Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mørk klang og power? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Frolger skrev:
I så fald jeg ikke kan få effektdelen, men blot forforstærkeren (I DENNE OMGANG), er
det så et værdigt køb? Har jo ikke nogen effekt, og er der andre gode som matcher Acurus L11? Så må jeg jo prøve at få ham
overtalt til at sælge mig A150 senere.. Når jeg lige har fået mig et fritidsjob og sååårn.. Lyder så overskueligt smileys/smiley19.gif">
LS11 er et godt valg. Min oplevelse af sættet er ikke i den lukkede afdeling som det
nævnes. Lydbilledet er ganske gennemsigtigt, meget åbent, dynamisk og afslappet, så man fint kan koncentrere sig om
musikken. Sættet er detaljeret uden at gå den kyniske afdeling.

Det kommer nok an på hvad man sammenligner med.

Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2013 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hifitossen skrev:
Når nu vi snakker delvis vintage, varm klang
og power samt godt match.
Mine erfaringer fra tidligere.

Rotel Rc995 pre
Nad208
Arcam 8 cd
på et sæt B&w 805 Nautilus
og taralabs prime biwire kabler og signal

Er du tosset den coctail kunne spille musik. Den lidt varme og musikalske
klang fra Rotel og selvsamme varme fra nad208 men med
power og arcam 8 som kunne noget med at fange
musikken med rytme og drive og så b&w med den
forwardede lyd og detaljering samt opløsning.
Jo, det sang

Var det ikke MEGET varmt med NAD og B&W? Har selv haft B&W DM685. Ved godt det ikke er samme kaliber
som dine 805, men synes virkelig ikke de spillede godt.
Nu vil jeg lige prøve Acurus, for ellers kan den vel sælges igen - rotel pre's er der nok af derude

Ellers tak for et godt beskrevet indlæg Hifitossen
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
allanowich skrev:
Frolger skrev:
I så fald jeg ikke kan få effektdelen, men blot forforstærkeren (I
DENNE OMGANG), er
det så et værdigt køb? Har jo ikke nogen effekt, og er der andre gode som matcher Acurus L11? Så må jeg jo prøve at få
ham
overtalt til at sælge mig A150 senere.. Når jeg lige har fået mig et fritidsjob og sååårn.. Lyder så overskueligt
smileys/smiley19.gif">
LS11 er et godt valg. Min oplevelse af sættet er ikke i den lukkede afdeling som det
nævnes. Lydbilledet er ganske gennemsigtigt, meget åbent, dynamisk og afslappet, så man fint kan koncentrere sig om
musikken. Sættet er detaljeret uden at gå den kyniske afdeling.

Det kommer nok an på hvad man sammenligner med.

Synes dit svar er lidt tørt Sub. Er der noget du kan bygge på, for hvis det kommer an på hvad man sammenligner med -
hvad er det så lige der kan slå denne Acurus i sammenligning? Er skam ikke ude på en flamewar imellem to forstærker
mærker, men bare en masse personlige erfaringer.

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Der er mange der er bedre/mere hul igennem, men et af svarene er allerede skrevet

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Okay, den er vel let at komme af med igen, tænker jeg. Men som en meget betænksom bruger skrev til mig via privaten, hvad
så med reperation af en Acurus? Kan det lade sig gøre? Ved godt det er robust og tungt kram, men uheldet kan jo være ude..
Det har jeg i hvert fald erfaret mig med brugt grej

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2013 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:
Okay, den er vel let at komme af med igen, tænker jeg. Men som en meget betænksom bruger skrev til
mig via privaten, hvad
så med reperation af en Acurus? Kan det lade sig gøre? Ved godt det er robust og tungt kram, men uheldet kan jo være
ude..

Jamen den Acurus er såment ganske fin og god og mht reparation er den ikke meget anderledes end så mange andre, så
det tvivler jeg på bliver et problem.

Jeg spillede for længe længe siden på 2 Aragon 4004, en Aragon 18K (10.000,-) og prøvede bare for sjov en af mine
kammeraters NAD 106 og der var mere hul igennem.
Min Aragon 18K pakkede lyden en smule sammen og trak lydbilledet lidt for langt tilbage i forhold til den langt billigere NAD
106, men det er vel også et spørgsmål og hvad man ønsker

Det er ikke fordi den Acurus er dårlig eller lign og til 800,- er den bestemt fin, men det kan altså lade sig gøre at få andet til
lign. priser som også gør det godt.

Et andet bud kunne være Elektrokompaniet´s forforstærkere som også gør det rigtig godt.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
Frolger skrev:
Okay, den er vel let at komme af med igen, tænker jeg. Men som en meget
betænksom bruger skrev til
mig via privaten, hvad
så med reperation af en Acurus? Kan det lade sig gøre? Ved godt det er robust og tungt kram, men uheldet kan jo være
ude..

Jamen den Acurus er såment ganske fin og god og mht reparation er den ikke meget anderledes end så mange andre, så
det tvivler jeg på bliver et problem.

Jeg spillede for længe længe siden på 2 Aragon 4004, en Aragon 18K (10.000,-) og prøvede bare for sjov en af mine
kammeraters NAD 106 og der var mere hul igennem.
Min Aragon 18K pakkede lyden en smule sammen og trak lydbilledet lidt for langt tilbage i forhold til den langt billigere NAD
106, men det er vel også et spørgsmål og hvad man ønsker

Det er ikke fordi den Acurus er dårlig eller lign og til 800,- er den bestemt fin, men det kan altså lade sig gøre at få andet til
lign. priser som også gør det godt.

Et andet bud kunne være Elektrokompaniet´s forforstærkere som også gør det rigtig godt.

De skal da ikke gemme sig. Elsker når lyden er lidt diffust, og man virkelig kan høre kvinders stemme lige for ørerne af en.
Det må noget DIY akustik også kunne hjælpe med engang.. Kan dog ikke finde nogen NAD 106, for til så billige penge er der
jo råd til at eksperimentere
Elektrokompaniet er alt for dyrt for nypris, og har aldrig set nogen sælge dem brugt desværre

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2013 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Her

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Har de stadig deres butik egentlig? Mht. reperation. Han nævner jo det er noget af en gammel sag. Puuuha, ikke godt med alle de bud, bliver helt forvirret nu :D
Har jo ikke nogen effekt endnu, så kan ikke bare høre den du linker til og så ellers gå videre til Acurus. Han siger nemlig det haster med Acurus'en, men så må jeg jo "forære" den væk til en anden, som venter på den. Det vigtigste er vel også A150'eren for Acurus? Har pre så stor en indflydelse på musikken? Kan se dit link også har RIAA. Klar fordel.

Kan godt være jeg spørger lidt dumt, da jeg altid har haft intgr. forstærker, men er det for eller effektdelen der sætter sin klang på musikken? Altså lys, mørk, osv?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Pre'en sætter lyd signaturen i en forstærker. Den betyder ret meget.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Netop lige det jeg frygtede

Det er et svært valg Dog tror jeg ikke det er sådan, at jeg fortryder hvis jeg køber det ene eller andet: alt vil vel være en opgradering fra det jeg spiller fra nu. Nu er jeg heller ikke den store ekspert eller analytiker, så tror som mange forstærkere er beskrevet er luksusproblemer.. Det håber jeg da

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

DAMDAMDAMDAAAM
Så har jeg endelig, langt om længe, fået købt mig en Acurus LS11. Har lige overført pengene, og venter bare på økonomien er
god nok til at kunne erhverve mig en effekt. (Hvis da han gider handle med mig igen). Der opstod vist lidt forvirring fra min side
af, første gang jeg køber hvor det skal afsendes

Er det ikke noget med, at man kan låne forskelligt hifi hjem, hvis man giver det den koster og så får prisen refunderet når man
afleverer det igen?
For jeg ved der er hifiklubber til alle sider af Midtjylland, men er der også andre spændende hifi butikker? Så kunne jeg prøve
forskellige effekter med forskellige lydfilosofier
Mvh

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Mange vil gerne låne ud mod en mindre betaling, som du får igen. I hvert fald skal du lave en aftale med butikken om ,at du gerne vil returnere den, hvis den ikke passer ind. Det er noget butikken selv afgør om man kan returnere, for købt er købt som regel. Så snak med dem i butikken. Det kan ske du ikke engang skal lægge penge for at låne den. Det komme an på den service de har.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2013 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Har selv brugt Hifiklubben mange mange gange i fordumstid.. Og som jeg hørte dengang: prøv noget andet end hifiklubben. Jeg hørte ikke efter og
gik mere eller mindre derned og købte det jeg skulle bruge uden næsten at overveje markedet. Den dag idag, forstår jeg hvorfor der blev råbt op om
det. Ikke at hifiklubben har dårlige produkter, men der er SÅ meget andet derude og dermed SÅ mange andre lydfilosofier..

Personligt har jeg aldrig kørt land og rige rundt efter hifi, men har lyttet på andres oplevelser, samt et hav af anmeldelser, af de ting jeg søger. Synes
det er besværligt med alt det køren, lånen, tilbage igen.. Noget...

Nå men... PRØV NOGET ANDET...

Mener dog til gengæld hifi klubben låner ud. men har ingen idé om hva du skulle kunne sætte sammen med den Acurus
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2013 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Mange vil gerne låne ud mod en mindre betaling, som du får igen. I hvert fald skal du lave en aftale med
butikken om ,at du gerne vil returnere den, hvis den ikke passer ind. Det er noget butikken selv afgør om man kan returnere,
for købt er købt som regel. Så snak med dem i butikken. Det kan ske du ikke engang skal lægge penge for at låne den. Det
komme an på den service de har.

Nu er problemet jo så bare, at jeg netop IKKE vil købe deres produkter. Køber kun brugt, da jeg er lidt af en fattigrøv :D

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2013 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:
Har selv brugt Hifiklubben mange mange gange i fordumstid.. Og som jeg hørte dengang: prøv
noget andet end hifiklubben. Jeg hørte ikke efter og
gik mere eller mindre derned og købte det jeg skulle bruge uden næsten at overveje markedet. Den dag idag, forstår jeg
hvorfor der blev råbt op om
det. Ikke at hifiklubben har dårlige produkter, men der er SÅ meget andet derude og dermed SÅ mange andre lydfilosofier..

Personligt har jeg aldrig kørt land og rige rundt efter hifi, men har lyttet på andres oplevelser, samt et hav af anmeldelser, af
de ting jeg søger. Synes
det er besværligt med alt det køren, lånen, tilbage igen.. Noget...

Nå men... PRØV NOGET ANDET...

Mener dog til gengæld hifi klubben låner ud. men har ingen idé om hva du skulle kunne sætte sammen med den Acurus

Hehe.. det ved jeg skam godt, og har egentlig heller ikke nogle af deres produkter. De handlede vist min forstærker engang,
men den købte jeg også brugt fordi den britiske lidt lyse klang matchede mine mørke DM685'ere meget godt. Noget helt
andet med GamuT Phi3. Vil gerne have dem til at udfolde sig lidt mere, for lige nu er det kun i diskantområdet jeg kan høre
forskel fra DM685'ere til 4000 kr,- og til Phi3 til 13000 kr,-

Det med at læse anmeldelser og sådan gør mig nu kun forvirret.. Der er så mange forskellige meninger, og det jeg i bund og
grund vil, er jo at skabe min egen
Det eneste hifiklubben handler af effekt er vel NAD og CV. Og hvis jeg endelig skulle have en NAD effekt, ville det være fra
deres gamle modeller. F.eks. NAD 208 som tidligere anbefalt. Efter egen erfaring ved jeg også, at NAD nu ikke lyder som det
har gjort.. Synes de fleste af deres nyere produkter er bras :D Havde en NAD316BEE engang.. Den røg ud

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2013 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Sjovt som jeg ikke er kommet videre siden sidst, vil jeg gerne spørge lidt til råds igen!
Skal forbi Skagen i fremtiden, og jeg skuer, at der er mange effektforstærkere til salg i KSB omkring nordjylland. Super
fedt!

Har set en Quad 606, Hitachi HMA-7500 II og en Electrocompaniet AW65.
Tænker Quad'en ville være den sikreste, men er stadig lidt forvirret over de MK og MKII versioner. Er MKII virkelig SÅ
meget bedre end den første?
Og så kunne noget vintage også være sjovt, men er der en venlig sjæl der har lyst til at dele lidt erfaring ud med MOSFET
forstærkere? Researchede lidt på Hitachi'en og de snakkede klasse G til F? Det lyder lidt som noget.. Undskyld mit
ordforråd.. Bras.

Jeg ville sige go for Electrocompaniet AW65, men den yder jo "kun" 65 watt i 8 ohm? Ved godt man ikke må gå efter
sådanne specifikationer, så er der nogen der ved om den er strømstærk som en djævel? For mine tidligere 2x60 watt i 8
ohm var ikke nok til at fodre mine GamuT Phi3'ere.. De andre to jeg har i tankerne er på 2x130watt eller 2x115 watt i 8
ohm.

Kom gerne med indskud. Ved heller ikke særlig meget om lydfilosofien fra hverken Electrocompaniet eller Hitachi. Del med
glæde ud af erfaring. Det vil blive evigt værdsat. Mvh Frolger

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

MOS-FET baseret forstærkere havde i 70-80'erne en mere behagelig klang som regel, da man ikke havde så godt styr på de Bipolare udgaver endnu. Men så kom Onkyo med deres udgaver baseret på Bipolare, med den silke bløde klang i toppen. Bassen kunne også godt høre til den lidt opsvulmede side. Det var jo også grunden til, at man sidestillede Mosfet'er med rør forstærkere i den klanglige sammenligning. Bipolare havde den gang en mere steril klang, men med masser af strøm og stram bas. Jeg synes dog ikke man læser så meget om disse to type mere og det er jo nok fordi de er lige gode i dag, men Mosfet's er dog mest varme stabile og kan tåle at arbejde i høje temperaturer. De har også en slags indbygget "sikkerhed" i form af, når den bliver for varm, så strøm begrænser de selv. Det mener jeg at have læst flere steder gennem tiden. Sony har lavet mange vellydende Mosfet forstærkere i 80'erne og lidt op 90'erne.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2013 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
MOS-FET baseret forstærkere har i 70-80'erne en mere behagelig klang som regel, da man ikke havde
så godt styr på de Bipolare udgaver endnu. Men så kom Onkyo med deres udgaver baseret på Bipolare, med den silke bløde
klang i toppen. Bassen kunne også godt høre til den lidt opsvulmede side. Det var jo også grunden til, at man sidestillede
Mosfet'er med rør forstærkere i den klanglige sammenligning. Bipolare havde den gang en mere steril klang, men med
masser af strøm og stram bas. Jeg synes dog ikke man læser så meget om disse to type mere og det er jo nok fordi de er
lige gode i dag, men Mosfet's er dog mest varme stabile og kan tåle at arbejde i høje temperaturer. De har også en slags
indbygget "sikkerhed" i form af, når den bliver for varm, så strøm begrænser de selv. De mener jeg at have læst flere
steder gennem tiden. Sony har lavet mange vellydende Mosfet forstærkere i 80'erne og lidt op 90'erne.

Nu er det ikke ligefrem rør lyd jeg går efter, så måske Hitachien skulle stilles til side, oder was? Tak for god viden om
mosfet, så fedt du lige kan have den slags ting ud af ærmet
Hvis du skulle anbefale et match med Acurus LS11, Gamut Phi3 og en af ovenstående effekter, hvad ville det så være?
Igennem tråden er der beskrevet hvilken lyd jeg leder efter Hvis du ikke gider til at læse det, skal den være lidt varm.
Ikke skinger og ikke piv-neutral. Musikalitet, dynamik og power er nok mere kodeordet. Elsker at lytte til reggae, men kan
også godt lide at høre alle detaljer i psykodelisk rock og Pink Floyd.

Mvh Frolger

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Lige nu, når jeg vrider min hjerne lidt, så er en Aragon 4004/2 noget der passer godt til LS11 og Gamut's stringente klang. En varm og ret præcis klang og med mange mange kræfter. En Nakamichi PA5 eller 7 kunne også gå her. Det er ovre i denne boldgade du nok skal med dine ønsker. Exposure kunne godt være noget også. En Mark Levinson ML29 som ikke kræver en ombygning af el installationen . Et Rotel effekttrin kunne være et bud her også. Der er flere bud, men kan ikke lige komme på dem nu.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes