Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Afkobling/adskillelse af kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med at afkoble højttalerkablerne fra gulv, strømkabler og signalkabler? Jeg har læst at visse tweakere benytter korkklodser til at løfte højttalerkablerne op fra gulvet, og andre hardcore lydelskere som hævder at der er en lydforbedring at hente ved at holde højttaler-, signal- og strømkabler skarpt adskilt.

I dag tog jeg for sjovs skyld et par kraftige skumklodser og stoppede dem ned imellem bagvæggen og reolmodulerne, hvorpå anlægget står. Derpå løftede jeg højttalerkablerne helt fri af gulv og andre kabler, isolerede samtidigt signalkabler og strømkabler fuldstændigt fra hinanden, sådan at ingen af de tre typer kabel er i umiddelbar nærhed af hinanden.

Det viste sig at det blev meget nemmere at skelne mellem forkert og rigtig polaritet på apparaterne herefter, og lydbilledet blev strammet lidt op. Hvad har I andre at sige til dette?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 04:04 | IP-adresse registreret  

Det er mig med korkslibeklodserne; og det virker fint!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

1. Det lyder jo som en helt klassisk placebo-historie.

2. De "tweakere" og "hardcore lydelskere" du nævner - er deres lytterum akustisk behandlet for i hvert fald 100.000 kr.? Hvis ikke, så er de i hvert fald ikke i en position til at udtale sig om noget så små-tweaks-agtigt som at afkoble kabler fra gulvet.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2010 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt de der har udtalt sig om disse tweaks på nettet, har dæmpet lytterummet med akustiske dæmpematerialer. Det er for så vidt også sagen uvedkommende. Og om de pågældende rum er behandlet for mere eller mindre end 100.000 er endnu mindre aktuelt. Går grænsen for hørbare akustiske forbedringer ved 100.000 kroner efter din mening? Eller er du bare én af dem der ikke mener at kunne høre virkningen af visse tweaks?

Det du kalder små-tweaks kan i hvert fald høres på mit setup, men jeg ved ikke om de ville kunne høres på dit, naturligt nok. Uanset hvad, vil jeg gerne tro at tweaks kan høres af visse mennesker, og ikke af andre, ligesom de muligvis kun kan høres i visse setups. Det kan ikke måles, og derfor finder vi nok aldrig ud af det, men på samme måde som nogle tror at månen er lavet af grøn ost, eller tror på julemanden, bør vi måske lade disse mennesker være salige i deres tro?

De der ikke kan høre tweaks bør i hvert fald have sparet en masse penge, for de kan jo ligeså godt spille musik på deres gamle walkman, som på et kostbart anlæg. Eller...?

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Er der nogen der har erfaringer med at afkoble højttalerkablerne fra gulv, strømkabler og signalkabler? Jeg har læst at visse tweakere benytter korkklodser til at løfte højttalerkablerne op fra gulvet, og andre hardcore lydelskere som hævder at der er en lydforbedring at hente ved at holde højttaler-, signal- og strømkabler skarpt adskilt.

I dag tog jeg for sjovs skyld et par kraftige skumklodser og stoppede dem ned imellem bagvæggen og reolmodulerne, hvorpå anlægget står. Derpå løftede jeg højttalerkablerne helt fri af gulv og andre kabler, isolerede samtidigt signalkabler og strømkabler fuldstændigt fra hinanden, sådan at ingen af de tre typer kabel er i umiddelbar nærhed af hinanden.

Det viste sig at det blev meget nemmere at skelne mellem forkert og rigtig polaritet på apparaterne herefter, og lydbilledet blev strammet lidt op. Hvad har I andre at sige til dette?

At klodse kabler op er spild af tid
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

1. Gå en til audiolog og få målt din hørelse....det sætter tingene lidt i perspektiv. Vi har en audiolog i vennekredsen og han har høretestet mange venner; de fleste fik et chock (og er blevet lidt mere tilbageholdende med at "Kloge-Åge" den).
  2. Lytterummet betyder 55-65% - det skal afstemmes og her er der meget at hente.
  3. Højttalere: 30-40% Spar ikke på kvaliteten her - afsæt penge til gode højttalere.
  4. Anlæg og tweaks: Byt rundt og hyg dig her idet du kun vil opleve minimale forskelle. Undgå dog udstyr med egen lydstil.

Har en ven herinde som glædeligt købte dyrt udstyr, dyre kabler etc. Vi målte hans lytterum igennem fra hans sweetspot - han blev ret overrasket...hele mellemtonen havde et dyk på 13-16 dB på nogle ellers ret liniære højttalere. Hvorfor ikke starte med at udbedre dette frem for at klodse kabler op? Start hvor det batter.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har tilrettet indlæg, slettet indlæg og tildelt en advarsel i denne tråd. Læs vores retningslinier, hvis I er i tvivl om hvordan man opfører sig på et forum.

Fortsat god debat!

/Virious

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
freako skrev:

Arrrrgh at kalde noget som vil tage 2min spild af tid, så har man godt nok et travlt liv

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

For mig giver det fint mening at prøve at holde kabler så adskilt som muligt. Det er desværre bare ikke hos alle det er muligt. Mit kabelspagetti inde i mit clic er fx for vidrekommende

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
freako skrev:

I forhold til hvad?
Har du prøvet?

