Emne: Acurus a250 bias? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Øpsie Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 17 Juni 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Har fået fingrene i en Acurus a250 effektforstærker men havde den udfordring, at lyden var til den lidt bamsede og sløve
side. Ikke et indtryk, jeg har fået af læste anmeldelser, og heller ikke det indtryk, en god HiFi-ven havde fra erindringen.
Der skulle skrues meget op før der kom lidt liv i sagerne, så derfor fik jeg det input, at bias måske var sat for højt.
Strømforbruget i tændt tilstand var yderligere relativt højt, omkring 107 Watt uden musik.
Jeg har derfor fået målt bias til lige omkring 27 mV, men efter søgen rundt omkring på nettet er det endnu ikke lykkedes mig
at finde et godt bud på, hvad der reelt bør være den standardkonfigurationen (for jeg kan jo ikke udelukke, at den faktisk er
indstillet korrekt :o) ). Og måske det kan måles på forskellige måder? For jeg har set værdier på alt fra 6 mV til 26 mV.
Forsøgsvis fik jeg justeret bias'et ned til ca. 16 mV, og det har fjernet det lidt bamsede, sløve udtryk, og nu er der for alvor
kommet smæk på.
Men jeg er nysgerrig efter, hvad den originale indstilling eventuelt måtte være. Nogen der ved det?
Mange hilsner og tak for al hjælp!
Rasmus
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 18 Juni 2013 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål, og jeg kan heller ikke umiddelbart finde svaret på nettet, uden at jeg skal registrere mig (hvilket du selv må gøre - om nødvendigt). Det vil højst sandsynligt stå i en service manual (registreringen ;-). Jeg fandt dog en email, hvor man tilsyneladende kunne få fat i diagram. Dér kunne man måske også få svar på biasen.
Men hvad jeg kan fortælle dig, er, at biasen på 27 mV med al sandsynlighed er korrekt fra fabrikken. Her opnås bedst temperaturstabillitet for det udgangstrin, der bliver brugt i forstærkeren. Hvis du ændrer den, så hold godt øje med millivoltene og med temperaturen på udgangstransistorerne - også over tid. Det laveste, du nok kan sætte den til, er 6 mV (sagt uden nogen form for garanti!).
Egentligt underligt, at du bedre kan lide lyden med lavere biasindstilling. Jo lavere bias, jo mere forvrængning laver udgangstrinnet, som tilbagekoblingen nu skal til at arbejde hårdere for at kompensere for. Rent teknisk er det bedre at skrue op for biasen, da man så får mere klasse A ud af udgangstrinnet og således også lavere forvrængning (Dog en advarsel: Man kan IKKE bare gøre dette. Udgangstransistorerne og kølepladerne skal være bygget til at kunne håndtere det mere varme, der vil komme ud af det). Bare en betragtning ;-)
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bo,
Tak for svar! Grunden til, at jeg også havde mistanke om, at den måske var sat for højt, var, at jeg syntes, forstærkeren i dens
købte stand blev meget varm. Umiddelbart mere end håndlun, men ikke så varm, at jeg brændte mig på den. Acurus'en har
nogle ret kraftige køleripper, og jeg vil anslå, de blev omkring 50 grader varme. Efter nedjusteringen bliver de ikke helt så
varme. Yderligere syntes jeg også, effektforbruget var meget højt (ca. 107 Watt i idle). Og så syntes jeg jo, lyden var lidt
bamset og sløv... Nogen andre, der evt. har erfaring med Acurus'en?
Mange hilsner,
Rasmus
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 18 Juni 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strømforbruget på min Acurus A150 ligger på 15W uden musik. Den er købt helt fra ny, så der er ingen, der har ændret på den. Det har jeg målt med DONG's Sparometer. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Strømforbruget på min Acurus A150 ligger på 15W uden musik. Den er købt helt fra ny, så der er
ingen, der har ændret på den. Det har jeg målt med DONG's Sparometer.  |
|
|
Tak for input! - jeg havde håbet lidt på, at du måske ville skrive :o)
Det var lidt i den stil, jeg måske havde mistanke om. Ved godt, det ikke 100% samme forstærker, men der er alligevel stor
forskel på 15 og 107 W i idle.
Jeg må videre i mine undersøgelser ud i nettets afkroge. Har fundet skemaerne, men synes ikke, jeg kan finde noget
entydigt svar på, hvad bias skal stå til. Måske det måles forskelligt?
Mange hilsner,
Rasmus
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øpsie skrev:
SNIP . . . men synes ikke, jeg kan finde noget
entydigt svar på, hvad bias skal stå til. Måske det måles forskelligt? |
|
|
Nej, det måles altid på samme måde: Mål spænding hen over emittermodstanden, aflæs eller mål modstandens størrelse og brug U=RI til at udregne biasstrømmen.
Er der flere parallelkoblede udgangstrin, er det stadig det enkelte trins biasstrøm, der skal måles på. __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige bidrage til tråden.
Jeg har en A250, den bruges i et aktivt setup til basserne, og den bliver ikke varm. Kun håndlun efter 1 times musik ved måske halv kraft. I idle er den nærmest kold.
Den er købt brugt og jeg ved ikke om der er pillet ved den, men det status her :-)
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ svendborg@email: Så skal du ( ;-) ) "bare" have låget af og have målt biasen.
__________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|

Øh, hvorfor? Der mangler ikke kræfter ellers :-) Dog kunne det jo være sjovt at vide om den er som den skal være.
Kan ikke måle det pt, da mit multimeter ligger i vores campingvogn, som står til opbevaring...
Ja, jeg ved godt det er et underligt sted, men der var 12V der skulle tjekkes sidste år :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øpsie skrev:
allanowich skrev:
Strømforbruget på min Acurus A150 ligger på 15W uden musik. Den er købt helt fra ny, så der er
|
|
Det var lidt i den stil, jeg måske havde mistanke om. Ved godt, det ikke 100% samme forstærker, men der er alligevel stor
Jeg må videre i mine undersøgelser ud i nettets afkroge. Har fundet skemaerne, men synes ikke, jeg kan finde noget
Mange hilsner,
Rasmus |
|
|
De skal helt sikkert være ens. Ved normal stue temperatur f.eks om vinteren og 21 grader, så er den slet ikke varm, at røre ved. Slukker man den bliver den ganske kold, så man kan godt mærke forskel, selvom man kunne tro, den slet ikke var tændt. Om sommeren, når der er 25-26 grader i stuen, så kan man godt mærke den er tændt. A250 kom jo først og A150 er bygget over samme læst. Det er først, når man tager en Aragon 4004/ll, at der er mere blus på i tomgang. Det er jo samme firma. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at have i det mindste noget at gå efter, når nu vi ikke kan finde værdien nogen steder. Det er jo det, Øpsie gerne vil vide. __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle input! Det er helt vildt fedt med nogle kommentarer og råd!
Det bekræfter mig jo nok i, at bias er sat for højt. Fik jo skruet lidt ned til ca. 16 mV og det havde en mærkbar effekt på lyden,
som blev meget mere dynamisk og sprælsk - lige i min retning :o) Effektforbruget faldt også til ca. 75 W i idle, men noget
kunne måske tyde på, jeg skal endnu længere ned, hvis jeg gerne vil høre, hvordan den bør lyde. Og som sagt bliver den
stadigvæk ret varm, omkring 40 grader vil jeg tro.
Forsøger at intensivere søgningen på nettet.
Mange hilsner,
Rasmus
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 19 Juni 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej min Acurus A250 bliver slet ikke varm ved at stå tændt, den skal køres hårdt i en halv times tid, også bliver den
små lun, iøvrigt en rigtig dejlig forstærker der spiller skide godt og som er meget stærk
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Fandt en generel justeringsvejledning for flere Acurus-modeller, der sagde 6mV. Så det har jeg nu fået den justeret ind efter. Strømforbruget ligger
nu på ca. 37 watt, og den bliver nu kun lige et par grader over stue-temperatur. Det generer mig dog lidt, jeg ikke har kunnet finde "den rigtige
værdi", men det er desværre ikke lykkedes mig. Men til gengæld spiller den nu mere i den retning, jeg gerne vil have, og som jeg har læst i
anmeldelser og fået videregivet som indtryk af folk, der tidligere har hørt modellen. Væk er nemlig det bløde, bamsede udtryk ;)
Mange tak til jer alle for hjælpende råd!
Mange hilsner,
Rasmus
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor helt tage livet af Acurusen??
Jeg har to A250'ere, den ene er hævet i tomgangsstrøm, og der er ingen tvivl om at den lyder betydelig bedere en den som kører med standard strøm..
Det største problem med Acurus (syntes jeg  ), er at de fra fabrikken næsten er umulige at få varme, og det netop der de yder bedst, og ikke er for spidse at hører på..
Men - hver sin smag, og spændende læsning
Mvh __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
Lassebas Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 Juli 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Øpsie skrev:
allanowich skrev:
Strømforbruget på min Acurus A150 ligger på 15W uden musik.
Den er købt helt fra ny, så der er
|
|
Mange hilsner,
Rasmus |
|
|
De skal helt sikkert være ens. Ved normal stue temperatur f.eks om vinteren og 21 grader, så er den slet
ikke varm, at røre ved. Slukker man den bliver den ganske kold, så man kan godt mærke forskel, selvom man kunne tro,
den slet ikke var tændt. Om sommeren, når der er 25-26 grader i stuen, så kan man godt mærke den er tændt. A250 kom
jo først og A150 er bygget over samme læst. Det er først, når man tager en Aragon 4004/ll, at der er mere blus på i
tomgang. Det er jo samme firma.  |
|
|
Skal en Acurus A 150 og en Acurus A 250 helt sikkert have ens bias ?
Og det er først når man tager en 4004/II der er mere blus på ?
Gider du ikke godt sætte dig noget mere ind i tingene inden du "hjælper" folk her ?
Det er jo rent gætteri det du har gang i her  Og hjælper næppe nogle
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen erfaringer om den "bamsede" lyd kan skylles andet en tomgangsstrømmen??
Mvh
__________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:
Er der nogen erfaringer om den "bamsede" lyd kan skylles andet en tomgangsstrømmen??
Mvh |
|
|
Ikke herfra. Men det hjalp at sænke den. Rigtig meget endda. Og jeg har prøvet den af i 2 andre setups også, hvor oplevelsen
var den samme angående den lidt bamsede lyd.
Har godt læst fra andre, at de også synes, den kan lyde lidt spids, men det er nu nok ikke mit indtryk efter at have spillet med
den et stykke tid.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lassebas skrev:
allanowich skrev:
Øpsie skrev:
allanowich skrev:
Strømforbruget på min Acurus A150 ligger på 15W uden musik.
Den er købt helt fra ny, så der er
|
|
Mange hilsner,
Rasmus |
|
|
De skal helt sikkert være ens. Ved normal stue temperatur f.eks om vinteren og 21 grader, så er den slet
ikke varm, at røre ved. Slukker man den bliver den ganske kold, så man kan godt mærke forskel, selvom man kunne tro,
den slet ikke var tændt. Om sommeren, når der er 25-26 grader i stuen, så kan man godt mærke den er tændt. A250 kom
jo først og A150 er bygget over samme læst. Det er først, når man tager en Aragon 4004/ll, at der er mere blus på i
tomgang. Det er jo samme firma.  |
|
|
Skal en Acurus A 150 og en Acurus A 250 helt sikkert have ens bias ?
Og det er først når man tager en 4004/II der er mere blus på ?
Gider du ikke godt sætte dig noget mere ind i tingene inden du "hjælper" folk her ?
Det er jo rent gætteri det du har gang i her Og hjælper næppe nogle
|
|
|
Nej, der er ikke tale om gætteri. Jeg fik ikke lige nævnt det i mine tidligere svar. Jeg har været mange gange i Hifi-Klubben, da de solgtes over to gange, for der var en pause på omkring et år. Men jeg var der inde så mange gange, at man troede jeg boede der. Nå, men både Acurus DIA100 og A250 samt A150 var sat op med udstyr på samme tid. Når der ikke blev spillet i lang tid, kunne man mærke på dem, at de var lige varme.....eller lunkne. DIA100 var måske en bitte streg varmere, men dette skyldes helt sikkert, at køle ribberne er inden for, mod de 2 andres udvendige ditto. Men ud fra dette kan man således godt antage, at de er stillet noget nær ens på bias. Man Aragon er til gengæld meget varmere i tomgang. De benytter også nogle andre transistorer i metal hus á la Motorola. Acurus bruger Toshiba, mener jeg. Men der er altså ikke tale om gætteri sådan lige ud i luften, men kærtegn af forstærkerne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Lassebas Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 Juli 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er så ren gætteri alligevel
Du kan da ikke mærke på forstærkere og sige, nå de er lige varme/kolde og så tro at de har ens bias.
Og en Aragon 4004 bliver ikke varm når den bare står tændt, jeg har selv haft 2 stk. (+ en Arurus A250, en A200 og en DIA
100)
Skal en forstærker med 4 udgangstransistorer have samme bias som en med 8 udangstransistorer
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|