Forfatter |
|
Brutalis47 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 304
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg er gået en lille tand videre og fået min gode ven, som er installatør, til at montere min egen gruppe(med jord) til anlægget, hvor vi trak nye kabler inde i væggen..jeg har erfaret at netskinner med filter ganske vist tager støjen, men de tager også noget fra selve musikken... Men det med egen gruppe.. det virker overbevisende... og selvfølgelig ens fase over hele linien...
mvh Brutalis __________________ Brutalis says:"Hellere rig og rask end syg og fattig"
"Hellere Rund & Glad end ingen aftensmad".
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Stanley skrev:
stridsvognen skrev:
Vil det så sige at min pc laver indstrålende støj i mine netkabler på anlæget der står 14m væk.?
Hvor stor radius omkring min pc er der så Hf støj i luften.?
|
|
|
Så enkelt kan man nok ikke stille det op desværre. Din pc var bare et eksempel, der er også meget andet der støjer. Digitalt udstyr og strømforsyninger i meget moderne elektronik udsender støj. Det gælder både dit og naboernes og dit anlæg rammes med summen af det hele. Du har selvfølgelig ret i at støjen aftager med afstanden, men med al den elektronik der findes i en moderne husholdning må man nok regne med at der er mere eller mindre støj i luften overalt.
Hvor meget det så betyder for dit anlæg og specielt dit netkabel, er et andet spørgsmål.
|
|
|
Så det vil altså sige at man bare kan bruge skærmede kabler, som så er forbundet til jord, som igen er forbundet til feks forstærkeren, hvor - terminalen på udgangslytterne så også er forbundet, som er samme som din - højtalerterminal.
Så hvis jeg forstår rigtigt så er det vigtigt at støjen ikke rammer primær siden på trafoen, men betyder mindre at det findes i samme kreds som ens højtalerudgange.?
Eller er det bare mig der er helt rundtosset her.?
|
|
|
Spare lamper...halogen strømforsyninger...lysstofrør...lysdæmpere er gode *støjsendere* ...støjen spreder sig dels gennem luften (radio-støj)..dels genem elnettet. Det kan finde vej via alle kabler inc HT kabler.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Så det vil altså sige at man bare kan bruge skærmede kabler, som så er forbundet til jord, som igen er forbundet til feks forstærkeren, hvor - terminalen på udgangslytterne så også er forbundet, som er samme som din - højtalerterminal.
|
|
|
Der er forskel på hvordan forstærkere er konstruerede m.h.t. jord og stel, så det kan man ikke sige generelt. Desuden er det vel også hele anlægget der tænkes på i denne tråd, ikke kun forstærkeren.
stridsvognen skrev:
Så hvis jeg forstår rigtigt så er det vigtigt at støjen ikke rammer primær siden på trafoen, men betyder mindre at det findes i samme kreds som ens højtalerudgange.?
|
|
|
Det vil jeg overlade til andre at svare på. Vi må hellere respektere Pierres ønske om at holde os til trådens emne. Som du kan se af tidligere indlæg, er der jo heller ikke helt enighed om vigtigheden af skærmede kabler.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svar fra PS Audio:
"Honestly as long as the shielding of your cable is superior then there shouldn’t be any issue with the length that you choose. In the case of our cables you can choose the cable that works best for you!"
Mvh.
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Svar fra PS Audio:
"Honestly as long as the shielding of your cable is superior then there shouldn’t be any issue with the length that you choose. In the case of our cables you can choose the cable that works best for you!"
Mvh.
|
|
|
Ok, kan jeg godt følge.
Jeg tror at man skal skelne mellem støj som kommer udefra og påvirker kablet, og så den støj som er i vores spændingsforsyning (og dermed i kablet).
Jeg mener at den eneste grund til at et kabel skal være skærmet, er for at undgå udefra kommende støj, man slipper også for at holde sine kabler hysterisk adskilt. Mine VdH kabler er 100 % afskærmet. Der kommer intet ud - eller ind.
Når det så er sagt, så kan det muligvis, være en mere "støjreducerende" virkning man opnår, med et kabel som er f.eks. 2 meter i stedet for 1 meter. Men jeg kan ikke høre forskel på mit system.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo længere et kabel er...jo mere støj vil det opfange...thats af fact.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
mvh
|
|
|
Jeps, den er jeg med på. Men hvis vi kun snakker om støj fra nettet, så er et langt kabel måske at foretrække - hvis det har indbygget "støjreduktionssystem", som bliver bedre med længden 
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
tube mania skrev:
mvh
|
|
|
Jeps, den er jeg med på. Men hvis vi kun snakker om støj fra nettet, så er et langt kabel måske at foretrække - hvis det har indbygget "støjreduktionssystem", som bliver bedre med længden 
|
|
|
Med mindre du mener aktiv filter boks som nogle producenter bygger ind i kablet tror jeg ikke du har ret. Vil kablet ikke nærmere fungere som antenne/ forstærker som du beskriver det?
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Svar fra PS Audio:
Mvh.
|
|
|
hmm, så er der jo frit valg Pierre. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
xrdt skrev:
Medlem skrev:
tube mania skrev:
mvh
|
|
|
|
|
|
Med mindre du mener aktiv filter boks som nogle producenter bygger ind i kablet tror jeg ikke du har ret. Vil kablet ikke nærmere fungere som antenne/ forstærker som du beskriver det?
|
|
|
Jeg mener ikke aktiv filter boks.
Hvis kablet er skærmet, kan jeg ikke se noget problem 
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange mener at hovedparten af den støj der findes allerede er i kablet eftersom den distribueres gennem el nettet. Fra industrien, dine egne husholdningsapparater, pc, halogen, lysstofrør, med mere. Derfor kan skærmen vel også have den modsatte effekt og ligefrem holde på støjen, og ved længere kabeltræk måske ligefrem agere antenne.
Skulle støjen blive mindre i et langt strømkabel vil der vel også være tale om et spændingsfald i den leverede forsyning til apparatet. Det skulle da være underligt hvis kun støjen bliver mindre.
Den eneste fordel jeg ser ved skærmede kabler er hvis man bundter det hele sammen. Altså signal, strøm og antennekabler og hvad der eller findes. Her kan der være en fordel ved skærmen.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Svar fra PS Audio:
Mvh.
|
|
|
Mange tak for det Milu 
Så er der vist ikke andet at gøre end at begynde at bestille PS kabler  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Sensali Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sensali skrev:
Er der nogen forklaring på at længden skal være den længde
Hvis man så har 13,095 meter er det så 3 gange så godt |
|
|
Det var der ikke mange bud på
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
xrdt skrev:
Mange mener at hovedparten af den støj der findes allerede er i kablet eftersom den distribueres gennem el nettet. Fra industrien, dine egne husholdningsapparater, pc, halogen, lysstofrør, med mere. Derfor kan skærmen vel også have den modsatte effekt og ligefrem holde på støjen, og ved længere kabeltræk måske ligefrem agere antenne.
Skulle støjen blive mindre i et langt strømkabel vil der vel også være tale om et spændingsfald i den leverede forsyning til apparatet. Det skulle da være underligt hvis kun støjen bliver mindre.
Den eneste fordel jeg ser ved skærmede kabler er hvis man bundter det hele sammen. Altså signal, strøm og antennekabler og hvad der eller findes. Her kan der være en fordel ved skærmen.
|
|
|
Tja, du bruger ordet "vel" hele to gange = stiller spørgsmål ved det du selv skriver 
Jeg ved det heller ikke. Måske. Måske ikke.
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi jeg ved ligeså lidt om det her som alle jer andre og dette er blot min teori. Din kan være absolut lige så go'
Desuden er kabler konstrueret meget forskelligt og måden man prøver at eliminere de skadelige indvirkninger er vidt forskellige.
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige prøvet at måle på mine nye AU24 Powercord med en ELFIX http://www.russandrews.com/images/products/Elfix.pdf
Selv om mine kabler ikke er aktivt skærmede skal jeg så tæt på som 12cm før den giver udslag selv om den er skruet helt op og med friske batterier.
Til sammenligning giver den stort udslag når jeg er 50cm fra min el ledning til kaffemaskinen og 45cm fra ledningen til brødristeren.
Derfor mener jeg at konstruktionen af kablet er vigtigere end selve skærmen, og kun hvis alle kablerne skal bundtes sammen opnår man effekt af skærmede kabler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
xrdt skrev:
Jeg har lige prøvet at måle på mine nye AU24 Powercord med en ELFIX http://www.russandrews.com/images/products/Elfix.pdf
Selv om mine kabler ikke er aktivt skærmede skal jeg så tæt på som 12cm før den giver udslag selv om den er skruet helt op og med friske batterier.
Til sammenligning giver den stort udslag når jeg er 50cm fra min el ledning til kaffemaskinen og 45cm fra ledningen til brødristeren.
Derfor mener jeg at konstruktionen af kablet er vigtigere end selve skærmen, og kun hvis alle kablerne skal bundtes sammen opnår man effekt af skærmede kabler.
|
|
|
Ja, hvis jeg gør det samme på mine VdH, så er der NUL udslag.
Mine højttalerkabler ligger f.eks. ca. 5 cm parallelt med mine el-kabler, så det er jo fint.
|
Til top |
|
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sensali skrev:
Sensali skrev:
|
|
Det var der ikke mange bud på |
|
|
Læs tråden. Det er b levet diskuteret hvorfor og ingen vidste det. Mht. om det er 3 gange så godt med 3 gange så langt kabel syntes jeg kun du spørger provokerende, ihvertfald hvis du har læst tråden. Nu kender jeg ikke meget til alt dette strøm-kabel noget så blander mig ikke rigtig, men læser det meget gerne. Men jeg kan da svare lige så informeret som du spørger. Er det 3 gange så godt med 3 cd-afspillere eller 3 par højttalere? Håber du kan se ironien  Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
Sensali Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
Sensali skrev:
Sensali skrev:
|
|
|
|
Læs tråden. Det er b levet diskuteret hvorfor og ingen vidste det.Mht. om det er 3
gange så godt med 3 gange så langt kabel syntes jeg kun du spørger provokerende, ihvertfald hvis du har læst tråden.Nu
kender jeg ikke meget til alt dette strøm-kabel noget så blander mig ikke rigtig, men læser det meget gerne. Men jeg kan da
svare lige så informeret som du spørger.Er det 3 gange så godt med 3 cd-afspillere eller 3 par højttalere? Håber du kan se
ironien Mvh. l´Blundt |
|
|
Ok hvis det er provokerende at spørge til om 3 gange længden er bedre end 1 gange længden så har jeg ikke mere at
spørge om.
Det er vel også sjældent at man har 3 cdafspillere eller 3 sæt højttalere på på en gang, men åbentbart snart normalt at have
5-6 meter for langt netkabel at ligge bag anlægget.
Og når ingen kan redegøre for den specielle længde så er det jo bare endnu et penge i kassen trick.
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sensali skrev:
Sensali skrev:
|
|
|
|
Ganske enkelt fordi det er umuligt at give et skraesikkert svar pae..3 gange sae godt.!! Hvordan estimerer man et saedant forhold..? Jeg husker ikke teorien bag de 4.365 meter, men jeg ved at firmaerne bag kabler opererer med andre betydende faktorer i dag. Det vaere sig ledermaterialer - isolering - opbygning og isaer stik... Den magiske laengde er dermed ikke i hoejsaedet pae samme vis anymore.. Men ingentvivl om at oeget laengde er befordrende for bedre lyd... __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|