Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2024 | 21:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Musik rum - opdateret 03.09 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Mange billeder på de efterfølgende sider

Hej derude

Jeg vil her kaste en bold op i luften og høre jer om jeres mening og forslag til et godt musik rum.

Status er den at vi flytte i nyt hus lige før julen 2004, og der er et kælderrum på ca 35 kvm. som jeg i mange år har sukket efter, ja kald mig bare heldig.

Lidt om rummet:

Gulv: Betongulv med gulvtæppe, pt et billigt gråt tæppe som skal skiftes. Loft: Trælister. Væg: alm. tapet på spånplader med isolering under.

De sorte streger øverst er små kældervinduer ca. 1,8 meter fra gulvet. Der er ca. 2,2 i lofthøjde.

Mit udstyr pt. er følgende:

  • H/K Signature 1,0 forforstærker. 
  • H/K Signature 1,5 effekt forstærker 2 x 200 watt.
  • Audio Note DAC ONE 1 X
  • Audio Note Zero converter
  • JBL 250 TI Limited Edition i sort pianolak
  • JVC QL-7 pladespiller med ortofon MC 20 Super MK2 pickup
  • MIT 330 serie 2 og serie 3 Interconnect
  • MIT 750 SHOTGUN BI-WIRE ca. 2 x 3,5 meter
  • AudioMagic Aenta2

Jeg ved at en del i dette forum har erfaring med netop indretning af lytterum, og kom gerne med forslag om der skal spilles på langs eller tværs af rummet.

På side 6 er der et forslag til hvordan det skal være. Rummet er målt op og placering af ht. samt sweet spot er beskrevet.

Jeg glæder mig til at høre kommentarer af den konstruktive slags.

mvh. Henrik300



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har kommentare ???, efter at 66 har læst indlæget.

Kom nu ud af busken og ned til tasterne.

pft. Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Slet ingen der har kommentare ???, efter at 66 har læst indlæget.

Kom nu ud af busken og ned til tasterne.

pft. Henrik300

 

Ok. Jeg skal da gern være den første til at give et bud.

Var jeg så heldig som dig. Vil jeg helt klart spille på langs. Dels giver det mulighed for at have højttalerne godt ude fra bagvægen.  Dels kan du også rykker sofaen lidt ud fra dens bagvæg.

Søgr så for at få noget akustik op. Dvs... Tykt tæppe. - Billeder - Lidt møbler - Planter. De er ikke bare pæne at se på. Men synes også at gøre sit. Et stuebord til Remoterne.

Placering af højttalerne på den lange led. Er bedst sådan at de er lige langt fra hinanden. Som du er fra dem. Dvs. Lytte fældet danner en Trekant, hvis du forstå.

I hvorfor en ende du så vælger at plasere hvad. Er jo op til dig. Det kommer også lidt an på hvad der er bedst. Og hvordan man kan udnyt rummet bedst.

 

Har man mod på det. Og kan man. Så kunne man tage tiden om det. For at få det fint. Og måske sænke loftet lidt. Og lyd dæmp det lidt. Oppe under de nye loftplader, og bjælker.  Det ville jeg gøre. Så genere man heller ikke huset øvrige bebore, når tonerne går højt. Også hvis du skal ha Surround senere. Ville det være godt at gøre. Med 2,2 meter til loft.

Uha! Det var en lækker bisken at kunne gå i gang med. Sådan et rum til de tunge grejer.

Bare det var mig.

Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil gøre noget ved loftet, skulle du overveje Rockfon Sonar til ca. 165 kr pr. kvm. Og du skulle måske lægge noget tyk filt inden der bliver lagt nyt gulvtæppe, så det ikke bliver så hårdt at gå på.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Ja Rockfon Sonar er et godt bud. Ifølge hvad jeg har hørt. Men det løber jo alt sammen op. Med loft bræder, og lægder. Men sådan er det jo. Hvis det skal være godt.

Ang. Filt kunne man jo læg. Nyt gulvtæppe på gammelt.  Så spare man nok lidt der.

Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Først tak for de imput der er kommet, fedt.

Evolator: Mit første bud er også at der skal spilles på langs, tak for bekræftigelsen.

Har nogle store billeder (uden glas) som skal op og hænge. Dertil skal der jo lidt møbler ind incl. en sofa i sweet spot.

Mht. stuen op over musikrummet er der formentlig ingen problemer. Der er et let sænket loft som er sat på en kraftig beton dæk, men bliver det et problem er løsningen med plader super.

Svend P: Hvor køber man disse plader, hvis det skulle blive nødvendigt?

Evolator: Super idé med endnu et tæppe. Det gamle kan jo virke som filt TAK.

Super venlig hilsen Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Du kan se dem her:

http://www.rockfon.dk/a3_product_description.asp?PID=207& ;LID=15&CEILINGID=89

Typisk sælges de i trælasthandler, men ring ellers selv til producenten og få oplyst nærmeste forhandler.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Nu er der heldigvis god tid til flytningen så det når jeg helt bestemt.

Har du selv erfaring med Rockfon ?

Hilsen Henrik

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

hej

man kan også lave nogle store rammer med stof på begge sider med isolering imellem, eksempelvis i hele endevægens størrelse... tager nogle af de grimme resonanser. Evt. kan man købe nogle acostik plader som hænger lodret ned fra det eksisterende loft, er lavet til at bryde lydbølgerne... har hørt det i funktion og det virker. Målende er brede 100cm højde 20cm tykkelse 5cm. er hvidmalede og ganske pæne. Det er en billigere løsning ind rockfon...men rockfon er bedre

hilsen

 

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej Senser

Har selv tænkt at lave nogle flytbare dæmpnings plader, evt. med et nogle kroge i loftet. Dette for at kunne bruge rummet til andet når der ikke lige lyttes fra sweet spot.

Når rummet er der bliver der taget masser af billeder her til siden.

Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Tag i et kig i den her tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&K W=DIY+m%E5ling+af+akustik+

Der er lidt om rockfon og priser på dem. Jeg kan kun anbefale at dæmpe den første loftsreflektion ganske kraftigt  

 

 

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hallo MHenckel

Super fed tråd vedr. dæmpning af rum. Jeg har heldigvis ingen beton vægge eller lofter, men helt klart skal der prøves frem med Rockfon plader.

Kender nogen til det videre resultat af den tråd (sidste opdatering var i 02.04)

Hilsen Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 04:30 | IP-adresse registreret  

En mulighed er at 'af-parallelisere' modstående vægge - det kan gøres med træ på skrå lister. Der skal kun nogle få grader til at kvæle stående bølger på denne måde... Og man behøver kun at gøre det på én af hver modsående væg, ialt to (såfremt man da ikke osse gør noget lignende med loftet). Det kan forbedre rummets egenskaber i bassen, og faktisk helt op i mellemtoneområdet. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hej, En anden mulighed var at hyre en prof.

Jeg snakkede med ligesindet i en HiFi biks der havde bestilt en opmåling af rummet hos vm ?? acoustics. Det havde kostet ca 2k og havde indeholdt:

Opmåling af lytterummets karateristika.

Opmåling til ideel placering af højtalere.

En lang (flere timers) forklaring omkring acoustic og musik.

Special forslag til dæmpning de rigtige steder af den rigtige type, så både roomgain og afklingning blev perfekt.

Han mente at det var de bedste 2k han havde givet ud nogensinde på lyd. Efter han havde fået lavet ændringer var hans lyd blevet mange gange bedre, efter hans eget udsagn. Hans anlæg bestod af : Martin Logan Prodigy, Gryphon for,eff, gryphon cd.

Jeg ved godt at det er en andenhånds beretning, desværre fik jeg aldrig hans navn. Han var virkeligt glad.



__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hej igen

troelskn: Det lyder som en god idé, som jeg kunne nyde godt af.

Man kommer nok til at bruge rigtig lang tid hvis man selv skal gøre det, og så er man ikke sikker på at det er den rigtige løsning aligevel.

Nu er mit anlæg "lidt" billigere" end det du beskriver men resultatet efter måling må aligevel give en klar bedring.

Fedt med en masse imput.

mvh. Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej mollecon

Tak for imput men jeg er nok mere til troelskn´s forslag.

Er ikke intr. i at have skæve vække med mindre at det bliver et problem, og vægbeklædningen i rummet er af træ, dog lodretstående. Lydbølgerne skal dog "skæres" ved at lofthænge nogle rockfonplader som tidligere beskrevet.

mvh. Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Endelig har jeg fået købt mig en ny CD afspiller. Jeg har i længere tid kredset om om en DAC og et drev og fandt hos HIFI4YOU i Esbjerg et sæt

Audio note Dac one + CDT Zero converter + drev  og den rør baseret model.

Sættet er dog i sort og med fjernbetj. til. Dertil medfølger der et digitalkabel af endnu ukendt mærke (Ole fra HIFI4YOU sagde at det var et super godt kabel).

Jeg får den på mandag og glæder mig helt vildt

Hvis nogen har et billed af et sæt i sort ville jeg være vildt glad for en mail. """TAK LAST"""

Hilsen Henrik300



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
becker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 710
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik,

Jeg har også beundret dette sæt, men manglede ikke selv en cd-afspiller. Jeg tror du har gjort et godt køb. Det er ikke for dyrt, og jeg tror det spiller, i særdeleshed akustisk musik, fantastisk godt.

Tillykke med det! Jeg er lidt misundelig!

Mvh. Becker

Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Tak Becker

Jeg glæder mig også vildt meget.

Info om lyden kommer senere.

Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej H300

ØV - det Audio Note sæt skulle jeg have... (jeg ville bare lige vente lidt og så prøve at presse prisen lidt)

Her er lidt at kikke på:

http://www.audioconsult.dk/

http://www.audionote.co.uk/

Jeg ser frem til en "anmeldelse" af AN sættet - jeg er selv meget varm på deres DAC 1.1x. Jeg har selv en M-zero preamp som jeg er MEGET glad (og det er det samme rør der sidder i din nye DAC).

Jeg lyttede lidt til et komplet Zero setup inde hos Audioconsult og må sige at det ikke kun er til akustisk musik som det kunne spille.

Velkommen i rørklubben!

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes