Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler, længde????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Nu behøver Pierre heller ikke håndtere dem der ikke kan høre forskel på kabler.

Det er vel begrænset hvor mange konstruktive debat indlæg der vil komme fra den side. Dem som ikke har noget konstruktivt at byde ind med bruger vel ikke deres tid her? 

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

Korrekt, og han spørger blandt andet om der er forskel på kabellængder, hvilket jeg besvarer. Pierre kan ikke håndtere at der er folk der ikke tror på dette kabelvrøvl, som blindtests jo har vist er ren selvindbildning, det er hans problem.

Det er da helt fint at du synes at kabler er noget vrøvl og at længen på den især hører til på månen. Men vil du ikke være venlig at lade os, der enten mener at vi kan, eller bilder os ind at vi kan, høre en forskel have denne diskussion i fred for hvad vi mener er dit vrøv og ligegyldigt gylle.

Hvis DU ikke tror på dette kabelvrøvl, så hold da for hulen snotten og fingrene væk fra tasterne og lad os andre diskutere på et - forhåbentlig - sagligt plan.

Tak.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne se et konstruktivt og sagligt indlæg om hvorfor et netkabel skal have en bestemt længde

Enlighten Me please

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg vil gerne se et konstruktivt indlæg om hvorfor et netkabel skal have en bestemt længde.

mvh

Ja det ville jeg faktisk også gerne. Hvis man går i kabel tanker og overvejer at ødsle sine penge væk var det fint at få den optimale længde fra start.  

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hvis I er så glade for filter effekter ved stigende længder kabel... hvorfor sætter I så ikke bare et filter i kablet?

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Hvis I er så glade for filter effekter ved stigende længder kabel... hvorfor sætter I så ikke bare et filter i kablet?

Det er der vel ingen grund til hvis du siger det er indbygget når vi køber/ bygger kablet. Vil du ikke tro at det er lige så billigt at prøve med de bllige strømkabler man evt. selv samler.

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Det må da til enhver tid være billigere at sætte et filter på et almindeligt stømkabel.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Trådstarter (Pierre) har gjort opmærksom på denne tråds agenda. Dette skal fra de debatterendes side accepteres. Såfremt man ønsker at debattere kablers virkning, så opret en tråd herom.

Denne besked skal ses som et vink med en vognstang, inden off-topic indlæg slettes.

Fortsat god debat!

/Virious

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvilke filtre du tænker på og hvor meget de koster, men et kabel kan vel strikkes sammen for under 200kr. Men om man vælger den ene eller anden løsning betyder nok ikke så meget økonomisk

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Kabeltråde ER og BLIVER de bedste.

Jeg har testet tre forskellige længder på VdH og no name hjemmelavet, jeg kunne ikke høre en klap forskel.

Men som nævnt tidligere i tråden, så mener VdH, at hans konstruktion skal være min. 1,5 m. Derfor sælger han dem ikke kortere

Det skulle altså være den minimums længde, som skal til for at undertrykke støj i relevant omfang.

Om det er rigtigt eller gas rent teoretisk, kan jeg ikke afgøre. Jeg kan heller ikke høre forskel.

Så jeg bruger kabler i den længde som de passer bedst. Det er pænest og nemmest

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Pierre, var det ikke et 1,5m og et 2m kabel du lånte, har du prøvet at bruge kablerne på samme produkt, hvis du ikke kan høre nogen forskæld på 1,5m og 2m, så tvivler jeg meget på at det skulle være ringer med 1m kabel og derved føde strømskinden med 3m ac-10 eller 12 og fra skinden til eff. 1m ac-10 eller 12, cd-afspiller og pre. med 1m ac-3 eller 5 som du selv havde nævnt.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg vil gerne se et konstruktivt og sagligt indlæg om hvorfor et netkabel skal have en bestemt
længde

Længden er fremkommet ved at et firmabestilte højtaler-kabler i 4,365 m længde hos Nordost, de havde fundet ud af at det lød
bedst.

Pierre: Jeg har sendt dig en pb

Hvis der bliver kabel-komsammen, så vil jeg gerne bidrage flere forskellige netkabler. Kan evt. lave nogle korte !

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Beklager

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Så blev det din tur til at modtage en invitation til en blindtest, Jeg vil personligt gerne bede dig stå for kabelskift og kontrol af en blindtest, når du en dag har tid og lyst.

Ville det ikke være skønt at have håneretten over de tåber der tror de ved noget.?

"Tåber der tror de ved noget" - jeg mener man bør vende sagen anderledes. Jeg tror ikke "disse tåber ved noget" i den forstand, at det kan afgøres signifikant (med en vis sikkerhed) i blindtests - men de OPLEVER nogen forskel, og det er vel skønt, at nogle kan opleve noget ved en interesse. Så er det ligegyldigt, om andre ikke kan, eller kræver bevis for det. Der er så mange produkter, hvor den subjektive dimension er væsentlig: design på indbo, møblers udseende, vin, haute coiture tøj osv.

Kommer den til mig, og vedkommende har langvarig interesse i kunst, og siger at dette eller hint billede bare er stor kunst, så nytter mine forudindtagede meninger om, at så skal det også kunne måles og vejes for at jeg kan afgøre om det er stort eller ej ikke noget. Jeg må muligvis erkende, at den slags har jeg ikke tæft for. (jeg synes f.eks. Picasso er overvurderet!) 

Der er også mange, der inden de smager på en vin får at vide at den koster altså 300,- har svært ved at sige, at den er ikke bedre end en til 45,-, og de nyder en 300,- krs. vin mere end en 45,- krs. Lad dem dog, og dem der slet ikke har det ringeste forstand på vin, bør vel lade være med at blande sig, og i stedet slå sig til tåls med, at den form for finesse, eller fornemmelse for optimering, siger dem ikke noget. Kan man ingen forskel høre eller smage, kan det jo være man bare er mindre gode ører eller smagsløg, hørelsen her relateret til hifi.

Jeg aner ikke om kabellængden er kritisk, for det har jeg ikke haft lyst til at lege med, men jeg synes dog, at 4,365 m lyder til at skulle kræve helt særlige evner for at kunne fastslå det hørbare optimum i det. Tænk, kan 0,5 cm forskel i længden høres? Man må vel i udviklingen have haft en længde på 4,36 og en på 4,37, og fundet ud af, at en mellemting var at foretrække.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Milu skrev:

Jeg har spurgt PS Audio, hvilket af deres kabler der bruges til hvad - bare til en info, nu du har PS Audio på prøve.

AC12 til effekt og frem til skinner og strømrenser.
AC10 eller AC12 til forforstærker.
AC5 til AC10 til resten.

Det er den "formel" jeg prøver at gennemføre.

Konstruktions mæssigt, er der en del forskel mellem AC3-AC5 og AC10-AC12.

Men som det nævnes, så er det med at prøve sig frem.

Mvh.

Interessant

Men hvad anbefaler de så AC-3 til?

Har du prøvet hvad forskellen mellem fx AC5 & AC10 er på forstærkeren???

Mon ikke nogenlunde som de andre i serien - og et billigere alternativ.

AC5 har jeg ikke prøvet, men AC3 på CD og forforstærker. CD blev mægtig glad, forforstærker nærmest ligeglad.

AC10 og AC12 har jeg prøvet på effektforstærkeren, forskellen var begrænset.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Men håber at få mit 1.5 AC12 hjem, i denne uge. Så skal der testet mere, da jeg kan nå flere apparater med den længde.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft kabler fra Furutech, Oyaide og Voodoo, jeg mener faktisk en af den skrev at man ikke måtte forkorte kablet da det ville ødelægge kablets virkning, på den anden side har jeg flækket både ret korte og meget meget lange netkabler sammen( af Furutech og Oyaide dele) og jeg har ihvertfald ikke kunne høre forskel.

Jeg vil anbefale Oyaide's, deres uskærmede udgave faldte jeg for.   

Denon DVD -3800BD
Phonar Veritas P5
Stax SRM 252II og SR202
Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
gl.jas skrev:

Der er forskel pae ydeevnen naer vi taler netkabellaengder. Jeg har lyttet pae 2 - 4 henholdsvis 6 meter netkabler og der er marginale forbedringer med stigende laengder...

Var det af samme frabrikat/ mærke???

Yes yes.. Det var fra samme fabrikant, ens kabeltype og naturligvis med samme type netstik...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Men da der ikke er alverdens plads i mit Clic skal kablet være fleksibelt og ikke alt for langt. Men ang længden så mener jeg at have hørt noget om at et strømkabel ikke måtte være kortere end 1,5 eller 1,8m............... Er det noget nogle af jer kender til

Så mit spørgsmål er vel egenligt. Vil det have nogen betydning at få et strømkabel på fx. 0,5 til 1,0m??? De fleste strømkabler kommer jo egenligt også i en standart længde på 1,8m.

Mit bud på hvorfor strømkablet bør have en minimumslængde:
Hvis strømkablet forventes at have en filtereffekt (overfor ledningsbåret højfrekvent støj), så vil filteret virke bedre jo længere det er. Set ud fra den vinkel kan det give mening at opgive en minimumslængde.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Det tør jeg ikke ..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes