Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 08:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler, længde????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Tænk, kan 0,5 cm forskel i længden høres? Man må vel i udviklingen have haft en længde på 4,36 og en på 4,37, og fundet ud af, at en mellemting var at foretrække.

Sådan må det nødvendigvis være, de har lyttet til kablerne og afkortet og forlænget indtil det optimale resultat er fremkommet...

Alternativt er det beregnet, eller pseudo-beregnet, men kan man beregne hvad der lyder bedst?

Eller, det er nok beregnet og så kontrollyttet....? Men hvor mange længder skal så kontrolllyttes??

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Bitterman & især MoWa

I bedes respektere mit ønske omkring alle disse unødvendige kommentarer, da jeg gerne vil holde tråden ON-topic

Nu gør stridsvognen sig lystig med nedenstående kommentar til skeptikerne, hvilket egentlig lykkes ham meget godt med opfordring til at diskutere noget ikke eksisterende (hvordan man så end gør dét - heri det morsomme...sådan da), og så må man forvente et svar:

stridsvognen skrev:
Dejlig tråd denne her.. Håber kabel skeptikere opretter en lignende tråd hvor de kan snakke om hvor meget forskel der ikke er på kabler..

Nu var mit tidligere indlæg bare en spøg, men humor har altid haft det svært i fundamentalisk religiøse kredse, så jeg beklager forstyrrelsen. Tilbage til ledninger...

'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Mht til de kabellængder NordOst anbefaler, er der her taget højde for at vi i Europa har 50 Hz vekselstrøm, hvor man i
USA har 60 Hz? Frekvensen på netspændingen må da have enorm betydning når man ellers tager diverse kablers pseudo
filtervirkning i betragtning

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Pierre, var det ikke et 1,5m og et 2m kabel du lånte, har du prøvet at bruge kablerne på samme produkt, hvis du ikke kan høre nogen forskæld på 1,5m og 2m, så tvivler jeg meget på at det skulle være ringer med 1m kabel og derved føde strømskinden med 3m ac-10 eller 12 og fra skinden til eff. 1m ac-10 eller 12, cd-afspiller og pre. med 1m ac-3 eller 5 som du selv havde nævnt.

Jamen du har jo nok ret

For vist jeg starter med et 3m kabel til strømskinne og derefter "kun" bruger 1m kabler, så er der jo egenligt 4m kabel til at få styr på unoderne. Godt nok med en samling imellem, men den burde da ikke kunne lave så meget ravage i det igen

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
tube mania skrev:

Jeg vil gerne se et konstruktivt og sagligt indlæg om hvorfor et netkabel skal have en bestemt
længde

Længden er fremkommet ved at et firmabestilte højtaler-kabler i 4,365 m længde hos Nordost, de havde fundet ud af at det lød
bedst.

Pierre: Jeg har sendt dig en pb

Hvis der bliver kabel-komsammen, så vil jeg gerne bidrage flere forskellige netkabler. Kan evt. lave nogle korte !

Jamen det kunne da være at vi skulle prøve at lave en kabel komsamme på et tidspunkt

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Mht til de kabellængder NordOst anbefaler, er der her taget højde for at vi i Europa har 50 Hz vekselstrøm, hvor man i
USA har 60 Hz? Frekvensen på netspændingen må da have enorm betydning når man ellers tager diverse kablers pseudo
filtervirkning i betragtning

Dårlig joke.. Det er jo ikke ligefrem vekselstrømmens frekvens der skal filtreres på..

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

dan a. skrev:
Pierre, var det ikke et 1,5m og et 2m kabel du lånte, har du prøvet at bruge kablerne på samme produkt, hvis du ikke kan høre nogen forskæld på 1,5m og 2m, så tvivler jeg meget på at det skulle være ringer med 1m kabel og derved føde strømskinden med 3m ac-10 eller 12 og fra skinden til eff. 1m ac-10 eller 12, cd-afspiller og pre. med 1m ac-3 eller 5 som du selv havde nævnt.

Jamen du har jo nok ret

For vist jeg starter med et 3m kabel til strømskinne og derefter "kun" bruger 1m kabler, så er der jo egenligt 4m kabel til at få styr på unoderne. Godt nok med en samling imellem, men den burde da ikke kunne lave så meget ravage i det igen

Både og.. Det kommer vel meget an på hvorfor netkablet gør gavn. Gør det gavn fordi det filtrerer HF-støj væk som kommer fra den anden side af strømskinnen, eller gør det gavn fordi det filtrerer støj væk som kommer fra nogle af de andre HiFi-apparater som sidder på samme strømskinne. I det første tilfælde har du reelt 4m kabel (hvis vi antager strømskinnen er fri for unoder), i det andet tilfælde har du reelt 2 meter (fra ét HiFi-apparat til et andet HiFi-apparat).

Første gang jeg rigtigt oplevede forskel på netkabler (første gang jeg reelt forsøgte) var da et godt netkabel blev sat foran DAC/Pre-Amp'en på mit anlæg. Vi flyttede rundt på netkablet (og et par andre netkabler) og af en eller anden årsag var den lydmæssige forskel absolut størst når netkablet sad på DAC/Pre-Amp (kombineret enhed). Min formodning er at netkablet netop forhindrede støj fra pågældende DAC/Pre-Amp i at brede sig via netkablerne til de andre apparater (CD-drev, aktivt delefilter, effektforstærkere), og at det derfor havde den største virkning når det sad på DAC/Pre-Amp'en.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

minime
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har MIT Oracle strømkabler og de kan ikke fåes under 2 meter. De mener alt under 2 meter ikke virker ordentlig. Jeg har nu også hørt andre mærker sige at de skal op på de 1.8 meter for det bedste resultat. 

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har slettet en lang række off-topic indlæg. Som tidligere skrevet i denne tråd, så er det Pierre, der bestemmer topic og dette skal overholdes. Ønsker man at diskutere kablers virkning, så opret en ny tråd!

Ovenstående står ikke til dikussion.

Næste gang hedder det advarsler.

Fortsat god debat.

/Virious
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

De skal være lange nok

Fra 2m og op. 

Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

dan a. skrev:

Jamen du har jo nok ret

Du kunne jo også bestille 2,5m til skinnen og 1,5m til resten, på denne måde har du jo min. længden på de 1,5m som nogen mener er det korteste de må være. Du kan jo evt. bestille det heje i 2m.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Ja, nu er jeg jo også blevet nysgerrig.
Så jeg har sendt en mail til PS Audio, for at høre deres mening.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Mvh.

, vil se frem til at læse svaret.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Også jeg! De plejer at være hurtige.

Det er dælme en nye verden for mig, og jeg er godt nok mæt - efter alle de kameler jeg har slugt!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Eftersom mine strømkabler er fra Audience har jeg taget mig sammen til at skrive lidt med Dan Rosca fra deres salgs og marketings afdeling. Andre kan så blot gøre det samme for netop det kabel mærke de overvejer at investere i. Kabler er designet forskelligt så derfor vil svarene ikke være ens.

Et godt strømkabel har til opgave at afvise EMI/RFI støj. Kablet skal have en lav impedans. Begge dele opnåes gennem opbygningen og designet. Det er en misforståelse at et skærmet kabel er bedre til at afvise EMI/RFI. Ofte kommer støjen ind med strømmen udefra eller ved stik og kontakter. Skærmede kabler har flere ulemper end fordele i forhold til ikke skærmede kabler.

Længden er ikke afgørende hvis blot man ikke kommer under 3 feet hvilket vel er ca. 1m. Der er ingen lydmæssig forskel på længden af kablet. Dan siger de har  testet et 6 feet og et 24 feet uden at kunne høre nogen forskel.

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
dan a. skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Også jeg! De plejer at være hurtige.

Det er dælme en nye verden for mig, og jeg er godt nok mæt - efter alle de kameler jeg har slugt!

Mvh.

, ja som elektriker kan jeg heller ikke forklare hvorfor, du skal bare se min kolegaer når man kommer til at ytre sig om emnet, de er klar til at indlægge mig på gak-gak anstalten

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kender faktisk også en som har en uddannelse indenfor strøm. Han kan heller ikke forklare hvorfor strømkabler har så stor en effekt som de egentligt har, men han står også fast på at strømkabler har en positiv virkning på anlægget. Dog snakker han ikke om det til dem han kender indenfor branchen.

Flot Dan A Min lokale elektrikker så rigtigt sjov ud i hovedet da han blev tilkaldt for at lave seperat gruppe til hifi,trække tykke strømkabler og sætte nye stikkontakter op.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

xrdt skrev:

Eftersom mine strømkabler er fra Audience har jeg taget mig sammen til at skrive lidt med Dan Rosca fra deres salgs og marketings afdeling. Andre kan så blot gøre det samme for netop det kabel mærke de overvejer at investere i. Kabler er designet forskelligt så derfor vil svarene ikke være ens.

Et godt strømkabel har til opgave at afvise EMI/RFI støj. Kablet skal have en lav impedans. Begge dele opnåes gennem opbygningen og designet. Det er en misforståelse at et skærmet kabel er bedre til at afvise EMI/RFI. Ofte kommer støjen ind med strømmen udefra eller ved stik og kontakter. Skærmede kabler har flere ulemper end fordele i forhold til ikke skærmede kabler.

Længden er ikke afgørende hvis blot man ikke kommer under 3 feet hvilket vel er ca. 1m. Der er ingen lydmæssig forskel på længden af kablet. Dan siger de har  testet et 6 feet og et 24 feet uden at kunne høre nogen forskel.

Jeg er helt enige i dine 2 foerste betragtninger, men ikke i den sidste.
Vi var vel 4-5 stk( heriblandt 1 kvinde ) der sammenlignede kabler pae 2 - 4 og 6 meter og alle var enige om at 6-meteren var bedst. Kort fortalt mere ro i lydbilledet...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Men vil det stadigvæk være en fordel med lange strømkabler hvis de ikke kan strækkes ud i fuld længde? Her hos mig ville de komme til at rode rund i bunker eller rullet sammen næsten ligesom i en kabeltromle. Vil de så ikke begynde at udstråle støj eller optage det.

Jeg tør slet ikke tænke på den udgift der er i at vælge 6 meter frem for 1,5m eller 2m som jeg har nu. Og de er faktisk også for lange. Med det er for at være fremtidssikret og fordi jeg havde hørt at strømkabler ikke må blive for korte.

Men spændende betragtning eftersom det ikke er alle der har mulighed for at teste i de længder.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes