Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 14:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Køling af receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all!

Jeg har en Onkyo tx-sr875 som står lidt for indelukket (2cm friluft over og i hver side, helt åben bagtil). Nu er den jo notorisk berygtet for at blive for varm, så jeg besluttede mig for at lave noget hjemmelavet køling. Jeg havde en gammel 120mm computerblæser liggende og en mobil-oplader. Jeg fandt hurtigt tangen frem og fik de to forbundet og sat strøm til med en el-spareskinne så den kun er aktiv når receiveren er tændt.

Havde det så en effekt? -Ja, det hjalp en del på varmen. Før kunne den gå hen og blive meget varm, ikke så meget at jeg ikke kunne holde ud at røre ved den, men nok til at jeg var overbevist om at der måtte gøres noget. Nu er den stort set håndvarm i den side hvor jeg har placeret blæseren bagtil. Som blæseren sidder nu, sidder den øverst til højre bagpå (set bagfra) og blæser således ned langs siden og hen over højre del af toppen. Her kommer så mit spørgsmål: Ville det være bedre at placere den i venstre side (stadig set bagfra)?

Se følgende billede:

Som man kan se er der masser af luft inde i receiveren i højre side, og derfor tænkte jeg, at det måske var en fordel at blæse netop her. I den venstre side er billedbehandlingskredsløbene placeret så vidt jeg kan se, og måske ville det være smartere at køle dem i stedet?

Er der nogle kloge hoveder der kan fortælle mig hvor i receiveren der er størst varmeudvikling?

Mvh Derre
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Ja...det er den plade med køle-ribberne som trænger mest til køling.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes