Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spiller ingen bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Udover at rense, vil jeg også foreslå, at du prøver at tilslutte din telefon til en af de andre indgange - eks, video/aux, eller tape.

Og skriv her om det gør en forskel, eller problemet fortsætter uændret.

Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Thomaslje skrev:
....Hvis den så bare står på cd, så sker der det tit at den ikke spiller bas i den ene af højtalerne det vil sige kun de to
højtaler oven spiller vil mene det er mellem tone og diskant, det er ikke systematisk hvilken højtaler det sker med.

Det er ret normalt disse gamle Yama receivere skal have renset både Tape/Monitor omskifteren - og indgangsvælgeren.

Operationen er ret simpel - bestil en bøtte kontaktrens (og det får du hverken i et byggemarkede , eller et supermarked) - og giv begge et pust

kan f.eks købes her :   http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=7811.1

men sikkert billigere end forfærdeligt masse andre steder :)

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Thomaslje skrev:
....Hvis den så bare står på cd, så sker der det tit at den ikke spiller bas i den
ene af højtalerne det vil sige kun de to
højtaler oven spiller vil mene det er mellem tone og diskant, det er ikke systematisk hvilken højtaler det sker med.

Det er ret normalt disse gamle Yama receivere skal have renset både Tape/Monitor omskifteren - og indgangsvælgeren.

Operationen er ret simpel - bestil en bøtte kontaktrens (og det får du hverken i et byggemarkede , eller et supermarked) -
og giv begge et pust

kan f.eks købes her :   http://www.el-supply.dk/?
Gid=&VNr=7811.1

men sikkert billigere end forfærdeligt masse andre steder :)

tak det er sådan en jeg har bestilt, jeg vil prøve at rejse de forskellige ting når det kommer på mandag.
Til top Vis Thomaslje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomaslje Besøg Thomaslje's Websted

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Udover at rense, vil jeg også foreslå, at du prøver at tilslutte din telefon til en af de andre indgange - eks,
video/aux, eller tape.

Og skriv her om det gør en forskel, eller problemet fortsætter uændret.

jeg er lidt pinlig berørt nu, syntes jeg havde prøvet video/aux indgangen bagpå men prøvede den lige igen nu du skrev det
og den gider faktisk slet ingen problemer.

Er det så værd at åbne forstærkeren for at prøve at lave cd indgangen, regner nok med at lade vær, da jeg er bange for at
ødelægge noget og AUX/video udgangen er vel lige så god ikke

EDIT.

jeg har lige fået teste den lidt mere og AUX/video indgangen er ikke lige så dårlig som cd indgangen men stadig ikke
perfekt, må nok heller åbne for at rense det hele.

EDIT 2 gang.

Nu har jeg sat en cd afspiller til cd indgangen en technics sl-pg470a og der er slet ingen problemer med lyden, kan det være
noget med kablet til min telefon, spiller musik fra spotify downloadet med højeste kvalitet i settings.

ved ikke om det har noget at sige, men med cd afspilleren skal jeg skrue lyden op på 50 på forstærkeren hvor jeg med min
telefon i som er skruet helt op, skal jeg sætte den på 21 på forstærkeren altså skal jeg skrue meget højre op med telefonen
til end med cd afspilleren for at spille lige højt.
Til top Vis Thomaslje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomaslje Besøg Thomaslje's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Der er mange ubekendte - men ét er sikkert. Du skal altid lave systematisk fejlfinding - udelukkelsesmetoden.

Der er noget, der tyder på ,at fejlen ikke ligger i forstærkeren idet du kan få god lyd på indgangene med nogle gode stabile lydkilder. Det kan være kablet/stikforbindelserne til din mobiltelefon, som du selv er inde på, der er problemet.

Kør med en "known to be good" - cd-maskine ind i alle dine indgange - ét for ét (undtaget phono, som jo er beregnet til grammofon) - og hvis lyden nu er stabil, så er der ingen probs med forstærkeren eller højttalerne - så var det bare falsk alarm. 

Hvad angår de forskellige volumesettings på de forskellige lydkiler, så hænger det sådan sammen, at dine lydkilder ikke "spytter lige meget i kassen" - du kan på de fleste CD-makiner justere, hvor meget den skal aflevere til forstærkeren og det kan du også med din mobiltelefon. Så skal du bare have dem til at spille ca. lige højt ved at dreje fx CD-maskinens output ned, så den er på højde med telefonen. Det er et helt normalt issue.

Det skader aldrig at rense omskiftere og potentiometre i forstærkeren, men hvis de ikke skratter eller laver andre løjer, ville jeg lade dem være, når nu det ikke lader til at være dér, problemet ligger.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Der er mange ubekendte - men ét er sikkert. Du skal altid lave systematisk fejlfinding -
udelukkelsesmetoden.

Der er noget, der tyder på ,at fejlen ikke ligger i forstærkeren idet du kan få god lyd på indgangene med nogle gode
stabile lydkilder. Det kan være kablet/stikforbindelserne til din mobiltelefon, som du selv er inde på, der er problemet.

Kør med en "known to be good" - cd-maskine ind i alle dine indgange - ét for ét (undtaget phono, som jo er
beregnet til grammofon) - og hvis lyden nu er stabil, så er der ingen probs med forstærkeren eller højttalerne - så var det
bare falsk alarm. 

Hvad angår de forskellige volumesettings på de forskellige lydkiler, så hænger det sådan sammen, at dine lydkilder ikke
"spytter lige meget i kassen" - du kan på de fleste CD-makiner justere, hvor meget den skal aflevere til forstærkeren og det
kan du også med din mobiltelefon. Så skal du bare have dem til at spille ca. lige højt ved at dreje fx CD-maskinens output
ned, så den er på højde med telefonen. Det er et helt normalt issue.

Det skader aldrig at rense omskiftere og potentiometre i forstærkeren, men hvis de ikke skratter eller laver andre løjer,
ville jeg lade dem være, når nu det ikke lader til at være dér, problemet ligger.

Vh

Freddy

tak for alt jeres super hjælp indtil videre, jeg prøver at spille lidt mere i morgen for at være 100% sikker på at den virker
med cd afspilleren men i dag lød det sådan men tester lige en gang mere for at være 100

jeg vil bestille et nyt aux kabel, regner med det her er godt nok http://www.av-connection.dk/?PGr=2329&ML=935

eller er der meget forskel på kvaliteten, hvad vil i anbefale, køber ikke noget før i lige kommer med noget heads up, ville
være dumt at købe noget som er l**t.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Velbekomme!

Lige for at få ryddet lidt op i begreberne - så hedder det ikke et "AUX-kabel" - men et signalkabel - da det kan bruges til alt der sender signaler fra minijack (telefon) -> til 2 x RCA/phono-stik = alle dine indgange. - kald gerne tingene ved rette navn, det hjælper også os andre til at kunne hjælpe dig med at fejlfinde. Ethvert kabel, der går fra en lydkilde til et forstærkertrin er et signalkabel.

Slutteligt, så vil jeg nævne, at du foreløbig kun har fejlfundet til, at forbindelsen mellem din telefon og forstærkeren ikke ser ud til at være ok. Der er følgene fejlkilder i spil:

selve stikket i telefonen - stikket der gå ind i telefonen -kablet - og stikkende, som går ind i  forstærkeren. Hvis du købet et nyt kabel- så har du formentlig fået has på de 3 af de 4 fejlmuligheder. Der KAN jo i princippet også være en fejl i stikket inde i din telefon.

Husk nu at prøve den CD-maskine af i ALLE indgange (dog ikke phono) og ikke kun "AUX" - den virker i dem alle undtaget Phonoindgangen.

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Velbekomme!

