Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 02:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forbedring af lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

Jeg har læst noget om, at man kan spille med den ene højtaler i fasevendt installation, samt stille højtalerne helt klods opad
hinanden - med fronterne
mod hinanden.

Er det en god ide? Og hvordan gør man det helt præcist? Jeg har ikke særlig meget forstand på det :-)

Ja, for at genere naboerne mindst mulig med bas. Du bytter om på plus og minus på den ene HT, og gør nøjagtig som du
skriver !
Når dine højtalere er spillet til, kan du bedre vurdere forandringer i lyden... hav derfor tålmodighed med evt. andre tiltag
mht. lydforbdedringer.
Når tiden er inde, vil det være en god ide; at låne noget udstyr eller invitere nogle forskellige hifi-folk hjem til dig, som vil
medbringe en stereoforstærker, CDafspiller og evt. kabler. Så kan du i ro og mag vurdere, hvad der er godt at bruge penge
på !

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
wolle_dk skrev:

Jeg har læst noget om, at man kan spille med den ene højtaler i fasevendt installation, samt stille højtalerne helt klods opad
hinanden - med fronterne
mod hinanden.

Er det en god ide? Og hvordan gør man det helt præcist? Jeg har ikke særlig meget forstand på det :-)

Ja, for at genere naboerne mindst mulig med bas. Du bytter om på plus og minus på den ene HT, og gør nøjagtig som du
skriver !
Når dine højtalere er spillet til, kan du bedre vurdere forandringer i lyden... hav derfor tålmodighed med evt. andre tiltag
mht. lydforbdedringer.
Når tiden er inde, vil det være en god ide; at låne noget udstyr eller invitere nogle forskellige hifi-folk hjem til dig, som vil
medbringe en stereoforstærker, CDafspiller og evt. kabler. Så kan du i ro og mag vurdere, hvad der er godt at bruge penge
på !

Højtalerne er i fuld gang med afspilning af "pink noice" i modsat fase ... Nu skal der bare en portion tålmodighed til :-)
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens kombinere en stereoforstærker med din surroundforstærker. Jeg benytter selv en intg. stereo forstærker, som også bruges ved surround når jeg ser film. Surroundforstærkeren forbindes via "preout front" til en line indgang på min stereo forstærker. Stereo forstærkeren sættes på en forud indstillet lydstyrke (den lydstyrke jeg har indstillet setuppet til at køre med) og så sendes lydsignalet som fronterne skal have, til stereoforstærkeren som et analog signal (ligesom fra en cd-afspiller) og så tager stereoforstærkeren sig af resten herfra.

Fordelene er at der er mere kontrol af samtlige højttalere i surround, da der er 2 forstærkere om at varetage mine 5 højttalere.

Den største fordel er i stereo, hvor jeg har en forstærker der kan håndtere mine højttalere 100%, og samtidig er bygget til at levere et stereolydbillede, hvilket giver meget bedre lyd når vi snakker musik. En surroundforstærker har ikke sin spidskompetence indenfor stereogengivelse, og derfor kan der være store forbedringer at hente ved at investere i en stereoforstærker.

Du kan evt. se om du kan finde noget brugt, nu da du er på et budget. Jeg vil mene at det er muligt at finde noget fornuftigt til 1000-1500 kr. Dog skal du være klar over, at når det er bund du synes du mangler, har højttalerne deres begrænsning, men det skader ikke at prøve og se om det giver et løft i lyden. Hvis det ikke gør, kan du med rimelig sikkerhed sælge forstærkeren uden tab igen.

Held og lykke med dit projekt. 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2013 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Du kan sagtens kombinere en stereoforstærker med din surroundforstærker. Jeg benytter selv en intg. stereo forstærker, som også
bruges ved surround når jeg ser film. Surroundforstærkeren forbindes via "preout front" til en line indgang på min stereo forstærker. Stereo
forstærkeren sættes på en forud indstillet lydstyrke (den lydstyrke jeg har indstillet setuppet til at køre med) og så sendes lydsignalet som fronterne
skal have, til stereoforstærkeren som et analog signal (ligesom fra en cd-afspiller) og så tager stereoforstærkeren sig af resten herfra.Fordelene er at
der er mere kontrol af samtlige højttalere i surround, da der er 2 forstærkere om at varetage mine 5 højttalere.Den største fordel er i stereo, hvor jeg
har en forstærker der kan håndtere mine højttalere 100%, og samtidig er bygget til at levere et stereolydbillede, hvilket giver meget bedre lyd når vi
snakker musik. En surroundforstærker har ikke sin spidskompetence indenfor stereogengivelse, og derfor kan der være store forbedringer at hente
ved at investere i en stereoforstærker.Du kan evt. se om du kan finde noget brugt, nu da du er på et budget. Jeg vil mene at det er muligt at finde
noget fornuftigt til 1000-1500 kr. Dog skal du være klar over, at når det er bund du synes du mangler, har højttalerne deres begrænsning, men det
skader ikke at prøve og se om det giver et løft i lyden. Hvis det ikke gør, kan du med rimelig sikkerhed sælge forstærkeren uden tab igen.Held og
lykke med dit projekt. 

Tusind tak for dit forslag og lange besked.
Problemet er bare, at min forstærker ikke hae pre-out, så det er ikke muligt med en ekstra forstærker :-(

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

det giver ofte en rigtig kedelig lyd at bruge en blu-ray til CD'ere. Du kan få et virkelig stort løft i lyden ved at skifte til en dedikeret CD-afspiller. Så dér ville jeg starte med at sætte ind.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:

Hej,

det giver ofte en rigtig kedelig lyd at bruge en blu-ray til CD'ere. Du kan få et virkelig stort løft i lyden ved at skifte til en dedikeret CD-afspiller. Så
dér ville jeg starte med at sætte ind.

Tak for dit forslag .
Jeg må tilstå, at jeg er mere forvirret nu, end jeg var før... Folk herinde er åbenbart ikke helt enige om, hvorvidt jeg skal købe en cd-afspiller eller
stereo-forstærker :-)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Problemet er at de fleste af dine komponenter (led) er svage, så du får ikke nødvendigvis særlig meget ud af at ændre på én del af kæden. Du er, undskyld udtrykket, i gang med at "polish a turd".

Jeg ville anskaffe mig en stereoforstærker og derefter en DAC, men du må vurdere om du vægter surround eller stereo højest. Du skal meget langt op i pris for at få kvalitet på begge områder.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:

Problemet er at de fleste af dine komponenter (led) er svage, så du får ikke nødvendigvis særlig meget ud af at ændre på én del af kæden. Du er,
undskyld udtrykket, i gang med at "polish a turd".Jeg ville anskaffe mig en stereoforstærker og derefter en DAC, men du må vurdere om du vægter
surround eller stereo højest. Du skal meget langt op i pris for at få kvalitet på begge områder.

Hmm okay. Så bliver jeg nok nødt til at "nøjes" med den nuværende lyd. Jeg er ikke utilfreds med den nuværende lyd! Jeg ville bare gerne optimere
den, hvis det var muligt .

Jeg vægter musik & film 50/50, så det er ikke nemt at skulle prioritere ... Uanset hvad, vil jeg ikke miste surround i hjemme-bioen!

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker at disse forstærkere vil matche mit setup prismæssigt:

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_83& products_id=780
http://www.nbradio.dk/shop/rotel-ra-10-forstaerker-8133p.htm l

Hvis jeg vælger at opgradere med en stereo-forstærker, kunne det være brugbart at høre jeres meninger om disse forstærkere. Gerne andre
alternativer, hvis I har gode ideer :-)

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Rotel  er en fin forstærker til prisen,  men var jeg dig  så spil nogle timer så det hele er spillet til prøv at arbejde lidt med dine højttaler og lytte position  der kan være en del at hente

også hvis det er muligt  prøv at få noget hjem  der er gerne folk som hjælper..........hvor i lander er du ?

Der findes flere klubber  hvor man kan lære en masse og få råd  ja nye venner...........kommer der også til hvis man vil det

her i århus har vi vores egen musik klub ja den blev jeg medlem af for et par år siden, da jeg selv på det tidspunkt var ny i HIFI området   og jeg har haft stor glæde af det  og er blevet hjulpet meget  ja også sparet en masse   de de garvet ved hvordan / og hvad man ikke skal  de har lavet fejlende  så ingen grund til jeg også skal prøve

Ja du har to øre og en mund   det bestyder du skal lytte dobbel så meget som du taler !  ;-)

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:

Rotel  er en fin forstærker til prisen,  men var jeg dig  så spil nogle timer så det hele er spillet til prøv at arbejde lidt med dine
højttaler og lytte position  der kan være en del at hente

også hvis det er muligt  prøv at få noget hjem  der er gerne folk som hjælper..........hvor i lander er du ?

Der findes flere klubber  hvor man kan lære en masse og få råd  ja nye venner...........kommer der også til hvis man vil det

her i århus har vi vores egen musik klub ja den blev jeg medlem af for et par år siden, da jeg selv på det tidspunkt var ny i HIFI området   og jeg
har haft stor glæde af det  og er blevet hjulpet meget  ja også sparet en masse   de de garvet ved hvordan / og hvad man ikke skal  de har lavet
fejlende  så ingen grund til jeg også skal prøve

Ja du har to øre og en mund   det bestyder du skal lytte dobbel så meget som du taler !  ;-)

Tak for dit brugbare råd :)
Jeg vil heller ikke foretage mig noget, før højtalerne er spillet til. De er i fuld gang med at spille "pink noise" i omvendt fase nu ;-)

Du har ikke nogen erfaring med marantz'en?

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Darwin skrev:

Rotel  er en fin forstærker til prisen,  men var jeg dig  så spil nogle timer så det hele er spillet til prøv at arbejde lidt med dine
højttaler og lytte position  der kan være en del at hente

her i århus har vi vores egen musik klub ja den blev jeg medlem af for et par år siden, da jeg selv på det tidspunkt var ny i HIFI området   og jeg
har haft stor glæde af det  og er blevet hjulpet meget  ja også sparet en masse   de de garvet ved hvordan / og hvad man ikke skal  de har lavet
fejlende  så ingen grund til jeg også skal prøve

Tak for dit brugbare råd :)
Jeg vil heller ikke foretage mig noget, før højtalerne er spillet til. De er i fuld gang med at spille "pink noise" i omvendt fase nu ;-)

Du har ikke nogen erfaring med marantz'en?

det eneste jeg har overvejet en gang var deres største processer og effekt  i surround, det var lækret  men jeg valgte Primare i stedet  men deres mindre anlæg har jeg desværre ikke meget viden om

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej wolle_dk,

Dali Ikon er altså ganske fornuftige højttalere. Dem skal du i hvert fald ikke være ked af.

Jeg kender ikke din reciever, så den tør jeg ikke udtale mig om. 

Men tag en tur forbi din lokale HiFi butik og få lyttet til nogle forskellige CD-afspillere. Og også til hvad forskellen er på at bruge en Blu-ray som afspiller vs. en Dedikeret CD-afspiller. Det vil i hvert fald hjælpe dig til at kunne træffe en afgørelse om, hvorvidt du kan få noget ud af at investere i en CD-asfpiller.

Selvom jeg frygter at starte en kabel diskussion, så vil jeg dog sige, at hvis du ellers er tilfreds med din lyd, men gerne vil have noget forbedring nu, så kan det være en idé at prøve med nogle kabler. Lån evt. hjem, så du kan høre hos dig selv, hvad forbedringen er.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes