Forfatter |
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 10 September 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
Spændende inputs du kommer med. Jeg er dog stadig lidt "utryg" ved at
skulle korrigere lyden på denne måde. Jeg vil dog meget gerne prøve at
lege med det en dag, men i første omgang tror jeg at jeg vil se om jeg
kan udbedre problemerne fysisk, altså ved hjælp af omrokering,
basfælder osv. |
|
|
Forståeligt nok.
Jeg vil bare [stadig] bemærke at det er meget nemmere at få et godt resultat med fysisk korrektion hvis du kan måle
forskellen.
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 10 September 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Mon ikke Google kan forklare det mindst lige så godt som mig???
EDIT: Eller her..
|
|
|
Har du selv bygget en SLAM absorbent? I så fald kunne det være sjovt at høre lidt om dine erfaringer med fremstillingen og ikke mindst effektiviteten af den. Det kunne også være fedt, hvis du havde et par billeder af den liggende, som du evt. gad uploade herinde.
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 11 September 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
Har du selv bygget en SLAM absorbent? I så fald kunne det være sjovt at høre lidt om dine erfaringer med fremstillingen og ikke mindst effektiviteten af den. Det kunne også være fedt, hvis du havde et par billeder af den liggende, som du evt. gad uploade herinde. 
|
|
|
Jeg indkøbte 3m^2 SLAM folie for et par uger siden. Jeg har endnu tilgode at færdigbygge mine absorbenter. Jeg vil gøre det så snart jeg får tid, og jeg vil så rapportere min resultater her. Jeg kan sige at folien er en meget tung lyddød plastlegering som er specielt fremstillet tilformålet. Den er grå og helt uigennemsigtig.
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 11 September 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
wildstyle skrev:
|
|
|
Jeg indkøbte 3m^2 SLAM folie for et par uger siden. Jeg har endnu tilgode at færdigbygge mine absorbenter.
Jeg vil gøre det så snart jeg får tid, og jeg vil så rapportere min resultater her.
Jeg kan sige at folien er en meget tung lyddød plastlegering som er specielt fremstillet tilformålet. Den er grå og helt uigennemsigtig.
|
|
|
Jeg ser frem til at høre lidt mere om absorbenterne, når du er nået længere med dem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 September 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg bygget den første af i alt fire planlagte absorbenter af SLAM typen. Den har dimensionerne 120x60x18 (hxbxd) og er egentlig ok nydelig. Den står pt. i et hjørne, men kan skrues på væg eller endda loft, hvis man måtte ønske det. Farven på SLAM folien er grå, af en nyance som minder utroligt meget om de grå projektor skærme man kan købe. Jeg har faktisk overvejet om man kunne erstatte sin skærm med sådan en, men det bliver ikke lige med det første.  Nominelt skal man bruge en del flere absorbenter for at tæmme selv et lille lytterum, men virkninger er hørbar med det samme - anslag på bas, tromme, og kontrabas står mere klart frem og er meget veldefineret, hvilket ikke i tilnærmelsesvis samme grad var tilfældet før.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Nu har jeg bygget den første af i alt fire planlagte absorbenter af SLAM typen.
Den har dimensionerne 120x60x18 (hxbxd) og er egentlig ok nydelig. Den står pt. i et hjørne, men kan skrues på væg eller endda loft, hvis man måtte ønske det.
Farven på SLAM folien er grå, af en nyance som minder utroligt meget om de grå projektor skærme man kan købe. Jeg har faktisk overvejet om man kunne erstatte sin skærm med sådan en, men det bliver ikke lige med det første.

Nominelt skal man bruge en del flere absorbenter for at tæmme selv et lille lytterum, men virkninger er hørbar med det samme - anslag på bas, tromme, og kontrabas står mere klart frem og er meget veldefineret, hvilket ikke i tilnærmelsesvis samme grad var tilfældet før.
|
|
|
Er du nået længere med "projekt SLAM absorbent" Kunne være dejligt at høre om du er nået i mål?
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det havde jeg nær glemt
Det korte af det lange er at jeg har lavet fire SLAM enheder i den størrelse som også er vist ovenfor. Effekten er god - rigtigt
god - med den rigtige kombination af grej spændt for har jeg ikke hørt bedre.
Det er hævet over enhver tvivl at absorbenterne yder en stor indsats, på trods af at jeg IKKE har fulgt anvisningen. Jeg har
taget de anbefalede dimensioner for et modul og underinddelt til fire mindre moduler for at have den fornødne fleksibilitet i
indretningen af mit lytterum, som er ret lille. Jeg mistænker at summen af effekterne af de mindre moduler er mindre end
effekten af en enkelt stor, men jeg savner nu ikke så meget.
Om jeg er i mål? Tjah, der er så mange andre underlige ting som fanger ens opmærksomhed kortvarrigt. F.eks. blev jeg for
nyligt tændt på at bruge et andet rum til lyd, for at få mere tid med resten af familien. Det viste sig hurtigt at være en
akustisk fejldisposition af dimensioner, men så er der andre glæder ved det. Lad os dog se hvor længe det holder
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Ja, det havde jeg nær glemt
Det korte af det lange er at jeg har lavet fire SLAM enheder i den størrelse som også er vist ovenfor. Effekten er god - rigtigt god - med den rigtige kombination af grej spændt for har jeg ikke hørt bedre.
Det er hævet over enhver tvivl at absorbenterne yder en stor indsats, på trods af at jeg IKKE har fulgt anvisningen. Jeg har taget de anbefalede dimensioner for et modul og underinddelt til fire mindre moduler for at have den fornødne fleksibilitet i indretningen af mit lytterum, som er ret lille. Jeg mistænker at summen af effekterne af de mindre moduler er mindre end effekten af en enkelt stor, men jeg savner nu ikke så meget.
Om jeg er i mål? Tjah, der er så mange andre underlige ting som fanger ens opmærksomhed kortvarrigt. F.eks. blev jeg for nyligt tændt på at bruge et andet rum til lyd, for at få mere tid med resten af familien. Det viste sig hurtigt at være en akustisk fejldisposition af dimensioner, men så er der andre glæder ved det. Lad os dog se hvor længe det holder
 |
|
|
OK. Men jeg går ud fra du stadig har holdt dig til de 180mm i dybden på dine SLAM absorbenter, selvom du har lavet dem mindre?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det har jeg.
SLAM absorbenter følger iøvrigt de gængse formler for absorptionsfrekvens vs. dybde, så burde flytte absorptionsmaksimum
nedad i frekvensspektret ved at gøre den dybere.
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du siger, at din højttaler står i et hjørne. Hvis den står på gulvet, kan du opnå meget ved at løfte den op en meters penge. Du halverer herved hjørneeffekten. Ved at regulere højden over gulvet kan du faktisk skære frekvenser bort ved at udnytte refleksen fra gulvet til at udfase lyden.
Du behøver ikke måleudstyr, der findes gode testplader på nettet til download, f.eks Bink. Her kan du køre lydfiler, der svinger +-40Hz omkring en fast frekvens, mens du flytter på kasserne. Det er meget lærerigt.
Jeg ville ikke satse på at løse problemet ved at dæmpe rummet ved specielle frekvenser, det er ikke let. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Ja, det har jeg.
SLAM absorbenter følger iøvrigt de gængse formler for absorptionsfrekvens vs. dybde, så burde flytte absorptionsmaksimum nedad i frekvensspektret ved at gøre den dybere. |
|
|
OK. nu har jeg de største problemer ved 80-90Hz så jeg går udfra at 18cm kassedybde er det rigtige.
Har du eksperimenteret med placering af absorbenterne, i dit rum, eller er de bare sat ind hvor de stod mindst i vejen?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En smule, men ikke nok til at drage store konklusioner.
Som det er nu indkranser de dog hjørnerne bag mine højttalere, hvilket i hvert fald ikke er helt dumt.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Det er samme plan jeg sigter efter. Folien er bestilt, så jeg regner med at det bliver et "nu på lørdags projekt"
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
De her virker hos mig, og giver (sammen med andre sager) en dejlig behagelig akustik 
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Medlem.
Ser nydeligt ud og er yderst neutral i deres fremtoning. Dæmpepladerne på væggen ligner noget rockfon/echofon og er effektive i øvre mellemtone og toppen.
Jeg har lidt sværrer ved at se, hvad dem i hjørnerne, er fremstillet af. Hvilke frekvenser dæmper de i?
Iøvrigt syntes jeg Avalonerne har en ubehagelig god evne ti,l at koble til det rum de spiller i. Så jeg syntes sjældent man oplever basproblemer med dem.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
AHHH. Havde ikke lige set linket i toppen af dit indlæg
Imponerende hvis de dæmper effektivit fra 50-5000Hz????
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Hey Medlem.
Ser nydeligt ud og er yderst neutral i deres fremtoning. Dæmpepladerne på væggen ligner noget rockfon/echofon og er effektive i øvre mellemtone og toppen.
Jeg har lidt sværrer ved at se, hvad dem i hjørnerne, er fremstillet af. Hvilke frekvenser dæmper de i?
Iøvrigt syntes jeg Avalonerne har en ubehagelig god evne ti,l at koble til det rum de spiller i. Så jeg syntes sjældent man oplever basproblemer med dem.
MVH WRONG
|
|
|
Halløj Wrong
Mange takker, ja det er rockfon-plader. Bass traps har jeg jo linket til... 
Ja, Ascendant er meget nemme at placere, da de kobler helt fantastisk til rummet. Jeg har aldrig oplevet bedre - og jeg har hørt mange_mange andre højttalere i dette rum...
Bassen er der, præcis veldefineret og med fantastisk timing og rytme 
Edit: Oki, så "fandt" du linket 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
MVH WRONG
|
|
|
Hmmm, næææe, de er sjovest mellem 100-250 Hz, og det var det jeg købte dem for...
De "falder" jo ret kraftigt ved 250 Hz 
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
wrong skrev:
MVH WRONG
|
|
|
Hmmm, næææe, de er sjovest mellem 100-250 Hz, og det var det jeg købte dem for...
|
|
|
HEHE, ja det lykkedes. Har lige siddet og kigget lidt på deres side og det ser umiddelbart fornuftigt ud.
Hvad måtte du slippe for de 2 TRI planar absorbenter inkl fragt?
Gerne PB hvis ikke du vil ud med det i offentligt forum
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Medlem skrev:
wrong skrev:
MVH WRONG
|
|
|
|
|
|
HEHE, ja det lykkedes. Har lige siddet og kigget lidt på deres side og det ser umiddelbart fornuftigt ud.
Hvad måtte du slippe for de 2 TRI planar absorbenter inkl fragt?
Gerne PB hvis ikke du vil ud med det i offentligt forum
MVH WRONG
|
|
|
No problemo, er da i min tråd - hvis du ellers fulgte lidt med 
Medlem skrev:
wildstyle skrev:
Hvad endte du med at måtte slippe for de basfælder inkl. fragt? 
De ser jo ganske nydelige ud.
|
|
|
Hej vild stil 
DKK 2150,-.
|
|
|
|
Til top |
|