Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 02:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vaegt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle I som har forstand i denne spændende "verden".

Jeg er også en af dem som elsker musik og godt grej til at spille det på. Jeg har opgraderet min gamle analog sorround forstærker til en digital udgave med alt tilsluttet digitalt. Og nye højttalere til 4 gange prisen for de forrige jeg havde.

Er det kun mig eller er der ikke tale om et gevaldigt tilbageskridt både når man hører FM, lyd fra TV, CD, Lydfiler både FLACS og MP3 og hvad de ellers findes i alle sammen. Jeg synes jeg ofrede en del penge (35,000 kr.), men lyden er kvalitetsmæssigt meget svingende, og aldrig i nærheden af så åben, levende, nærværende som jeg har hørt den før. CD har jeg aldrig været rigtig begejstret for men det var til at holde ud selvom det egentligt også lyder meget -digitialt og råt i det (både før og nu). Men min gamle CD afspiller og LP afspiller er da dem der klart lyder bedst og mest ensartet i kvalitet. Min Mp3 afspiller (Ryan DVR) lød fornuftigt godt på min gamle analog forstærker men nu dårligt noget jeg gider høre på medmindre det er Flac filer og dem har jeg ikke mange af. Lyd fra TV synes jeg tidligere var noget af det bedre, men kun sådan okay nu.

Jeg har læst meget om DAC´s men er stadig ikke sikker på at jeg forstår meningen eller betydningen af sådan en. Kan man trylle lidt bedre lyd frem ved at sætte sådan en til? Andre forslag? Skal jeg prøve at tilslutte det hele analogt?

Jeg er lidt grøn her, for har ikke rigtigt fulgt med i tiden

Til top Vis Vaegt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vaegt

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Det er lidt nemmere at hjælpe hvis du fortæller præcist hvad udstyr du har. Men generelt synes jeg også at mp3 og andre
komprimerede musik formater lyder dårligere, jo bedre udstyr jeg har fået. Til gengæld lyder FLAC, WAV, CD og LP bedre med
mange flere detaljer og 3d perspektiv siden mine højtalere er opgraderet.

Men en analog-lydende DAC kunne være en god opgradering og her er jeg ikke ekspert, men Metrum og andre Non-
Oversampling Dacs (NOS) kunne være et forslag....

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej, det var da ærgerligt. Har du stadig de gamle højttalere? Har du prøvet at slutte dem til den nye forstærker? Det kan være, at dine nye højttalere er afstemt til en bas, der rammer nogle resonnanser i dit lytterum, som de gamle højttalere ikke ramte. Højttalere med sparsom bas lyder ofte bedre end kraftige bashøjttalere, fordi man slipper for problemerne med akkustikken i rummet. Hvis din nye surroundforstærker har en form for rumkorrektion så kan man prøve at køre den, eller man kan prøve at flytte rundt på højttalerne. God fornøjelse.

mvh

Vaegt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode indlæg allerede

Ja det er nok smart at nævne at anlægget består af en Anthem MRX 700 receiver tilsluttet to Dali Mentor 5 og en gammel Pioneer subwoofer. Rumkorrektion er forsøgt i flere varianter.

Jeg har ikke forsøgt med de gamle højttalere, som var nogen "no name", men 35 kg tunge hver og derfor ikke sådan lige at bakse ned fra loftet igen. Overvejer nu at prøve det. Stuen er 55 m2 med 4 meter til loftet, så der skal måske noget mere højttalermembran til. Har bare sådan en fornemmelse af at Dalierne ikke bliver "fyldt rigtigt" med lyd fra forstærkeren og de kan vel ikke være årsag til at lyden varierer så meget i kvalitet.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Uden at have kendskab til dit udstyr, vil jeg bidrage med at min erfaring er, at digitalt udstyr som også lyder godt (i mine ører) er meget dyrt.

Jeg håber du finder en god løsning, som MÅSKE kunne være en højtaler som er lidt mørk i klangen og ikke fokuserer på toppen.
Jeg ville afgjort prøve at slæbe de gamle ned fra loftet...

Digitalt udstyr lider ofte af en "kølig" klang, samt en øretrættende diskant.
Bevares, det er blevet meget bedre, men stadig væk..
Musikaliteten er svær at opnå i et rimeligt prisleje.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

kskruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Din Anthem MRX 700 er ikke en digital forstærker, det er en ganske alm. surround receiver, hvor der kan tilsluttes digitale
enheder på. Og selvom din Anthem høre til blandt de bedre, så kan den ikke være med. når vi snakker ren stereo afspilning.
Jeg har selv haft Anthem MRX 300 og synes bestemt ikke, at den var ikke særlig god i stereo, så den solgte jeg ret hurtigt
igen.

Dertil er dine Dali Mentor 5, nok for små til en så stor stue, når vi snakker 55 m2. Jeg ville anbefale du gik op Dali Mentor 6,
som ville passe meget bedre til din stue.

Nad C390DD er en ægte digital forstærker, fra start til slut. Den havde måske været et bedre bud for dig.

Link Nad C390dd
Til top Vis kskruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kskruger

Vaegt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Tak igen

Jeg sammenligner jo en 15 år gammel surroundforstærker med en helt ny surroundforstærker til en pris 4 x op. Dvs. de er lige tætpakkede med dimser indeni 

Men der tegner sig lidt et billede af, at jeg nu skal have både en integreret forstærker og en surroundforstærker, hvis jeg også skal lytte til musik i bare sådan almindelig god lydkvalitet. Jeg tror ikke min gamle Kenwood var sådan særlig hi-end dengang, men den kunne da få mine hår til at rejse sig på armene til fx. Conquest of Paradise for fuld brøl.

Men buddet om lige at prøve de gamle højttalere eller prøve et par større bedre højttalere med lidt mørk klang synes jeg lyder som et par gode råd for mig. Jeg har nok en hang til lidt mørk lyd, og derfor jeg skiftede til Anthem´en (som iøvrigt ifølge div test skulle være rigtig god i stereo).

FelixTheDane..mens jeg (forhåbentligt) har dig på linien. Er der nogen bestemte højttalere du har i tankerne?

Hvad gør I andre når I vil have både surround og stereo?. Kan det løses med en separat effektforstærker til 2 kanals? Eller har I begge dele?

Lytter iøvrigt fortsat meget gerne til andre gode råd.

8888
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke dine højtaler er spillet til endnu kan du ikke regne
med lyder overhovedet, jeg vil tro at de er lige små nok til
rummet
Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888

kskruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Vaegt skrev:

Tak igen

Jeg sammenligner jo en 15 år gammel surroundforstærker med en helt ny surroundforstærker til en pris 4
x op. Dvs. de er lige tætpakkede med dimser indeni 

Men der tegner sig lidt et billede af, at jeg nu skal have både en integreret forstærker og en surroundforstærker, hvis jeg
også skal lytte til musik i bare sådan almindelig god lydkvalitet. Jeg tror ikke min gamle Kenwood var sådan særlig hi-end
dengang, men den kunne da få mine hår til at rejse sig på armene til fx. Conquest of Paradise for fuld brøl.

Men buddet om lige at prøve de gamle højttalere eller prøve et par større bedre højttalere med lidt mørk klang synes jeg
lyder som et par gode råd for mig. Jeg har nok en hang til lidt mørk lyd, og derfor jeg skiftede til Anthem´en (som
iøvrigt ifølge div test skulle være rigtig god i stereo).

FelixTheDane..mens jeg (forhåbentligt) har dig på linien. Er der nogen bestemte højttalere du har i tankerne?

Hvad gør I andre når I vil have både surround og stereo?. Kan det løses med en separat effektforstærker til 2 kanals?
Eller har I begge dele?

Lytter iøvrigt fortsat meget gerne til andre gode råd.

Du skal ha en stereo forstærker, som har AV Passthrough indgang, hvilket rigtig mange har i dag.

Læs mere her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120564&PN=1&ti tle=kople-surroundresiever-til-forstrker

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har løst det med et dejligt analog stereo setup med surround passthrough så den billige surround'en receiver (ca. 4-5k)
(kræver pre-out til 7.1) kan bruge stereo effektforstærkeren og de samme front højtalere... men jeg er også mere en stereo
mand dvs. 90-95% stereo og 5-10% surround
Det virker bare!
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

kskruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2013 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:
Ja jeg har løst det med et dejligt analog stereo setup med surround passthrough så den billige surround'en
receiver (ca. 4-5k)
(kræver pre-out til 7.1) kan bruge stereo effektforstærkeren og de samme front højtalere... men jeg er også mere en stereo
mand dvs. 90-95% stereo og 5-10% surround
Det virker bare!

Helt klart, det er det bedste fra begge verdener.

Vaegt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2013 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Inspireret af i går forsøgte jeg lidt med højttalernes placering og det viste sig, at hvis jeg trækker dem lidt længere fra hinanden og drejer dem mod lyttepositionen (stik imod brugsanvisningens anvisninger), så blev lyden umiddelbart en del bedre - meget klarere. Men lidt hidsig diskant og lidt slank bas. Så der er noget med rummets akustik og for små højttalere. Så jeg vil kikke efter nogen større med lidt mere basmembran.

Den bedre forstærker og højttalere i forhold til hvad jeg var vant til i mange år gør vel også at "fejl" i signalgivningen træder tydligere frem, og jeg synes stadig der er meget stor forskel mellem kvaliteten. Selv mellem TV kanaler.

Så det er vel lidt tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Oplever I også den som en stor forskel noget lyder rigtigt godt, andet temmeligt ringe. Og hvad gør I så. Smider det dårlige ud? eller er der måder at forbedre "ringe" digitalkilder på? Skal jeg ofre en nyere udgave af min PlayonDVR/mediaplayer?

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt mentor 5 og 6 mod hinanden i klubben, og jeg vil sige at de to højtalere, selvom de er i familie, spiller meget forskelligt. Personligt synes
jeg at mentor 6 er en noget bedre lydende højtaler end mentor 5
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Vaegt skrev:

Inspireret af i går forsøgte jeg lidt med højttalernes placering og det viste sig, at hvis jeg trækker dem lidt længere fra hinanden
og drejer dem mod lyttepositionen (stik imod brugsanvisningens anvisninger), så blev lyden umiddelbart en del bedre - meget klarere. Men lidt hidsig
diskant og lidt slank bas. Så der er noget med rummets akustik og for små højttalere. Så jeg vil kikke efter nogen større med lidt mere basmembran.

Den bedre forstærker og højttalere i forhold til hvad jeg var vant til i mange år gør vel også at "fejl" i signalgivningen træder tydligere frem, og jeg
synes stadig der er meget stor forskel mellem kvaliteten. Selv mellem TV kanaler.

Så det er vel lidt tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Oplever I også den som en stor forskel noget lyder rigtigt godt, andet temmeligt ringe. Og
hvad gør I så. Smider det dårlige ud? eller er der måder at forbedre "ringe" digitalkilder på? Skal jeg ofre en nyere udgave af min
PlayonDVR/mediaplayer?

En ting ad gangen. Find dine nye højtalere først, og lad os derefter tale om andre kilder. Nye højtalere kan jo løse alle problemer.
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

Vaegt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2013 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Fik endelig hjælp til at finde de gamle "no name" højttalere frem igen. De er faktisk betydelig bedre end Dali Mentorne og nu er lyden stort set som jeg husker den på godt og ondt, men det tilskriver jeg stadig kilderne 

Det fik mig til at gøre et regnestykke. En god surround forstærker kostede i 1990 7.500. I dag 22.500 (endda excl RIAA). En god Dynavector 10X pickup kostede i 1990. kr. 1.000. I dag 3.000. Dvs så skal et par gode højttalere som jeg i 1990 gav 4.500 for (angiveligt dengang med 60% rabat) i dag koste 35.000. Det er 5% stigning pr år i 23 år. Jeg som troede at lydelektronik var blevet billigere og bedre med tiden...Tænk hvis en PC var steget ligeså meget.....

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 17 Marts 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Et billede af Noname'erne kunne måske sætte navn på dem af nogle af de gamle her?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Vaegt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Kunne være interessant at høre nærmere. Det var angiveligt et større kendt dansk højttalerfirma som var brændt inde med en større exportordre og produktionen blev derfor solgt billigt. Ligheden med Dynaudio Focus 380 med sine 20 cm basser og størrelse og vægt er egentligt ret slående, men mange minder jo om.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Marts 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej Preference of Denmark Aps gik konkurs i 1994, du har altså at gøre med en ca. 20år gammel højttaler !
Du kan måske finde yderligere hos CVR, ApS159182 boede på Vassingerødvej 91B i 3540 Lynge.

På trods af alderen kunne det da være meget interessant at kende mere til højttaleren, hvad med at tage billeder af delefilter og enheder bagfra, der må stå noget.
Specielt et 20 år gammelt delfilter kan sikker forbedres en del idag.

Mvh 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Vaegt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Ja jeg købte højttalerne i november 1990. Har kvitteringen endnu. Vil kikke nærmere på dine data. Mange tak.

Har taget billede af enhederne. Er ikke meget for at skrue dem ud.. Måske nogen kan genkende?

Bas og diskant er (i mine ører) i særklasse bedre end Dalierne. Mellemtonen kunne måske være lidt bedre opløst, men nu vil jeg lige give det nogle dage.  Anthem´ens ARC pyntede i dag endnu mere på lydbilledet.

Men min oprindelige filosofi om, at gammelt grej sagtens kan måle sig med nyt er åbenbart ikke helt ved siden af. Grunden til at jeg skiftede højttalere til Dali var at en Denon forstærker slet ikke kunne spille ordenligt med de gamle "no name", så måtte en tur mere i Hifi klubben. Den Denon har jeg så lige solgt med 4 K i tab på to år. Nu er det så Daliernes tur .

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Vaegt skrev:

Men min oprindelige filosofi om, at gammelt grej sagtens kan måle sig med nyt er åbenbart ikke helt ved siden af. Grunden til at jeg skiftede højttalere til Dali var at en Denon forstærker slet ikke kunne spille ordenligt med de gamle "no name", så måtte en tur mere i Hifi klubben. Den Denon har jeg så lige solgt med 4 K i tab på to år. Nu er det så Daliernes tur .

Husk nu på, at der andre steder end Hifiklubben, der sælger hifi-grej!  

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum