Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 02:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyd Format mening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

henrikhessel skrev:

Kære Mikkel.

det skinner tydeligt igennem, at du er vinyl mand...

Du vurderer på forkert grundlag... for du gætter!

Ja, jeg har vinyl (+70k), men jeg benytter også CD, og især på det sidste, hvor Lyngdorf'en er skiftet ud med en McIntosh MCD500.

Men CD har stået stille i lang tid, fordi det led af "digitalitis".

Streaming benytter jeg stort set ikke, fordi det ikke er bedre end CD, og fordi mange dac's også lider af "digitalitis" (helt op til 50k!). Aiff filer hjælper lidt på det, men er den først gal med dac'en, så kan det ikke fjernes helt! Flac filer og en dac med "digitalitis"... don't get me started!

Og så er det så bøvlet at sætte op, hvis det skal udnyttes fuldt ud via en PC. Og de færdige løsninger er for ringe! Så er der Aurender, men helt ærlig... en "NAS" til den pris??!!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Har også luret lidt på Aurender. Finder imidlertid prisen "way out". Dog ikke værre end så mange vinylapparater, hvis eneste funktion er, at dreje en pladetallerken rundt i nogenlunde samme tempo.

Henrik Hessel: Hvordan styrer din dac din Aurender? Er det som ekstern clock? Og hvis ja: Hvordan?

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:

thomas.larsen skrev:
Sammenligner jeg en fil der er "komprimeret i level 5" hvor den kun fylder det halve som det eksempel
trådstarter har fremsat, så kan man tydeligt høre forskel især i måden instrumenterne klinger ud på. Mvh Thomas

Dejligt, kan du komme med nogle mere specifikke eksempler?

Hej Flemming

Jeg kan prøve:
Jeg har lavet en A/B test som er ret nemt idet jeg streamer! jeg rippede cd'erne med dbpoweramp i flac level5(standard) og i uncompressed flac og i
wav. Som tidligere nævnt var der ikke forskel på wav og uncompressed flac, så nedenstående eksempler er mellem flac level5 og uncompressed.

På Diana krall "a case of you" er hendes stemme mere klar og s lyde er langt bedre.
På backseat "cover me" kan man høre guitaren i starten klinger bedre ud og der er bedre kant, og der er ligesom mere af det hele.
På Nils loffgren "Keith dont go" er der mere luft og generelt mere af det hele.

Generelt er det i toppen der er hørbar forskel men dette gør også en stor forskel. Bla. Kan klokker og slag på bækner tydeligere høres.

Mvh Thomas
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
henrikhessel skrev:

Kære Mikkel.

det skinner tydeligt igennem, at du er vinyl mand...

Du vurderer på forkert grundlag... for du gætter!

Ja, jeg har vinyl (+70k), men jeg benytter også CD, og især på det sidste, hvor Lyngdorf'en er skiftet ud med en McIntosh MCD500.

Men CD har stået stille i lang tid, fordi det led af "digitalitis".

Streaming benytter jeg stort set ikke, fordi det ikke er bedre end CD, og fordi mange dac's også lider af "digitalitis" (helt op til 50k!). Aiff filer
hjælper lidt på det, men er den først gal med dac'en, så kan det ikke fjernes helt! Flac filer og en dac med "digitalitis"... don't get me started!

Og så er det så bøvlet at sætte op, hvis det skal udnyttes fuldt ud via en PC. Og de færdige løsninger er for ringe! Så er der Aurender, men helt
ærlig... en "NAS" til den pris??!!

Hmm en cd til 60kg eller en streamer til 42kg..... Det er vel i samme liga
Og jo streaming kan sagtens være bedre end cd, det er kun et spørgsmål om det rigtige setup og hvor godt man har fået "parret" komponenterne! Så
måske der er en temperaments sag

Mvh Thomas
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også høre forskel på FLAC level 5 og uncompressed FLAC. Med level 5 er lyden mere rodet og diskanten løber væk og bliver en anelse skinger og som om den fik information en anelse for hurtig - does that make sense?

Gik i gang med at kigge på driverrør da lyden skulle trimmes herhjemme, men efter jeg har fået uncompressed FLAC er lyden mere rolig og diskanten har fundet sin plads, desuden en masse andre ting såsom luft/3D som er forbedret.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om forskel mellem FLAC/WAV/AIFF da jeg kun benytter FLAC. 

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Præcis mine erfaringer

Mvh Thomas

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

thomas.larsen skrev:

Hmm en cd til 60kg eller en streamer til 42kg..... Det er vel i samme liga
Og jo streaming kan sagtens være bedre end cd, det er kun et spørgsmål om det rigtige setup og hvor godt man har fået "parret" komponenterne! Så
måske der er en temperaments sag

Mvh Thomas

Enig... 60k er mange penge, men det er for både et super drev, en super dac og en super samlet afspiller. Men der er faktisk også en meget habil forforstærker indbygget, med egne udgange, og egne kredsløb, med analog volumenkontrol!

Aurender er kun en Harddisk!!! En "avanceret" NAS... og så mangler du stadig at købe en ordentlig dac... Og der medfølger ikke engang en remote... man skal købe en iPad, hvis man ikke lige har en i forvejen! Og hvad med ripning... det skal gøres eksternt?!

Jeg afviser ikke streaming som et alternativ til CD. Men i min optik er opsætningen stadig for bøvlet, og lyden har jeg stadig til gode, at høre overgå en god CD-afspiller - uanset prisklasse!

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

"Jamen, det er styret af en algoritme..." Hvad nu hvis den algortime ikke fungerer optimalt. Og er der indbygget fejlkorrektion? Kom nu med
noget praktisk erfaring/dokumentation!!!

Har du/I rent faktisk selv sat jer ned og lyttet til forskellen?

En procedure er kun en algoritme hvis den er deterministisk, dvs, fra samme udgangspunkt altid når samme resultat. Hvis du får korrupte data ud
af din flac så er det fordi selve flacfilen er ødelagt, hvilket statistisk set må ske oftere med tilsvarende wav filer fordi de er større.

Det her er ikke svært - enhver forskel du kan høre har intet med FLAC formatet at gøre - fejlen skal findes andetsteds.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

knaldhætten skrev:

En procedure er kun en algoritme hvis den er deterministisk, dvs, fra samme udgangspunkt altid når samme resultat. Hvis du får korrupte data ud af din flac så er det fordi selve flacfilen er ødelagt, hvilket statistisk set må ske oftere med tilsvarende wav filer fordi de er større.

Det her er ikke svært - enhver forskel du kan høre har intet med FLAC formatet at gøre - fejlen skal findes andetsteds.

Igen teori, men hvad med praktikken? Har du rent faktisk afprøvet tesen, eller kan du vise dokumentation fra andre, som understøtter den?

Og hvis fejlen ikke ligger i "udpakningen" af Flac filen, hvor er det så? Hvilket andetsteds er der tale om?

Jeg er ikke krakilsk, jeg ønsker blot en valid forklaring, hvis jeg skal ændre standpunkt...

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

IHvis jeg med sikkerhed kunne sige hvor fajlen lå ville jeg afkræve dig 10000kr for at fortælle dig det, for i hifireligiøs sammenhæng er den slags indsigter jo guld værd.

Det eneste der er helt sikkert er at fejlen ikke ligger hos algoritmen - som jo altså er tabsfri. Det er lidt naivt at tro at vi ikke alle allerede videste det fra pålidelig kilde, hvis dette ikke var sandt - den slags rejser hurtigt på internettet.

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Bortset fra det så sker der nok betydeligt flere regnefejl i vores hjerne end der gør i en computer - rigtigt mange flere.

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Men det ændrer da ikke hvordan vi opfatter lyden, en mindre begavet nyder da ikke en lavere lydkvalitet.

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 06:07 | IP-adresse registreret  

Her er en grundig test der viser at selv gennem hele afspilningskæden er resultatet nul
hvis man trækker en flac fil fra en waw fil.

Første del, der også omhandler mp3 m.m
http://www.computeraudiophile.com/blogs/mitchco/flac-vs-wav- vs-mp3-vs-m4a-experiment-94/

Anden del
http://www.computeraudiophile.com/blogs/mitchco/flac-vs-wav- part-2-final-results-155/

Det er lidt lang læsning men der er ingen forskel på flac og waw når det ankommer til dac andet end den hjernen vil have der
skal være

Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Det præcise tal har jeg ikke, men det er sket...

Tror jeg har set det to gange efter 25 år med computere, så hvis det sker med min musik, kan jeg godt leve med det.

Mikkel Gige skrev:

"Jamen, det er styret af en algoritme..." Hvad nu hvis den algortime ikke fungerer optimalt. Og er der indbygget fejlkorrektion? Kom nu med noget praktisk erfaring/dokumentation!!!

Min M-Dac kan modtage et på forhånd defineret signal, og checke om overførslen var bitperfect - bit til bit sammenligning. Her er ingen fejl.

Generelt er mit indtryk at mange hifi folk er tvivlende typer, som med en god fantasi kan finde på mange fejlmuligheder. Og ofte lidt for mange...

Om nogen kan høre forskel på de forskellige formater, blander jeg mig ikke i.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

henrikhessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis henrikhessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikhessel

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet en konvertering fra wav til flac og tilbage til wav. Soundconverter bruger default compression level 5. Fremgangsmåde jvf. billede:

1. Vis nuværende mappe.
2. Vis filer i mappen.
3. Generer MD5 sum for den originale wav fil.
4. Konverter wav fil til flac.
5. Vis filer i mappen.
6. Generer MD5 sum for flac fil.
7. Konverter flac til en ny wav fil med suffix "_new.wav".
8. Vis filer i mappen.
9. Generer MD5sum for den nye wav fil.

Påstand: Jeg ville kunne gøre dette hundredevis af gange med samme resultat. Vil nogen komme med en forklaring på, hvordan dette ikke skulle være 'bitperfect'?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 06 Marts 2013 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Der er desværre opstaået en misforståelse... for nogen tror åbenbart, at jeg har en agenda mod Flac filer. Og nogen mener, at jeg ikke må have en mening som administrator og indehaver. Og så bliver indlæggende lige pludselig meget personlige... det gider jeg ikke!

Jeg er lige så nysgerrig som jer andre, og søger en forklaring på hvorfor der kan være forskel på streaming formater. Jeg hører selv forskel.

Og der er åbenbart nogen, som bliver lidt sure over, at jeg ikke bare tager deres ord for gode varer, men kræver noget dokumentation.

Til gengæld begynder der nu at komme eksempler på, at der ikke kan registreres forskel... fantastisk! For det er med til at gøre debatten saglig. OG det betyder, at jeg også må tage mine egne observationer op til revidering.

Tak til jer, som gør debatten saglig!

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ellers mit indlæg var sagligt. Men det var det så ikke...

Grunden til at jeg lavede mit indlæg var, at der er alt for meget hokus pokus inden for hifi. Og der er sikkert nogen der allerede nu har taget fejludpakning af filer og algoritmefejl til sig i mængden af teorier der styrer deres fremtidige hifi udbygning.

Mikkel, du har selv omtalt Bomans anlæg i rosende vendinger, og det kan da næsten ikke være mere digitalt.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Kort erfaring fra eget set-up:
Downloaded flacfil udpakket til wav i Foobar.
Wav brændt til CD på Plextor brænder med Plextools Pro.
Flacfil afspillet på min DIY rørdac fra pc i Foobar med ASIO.
Brændt CD afspillet på samme Dac.

CD´en lyder markant bedre, og før i går i gang, nej, pc´en mangler hverken Ram eller CPU-power. 

Hvordan sker overførsel fra PC til DAC?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Måske skulle der lidt dokumentation den anden vej

Altså at der er forskel, fremfor at sige at man kan høre det.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes