Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2024 | 21:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: OceanMan’s Setup (opdateret) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 07 November 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hey Allesammen...

Siden sidst er der sket så meget omkring mit udstyr, at det er på tide at få lavet et nyt indlæg og vist tingene lidt frem i lyset! Jeg er gået fra Surround Sound tilbage til stereo, hvilket hovedsageligt skyldes pladsproblemer i den nye lejlighed, hvorfor der "kun" er plads til Stereo (det giver dog blot mere vellyd for pengene)!

Anlægget består af:
Densen DM10 (intg. forstærker)
Pro-Ject Xpression (pladespiller)
Project RIAA (si'r sig selv)
X-Box (min digitale kilde p.t.)
OceanSpeak (2½-vejs DIY)
IXOS 6002 (Biwire Gamma ht.kabel)
Philips 4:3 TV

Lidt billeder:


Set nogenlunde fra "Sweet-Spot"


Komponenterne og den ene højtaler


Komponenterne


Pladespilleren


Kulfiberarmen


Grado PickUp'en (K1)


Densen DM10'erens dejlig store knapper


Tilslutningerne bagpå


Et billede af indmaden


Vifa's PL18 enhed


Scan Speak's D9500


Starten på mine højtalere


Lidt længere i forløbet


Delefiltreret monteret i bunden


Frontbafflen monteret med enhederne


Hele højtaleren


Her er skruehullerne blevet fyldt og pudset


Læg mærke til udfræsningerne bag enhederne


Igen ses udfræsningerne samt en afstiver


Den ene højtaler stillet midlertidig på foden


Påfyldning af sand


Godt fyldt op...


Foden monteret med spikes'ene


Fåreuldet i mellemtone/bas kammeret


Endnu mere fåreuld


Den færdige højtaler


Fugleperspektiv af højtaleren


Close Up af diskanten

-----
Flere billeder (også i stort format) kan findes på min hjemmeside hvor der også er lidt mere information omkring de forskellige komponenter og DIY højtalerne...

Lyden:
Jeg er meget imponeret over lyden fra Densen's DM10 - der er alt den manglende karakter, kontrol og dybe bas som B100 mangler! Lyden fra pladespilleren mangler en lille smule bund, hvilket formentlig skyldes min nuværende RIAA.

Lyden fra mine højtalere er jeg ekstremt tilfreds med - de spiller simpelthen bare musik så det batter! Dejlig luftig og detaljeret top, suppleret af en dejlig kontrolleret, sprød og dynamisk mellemtone, som bliver kompagneret af en dejlig varm, dyb, kontrolleret og dynamisk bas! Jeg er mere end imponeret over mine højtalere. Eneste minus er den manglende finish...

Kast lige lidt ris/ros forbi...

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 07 November 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

hej ocean, stilet setup, men... især dine ht'ere er jeg vild med

skal den venstre ikke vinkles lidt?

slet ingen planer om en cd afspiller?

og så nogle gulvtæpper.......



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 07 November 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Fedt anlæg... Jeg er ligesom Kim imponeret over dine højttalere. Hvis de også spiller fantastisk, så er det jo kanon. Finishen ville være prikken over det berømte i...

Hvilken Project RIAA har du? Jeg er selv i en fase hvor surrounden er på vej ud til fordel for stereo. Min nye pladespiller skulle gerne komme på tirsdag, sammen med en Project Phonebox SE RIAA...

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 07 November 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

- skal den venstre ikke vinkles lidt?
- slet ingen planer om en cd afspiller?
- og så nogle gulvtæpper.......

Begge højtalere er p.t. vinklede en smule, men overvejer kraftigt at vinkle dem en smule mere for derigennem at komme en stor del unødighederne til livs, der evt. opstår ved racket - dog oplever jeg ikke den store ulempe ved deres nuværende vinkling, tværtimod!
Jeg har mange planer om en CD-afspiller  Har kigget en del på Opera Audio's Referende 2.2, men er stadig kun lidt i "overvejningsfacen" angående indkøb af CD-afspiller p.t. da julen jo er for døren ...

På billede nr. 2 kan der skimtes hjørnet af et tæppe, men der skal dog eksperimenteres lidt med at flytte den lidt længere frem og så nogle af kærestens lækre malerier på bagvæggen (ja, hun er faktisk go til at male)!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 07 November 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Schrammelll skrev:
Hvilken Project RIAA har du? Jeg er selv i en fase hvor surrounden er på vej ud til fordel for stereo. Min nye pladespiller skulle gerne komme på tirsdag, sammen med en Project Phonebox SE RIAA...

Desværre er det kun Pro-Ject's billigste RIAA, men jeg kunne godt tænke mig Creek's OBH-15, evt. nøjedes med deres OBH-18 model - disse skulle jo være meget musikalske RIAA'er!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 07 November 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

jeg synes nu du skal beholde dine ht som de er.. der er lidt ford gt40 over de huller..... og det gør dem endnu mere unikke.

det er vist det homer simpson kalder farthuller 



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 07 November 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nydeligt set up, også rent opstillingsmæssigt.

Det ser ud som om dine ht. står ret tæt på bag og sidevæg, er det ok mht. bassen?

Og så lige et billed fra sweet spot, tak



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Falken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 07 November 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Nice setup !
Har du prøvet at lege med placeringen af dine speakers... Ved ikke om billedet snyder, men det ser ud som de står ret tæt på bagvæggen?
 
Sad lige og undrede mig lidt over antallet af skruer i i kabinet.. Har du overhovedet ikke brugt lim ? Tror ikke du behøver være bange for, at en af sider er drattet af, når du kommer hjem efter en lang arbejdsdag


__________________
Falken
Til top Vis Falken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Falken
 
MeridianTHX
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 07 November 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Må indrømme jeg er en smule misundelig
Flotte højtalere, og i det hele taget meget flot set-up... Man kan da godt se på dig, at du er en "handy-man"


__________________
Casper Ørum aka MeridianTHX
Til top Vis MeridianTHX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MeridianTHX Besøg MeridianTHX's Websted
 
rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 251
Sendt: 07 November 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Er det bare mig, eller er der boret huller i højtalerne? hvis ja, hvad gør de?



__________________
Mit Setup
Til top Vis rvu84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rvu84
 
MeridianTHX
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 08 November 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Tror ik lige det er huller, men skruehuller da der jo ligger en masse plader inden i  selve højtaleren jo... Men  spørgsmålet er så, skal de være synlige?

__________________
Casper Ørum aka MeridianTHX
Til top Vis MeridianTHX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MeridianTHX Besøg MeridianTHX's Websted
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 08 November 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Heyza Allesammen...

Det er nedsænkede skruer der ligner de små huller - selvfølgelig er der også brugt lim. Jeg skal i nærmeste tid have fyldt skruehullerne op med lim+savsmuld, så de nærmest bliver usynlige!

Højtalerne står lidt tæt på bagvæggen, men det har overraskende ikke gjort så meget forskel som jeg frygtede. De stod ca 50-75cm fra bagvæggen i mit gamle rum, men nu er det ca 30cm - dog fornemmer jeg ikke den store forskel i lyden; det virker nærmere som om noget af bassen er forsvundet, trods det lidt mindre rum. Men alle væggene er gipsvægge ind mod stuen, hvilke nok sluger en del af vibrationerne og bassen!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 08 November 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Det ligner et rigtig dejligt anlæg uden overflødige dikkedarer.

Højttalerne minder i deres bestykning og opbygning lidt om Dalis Grand Diva - er der en inspiration derfra? Og hvordan med delefilter - hvordan har du fundet frem til et velfungerende et?

Det plejer jo at være lidt af et helvede med fasesammenhæng, tilretning af den vertikale retning for lyttevinduet, indbyrdes placering af enhederne og kompensation for "baffle diffraction step"

Har du haft måleudstyr og assistance til den del? 

Mvh. Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 08 November 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

OceanMan skrev:
Heyza Allesammen...

Det er nedsænkede skruer der ligner de små huller - selvfølgelig er der også brugt lim. Jeg skal i nærmeste tid have fyldt skruehullerne op med lim+savsmuld, så de nærmest bliver usynlige!

Jeg har med fordel pillet alle skruerne ud igen, boret huller op og sat dyvler i (eller bare en trærundstok) Giv dem godt med lim og bank dem i, så de stikker ca. 0.5-1mm over pladen. Derefter slib dem ned, så de er plane med pladen. Fordelen er at du kun skal gøre det én gang. Men lim eller fx. polyfylla skal man ofte efter det flere gange, da materialet har en tendens til at "synke" Finish er faktisk ganske pæn...

Fede højttalere forresten, har du helt droppet din sub/dit surround?



__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 08 November 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Højttalerne minder i deres bestykning og opbygning lidt om Dalis Grand Diva - er der en inspiration derfra? Og hvordan med delefilter - hvordan har du fundet frem til et velfungerende et?

Det plejer jo at være lidt af et helvede med fasesammenhæng, tilretning af den vertikale retning for lyttevinduet, indbyrdes placering af enhederne og kompensation for "baffle diffraction step"

Har du haft måleudstyr og assistance til den del?


Inspirationen er snarere hentet fra kotymen med henblik på design og placering af enhederne, for den generelle 2½-vejs højtaler. Så vidt jeg mindes var det vist en "forbedret" model af basenheden fra Evidence 470 højtaleren der sidder i Diva'en! Delefilteret er inspireret fra http://www.audiocomponents.nl (deres Premium 33 model), og derefter tilpasset efter mine egne præferencer og kabinet - lyder fortrinligt...

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 08 November 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:
Fede højttalere forresten, har du helt droppet din sub/dit surround?

Desværre er nød til at droppe idéen lidt om surround for tiden, da vi ikke har plads i vores mini "kollektiv"!

Sub'en er blevet solgt til en ny lykkelig ejer i Sønderborg og alt resterende solgt! Nu er der fuld koncentration om stereo-delen. Det skal dog ikke udelukkes at der indenfor et år eller to igen skal eksperimenteres med det hele indenfor surround!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 25 November 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Heyza Alle...

Så er der opdateret i første indlæg med 4 nye billeder, hvor skruehullerne er blevet fyldt ud og pudset. Imorgen (fredag d. 26 november) skal jeg ud for at kigge på noget finér

Glæder mig sgu til imorgen
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 28 November 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Heyza Alle...

Opdateret med nye billeder i første indlæg!

Så har jeg fået fyldt sand på højtalerne samt skruet bundpladen på, ligeledes er de nu monteret på et par spikes (de billige fra Thansen i første omgang - selvfølgelig skal der eksperimenteres lidt senere).

Jeg må indrømme det med det samme; sanddæmpningen+spikes'ene har nu hjulpet lidt på lyden! Hvor jeg før synes at mangle lidt i de dybe oktaver hvilket jeg mente var den nye lejligheds skodgulv (gamle halvrodne træbrædder), har jeg ny fået lidt ekstra "knald" på bunden. Det er som om den rækker lidt dybere samt får de sidste toner noget bedre med. Dét satte sgu prikken over i'et!

 - det bliver ik bedre
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 28 November 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

OceanMan skrev:
Heyza Alle...

Opdateret med nye billeder i første indlæg!

Så har jeg fået fyldt sand på højtalerne samt skruet bundpladen på, ligeledes er de nu monteret på et par spikes (de billige fra Thansen i første omgang - selvfølgelig skal der eksperimenteres lidt senere).

Jeg må indrømme det med det samme; sanddæmpningen+spikes'ene har nu hjulpet lidt på lyden! Hvor jeg før synes at mangle lidt i de dybe oktaver hvilket jeg mente var den nye lejligheds skodgulv (gamle halvrodne træbrædder), har jeg ny fået lidt ekstra "knald" på bunden. Det er som om den rækker lidt dybere samt får de sidste toner noget bedre med. Dét satte sgu prikken over i'et!

 - det bliver ik bedre
Hej OceamMan,

Flot arbejde, men er det sand ikke lidt vådt - har du haft fat i ovnen eller tager jeg bare fejl?

Min bekymring går på at i worst case at du lige har været på stranden og taget det næsten direkte og fyldt på - salt/vand er aggressivt mod delefilterstumperne...

Kunne du ikke skrive mere om de praktiske detaljer, som kabinet størrelser, portstørrelse (afstemningsfrekvens), delefiltret osv - evt diagram?

Elsker selvbyg artikler

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 28 November 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde OceanMan  Men jeg forstår ikke helt påfyldningen af sand PÅ delefilteret.. er det ikke lidt upraktisk hvis det nu skulle skilles ad igen? Så er der sand over det hele  Forresten, hvad med de der samlermuffer  Sq samlingerne ikke have været loddet?

Btw, skal de males eller hvordan? Det er jo ikke så pænt at lade dem fremstå i råmateriale samt spartelhullerne

Et lille tip, trælim kan SAGTENS holde kasserne sammen, det er slet ikke nødvendigt med alle de skruer, og så er man også fri for at bore for og spartle.. Det er i hvert fald en kæmpe fordel når man skal til at male dem



__________________
// Karsten
Til top Vis HyBrider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HyBrider Besøg HyBrider's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes