 år ... vi må snart være klar til næste skridt.

Hilsner i sommervarmen
Morten
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil netop undgå en "religionskrig" (især vinyltilhængerne kan være meget fundamentalistiske).

Som Morten nævner, kan begge medier giver god lydkvalitet.

Det handler i høj grad om, at vi er lette ofre for ønsketænkning, vi hører det, vi ønsker at høre, vores hjerner driver gæk
med os.

Jeg tror også, at der er et andet fænomen indblandet. For at kunne sælge højttalere, skal de "lyde godt", dvs have rigeligt
med bas og diskant (mellemtonen er som regel negligeret), og det kan være/er lyttetrættende i længden.

Ved at afspille vinyl - med den "rigtige" pickup, kan man mindske generne, hvorfor lyden - ganske rigtigt - lyder mere
naturligt.

Det har ikke noget med mediet at gøre, men en måde at kompensere for aggressive højttalere på.

Jeg bikser med digital højttalerkorrektion, derfor kan jeg selv vælge frekvensgangen og er ikke generet af aggressiv
højttalerlyd.

Jeg vil oven i købet påstå - at behandlet rigtigt - er det muligt at opnå bedre lydkvalitet med 44.1/16 end med vinyl.

Men det kræver gode indspilninger/miksninger, og de er desværre yderst sjældne i dag (det hjælper en del, hvis man som
jeg køber klassisk/akustisk musik)

Da jeg sidst var på HiFi-messe blev der mange steder demonstreret vha. vinyl, og jeg blev overrasket over, hvor mange
mislyde (knas, brag) der var, det havde jeg helt glemt (og jeg savner det ikke).

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis du ønsker det skal lyde bedre med redbook cd, så slår det nok vinyl ;-)
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Spændende tanke, men håber da ikke at man vælger LP pga støj

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Meget interessant.

Min egen personlige udokumenterede holdning er at digital lyd har godt af at få en lille smule støj ind i sig, for at lyde mere
naturligt. Det er lidt som at se på en perfekt grafisk produktion af et billede - det bliver for perfekt, og derfor en smule sterilt og
unaturligt at se på.

Vinyl er på mange måde et uperfekt medie, hvor rigtig mange elementer kan (og vil!) påvirke lyden, hvilket biddrager til en
mere levende lyd.

Nu er det kun en opfattelse af en enkelt (og i dette forum udokumenteret) undersøgelse, og vi kender ikke noget om
baggrunden for den, men konklusionen ligger egentlig meget tæt op af de tanker jeg har haft.
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Ja, hvis du ønsker det skal lyde bedre med redbook cd, så slår det nok vinyl ;-)

Det kan du godt have ret i, men nu er det sådan, at vha. digital signalbehandling kan jeg opnå en mere tidsmæssig korrekt
gengivelse (se evt. min indsigtsartikel om tidsforvrængning), så på det punkt er jeg et stykke foran analog gengivelse.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

chris09 skrev:
....Min egen personlige udokumenterede holdning er at digital lyd har godt af at få en lille smule støj ind i sig, for at lyde mere naturligt. Det er lidt som at se på en perfekt grafisk produktion af et billede - det bliver for perfekt, og derfor en smule sterilt og unaturligt at se på.

Det er jo selvfølgelig en holdning - som måske til en start virker lidt underlig, men på den anden side:
går man ud for at opleve musikken "in natura" er der jo som regel også støj , andre tilskuere der snakker, knaser med popcorn etc.....

Der findes nok ikke noget værre end to tanter der skal udveksle sygdomshistorier under en koncert på Ledreborg - ikke desto mindre er det en naturlig del af lydbilledet.    Skal man derimod reproducere rene studie optagelser, er der jo hverken geder eller gris der gnasker - hvorfor "rillestøj" nok ikke ligefrem pynter i lydbilledet.

Hvad er så naturtro ?    Jeg kan ikke finde andre svar, end at få musikken gengivet på en måde, der gør man føler sig tilstede. (pladestøj eller ej.    

Nå - nok rablerier herfra i varmen :)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Tja ... hvad skal man sige ... "Boller fra Koberg"
Så kører karrusellen igen og ingen bliver klogere.

MUSIKKEN virker - glem alt om digitalt kontra analogt.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

kan kun sige hør sådan en...
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Man kan sige at den "rigtige/sande lyd" er musikken spillet fra det system(Alt lige fra rum til elektronik og tid), den blev produceret på. Alle andre systemer, digitale som analog vil altid være biased i en retning, som ejeren forhåbentlig sætter pris på.

Hvad det enkelte individ synes er "bedst" vil være en smagssag baseret på personlige præferencer som i princippet er baseret på et helt livs sanseindtryk. Da der ikke findes 2 helt ens individer på denne jord, kan man diskutere emnet ud i det uendelige uden at nå til enighed....

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Thoeg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt er jeg hardcore analogtilhænger, men ikke pga af omtalte knas og støj, men derimod fordi mediet stadig er mest tro mod det oprindelige signal og dermed lyder mest naturligt, vel og mærke når pladesmedene har lavet deres arbejde ordentligt og det er mere undtagelsen end det er tilfældet. Hvordan ved du at lp'en er mere tro mod de originale masterbånd eller digitale filer nu om dage?

Jeg nyder også cd/sacd mediet med tilsvarende fornøjelse, her gælder samme regel, kun når pladesmedene har gjort deres arbejde ordentligt Og så kommer vi vel egentligt til roden i debatten, begge formater kan lyde aldeles fremragende, forudsat at arbejdet er gjort rigtigt og ordentligt fra starten og det er så her at undtagelserne kommer ind Langt hovedparten af det der er udgivet gennem tiden på begge formater er noget makværk både teknisk og masteringmæssigt Så kunsten er at selectere det der dur og smide resten over højre skulder igen det har jeg praktiseret gennem de sidste 30 år og der har været 10 tusindevis af både lp og cdplader gennem huset gennem de år opkøbt som hele dødsbo,auktioner,ophør,etc, af dem er der blevet ca 5000 stk tilbage i alle formater som er værd at beholde udfra fortolkning og fremragende indspilninger teknisk og i alle tidsaldre og musiktyper fra 1954 til dato.

Skal man udvælge musik ud fra en tilfældig teknisk kvalitet? For mig at se er den tilgang til indspillet musik langt værre end  analog vs digital lyd. Jeg vil aldrig vælge musik ud fra indspilningskvaliteten alene, hvis der er noget musik jeg vil have,  må jeg leve med kden tekniske kvalitet af musikken og desværre leve med at den er ringe.b

Claus

Til top Vis Thoeg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thoeg

Thoeg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Her et andet indlæg fra en mand der ser ud til at vide ganske meget om lyd og selv indspiller. Hans holdning er helt klar gode digitale optagelser er bedre end analoge. Han har også en krig kørende mod DSD der for nogen åbenbart fremhæves som den næste eller rettere det genkomne digitale himmelske format.

http://www.realhd-audio.com/?p=173

Til top Vis Thoeg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thoeg

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

@Thoeg
Skal man udvælge musik ud fra en tilfældig teknisk kvalitet? For mig at se er den tilgang til indspillet musik langt værre end
analog vs digital lyd. Jeg vil aldrig vælge musik ud fra indspilningskvaliteten alene, hvis der er noget musik jeg vil have, må
jeg leve med kden tekniske kvalitet af musikken og desværre leve med at den er ringe.b

Nu er det ikke en eller anden tilfældig teknisk kvalitet jeg vælger udfra
Først og fremmest har jeg ikke noget foretrukket pladelabel, de har hver især deres kendetegn afhængig af tidsperiode
Det jeg lægger vægt på når jeg selectrer en lp eller cdplade er at musikken når frit og uhindret frem og ikke lyder lukket
komprimeret,forvrænget,overstyret,kunstigt, specielt nye indspilninger med den nye loudnesslyd/noiseshapping går jeg langt
udenom de lyder ganske enkelt forfærdeligt (men egentlig ok i de sammenhænge hvor de primært bliver brugt på
earplugs/mobil og mikroanlæg med basboost,bilstereo, som er den primære målgruppe med over 95 % af alle
musikbrugere)
Jeg har heller ikke en foretrukket musiktype og har musik i klassisk,jazz.rock,blues,new age,folk både på cd og lp og som
nævnt tidligere ikke ret meget på audiophil labels som feks Mobile fidelity,Analogue
productions,Sheffield,Chesky,Tacet,Stockfish,etc
Jeg har også plader i samlingen som langtfra er teknisk perfekte men hvor fortolkningen af musikken er sublim og ikke kan
fås på anden måde end på en gammel slidt lpplade med støj og knas, der er meget musik som ikke er blevet genudgivet på
cdplade eller streamning og så er der kun lp tilbage hvis man vil høre og nyde den musik
et eksempel kunne være Lionel Hampton live from The Apollo 1951 som kun fås som mono og på Philips Microgroove og de
støjer en del fra den periode men musikken er fantastisk også selv med overfladestøj,etc.
Fra Cd kan jeg nævne en bootleg med Doors Live at the Matrix 1967 som er den eneste optagelse fra den koncert, så er
man Doorsfan så skal den jo med i samlingen
Men jeg jeg foretrækker helt klart de indspilninger hvor det hele går op i en højere enhed, altså hvor det musikalske udtryk
og den tekniske kvalitet går op i en højere enhed og hvor musikken taler direkte og urørt og de kan findes i hele
tidsperioden hvis man bare har nok at gå igennem og selektere

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Thoeg skrev:

Her et andet indlæg fra en mand der ser ud til at vide ganske meget om lyd og selv indspiller. Hans
holdning er helt klar gode digitale optagelser er bedre end analoge. Han har også en krig kørende mod DSD der for nogen
åbenbart fremhæves som den næste eller rettere det genkomne digitale himmelske format.

http://www.realhd-audio.com/?p=173

Fint nok at det muligvis er det bedste streamningsformat lige nu
Men musikudvalget er jo snævert så det vil noget og er nok mere en teknisk disiplin end noget der tjener musikken generelt
Både DVD audio og Sacd er jo mere eller mindre døde formater
Tilbage står Mp3 og Loudness/noiseshapping lyd som er de formater der styrer lyd og brugere lige nu
Musik på Blueray er en befrielse og faktisk suverænt godt i forhold til ovenstående lydformater, bare lige for at bringe endnu
et format ind i debatten som faktisk på sigt kan blive redningen for god lyd i fremtiden, hvis musikindustrien ikke finder på et
nyt smart og billigt komprimeret format og det gør de nok

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Lige så alle ved hvad DSD er for en sag
DSD Direct_Stream_Digital

ramma
Hvad er fordelen ved Blu-ray_Disc#Audio

Ville være spændende hvis du/andre ville rippe nogle af dine game fortolknings LPer til digital og evt smide dem her
(C) rettighederne må jo nærmest være slut!
Ja ja bare et forslag for det må være muligt at få et indtryk af de kvaliteter ved dette!

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Min gamle kassette afspiller/optager slå både cd og vinyl med flere længder i mit setup.... Om det er sådan i alle tilfælde tør jeg ikke sige

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Lige så alle ved hvad DSD er for en sag
DSD Direct_Stream_Digital

ramma
Hvad er fordelen ved Blu-ray_Disc#Audio

Ville være spændende hvis du/andre ville rippe nogle af dine game fortolknings LPer til digital og evt smide dem her
(C) rettighederne må jo nærmest være slut!
Ja ja bare et forslag for det må være muligt at få et indtryk af de kvaliteter ved dette!

Jeg tænkte nu mest på musik i 5.1/7.1 Dts-MasterHd og TrueHD(velvidende at det er komprimet) i forhold til Mp3 og nye
cdindspilninger med loudness
Blueray disc audio har jeg ikke hørt , er der nogen der har erfaring med dem?

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Min gamle kassette afspiller/optager slå både cd og vinyl med flere længder i mit setup.... Om det er sådan i
alle tilfælde tør jeg ikke sige

Der er med garenti mere dynamik på en gammel kassette fra Kong Volmers tid end der er på Mp3 og nye cdindspilninger med
loudness Like it or not

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes