Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thx godkendt Nad 216? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2013 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg vil lige høre om nogen kan give mig en forklaring på hvorfor NAD 216 er THX godkendt. Altså jeg mener, hvornår bruger
man det i en effektforstærker.
Jeg er ved at finde mig en effekt, og har tænkt mig at køre fronterne til effekten, og center og baghøjttalere til min reciever.
Men der har jeg vel ikke brug for en effektblok der er THX godkendt, har jeg?   
Jeg har kigget på en NAD 214 og en 216 THX. Men når jeg har tænkt mig at køre setup'et på den måde har det vel ingen
betydning hvilken forstærker jeg vælger, udover kraften på de to selvfølgelig.

Eller er jeg helt ude i herrens mark her?

Mvh
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

THX er jo en certificering. Det vil sige at når et produkt lever op til kravene for den certificering, så kan den blive godkendt med
det mærke på. Ideen er så, at når forbrugerne ser det den certificering, burde det give associationer til at godt produkt og
dermed få mere salg.

Et produkt som ikke er THX godkendt kan sagtens være bedre end et THX godkendt og overholde kravene. Forskellen er bare
at producenten ikke har gidet betale for at få en THX certificering på det pågældende produkt. Så læg ikke noget i det, men kig
på dens specs og hør den

Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Når på den måde. Jeg havde lige fået ind i hovedet at hvis et produkt ikke var THX godkendt, kunne den ikke bruges til soround
Men selvfølgelig, giver jo meget mere mening når du forklarer det sådan.

mange tak skal du have

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2013 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

THX godkendelse er desværre ved at være frygteligt udvandet, nu hvor alt fra godt udstyr til små PC højttaler kan have et THX logo på- og lige netop det det skulle forhindre, fremmer det i dag.

Efter fremkomsten af THX biograferne i starten af 90èrne- som dryssede ned til hjemme biografer og surround bølgen virkelig tog fart i usa, skulle alle have dette nye surround, med det resultat at en hver gade sælger af radio udstyr solgte hvad som helst (havde en forstærker 4 højttaler terminaler, ja så kunne den køre surround) her var det så man besluttede at lave en THX standart, og man fandt frem til nogle simple minimumskrav.

Man tog udgangspunkt i et gennemsnitligt amerikansk hjem:

Her er nogle få af kravene.

1.     alle front-højttalerne skulle være D`Appolito konstruktioner, så man kunne styre udstrålingen.

2.     bagkanalerne skulle være ”bløde” altså dipole, så man fik et størst muligt område dækket, og kunne have samme type udstråling som i biografer.

3.     fronter og bagkanaler skal have den samme klangfarve.

4.     en center højttaler SKAL udstråle korrekt vertikalt (altså det med at lægge en centerhøjttaler ned er et totalt NO-GO, noget faktisk højt estimeret højttaler konstruktør tilbyder, men en center kan ikke lægge ned (den spiller for loftet og gulvet på den måde). Og anmeldere bliver ved med at anmelde den type højttaler..???

5.     subberne skulle minimum være på 12” og der skulle minimum være 2- dette for at kunne lave et givent lydtryk ved en bestemt frekvens over en fastsat periode af tid, uden power kompression.

6.     forstærkerne skulle minimum kunne leverer 100 watt i 8 ohm og det dobbelte i 4 ohm- der var krav til hvor meget strøm de skulle kunne leverer, og de skulle køre med en vis mægte modkobling.

7.     på processor siden var der krav til delay og en re-eq på fronterne (nok det som giver de fleste fordele for hjemme lyttere.! Når du er i biografen, sidder alle fronterne bag ved lærredet, så lyden er mikset efter nogle bestemte kurver, så der kommer diskant med igennem- når du så afspiller filmen der hjemme er der typisk 6-9 db for meget diskant)

THX slog aldrig helt igennem herhjemme (nok fordi vi ikke er helt så spontane som i mange andre lande) men dem der siger det er noget pjat, vil jeg ikke give helt ret, for hvis man lytter til en surround opsæt med et THX set up, høre man tydeligt at mange af det andre systemer ”som jeg kalder” hifi surround- bare ikke kan helt det samme.

Hvis man ser på dit eksempel, med en forstærker der er THX godkendt, vil mange super audiofiler nok vrænge lidt på næsen, ikke fordi den er dårligt konstrueret, men de bryder sig ikke om for meget modkobling eller filter begrænsninger i indgangen.

Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med modkoblinger og filter, i mit tilfælde?
Og det med at ligge en center ned, kunne jeg godt tænke mig en lidt bedre forklaring på. Den er vel bygget til at skulle ligge
ned? Har aldrig set nogen center stå på højkant?

Mvh Jakob

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 September 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Det ikke det letteste at forklare med et ”relativt” kort indlæg.

Modkobling (NFB) er et lille simpelt kredsløb man sætter i indgangen på forstærkeren, hvor man kan sige at der ofres lidt på gain, men for dette opnås laverer forvrængning og du vil kunne opererer i større båndbredde, samt større dæmpningsfaktor.

Nogle sværger til at køre med et minimum af modkobling eller feedback (måske du på nogle forstærker har læst ”Zero Feedback”) ved dette kan man meget let komme til at overstyre indgangen, og få en lidt spids lyd, som nogle igen mener giver en lidt mere lukket lyd ”minder transparent”

Hvad THX ville med filter.! Da de viste der i fremtiden ville kobles en del digitale produkter sammen, som kunne resulterer i endog meget høje frekvenser (langt over det hørbare område) kunne dette få forstærkerne til at gå i det der kaldes selvsving (og stille og roligt stå og brænde af) så for at undgå dette, ville man have et maksimum for hvor høje frekvenser en forstærker kunne ”prøve at forstærke”

Mht. center højttalerens placering.

Så kommer DÀppolito`s konstruktioner fra den professionelle verden, her kalder man det blod for Line Array. Det virker på den måde- hvis man sætter flere enheder over hinanden og beder den spille samme frekvens så vil de udfase hinanden, og det vil man gerne da, man så kan få mere energi i det horisontale plan, og samtidig kontrollerer hvor man gerne vil have lyden sendt hen, i surround prøver man at få højttalerne til at sprede med ”fuld” energi i det horisontale med ca. 120 grader og i det vertikale begrænse det mest mulige, men hvis der er en given mængde af energi over 55 grader, så bliver den ikke THX godkendt.

Så det du skal forstille dig..! (vi bruger eksemplet med din center højttaler) hvis du holder din center på højkant, så vil der pga. de 2 basenheder være en begrænset udstråling op og ned, men ud til siderne er den stor (det jo godt, da der sidder flere folk i stuen, og nu kan dem til højre og venstre for center få bedre lyd) derimod hvis du nu lægger den ned så spreder den jo ikke anderledes- altså den spreder godt op mod loftet og ned mod gulvet, men sender kun energi frem mon den person der sidder i center.

Og ja det er underligt- at ikke mange siger at kongen er nøgen (men man kan ikke trylle med lydbølger fra en enhed) folk der havde de ældre B&O MX tv modeller (den hvor der sad 2 højttaler i bunden) og på dreje sokkel, døjede med lige netop dette problem- det var tydeligt at høre at lyden nærmest forsvandt og blev ulden, når man drejede tv’et. Så der nogle højttaler producenter der ligesom, prøver at redde den lidt ved at konstruerer en center hvor der sidder et par basser, og så en mellemtone og diskant.

hvis du forstiller dig lyden komme fra enheden, som ringe i vandet- vil du kunne se hvordan deres bølger ophæver hinanden.

Her kan du se hvordan en Line Array begrenser sin udstråling.

og her et billede, af hvordan man gerne vil have højttalerne udsender lyden- der er det tydeligt at den spreder mere til siderne, end op eller ned i gulvet.

håber det er lidt forståeligt... oftest er den slags lettere med en tavle.

Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Så modkoblinger er noget man har sat i indgangene for at gøre lyden bedre (altså for at den forvrænger mindre) ???? Eller har
jeg forstået det forkert. Og det er noget der sidder i THX godkendte produkter?

Jeg kan godt se hvad det er du prøver at forklare. Men nu er vi vidst også helt dernede hvor man virkelig går op i at lyden
kommer så bedst muligt ud i rummet.

Er ikke sikker på jeg helt forstår det, så tror hellere vi må lukke det her. Ellers bliver vi aldrig færdige

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 September 2013 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Ok..! den helt korte.

alle forstærker har modkobling, dog er der forskel på hvor meget, her kræver THX lidt kraftigere modkobling end normalt. (eks. har pro-forstærker enorm modkobling)

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2013 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Ok..! den helt korte.alle forstærker har modkobling, dog er der forskel på hvor meget, her kræver THX lidt kraftigere modkobling end normalt. (eks. har pro-forstærker enorm modkobling)

Fin forklaring på spredning på forskellige højtalere..

Men der går nok lige et par dage inden du får overbevist folk om at en centerhøjtaler der ligger ned ikke er optimal.

Jeg har hørt en del forskellige forstærkere, med og uden modkobling, og haft lejlighed til at deltage i et experiment hvor vi hørte på 2 ens forstærker, pånær at modkoblingen var minimeret i den ene.

Modkobling hjælper mod forvrængningen i de lave frekvenser, men tilføjer megen højfrekvens forvrængning.

Modkobling har hjulpet røgen ud af mange forstærkere..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 September 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

jeg har også prøvet at sige til folk at de center højtalere er forkerte.
Jeg overtalte en ven til at købe en alm lille to-vejs magen til dem han brugte som hoved højtalere som center og hvad gjorde han så jo han lage den sgu ned på siden og så nu er jeg holdt op med at prøve at forklare det.
De vil bare ikke forstå det
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 September 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
CPH-R skrev:
Ok..! den helt korte.alle forstærker har modkobling, dog er der forskel på hvor meget, her kræver THX lidt kraftigere modkobling end normalt. (eks. har pro-forstærker enorm modkobling)

Fin forklaring på spredning på forskellige højtalere..
Takker..

Men der går nok lige et par dage inden du får overbevist folk om at en centerhøjtaler der ligger ned ikke er optimal.
Kald mig bare Don Quixote..

Jeg har hørt en del forskellige forstærkere, med og uden modkobling, og haft lejlighed til at deltage i et experiment hvor vi hørte på 2 ens forstærker, pånær at modkoblingen var minimeret i den ene.

Modkobling hjælper mod forvrængningen i de lave frekvenser, men tilføjer megen højfrekvens forvrængning.

Modkobling har hjulpet røgen ud af mange forstærkere..
Så sandt- så sandt

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 September 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
jeg har også prøvet at sige til folk at de center højtalere er forkerte.
Jeg overtalte en ven til at købe en alm lille to-vejs magen til dem han brugte som hoved højtalere som center og hvad gjorde han så jo han lage den sgu ned på siden og så nu er jeg holdt op med at prøve at forklare det.
De vil bare ikke forstå det

du har helt ret.! hellere en lille 2-vejs end, de normale liggende center højttaler.
jeg arbejdede en gang for et firma- hvor vi lavede en center der bestod af en 2-vejs og så var den anden enhed blot en slave- så kunne vi også få bedre bas... men vi kunne ikke sælge den, da folk troede den ene enhed var defekt.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2013 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrækker helt at undvære centerhøjtaleren, og bruge en PRE der kan mixe centerkanalen ordentlig up i fronterne..

Håber stadig at vi engang får et surround format til hjemmebrug med kun 4 kanaler.. 4.0

Mener det er det der findes på de gl MUSE Laserdisc.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

jeg vil da helt sikkert prøve at gå hjem og rode lidt med at stille centeren op, når jeg har fået sat ordentlig sorround op, for at
se om man kan høre en forskel. Kunne være meget sjovt hvis man kunne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes