Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler, længde????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Kenneth_P skrev:
gli- skrev:

Lars foreskriver 4,365 m og deling heraf, men ikke under deling med 2.

Du kan jo vælge et fabrikat der sælger løbende meter f.eks. Furutech

4,365m - der var den!

Skal det forståes på den måde at man kan tage de 4,365 og dividere med alt over 2. Så dividere man det med 8 så får man en kabelløngde på 0,545. Er det rigtigt forstået????

Nordost, der er fader til den famøse længde, anbefaler at man ikke laver kablet kortere end 4,365 divideret med 2 = 2,1825 m, som det optimale (som jo er de 4,365 m). Ellers lige deling 2, 4, 6, 8 osv så det er rigtigt forstået.
Jeg har ikke eksperimenteret med at høre forskel på 2 m kontra 2,1825 m, men det kunne da være ret morsomt.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Sensali
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Er der nogen forklaring på at længden skal være den længde

Hvis man så har 13,095 meter er det så 3 gange så godt
Til top Vis Sensali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sensali

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Uden at vide noget som helst om lyden ved valg af forskellige meter mål, mener jeg, at det vigtigste er at vælge et godt strømkabel som passer ind i ens setup.

At der så kan være forskel om man vælger 1 eller 6 meter kabel kan jeg delvis godt forstå, men at man kan høre forskel på 1,8m i forhold til 2m tror jeg ikke på.

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kom lige i tanke om, at Cardas kører med deres "gyldne snit/forhold" hvor der arbejdes med forhold der kendes fra naturen, hvor der er orden i kaos. Men læs selv på Cardas' hjemmeside: www.cardas.com
MEN jeg er ikke sikker på det omhandler længden, men mere opbygningen. Det er længe siden jeg har læst det.
De skulle for øvrigt også være ret gode.

Uhhh der er nogle anti-kabel folk der krymper tæer.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

dan a. skrev:
Pierre, var det ikke et 1,5m og et 2m kabel du lånte, har du prøvet at bruge kablerne på samme produkt, hvis du ikke kan høre nogen forskæld på 1,5m og 2m, så tvivler jeg meget på at det skulle være ringer med 1m kabel og derved føde strømskinden med 3m ac-10 eller 12 og fra skinden til eff. 1m ac-10 eller 12, cd-afspiller og pre. med 1m ac-3 eller 5 som du selv havde nævnt.

Jamen du har jo nok ret

For vist jeg starter med et 3m kabel til strømskinne og derefter "kun" bruger 1m kabler, så er der jo egenligt 4m kabel til at få styr på unoderne. Godt nok med en samling imellem, men den burde da ikke kunne lave så meget ravage i det igen

Burde? Prøver du at rationalisere dig frem til det?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

dan a. skrev:
Pierre, var det ikke et 1,5m og et 2m kabel du lånte, har du prøvet at bruge kablerne på samme produkt, hvis du ikke kan høre nogen forskæld på 1,5m og 2m, så tvivler jeg meget på at det skulle være ringer med 1m kabel og derved føde strømskinden med 3m ac-10 eller 12 og fra skinden til eff. 1m ac-10 eller 12, cd-afspiller og pre. med 1m ac-3 eller 5 som du selv havde nævnt.

Jamen du har jo nok ret

For vist jeg starter med et 3m kabel til strømskinne og derefter "kun" bruger 1m kabler, så er der jo egenligt 4m kabel til at få styr på unoderne. Godt nok med en samling imellem, men den burde da ikke kunne lave så meget ravage i det igen

Jeg har personligt ikke erfaring med stroemkabler under 1 meter, men den erfaring du drager under eksperimentering vil det vaere godt at holde fast i. Det betyder at du skal bruge de optimale laengder baede foer og efter stroemskinne, hvis du vil have optimal udbytte..

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

spørgsmålet er så om den erfaring kan bruges på strømkaber generelt, eller om det kun er på den pågældende type. mit bud er nok at der er forskel på hvilken længde der er bedst afhængig af hvilket kabel det er. andet havde jo været for nemt 

bortset fra det kunne jeg godt tænke mig en debat om hvorfor der er forskel og hvorfor det bedste kabel ikke altid er det bedste.

Umiddelbart lyder filter teorien meget plausibel, man bør nok tænke kablet med som en del af forsyningen. det afhænger også en del af hvordan de enkelte apperater "ser" hinanden. Men det kan ikke være eneste faktor, for så burde valg af kabel til stjerneboxen ikke betyde noget.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

xrdt skrev:
Et godt strømkabel har til opgave at afvise EMI/RFI støj. Kablet skal have en lav impedans. Begge dele opnåes gennem opbygningen og designet. Det er en misforståelse at et skærmet kabel er bedre til at afvise EMI/RFI. Ofte kommer støjen ind med strømmen udefra eller ved stik og kontakter. Skærmede kabler har flere ulemper end fordele i forhold til ikke skærmede kabler.

Hmm... Ovenstående er altså ikke rigtigt. En del støj er ledningsbåret, det er korrekt. Men, der er altså også indstrålet støj og et skærmet kabel er ulige meget bedre til at skærme mod indstråling end et ikke-skærmet kabel.

Kig på alle andre steder hvor man forsøger at skærme mod HF-støj, skal det være rigtig effektivt er der altså skærm på kablet.

Jeg synes desværre producentens udsagn lyder mere som marketingsgejl end som viden

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Vi kan vende den om og sige at det er for nemt at komme med et bud, naer vi taler om hvilke erfaringer folk har gjort sig

Jeg har personligt erfaring med fabrikskabler og hjemmelavet kabler( her uden gruppetest ) med samme resultat: stoerre laengde = bedre lyd.

I forbindelse med hjemmelavede kabler har jeg endnu ikke gjort mig de store erfaringer med multicore kontra solidcore. Andre der har..?

Mangler ogsae naermere undersoegelse omkring snoede ledere kontra IKKE snoede ledere. Nogen der har erfaring her..?

PS. har iovrigt et hospitalsrodt "superleder-netkabel" liggende hvis nogen er interesseret..?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

xrdt skrev:
Et godt strømkabel har til opgave at afvise EMI/RFI støj. Kablet skal have en lav impedans. Begge dele opnåes gennem opbygningen og designet. Det er en misforståelse at et skærmet kabel er bedre til at afvise EMI/RFI. Ofte kommer støjen ind med strømmen udefra eller ved stik og kontakter. Skærmede kabler har flere ulemper end fordele i forhold til ikke skærmede kabler.

Hmm... Ovenstående er altså ikke rigtigt. En del støj er ledningsbåret, det er korrekt. Men, der er altså også indstrålet støj og et skærmet kabel er ulige meget bedre til at skærme mod indstråling end et ikke-skærmet kabel.

Kig på alle andre steder hvor man forsøger at skærme mod HF-støj, skal det være rigtig effektivt er der altså skærm på kablet.

Jeg synes desværre producentens udsagn lyder mere som marketingsgejl end som viden

Vi er helt enig omkring skaerm mod hoejfrekvent indstraeling, men om det er gunstigt for lyden er der megen tvivl om. Nogen finder det befordrende andre ikke.
De kabler jeg har testet med skaerm havde pae ingen maede en gunstig virkning i mit setup. Tvaertimod. Reduceret dynamik og information var resultatet, og det er ikke oenskeligt her...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
JJAZ skrev:

xrdt skrev:

De kabler jeg har testet med skaerm havde pae ingen maede en gunstig virkning i mit setup. Tvaertimod. Reduceret dynamik og information var resultatet, og det er ikke oenskeligt her...

Fantastisk at du er i stand til at høre forskel på dette, hvad tror du at årsagen kan være?

Føler du at skærmen "klemmer" om strømmen, så dynamik og information bliver reduceret

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Fantastisk at du er i stand til at høre forskel på dette, hvad tror du at årsagen kan være?

et bud kunne jo være alm. hørelse og så meget styr på sit lytterum og grej at man kan begynde at lege med de sidste %

Medlem skrev:
Føler du at skærmen "klemmer" om strømmen, så dynamik og information bliver reduceret

Jeg ved ikke hvorfor (og da slet ikke hvad gl.jas føler), men er det møntet kun på ham kunne du måske sende en PB istedet

her på matriklen er det ca samme oplevelse, en FET lyd med skærm og jord. sort baggrund, nul mikrodynamik og markerede transientopstarter

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Medlem skrev:

et bud kunne jo være alm. hørelse og så meget styr på sit lytterum og grej at man kan begynde at lege med de sidste %

Medlem skrev:

Jeg ved ikke hvorfor (og da slet ikke hvad gl.jas føler), men er det møntet kun på ham kunne du måske sende en PB istedet

her på matriklen er det ca samme oplevelse, en FET lyd med skærm og jord. sort baggrund, nul mikrodynamik og markerede transientopstarter

OK.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
gl.jas skrev:
JJAZ skrev:

xrdt skrev:
Et godt str�mkabel har til opgave at afvise EMI/RFI st�j. Kablet skal have en lav impedans. Begge dele opn�es gennem opbygningen og designet. Det er en misforst�else at et sk�rmet kabel er bedre til at afvise EMI/RFI. Ofte kommer st�jen ind med str�mmen udefra eller ved stik og kontakter. Sk�rmede kabler har flere ulemper end fordele i forhold til ikke sk�rmede kabler.

Hmm... Ovenst�ende er alts� ikke rigtigt. En del st�j er ledningsb�ret, det er korrekt. Men, der er alts� ogs� indstr�let st�j og et sk�rmet kabel er ulige meget bedre til at sk�rme mod indstr�ling end et ikke-sk�rmet kabel.

Kig p� alle andre steder hvor man fors�ger at sk�rme mod HF-st�j, skal det v�re rigtig effektivt er der alts� sk�rm p� kablet.

Jeg synes desv�rre producentens udsagn lyder mere som marketingsgejl end som viden

Fantastisk at du er i stand til at h�re forskel p� dette, hvad tror du at �rsagen kan v�re?

F�ler du at sk�rmen "klemmer" om str�mmen, s� dynamik og information bliver reduceret

Jeg brugte dobbeltsk�rmede kabler p� hele mit setup af type 3x2,5kv.

S� blev jeg tippet af en ven at han havde best erfaring med usk�rmede kabler og da spesielt topkabelet til Furutech FP-alpha 3 der er usk�rmet

Min ven der havde pr�vet mange kabler havde ogs� fundet en alminnelig usk�rmet forl�ngerledning type 3X1,5kv som han sa ikke gav resultaterne til furutech, men heller ikke �dela musikken. OK, s� jeg fik med mig en rull og lavede 2m netkabler til hele setupet. Det var en relativt stor lydforsk�l f�r og efter. Lydsignaturen til de sk�rmde kabler var stram og kontant i den kliniske retning, detaljeret, men uden sammenheng i musikken. De usk�rmde kablers lydsignatur var mer organisk, letflydene og sammenhengende. M�ske detaljerne ikke st�r lige s� klart frem, men msikken kommer definitivt bedre gennem.
Jeg ved ikke om det skyldes sk�rmen eller ei, men det fristede mig iallefad til at lave nogle kabler med
Furutech sin FP-Alpha-3
http://www.canadahifi.com/furutech_power_cable.php

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

??

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Nu der snakkes så meget om indstrålende HF støj.. Er der så ikke nogen der kan forklare mig hvor den HF støj kommer fra.?

Al mulig elektronik, f.eks den pc du sidder ved nu.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Ahh.. OK

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Vil det så sige at min pc laver indstrålende støj i mine netkabler på anlæget der står 14m væk.?

Hvor stor radius omkring min pc er der så Hf støj i luften.?

Så enkelt kan man nok ikke stille det op desværre. Din pc var bare et eksempel, der er også meget andet der støjer. Digitalt udstyr og strømforsyninger i meget moderne elektronik udsender støj. Det gælder både dit og naboernes og dit anlæg rammes med summen af det hele. Du har selvfølgelig ret i at støjen aftager med afstanden, men med al den elektronik der findes i en moderne husholdning må man nok regne med at der er mere eller mindre støj i luften overalt.

Hvor meget det så betyder for dit anlæg og specielt dit netkabel, er et andet spørgsmål.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Ahh..

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes