Hej forum,
To spørsmål herfra - håber I kan hjælpe en noget frustreret Airport Express-bruger:
1. Er der andre end mig herinde, der kæmper med at få Airport Express'er til at virke efter seneste firmware-opdatering?
2. Er der nogen, der kender den maksimale sample rate og bit resolution på en Thule DAC 200, eller evt. har et datablad eller
en manual?
Grunden til spørgsmålene er følgende:
Jeg har i efterhånden en del år kørt med - og været glad for - følgende set-up: NAS (ReadyNas Duo) -> iTunes på en iMac ->
Airport Express -> Toslink-kabel -> Thule DAC200
Efter firmware upgrade til 7.6.3 på Airport Express'en for nylig holdt Express'en dog op med at virke, i hvert fald delvist...
Der er tilsyneladende signal (Thule DAC'en lyser i hvert fald), men der kommer typisk lyd i et sekund, hvorefter der bliver helt
stille. Det samme sker, hvis jeg bruger den analoge udgang. Jeg downgradede firmwaren til 7.5.2, hvilket kortvarigt hjalp, men
problemet er nu igen præcis det samme.
Efter en hel del forgæves kamp og googling (der er tilsyneladende andre, der kæmper med lignende problemer) prøvede jeg at
udskifte Express'en med en Apple TV2, og til min store overraskelse spillede hele set-up'et pludselig igen. Så vidt jeg ved,
upsampler ATV2'en signalet til 48 kHz, hvilket jeg undrer mig over, at Thule DAC'en kan bruge til noget, deraf spørgsmålet
omkring dens specs.
En helt anden ting er så, om det er et problem, at signalet upsamples til de 48 kHz. Det lyder umiddelbart ikke som en god ting
med "unødvendig" upsampling, men der er åbenbart meget forskellige holdninger til dette.
Mvh,
Daniel