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Interessant debat. Naturligvis burde vi alle få vores lytterum målt, og derefter rette op på eventuelle skævheder, men eftersom vores ører vænner sig til en bestemt lyd, kan man også leve med lyden uden at bruge mere eller mindre

I øvrigt lytter jeg til musik fordi jeg synes det er dejligt, ikke for at få en så retlinet gengivelse som muligt. Selvfølgelig forsøger jeg indenfor rimelige grænser at forbedre lidt på lytterummet (tykke gulvtæpper, enkelte tæpper på væggen, dæmpning af hjørnerne bag højttalerne etc), men det giver i mit lytterum ganske små forbedringer. Mit rum har en egenresonans på ca. 34 Hz, hvilket jeg tydeligt kan høre, og jeg spiller ikke højt, hvilket også minimerer eventuelle fejl i lytterummet.

Efter min mening er der ikke noget der hedder "spild af tid" iht til musiklytning, anlæg osv. Hvor mange timer bruger man ikke på at sidde i sweetspot? Da mit anlæg var nyt sad jeg i stolen i 6 uger, imens jeg tweakede, vinklede højttalere, skiftede kabler mm.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hold da fast... hehe

Igen, der mange ting der spiller ind her. Hvilken kabler har du!? Hvilket gulv osv!?

Personligt har jeg god erfaring med at afkoble MIT´s bokse fra trægulve.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
C.Bukowski skrev:
freako skrev:

I forhold til hvad?
Har du prøvet?

Ja - Det er jo gratis og det er i forhold til det er meningsløst at bruge tid på skøre påfund (ja ja ved godt mange ting er opfundet på den måde, men nok med en opstarts tanke bag) .....

Hvad skulle iøvrigt påvirke ? jordens tyngdekraft ? Rystelser fra undergrunden ? En bil der køre forbi ? Lydbølger ? Elektriske/magnetiske felter ? ...og hvis hvad betyder det så ? Hvad sker der inde i ledningen ? Ændre elektronerne retning eller ?

Hvorfor ikke afkoble sin lænestol og sine øre ????????

Jeg gad snart god se dokumentation for div. teaks, istedet for det evindelige : jamen jeg kan høre forskel.........kan man høre det, kan man også måle det

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
jamen jeg kan høre forskel.........kan man høre det, kan man også måle det

Både og................ Kan du fx måle den glæde noget musik giver dig. Du kan høre at det er godt men kan du måle det 

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

C.Bukowski skrev:
jamen jeg kan høre forskel.........kan man høre det, kan man også måle det

Både og................ Kan du fx måle den glæde noget musik giver dig. Du kan høre at det er godt men kan du måle det 

På mit smil fra øre til øre ...... Kan måles i meter,cm eller millimeter

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Hold da fast... hehe

Igen, der mange ting der spiller ind her. Hvilken kabler har du!? Hvilket gulv osv!?

Personligt har jeg god erfaring med at afkoble MIT´s bokse fra trægulve.

Højttalerkabler:
Tara Labs Omni Prism ST (til diskant)
Audioquest type 4 (til bas)

Signalkabler:
Tara Labs RSC Axiom
Balanceret IXOS 1241 Silver plated OFC m/ Neutrik XLR

Subwoofer kabel:
Hama HTL

Strømkabel:
Vincent High End (jordet, IA150B)

Parketgulv med ægte tæpper fordelt over det meste af gulvet. Murstensvægge, pudsede og tapetserede. Rummet er ca. 5,5x4,25x2,5 m, og middel dæmpet. Gipsplader i loftet. Anlægget spiller på langs i rummet. Jeg har også eksperimenteret længe med afkobling af højttalere, både side- og sub. Er endt med nogle gummidimser, der egentligt er fremstillet med det formål at skåne bildørene ved åbning i garager etc.

Mine sidehøjttalere står ikke på stands, da jeg ikke har plads, men på nogle reolmoduler (generelt en meget dårlig løsning), men jeg har efter nogen tid fået isoleret højttalerne fra reolmodulerne, så disse ikke spiller med. Endvidere er højttalerne ikke placeret med ideel afstand til bagvæggen, så basportene er delvist proppet til. De virker nu som akustiske ventiler i stedet for som deciderede basporte. Ikke ideelt, men ganske vellydende...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg gav 40 kr for 4 stk korkslibeklodser; det får man FM ikke megen hifi-tweak for!?

Prøv det hvis du har lyst, MÅSKE virker det også for dig, omend det er i småtingsafdelingen.

Lad være med at prøve det, hvis du på forhånd er skeptisk og dårligt tåler aha-oplevelser! Så er der også til en habil belgisk luxus-øl.

Længere er den ikke.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Kork er godt! Det reddede helt sikkert mit liv som 7 årig under en svømmeprøve i Vestbadet . Til nød også godt som underlag til kaffe og sjus-beholdere, og som afkobling mellem stablet hifi-grej.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg gav 40 kr for 4 stk korkslibeklodser; det får man FM ikke megen hifi-tweak for!?

Prøv det hvis du har lyst, MÅSKE virker det også for dig, omend det er i småtingsafdelingen.

Lad være med at prøve det, hvis du på forhånd er skeptisk og dårligt tåler aha-oplevelser! Så er der også til en habil belgisk luxus-øl.

Længere er den ikke.

Hvis der er mulighed for, at man kan opnå bare en marginal forbedring for 40 kr., skulle man da være et skarn hvis ikke man prøvede det.

I værste fald er man jo så, som Mik 112 er inde på, i besiddelse af nogle relativt rustikke sjus-holdere

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

De dersens korkslibeklodser kan også bruges til lak-rensning af naboens nye bil; man skal så bare finde en pakke slibepapir, korn 25-40.

"Wax on, Wax off"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes