Forfatter |
|
Shortykiller Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 03:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge..
Er ny her, og osse lidt ny til lidt størrer HiFi
Sagen er den at jeg lige har købt et par Dali 109 højtalere, og de er så koblet til min gamle Yamaha forstærker (kan ikke
lige huske nummeret) :-)
Det spiller sgu rimeligt godt, men der mangler godt nok kontrol og bund når der skal spilles igennem
Jeg har så kigget lidt på NAD 218 THX som effekttrin til min Yamaha (ihvertfald til en start)... Mit spørgsmål til jer er så, kan
denne NAD 218 levere det jeg søger til disse højtalere, eller hvad er jeres mening om dette!?!
Det skal siges at jeg godt kan lide det jeg kalder god lyd, men er bestemt ikke totalt fanatisk med renhed osv.. Jeg hører
Trance, Techno og Rock for det meste
På forhånd tak __________________ Mvh. Morten Rasmussen
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug pengene på en god sub istedet for.
Men ellers ja et godt effekt trin vil ikke være af vejen - der findes rigrig mange gode.
Nad'er er ved at være en gammel sag, hvor meget vil du give for et effekttrin??
mvh
Ulrik
ps har et effekt trin stående - som du evt kunne prøve med.. (hvis du bor i nærheden af Silkeborg)
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil da være dumt at investere i en sub, når manden har 4 10" enheder til rådighed !
Hvis du kan finde en velholdt 218 og prisen er ok, så prøv den. Hvis det ikke er det du mangler, er den næsten gratis, da du formentlig vil kunne
sælge den til samme pris igen.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel den her ?
Du skriver > men der mangler godt nok kontrol og bund når der skal spilles igennem
Et sted imellem 34 Hz og 45 Hz er da rimeligt godt til din musik smag,
mangel på kontrol kan være fordi det er bass refleks
Men forsøg dig med at placerer dem tætter på bag vægen
evt luk bas porten når du forsøger dette
Så udnytter du rummet noget mere uden samtidig at forstærke de fejl et bass refleks system kan have
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som en god idé og købe en kraftig effekt forstærker,
når du vil spille højt på en højttaler med 2x10" basser.
Jo større enheder, jo sværere er det for effekt forstærkeren
og holde styr på dem når du vil spille højt. Det kræver en
forstærker med god kontrol, og gerne en der er strømstærk.
Jeg har oplevet en betydelig bedre bas efter jeg fik spændt
en kraftig forstærker efter mine 12" basser. Der er mere
kontrol og slagkraft, og med din musiksmag ville en kraftig
forstærker helt sikkert være et skridt i den rigtige retning.
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret på dine problemer er uden tvivl en større forstærker. En NAD 218 har jeg selv haft inden for døren og den gør det
glimragende.
Evt overvej en XTZ forstærker. De koster en 3000 på brugtmarkedet og er noget flottere/nyere?
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er højttalerne opstillet; tæt på bag- og/eller side-væg, og hvilken slags gulv har du.
Har du prøvet at flytte højttalerne længere væk fra væggene, har du prøvet med afkobling ?
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også mene det er et godt forslag at forsøge sig med en større integreret forstærker, da din yamaha måske ikke vil være den bedste forforstærker. En NAD 218 er fin, men jeg har i flere tilfælde oplevet at power og finesse i et effekttrin, først kom frem til højttaleren, når der blev benyttet en bedre forforstærker.
MEN - bedst af alt, prøv at find en i nærheden, som kan hjælpe med en demo eller et lån af en forstærker, så det kan prøves på dine højttalere. nemlig ærgeligt at bruge penge på noget, som ikke giver det ønskede resultat. Betyder ikke så meget hvilket mærke eller type det er, bare det spiller som du kan li det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle, mange tak for svar
Jeg er ikke interesseret i en SUB, da jeg ved at de højtalere kan levere det jeg ønsker med ordentligt power, min forstærker
kan bare ikke holde basserne når der bliver spillet højt.
Højtalerne står ca. 15 cm fra vægen i et hjørne, synes det var der de lød bedst, har flyttet lidt rundt på dem siden jeg fik
dem.
Har lige snakket med sælger af NAD 218, og han sagde faktisk at det nok ikke helt var det jeg ledte efter, han nævnte noget
Acurus r250 eller sådan noget, den var vidst mere strøm stærk!?!
Men igen, til den pris han vil sælge den til, der kan jeg altid sælge den til samme pris igen hvis det ikke er det jeg ledte efter.
Med hensyn til forforstærker, der har jeg osse overvejet en anden, men finanserne siger at det ikke er lige nu det skal være.
Det smarte ved effekttrin synes jeg er at man kan skifte sin preamp til noget nyere med flere muligheder hen af vejen, uden
at skulle skifte hele skittet
XTZ kender jeg ikke lige, men vil da prøve at kigge på det
Bor i Randers..
Jeg har trægulv, parket.. ingen spikes på dem, men er det noget der er værd at investere i!? __________________ Mvh. Morten Rasmussen
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger skumfødder til mine HT'er, som kunne fåes i hifiklubben engang for mange år siden. De sørger for at højttalerne står mere stabilt, når gulvet har mindre ujævnheder. Men skumklodserne skal passe nogenlunde til vægten. Du kan evt eksperimentere med nogle du selv klipper ud af et liggeunderlag. Alt efter hvor store stykker du klipper, så kan du tilpasse dem vægten og dermed stabiliteten når du bagefter skubber til højttaleren, for at se om den står ordenligt, så kan du se om det virker. I hvertfald billigt at prøve
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, okay, de står faktisk helt fint på gulvet, og stort set ingen vibrationer i kabinettet som de spiller nu, det skulle være for at
tage en evt. rumlen/resonans i gulvet, synes at have læst det kunne gøre meget for lyden af en højtaler __________________ Mvh. Morten Rasmussen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og noget andet er, hvor mange kvadrat skal højtalerledningen være, hvis jeg vælger en NAD 218!?! Det har vel lidt at sige,
hvor meget modstand der er i kablet!?
Og nej, køber gerne tykkere, men ikke sygt dyre kabler i hifi klubben eller lign __________________ Mvh. Morten Rasmussen
|
Til top |
|
|
Mattheis Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shortykiller skrev:
Og nej, køber gerne tykkere, men ikke sygt dyre kabler i hifi klubben eller lign  |
|
|
I dit tilfælde tror jeg godt du kan nøjes med 2,5 kvadrat fra Jem & Fix til 130 kr. for 25 meter. Hvis terminalerne har
plads kan du jo trække dobbelt.
|
Til top |
|
|
almarx Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
På KSB er der både Pioneer M-90 og Quad 606, du kan have i tankerne når du skal anskaffe dig en forstærker.
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor meget vil du ofre på et effektrin??
er du sikker på din yamaha har pre out?? - hvilken model er det??
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shortykiller skrev:
Højtalerne står ca. 15 cm fra vægen i et hjørne, synes det var der de lød bedst, har flyttet lidt rundt på dem siden jeg
fik dem.
Jeg har trægulv, parket.. ingen spikes på dem, men er det noget der er værd at investere i!? |
|
|
15 cm fra væggene = bulderbas, prøv at flytte højttalerne op til 1,5 m væk - side og bagvæg målene skal helst være
forskellige, da du ellers forstærker samme frekvens. Jeg har et 2-vejs højttaler-sæt ( 6,5" basser ), og de står ca 1,35
m fra bagvæg og 0,80 m fra sidevæggene, ellers påvirker væggene bassen for meget.
Vdr. afkobling; spikes på trægulv = du kobler højttalerne til gulvet, dvs. gulvet forstærker bassen. Prøv 3 små
træklodser ( ca. 3-5 cm på hver led ) under hver højttaler - det nedsætter bassens indvirkning på rummet. __________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt. sådan et bæst her:
Emotiva XPA-2
til 6300kr leveret til din dør. Ordentlig monstrum.
Hvis du har bil, må du gerne låne min XTZ forstærker med hjem til test. Så kan du i første omgang høre ad om det bare er
strøm overskud der er kilden til dit problem.
Jeg bor i Aars
Mvh
Skal i øvrigt lige høre hvad kilden er til dit musik.
Bruger du en bærbars minijack som lydkilde, så er det helt i skoven
Ordnes med en DAC. Denne har jeg selv afprøvet og til prisen helt fantastisk:
Behringer UCA-222
Højttalerne kommer aldrig til at spille bedre end det signal du føder dem, som man siger
Der er iøvrigt indbygget DAC i XTZ forstærkeren, hvis man har en digital udgang i computeren.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver
Behringer UCA-222 kan jeg kun give dig ret i og ganske udmærket hvis jagter ikke er "top of the top"
Har selv en og sad på min PC og lyttede til denne i flere måneder helt uden problemer
Grænserne er max 48000 Hz sampling og 16 bit dvs helt normal CD standard
Behringer: U-CONTROL UCA202 er lidt billigere og ens, fordi den er uden software men alt software kan man download gratis fra nettet alligevel
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
Mattheis:
Jeg bruger osse lige PT. 2,5 kvadrat alm. højtalerledning.. tænkte osse det var nok, men overvejede om 4 kvadrat ville gøre
en forskel..
Ulrik77:
Jeg havde et max på ca. 3-4000 kr.
Min Yamaha burde have Pre-out, ved dog ikke meget om det, men har fået det afvide, og på bagsiden er en af de
der "bøjler/lus", så tænker at der er noget af det der kan bruges. Modellen er yamaha ax-592 hvis det siger dig noget..
Vil jo gerne have den skiftet senere, men Rom blev ikke bygget på en dag
Kim:
Uha, det er godt nok langt fra vægen  Det har jeg slet ikke plads til, men måske det kunne hjælpe mig lidt at flytte dem
lidt længere frem, og holde afstanden til siden, så bliver det lidt mere forskelligt som du skriver.. Kan bare ikke prøve det før
jeg kommer hjem igen, og der går næsten 3 uger
Forstår jeg dig rigtigt!? siger du at spikes vil gøre buldren værer!?! men et par træklodser er bedre!?
rskriver:
Det var ellers en fin Effektblok  er vild med designet... Den ligger lige noget over mit budget lige nu, så må starte lidt
mindre, kan købe NAD 218 for 2500 kr. hvilket vist er en ret ok pris!?
Jeg har sagt ja til den NAD, og skal hente den d.16/7, så er noget spændt på det, tænkte det var bedst selv at bedømme den
i MIN stue, med MINE højtalere, der ville det mest reelle billede vel dukke op.. hvis den ikke helt udfylder mine ønsker
med lyd, så kunne jeg godt finde på at holde dig op på dit bud hvis du stadig har den til den tid  det er pænt af dig..
hehe, ja, det er lige præcis det jeg bruger, bærbar og minijack  tænkte godt at det ikke var optimalt, og har optisk
udgang på mit mediecenter, er bare ikke nået der til endnu, nåede at have højtalerne i en uge inden jeg smuttede afsted på
arbejde.. giver det virkeligt så meget at køre det igennem en DAC istedet!?!
Mvh. Shorty __________________ Mvh. Morten Rasmussen
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lydkort chip der sidder i din bærbar koster vel 5 øre, så det er ikke specielt optimalt. Det vil give et kæmpe løft i lyden at
købe den Behringer DAC, helt klart 200kr du ikke vil fortryde at investere i dit anlæg.
Du er velkommen til at låne den, men hvis NAD'en ikke løser dit problem (hvilket jeg er ret sikker på den gør), så gør min XTZ
det heller ikke (medmindre NAD'en har trætte ladelytter).
Sørg for at holde os ajour når du får lyttet på den NAD blok
|
Til top |
|
|