Lige for at få ryddet lidt op i begreberne - så hedder det ikke et "AUX-kabel" - men et signalkabel - da det kan bruges til
alt der sender signaler fra minijack (telefon) -> til 2 x RCA/phono-stik = alle dine indgange. - kald gerne tingene ved rette
navn, det hjælper også os andre til at kunne hjælpe dig med at fejlfinde. Ethvert kabel, der går fra en lydkilde til et
forstærkertrin er et signalkabel.

Slutteligt, så vil jeg nævne, at du foreløbig kun har fejlfundet til, at forbindelsen mellem din telefon og forstærkeren ikke
ser ud til at være ok. Der er følgene fejlkilder i spil:

selve stikket i telefonen - stikket der gå ind i telefonen -kablet - og stikkende, som går ind i  forstærkeren. Hvis du købet
et nyt kabel- så har du formentlig fået has på de 3 af de 4 fejlmuligheder. Der KAN jo i princippet også være en fejl i stikket
inde i din telefon.

Husk nu at prøve den CD-maskine af i ALLE indgange (dog ikke phono) og ikke kun "AUX" - den virker i dem alle
undtaget Phonoindgangen.

Vh

Freddy

tak for det, vil prøve at huske at bruge de rigtige termer. Er der nogen forskel på de her signalkabler http://www.av-
connection.dk/?ML=935

nogle af dem ser lidt bedre ud end andre, regner med at købe det her http://www.av-connection.dk/?PGr=2329&ML=935
hvis ikke i kan anbefale andet.

jeg prøver cd afspilleren i aux/video indgangen i morgen, cd afspilleren virkede fint i cd phono indgangen bagpå.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

UHA. Om der er forskel på kabler er et farligt spørgsmål. Det har fornyligt i en periode været forbudt at diskutere kabler her på forum, da sindene blev bragt for meget i kog. Nogle mener kabler er en af de vigtigste komponenter for lyden

Personligt er jeg tæt på at være kabel-ateist, og vil påstå at du absolut ingen forskel vil kunne høre på fejlfri signalkabler på dit setup.

Et af de steder der med sikkerhed er forskel på kabler, er den mekaniske kvalitet. Altså hvor godt stikkene er monteret, og hvor godt det holder til at blive bøjet m.v. I den forstand er det kabel du linker til ganske udmærket.

Køb du roligt det. Så er det i hvert fald ikke kablets skyld hvis der stadig er problemer.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
UHA. Om der er forskel på kabler er et farligt spørgsmål. Det har fornyligt i en periode været forbudt at diskutere kabler her på forum, da sindene blev bragt for meget i kog. Nogle mener kabler er en af de vigtigste komponenter for lyden

Personligt er jeg tæt på at være kabel-ateist, og vil påstå at du absolut ingen forskel vil kunne høre på fejlfri signalkabler på dit setup.

Et af de steder der med sikkerhed er forskel på kabler, er den mekaniske kvalitet. Altså hvor godt stikkene er monteret, og hvor godt det holder til at blive bøjet m.v. I den forstand er det kabel du linker til ganske udmærket.

Køb du roligt det. Så er det i hvert fald ikke kablets skyld hvis der stadig er problemer.

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil hører, skal jeg oprette en ny tråd for at spørge om der er nogle
som bor i Billund område som kunne have lyst at kigge på min
forstærker, har fået kontaktrens, betaler gerne.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Er der noget galt med den?

Vi er vel derhenne, hvor den, med den rette lydkilde og det rette kabel ikke fejler noget. Der fristes jeg jo til at udstøde: "If it ain't broke, don't fix it."  -eller "If it Works, then fix it til it's broke" .

Eller er der noget, som jeg har misforstået?

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Er der noget galt med den?

Vi er vel derhenne, hvor den, med den rette lydkilde og det rette
kabel ikke fejler noget. Der fristes jeg jo til at udstøde: "If it ain't broke,
don't fix it."  -eller "If it Works, then fix it til it's broke" .

Eller er der noget, som jeg har misforstået?

Vh

Freddy

Det rigtigt jeg vil ikke tro der er noget galt men ville gerne være 100
men lad os se når det nye kabel kommer om det løser problemet

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået det nye kabel og det spiller stadig meget mærkeligt i CD phono indgangen men sætter jeg den over på Phono
AUX/video så virker det bedre, men den gør dog stadig lidt som CD indgangen.

CD afspilleren virker fint i alle indgange.

Jeg opretter en tråd for at spørge om der er en der kan komme og se på det er meget nemmere.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hvis CD-maskinen, som er stabil, spiller fint i alle indgange (undtaget Phono - for der KAN den ikke spille ordentligt) - og der ikke er noget "fims" ved selectorknappen eller andre knapper, når du spiller på Cd-maskine, så er forstærkeren ok

- og hvis du spiller med et nyt fint kabel, som du er sikker på er i orden - så er der noget galt med din telefon eller det stik, der går ind i dén.

Og så forstår jeg ikke, hvordan du kan sige "CD phono - indgangen i ental) - det kan ikke være den samme indgang. Phonoindgangen har jo et RIAA-korrektionskredsløb, som vil lyde mærkeligt, hvis du putter CD - eller telefonsignaler ind der - det er vel ikke det, som du har gang i?

Og hvorfor bruger du hele tiden betegnelsen "phono" - indgang"?? - den skal man kun bruge, når man spiller med pladespiller. Alt andet ind her, vil lyde skidt. Du spiller ikke med pladespiller/grammofon - vel?

Vh

freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

http://www.manualslib.com/manual/340436/Yamaha-Rx-350.html?p age=4#manual

sæt telefonen til som beskrevet herover i linket. Undlad at sætte den i "Phono" - og undlad at sætte den ind i "line in". Manualen er så gammel, at telefon selvfølgelig ikke er nævnt, men du kan bruge alle indgange undtaget dem, som jeg har nævnt

Du må/kan ikke følgende stik til indkommende signaler (line in) eller signaler fra andet end grammofon (Phono).

måske er det i forkert anvendelse af indgangene, at hunden ligger begravet?

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

page=4#manual">http://www.manualslib.com/manual/340436/Yamah a-Rx-350.html?p age=4#manual

sæt telefonen til som beskrevet herover i linket. Undlad at sætte den i "Phono" - og undlad at sætte den ind i "line in".
Manualen er så gammel, at telefon selvfølgelig ikke er nævnt, men du kan bruge alle indgange undtaget dem, som jeg har
nævnt

Du må/kan ikke følgende stik til indkommende signaler (line in) eller signaler fra andet end grammofon (Phono).

måske er det i forkert anvendelse af indgangene, at hunden ligger begravet?

Vh

Freddy

Jeg undskylder meget jeg kommer hele tiden til at bruge de forkerte betegenlser troede de stik bagpå hed phono.

Det som sker er CD afspilleren virker fint I alle indgange bagpå (bruger dog ikke phono) så CD indganegn og AUX/video.

Når jeg så sætter min telefon til at spille gennem cd indgangen så gør den, den beskrevne fejl, sætter jeg den i AUX/video så
spiller den bedre men ikke helt godt.

Jeg har spillet med min telefon på en anden forstærker og der stiller den fint. Men ser om der ikke er nogle lydnørder som vil
komme ud og hjælpe mig fysisk.

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

jeg sprøjtede kontaktrens ned i input selectoren i gård og har nu prøvet og det ser ud til at den spiller fint nu. Så tak til jer alle
sammen.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Nu er kontakt ikke noget vidunder middel , det virker et stykke tid , så kommer det igen bare 10 gange .Kontakt rens kan godt bruges , men man skal altså rense efter med noget andet , snavset bliver bare opløst , så snart snavset tørre ud igen så har man problemet igen.

madmax
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:
Nu er kontakt ikke noget vidunder middel , det virker et stykke tid , så kommer det igen bare 10 gange
.Kontakt rens kan godt bruges , men man skal altså rense efter med noget andet , snavset bliver bare opløst , så snart snavset
tørre ud igen så har man problemet igen.

madmax

ok så håber jeg stadig der er en der vil komme og kigge på min forstærker fysisk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes