Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optisk toslink Digital kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hovedskou
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hvad skal man tage af kvalitetsmæssige hensyn når man overvejer denne type kabel?

Har hørt at, der ikke er forskel på kvaliteten af disse kabler, og at det er et spørgsmål om de virker eller ej...

er dette rigtigt?

Er der ikke noget lydmæssigt at hente ved at køre dette:
http://tapeconnection.dk/search.aspx?sval=Optisk&product _number=6953519

Frem for dette:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optis k_toslink_kabel/standard_optisk_toslink_digital_kabel_10_m_1 11_da.html

????

Til top Vis Hovedskou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hovedskou

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Der er forskel. Vælg et med glasledere i stedet for de billige plastic ledere. Jeg har selv et WireWorld Supernova 5+ som fik gode anmeldelser.

Hovedskou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Der er forskel. Vælg et med glasledere i stedet for de billige plastic ledere. Jeg har selv et WireWorld Supernova 5+ som fik gode anmeldelser.

Hvad bygger du dette på?

Kablet skal lede et "lysglimt" fra min computer, og over til min surround reciever.

Så længe "lysglimtet" holdes indtakt, burde der vel ikke være noget at hente..

Det fungere jo ikke som en "normalt" coaxial kabel, hvor valget af metallet og tykkelsen af lederne har indflydelse...

Kan godt se at det burde fungere bedre med glas en plastic, men i hvilken del af kabelet er variere valget af disse materialer? i selve stikkene?

____________________________________________________________ ______________________

Det skal også siges at kabelet skal være 10 M langt, og som sagt skal det gå mellem min computer og min surround reciever..

Da det "kun" er min computer, har jeg ikke i sinde at bruge en bondegaard på dette kabel.

har kigget lidt på dette:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optis k_toslink_kabel/high_grade_optisk_toslink_digital_kabel_10_m _3077_da.html

Fordo det ser noget mere solidt ud end de helt tynde, men alligevel ikke er guldbelagt ol, da jeg ved at dette ikke har noget indflydelse på lydkvaliteten denne type kabel.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

jeg har selv et optisk kabel mellem min computer og dac. og da jeg også selv skulle føre det ca 10m, har jeg kigget på selve kvaliteten af kablet.
altså tykkelsen. kan ikke rigtig se hvilket kabel du linker til, da det ikke virker.

men hvis du ikke gider bruge en bondegård, skal du gå efter et der er fornuftigt bygget. jeg selv ville også have valgt et glas kabel, men da det som
sagt skulle løbe 10 m, vil det have kostet mig en million. så jeg endte ud med et 10m kabel fra "high quality". inde fra avcables hjemmeside ligger
det på ca 189 kr. her får du et ganske fornuftigt kabel der kan tåle at blive "bøjet"... (alt med måde)

om lyden er bedre eller dårligere i forhold til de dyre glas ved jeg ikke, da jeg ikke har haft mulighed for at teste dem op mod hinanden. men jeg vil
tro at hvis du skal kunne høre forskel skal ens anlæg være derefter. så mit bud, gå ikke efter de helt billige da de mangler lidt i selve kablet, men
brug en 200 kr og få noget du kan være tilfreds med.

alt herfra
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Hovedskou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Det jeg linker til er også hos Avcables.dk

Det er High Grade, altså det til 129 kr for 10 Meter..

Det kan godt være det er det værd, at bruge de ekstra kroner på High quality for 189...

Det er som du siger, det er ikke såen lige til at sige om det er nogen konkret forskel,
Men det er da træls at få noget der ikke fungere ordentligt hjem...

Men hvis du kan sige god for High Quality (uden at hænge dig selv op på noget, selvfølgelig), så tror jeg næsten at det er sådan et jeg skal prøve.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

om der er forskel på high grade og high quality ved jeg ikke. som sagt tror jeg det kræver meget af ens anlæg før end man kan høre forskel på det
digitale overført musik. jeg har testet high grade op mod et 400 kr usb kabel, der eftersigende fra tests på nettet, skulle være rigtig godt og endda
bedre end mange optiske. jeg kunne ikke selv høre forskel.

så igen er det op til dig hvor meget du vil poste i kabler. men for alt i verden, sørg for at bygge kvaliteten er grundliggende iorden. hvad jeg kan
læse inde på avcables om high quality, så virker de som et firma der gør noget ud af deres kabler - uden nødvendigvis at fordyre processen.

men held og lykke med det.

JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

1) Det kabel du linker til skal nok kunne virke. Jeg har i en periode kørt med noget super billigt crap på 10m, og ikke nogen
problemer (eller forskel i lyden) at mærke på det. Stikket var dog for dårligt, og kunne især i pc'en bevæge sig så meget at
signalet ikke kom rent igennem.

2) Teoretisk set kan der opstå en lille forskel i lyden pga jitter. Når lys pulserne bevæger sig gennem kablet vil de spredes,
reflekteres mm på forskellig vis afhængigt af kablet. Datastrømmen skal nok nå frem, men der kan være en lille forskel i
hvornår fx et 1 bliver detekteret. Hvis du googler lidt kan man finde målinger der viser forskellen på kabler.

Jeg ville dog ikke bruge ret meget på et optisk kabel af den grund. Et solidt kabel med nogle gode stik, og så hellere lade
pengene gå mod en god DAC med reclockning hvis du søger yderligere forbedringer.

Hovedskou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Så er jeg blevet lidt klogere på det,

Tak for al den nyttige viden...

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

det var da så lidt. kabeljunglen er stor og forvirrende. jeg tror det vigtigsteer at man skal gøre op med sig selv hvor mange penge man vil bruge på
kabler, og hvor mange penge man vil bruge på selve anlægget. jeg er af den opfattelse at man får mest ved at investere i selve anlæg. kabler har
en meget lille indlydelse på lyden, og nok et sted man skal satse til sidst.

så hvis man investerer i kabler der er fornuftigt bygget op, går man aldrig galt i byen:)

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hovedskou skrev:
Hvad skal man tage af kvalitetsmæssige hensyn når man overvejer denne type kabel?

Ingen. Enten er der hul igennem eller også er der ikke. Optisk bør anvendes, hvis du vil forbinde en stationær computer til HiFi udstyr for at adskille dem galvanisk. Omvendt har optisk det problem at glaslederen kan knække, hvis kablet blir mishandlet.

Citér:
Har hørt at, der ikke er forskel på kvaliteten af disse kabler, og at det er et spørgsmål om de virker eller ej...

er dette rigtigt?

Ja. Digital er digital er digital. Hvis du kan høre forskel skyldes det mangler i dit udstyr. Den optiske og den coaxiale indgang kan sagtens stamme fra to forskellige underleverendører i Kina. Så du kan desværre risikere at den ene indgang er et skod produkt, mens den anden er kanon. Men at påstå der er forskel på digital og digital er

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Hovedskou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

hehe okay.

tak for det

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Hovedskou skrev:

Ingen. Enten er der hul igennem eller også er der ikke. Optisk bør anvendes, hvis du vil forbinde en stationær computer til HiFi udstyr for at
adskille dem galvanisk. Omvendt har optisk det problem at glaslederen kan knække, hvis kablet blir mishandlet.

Citér:
Har hørt at, der ikke er forskel på kvaliteten af disse kabler, og at det er et spørgsmål om de virker eller ej... er dette rigtigt?

Ja. Digital er digital er digital. Hvis du kan høre forskel skyldes det mangler i dit udstyr. Den optiske og den coaxiale indgang kan sagtens
stamme fra to forskellige underleverendører i Kina. Så du kan desværre risikere at den ene indgang er et skod produkt, mens den anden er
kanon. Men at påstå der er forskel på digital og digital er

Jeg må sige jeg er ikke enig.
Digitalt er ikke kun digitalt. Jo hvis vi snakker USB eller HDMI, men et coax eller et optisk kabel som reelt er et musiksignal (i modsætning til
HDMI
og USB) er der altså forskel. Jeg vil ikke rode mig ud i en længere teknisk udredning om tab ved stikforbindelser, jitter og lign. Men vil blot
konstatere jeg har flere gange har hørt forskel på både coax og optisk. -Det samme har stort set alle jeg har testet det sammen med.

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ja hvis man siger "Digital er digital er digital" så har man ikke forstået meget. “Digital" er en ide – et ideal – mere end en fysisk realitet. Det man
prøver at tilnærme sig ved “digital" dataoverførsel er det binære ideal. Realiteten er at digital overførsel af data i elektiske såvel som optiske ledere
består af et analogt signal der er udformet så det så optimalt som muligt kan bære digital information. Vil man vide mere så står Google til fri
afbenyttelse. Fx:
http://www.bigbrownbus.com/mixerton/whitepapers/spdif/sp-dif .html
http://www.audioholics.com/education/cables/toslink-intercon nect-history-basics

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Ja hvis man siger "Digital er digital er digital" så har man ikke forstået meget. “Digital" er en ide – et ideal – mere end en fysisk realitet.

Måske har du engang taget et kursus i klassik filosofi. Men der skal mere end nogle fraser, du har læst hos Plato til at imponere mig.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:
Jeg vil ikke rode mig ud i en længere teknisk udredning

Takker.

Citér:
om tab ved stikforbindelser, jitter og lign.

Ah ja, vores gode ven jitter. Jeg troede ellers den kunne neutraliseres med vores anden gode ven buffer.

Men nej, den eneste måde, at slippe af med jitter på, er at købe de dyre kabler smedet at de hellige jomfruer fra den indviede kobberkilde.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Munken skrev:

Takker.

Citér:

Ah ja, vores gode ven jitter. Jeg troede ellers den kunne neutraliseres med vores anden gode ven buffer.

Men nej, den eneste måde, at slippe af med jitter på, er at købe de dyre kabler smedet at de hellige jomfruer fra den indviede kobberkilde.

du kan gøre lige så meget nar af folk der der mener det modsatte end dig, men folk høre ikke bare ting!, jeg har selv rodet en del med kabler på det sidste, og jeg kan sagtens høre forskel på digital coaxial spdif kabler både hvilken tykkelse på ledrene og isolation materialer... så jeg mener bestemt ikke digital bare er digital, fordi du ikke lige har fået taget dig sammen til selv at prøve behøves du ikke være nedladne og for dem der gør lidt i det.

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
Hurin skrev:

Munken skrev:

Takker.

Citér:

du kan gøre lige så meget nar af folk der der mener det modsatte end dig, men folk høre ikke bare ting!, jeg har selv rodet en del med kabler på det sidste, og jeg kan sagtens høre forskel på digital coaxial spdif kabler både hvilken tykkelse på ledrene og isolation materialer... så jeg mener bestemt ikke digital bare er digital, fordi du ikke lige har fået taget dig sammen til selv at prøve behøves du ikke være nedladne og for dem der gør lidt i det.

Kan det tænkes, at du bare bilder dig selv ind at det er tilfældet? Har du haft en anden til at skifte mellem kablerne (uden du kunne se hvilket) da du lyttede? Vi ved jo, det er bevist gang på gang, at folk der er meget overbevist om at kunne høre forskel på kabler, pludselig har mere end almindeligt svært ved det, når de ikke kan se hvad de lytter til. Bl.a. er der en sjov sag med en flok hifinørder der ikke kunne høre forskel på tråd fra en tøjbøjle og et dyrt højttalerkabel ved en blindtest... Så, KUNNE det tænkes at det er selvindbildning, og det måske er på tide at få foretaget en blindtest?
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

har du et link til de hifinørders test ?  .... jeg er altid klar på noget blindtest.

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Der er dem som ikke har forstået noget, så er der dem som ikke vil forstå noget.
Ja, og så er der selvfølgelig også dem som ikke kan forstå noget

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:

har du et link til de hifinørders test ?  .... jeg er altid klar på noget blindtest.

'
http://consumerist.com/2008/03/do-coat-hangers-sound-as-good -monster-cables.html

Der er masser af eksempler på folk der har bildt sig noget ind - og er fuldstændigt overbevist om det saliggørende i det de oplever, og alligevel viser det sig at være ren indbildning. Det er forbandet vigtigt, at man ikke er bange for at måtte erkende det - det er en helt almindelig psykologisk mekanisme der er på spil, og der er absolut intet at være flov over.

Jeg har selv måttet bide visse ting i mig, som jeg ellers havde holdt stædigt fast i, og har ingen problemer med det.

SP/DIF kører med meget lav båndbredde, coaxkabler kan køre med tusinder gange større hastighed, og det sker helt uden fejl (ikke som i en smule fejl - nej, helt 100% uden fejl - det der ryger ind i den ene ende, er 100% identisk med det der kommer ud af den anden).

Var du også blandt dem der hævdede at der var forskel på billedkvaliteten afhængigt af hvilket HDMI-kabel man benyttede? Som du jo nok ved, er der ikke nogen i dag (ud over måske en enkelt stædig kabelproducent) der længere vil hævde det - ganske enkelt fordi man har ført bevis for at data er 100% identiske.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes