Forfatter |
|
MrMatrix Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg søger input til en ny integreret forstærker i prisklassen 10.-15.000,-.
Det skal være en ny vare, da mine erfaringer med brugtkøb desværre er alt andet end gode.
Forstærkeren skal være neutral i spillestil uden at være for lys i toppen, men omvendt heller ikke for varm.
Klar og ultradetaljeret. Jeg sætter desuden stor pris på et sæt tonekontroller.
Forstærkeren skal trække et sæt ældre B&W Matrix 803, så den skal kunne levere både watt og strøm nok.
Dog spiller jeg sjældent meget højt, men foretrækker en moderat lydstyrke.
Jeg lytter til soul, blues, jazz, folk, opera og klassisk.
Min primære lydkilde er p.t. en MacMini med PureMusic og en ekstern HDD med lossless-filer, men efter ca. et års tid med denne løsning er jeg
alligevel begyndt at vende tilbage til cd-mediet. Jeg spiller på en Rega Apollo. Det kan nu noget!
Tak for input
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu du alligevel valgte brugt, så ville jeg vælge Accuphase. Men det kan godt være de laver nogle forstærkere nye til din nævnte pris, men har ikke tjekket selv. Men Accuphase vil være lige noget for dig. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Hamster Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En efterhånden god, gammel klassiker er Harman Kardon HK990, der ikke bare er kraftfuld, men også har dac og riaa
indbygget. (Sidstnævnte er jeg dog ikke gode venner med og bruger derfor ikke...) Derudover er der indbygget rumkorrektion,
så det er en alsidig forstærker til en i det lys yderst fair pris. Det kan ikke gå helt galt, tror jeg...
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger lige med her, da jeg også er i overvejelser om ny forstærker i nogenlunde samme prisklasse. Mine lydpræferencer ser også ud til at ligne dine. Markedet er jo kæmpe stort i det prisleje, og i stedet for at indsnævre sig, vokser min "short"liste over hvad jeg gerne vil høre. Der for interessant at se nogle konkrete anbefalinger.
Min interesseliste omfatter bl.a. Vinzent, Onkyo, Rotel og Pioneer. Med Music Hall, Creek og Amc som supplerende ousidere.
Men der er så mange spændende derude, at mit største problem bliver at beslutte hvornår jeg har hørt tilstrækkeligt til at beslutte mig.
Så meld endelig tilbage når du når videre i processen. Især er jeg også interesseret i en forstærker der (l)yder godt, uden at behøve at spille højt.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 2794
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du vil blive rigtig glad for et sæt Nakamichi CA7/PA5mk.II, hvis du kan finde det.
carsten
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 2794
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry, så ikke lige at det skulle være nyt.
carsten
|
Til top |
|
|
mictor001 Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
sælg de højttalere og køb let drevne speakers hvorefter du køber en ny Leben 300 og dermed oplever en helt ny verden.
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sjove er at når vi rammer en prisklasse af denne kaliber, er der vildt meget at hente på brugtmarkedet. Du siger 10-15k,
tjah, du kunne f.eks. hive en forstærker hjem til 3 gange prisen med kun får år på bagen.. værd at overveje en ekstra gang?
Jeg tænker Bladelius
Oplagt valg iht dine præferencer og budget (brugt)
Fra nyt ville jeg give hifi-freaks et ring, med både densen og audiolab forstærkere. Næppe et spildt opkald?
god jagt.
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 25 August 2013 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt klart gå efter noget Vincent. Ok neutralt, og meget strømstærkt.
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MingoTrbg Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Matrix
High-Performance har en del Simaudio i det "gamle" design til ret sprøde priser.
Mine egne oplevelser med Simaudio er precis det du leder efter.
Jeg ville give det et lyt ihvertfald.
Mingo
|
Til top |
|
|
Jannik K. Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 393
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil genoverveje din holdning til køb af brugt, vil jeg baseret på dine lydpræferencer anbefale dig en Lyngdorf integreret
forstærker.
Der findes en semi-digital version kaldet SDAI2175 og en fuldt digital version kaldet TDAI2200.
Jeg har ejet dem begge og har stadig sidstnævnte og kommer aldrig nogensinde til at skille mig af med den. De to forstærkere
har ikke helt ens lyd, men de er begge meget neutrale og detaljerede, hvor TDAI'en lige tager et ekstra skridt i den detaljerede
retning.
Du kan desuden få en TDAI med Lyngdorf's fantastiske RoomPerfect teknologi for de 15.000kr du selv nævner som maks.
Vil du stadig ikke købe brugt skal det siges, at Lyngdorf har en ny intergreret forstærker på trapperne, som angiveligt skulle
komme på markedet her til September.
|
Til top |
|
|
simon_ABC Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en Hegel? Jeg synes at de spiller ret neutralt. En H100 med indbygget USB DAC er en ret praktisk sag skulle jeg mene. Mvh.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik K. skrev:
Du kan desuden få en TDAI med Lyngdorf's fantastiske RoomPerfect teknologi for de 15.000kr du selv nævner som maks.
|
|
|
Kan kun give dig ret, __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov...
April Music's Stello AI-500 er ikke blevet nævnt. Så det måtte jeg da lige sørge for
Den passer ret godt ind i kriterierne
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spiller selv på en Rega Apollo + Stello AI-500 .. Synes det spiller super godt sammen.
Der er hverken for varm eller klinisk lyd. Meget neutral.
Prismæssigt ved jeg ikke. Men prøv at kontakte Jensen/Vassago i Odense.
Jeg har hørt Hegel H300 og den synes jeg faktisk ikke spiller på højre med Stello! (Smags-sag self). Kvalitets mæssigt udtryk, er Stello klart
overlegen.
Hvis det også skal være en flot forstærker, ja, så har du efter egen fortolkning: vinderen.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det et krav at det skal være en integreret forstærker..
var jeg dig vil jeg dele det op.. det er tit knapper og potentiometre som begynder at helte, med tiden,
skal det være nyt .. så er dette da et bud
http://danstv.dk/shop/vincent-sp-331-effektforstaerker-3080p .html
http://danstv.dk/shop/vincent-sa-31-mk-3133p.html
.. dele du det op .. så køb brugt .. får meget mere for dine penge ... har selv lige købt brugt .. cinenova 7.. ny pris 20k.. fik den under det halve .. 8 mdr gammel
så lige denne brugt
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=254226 vil nok sige at prisen skal handles ned til 22-2500 kr .. da den er 5 år
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=254036
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
simon_ABC Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Andromeda - jeg kan se du selv har en Stello. Det er da godt du kan lide din IA500, den er jo noget gunstigere end en Hegel H300. Jeg kan meddele at jeg har en Hegel H300 og er ikke helt enig i din konklusion, hverken om lyden, heller ikke paa kvalitets-siden. Jeg synes en sammenligning med en Hegel H200 er mere i samme niveau, mht. lydkvalitet, kraefter og pris. Jeg har dog ikke hoert IA500 side om side paa mit anlaeg skal jeg gladeligt indroemme og IA500 var helt sikkert god til prisen da jeg lyttede sidst. De er jo begger over det prisniveau som der soeges hér saa hvor relevant det er skal jeg ikke kunne sige. Under 15'000 ville jeg lytte til en Hegel H70 og en NAD C390DD, men der er mange spaendende muligheder for nyt grej i det prisleje. Mvh. STJ
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 26 August 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
simon_ABC skrev:
@ Andromeda - jeg kan se du selv har en Stello. Det er da godt du kan lide din IA500, den er jo noget gunstigere end en Hegel
H300. Jeg kan meddele at jeg har en Hegel H300 og er ikke helt enig i din konklusion, hverken om lyden, heller ikke paa kvalitets-siden. Jeg synes
en sammenligning med en Hegel H200 er mere i samme niveau, mht. lydkvalitet, kraefter og pris. Jeg har dog ikke hoert IA500 side om side paa mit
anlaeg skal jeg gladeligt indroemme og IA500 var helt sikkert god til prisen da jeg lyttede sidst. De er jo begger over det prisniveau som der soeges
hér saa hvor relevant det er skal jeg ikke kunne sige. Under 15'000 ville jeg lytte til en Hegel H70 og en NAD C390DD, men der er mange spaendende
muligheder for nyt grej i det prisleje.Mvh. STJ |
|
|
Hej Simon
Det har self. Været min opfattelse af Hegel'en. Lytterum, højttalere etc., Som der har været lyttet på, spiller jo også en rolle.
Kvalitetsmæssigt indtryk, vil jeg dog uden tøven sige, at Stello er langt overlegen. Synes H300 er lidt "tynd" på siderne/toppen. Knapperne er lidt
akave, men sådan er designet jo valgt.
H200 burde være på samme niveau ja. Har ikke hørt den. Kun H300'eren.
Det kan jo tænkes, som skrevet, at jensen er til at handle med og såfremt køber her kan lide det han ser/hører, kunne det jo tænkes at han vil gå den
ekstra mil op!.
|
Til top |
|
|
MrMatrix Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 27 August 2013 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange input!
At der er rigtig mange penge at spare ved at købe brugt kan vist ikke bestrides, men jeg har som skrevet haft en del dårlige
erfaringer med især brugt elektronik, så derfor har jeg lovet mig selv at købe en ny stump denne gang.
Ja, det betyder nok, at jeg må kigge et eller to trin ned ad stigen, hvilket umiddelbart diskvalificerer producenter som
Bladelius, Stello, Lyngdorf og delvis også Hegel.
Rogue Audio ser spændende ud, Vincent ligeså.
Harman/Kardon og NAD har jeg allerede på shortlisten sammen med Yamaha A-S2000, Onkyo A-9000R, Marantz PM15-S2
og Rotel 1570.
|
Til top |
|
|