Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spiller ingen bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2013 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej. Tændte min forstærker i dag Yamaha RX-350 og så spillede den ingen bas i den ene af min højtaler, jeg troede så det var
den der var noget galt med men fandt så ud af ved at dreje lidt på indput knappen til Coaxial ledningerne så kunne jeg få den
til at spille bas i begge sider, Der sker ikke noget når jeg drejer på den andre ting som lyd, bas, balance osv. Hvad skal jeg
gøre for at løse det, skal jeg have min forstærker renset. Hvis det er tilfældet kunne det være nice hvis der var nogle som
kunne hjælpe mig med det (betaler gerne) bor i billund 7190.
Til top Vis Thomaslje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomaslje Besøg Thomaslje's Websted

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Bør jeg købe en anden forstærker som vil spille bedre med de højtaler eller hvad, leder gerne efter en billig løsning da jeg ikke
har alt for mange penge.
Til top Vis Thomaslje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomaslje Besøg Thomaslje's Websted

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du intet om hvor mange penge du vil bruge, men denne er en fin forstærker til pengene...

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=256542
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

JK-68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Har du ikke mulighed for at bruge et andet stik...forstår ikke helt når du siger du drejer på dine stik, er det så en løs forbindelse.spiller du fra en cd
afspiller..?
Til top Vis JK-68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK-68

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er også lidt usikker på hvad det er for en knap du drejer på. Hvis det er indgangsvælgeren (den man skifter mellem at spille fra cd, tuner etc.), så kan det enten være skidt i omskifteren, eller slid/løs forbindelse. Umiddelbart lyder det imidlertid mærkeligt at det kun er bassen der forsvinder.

Men prøv lige at forklare præcist hvad det er du kan dreje på for t få problemet til at forsvinde. Hvis du i øvrigt er glad for forstærkeren, vil det jo være synd at skifte den ud, hvis du kan nøjes med at give den lidt kontaktrens
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

"coaxial ledningerne"??

Det lyder fuldstændigt, som om den indgangsvælger (input selector) - skal renses - eller bare have en ordentlig omgang motion. Den bliver nok brugt for lidt.

giv den noget gymnastik og se, om ikke det hjælper.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Jeg er også lidt usikker på hvad det er for en knap du drejer på. Hvis det er indgangsvælgeren (den man
skifter mellem at spille fra cd, tuner etc.), så kan det enten være skidt i omskifteren, eller slid/løs forbindelse. Umiddelbart
lyder det imidlertid mærkeligt at det kun er bassen der forsvinder.

Men prøv lige at forklare præcist hvad det er du kan dreje på for t få problemet til at forsvinde. Hvis du i øvrigt er glad for
forstærkeren, vil det jo være synd at skifte den ud, hvis du kan nøjes med at give den lidt kontaktrens

ja det er den hvor man vælger hvilke stik man vil bruge bag på hvis man fx har en cd afspiller, aux ledning sov tilsluttet.

Jeg prøver at dreje lidt på knappen, hvordan skal jeg påføre det kontakt rens eller hvad skal jeg gøre helt precist.

Det er sådan lidt random hvordan lyden forsvinder, nogle gange bassen andre gange spiller den bare forvrænget.

Det med en anden forstærker vare bare hvis det bedre kunne betale sig end at repere den her max 800-1000.kr, har nogle
jbl lx 800 mkII

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Som Freddy skriver, kan du starte med at prøve at motionere omskifteren. Drej den mange gange fra yderposition til yderposition. I en del tilfælde er det tilstrækkeligt til at fjerne snavs og evt. korrosion.

Hjælper det ikke, må du have fat i en spraydåse med kontaktrens. Fås i elektronikforretninger, de fleste byggemarkeder og en del velassorterede supermarkeder.

På de fleste forstærkere er det nødvendigt at skrue låget af (sidder typisk fast med et antal skruer på siden og bag på). Du vil herefter sandsynligvis kunne se selve omskifteren, hvis du følger den ind fra fronten. Fidn det sted hvor du med størst sandsynlighed kan få rensemidlet til at komme ind i omskifteren. Sprøjt på, og drej mange gange fra start til stop. Gentag et par gange.

VIGTIGT: STRØMSTIKKET SKAL TAGES UD AF KONTAKTEN.
Tag den fra inden du begynder at skrue låget af, og vent med at sætte den til, indtil du er helt sikker på at kontaktrensen er helt fordampet. Vent til næste dag med at sætte den til, hvis du er i tvivl.

Hvis bare der ikke er strøm på før den er gennemtør, kan su ikke ødelægge noget med kontaktrens.

Om du kan få en bedre forstærker end din nuværende for det angivne budget, kan jeg ikke sige da jeg ikke kender din forstærker. Den får pæne ord flere steder på nettet - men det siger jo ikke nødvendigvis ret meget
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Som Freddy skriver, kan du starte med at prøve at motionere omskifteren. Drej den mange gange fra
yderposition til yderposition. I en del tilfælde er det tilstrækkeligt til at fjerne snavs og evt. korrosion.

Hjælper det ikke, må du have fat i en spraydåse med kontaktrens. Fås i elektronikforretninger, de fleste byggemarkeder og
en del velassorterede supermarkeder.

På de fleste forstærkere er det nødvendigt at skrue låget af (sidder typisk fast med et antal skruer på siden og bag på). Du
vil herefter sandsynligvis kunne se selve omskifteren, hvis du følger den ind fra fronten. Fidn det sted hvor du med størst
sandsynlighed kan få rensemidlet til at komme ind i omskifteren. Sprøjt på, og drej mange gange fra start til stop. Gentag et
par gange.

VIGTIGT: STRØMSTIKKET SKAL TAGES UD AF KONTAKTEN.
Tag den fra inden du begynder at skrue låget af, og vent med at sætte den til, indtil du er helt sikker på at kontaktrensen er
helt fordampet. Vent til næste dag med at sætte den til, hvis du er i tvivl.

Hvis bare der ikke er strøm på før den er gennemtør, kan su ikke ødelægge noget med kontaktrens.

Om du kan få en bedre forstærker end din nuværende for det angivne budget, kan jeg ikke sige da jeg ikke kender din
forstærker. Den får pæne ord flere steder på nettet - men det siger jo ikke nødvendigvis ret meget

Tak for det, det vil jeg prøve. Må ned i mit lokale bygge center og kigge efter det.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Joh - men prøv gymnastikken først - det er gratis

Virker det ikke nok - så prøv at rense (det koster så en dåse kontaktrens / eller WD40) - dumt at køre i byggemarkedet før du har fundet ud af, om gymnastikken virker - synes jeg. 

virker dette ikke - så må vi grave dybere.

Har vi ikke to emner i gang? - det ene emne kører på, hvordan du, Thomas (går jeg ud fra, at du hedder), kan afhjælpe problemet med den "manglende bas" - her giver vi så vores anbefalinger på afhjælpning af problemet.

Det andet emne handler om, hvilken forstærker der kan anbefales hvis han vil af med den gamle elelr trække den på pension.

Skal vi ikke se, om de små fif med selectoren virker før vi blander tingene sammen. - Det kunne jo være, at selectoren bliver fin og så skal du vel ikke handle ny forstærker, hvis pengene er små for tiden?

Venligst

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Joh - men prøv gymnastikken først - det er gratis

Virker det ikke nok - så prøv at rense (det koster så en dåse kontaktrens / eller WD40) - dumt at køre i byggemarkedet
før du har fundet ud af, om gymnastikken virker - synes jeg. 

virker dette ikke - så må vi grave dybere.

Har vi ikke to emner i gang? - det ene emne kører på, hvordan du, Thomas (går jeg ud fra, at du hedder), kan afhjælpe
problemet med den "manglende bas" - her giver vi så vores anbefalinger på afhjælpning af problemet.

Det andet emne handler om, hvilken forstærker der kan anbefales hvis han vil af med den gamle elelr trække den på
pension.

Skal vi ikke se, om de små fif med selectoren virker før vi blander tingene sammen. - Det kunne jo være, at selectoren
bliver fin og så skal du vel ikke handle ny forstærker, hvis pengene er små for tiden?

Venligst

Freddy

hej, jo det var faktisk også sådan jeg ville gribe det an, gymnastikken duede ikke, jeg har købet det her, http://www.harald-
nyborg.dk/p4763/branford-kontaktrens-400-ml

så venter på det kommer og så må vi se om ikke det løser problemet.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

ok- rens den selector godt og prøv igen...

Følg AnkerE's opskrift på dette.

Det generer mig, at du siger, at du mister bas i den ene side. Det må vel betyde, at begge højttalere stadig spiller, når problemet er der (den ene kun mellmtone/diskant). Det kunne kraftigt tyde på, at der er noget fims i den ene højttalers delefilter.

Nu kan jo rense først-  det skader ikke, men du bør nok også prøve at tilslutte et andet sæt højttalere, som du ved spiller, som de skal. Hvis dette afhjælper problemet, må du i gang med at reparere den mulige defekte højttaler.

Som Også AnkerE er inde på, så er det sgu da mærkeligt, at det kun er bassen, der forsvinder - er du sikker på, at det kun er bassen  - eller er den højttaler helt tavs, når problemet er der?

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

ok- rens den selector godt og prøv igen...

Følg AnkerE's opskrift på dette.

Det generer mig, at du siger, at du mister bas i den ene side. Det må vel betyde, at begge højttalere stadig spiller, når
problemet er der (den ene kun mellmtone/diskant). Det kunne kraftigt tyde på, at der er noget fims i den ene højttalers
delefilter.

Nu kan jo rense først-  det skader ikke, men du bør nok også prøve at tilslutte et andet sæt højttalere, som du ved spiller,
som de skal. Hvis dette afhjælper problemet, må du i gang med at reparere den mulige defekte højttaler.

Som Også AnkerE er inde på, så er det sgu da mærkeligt, at det kun er bassen, der forsvinder - er du sikker på, at det
kun er bassen  - eller er den højttaler helt tavs, når problemet er der?

Vh

Freddy

jeg prøver at rense den, syntes bare det lyder underligt hvis det skulle være højtalerne når den spiller fint bare man drejer
på selector knappen.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Joh- det kan jeg godt forstå:-)

Du mangler at fortælle, om det vitterligt kun er mellemtone og diskant, du hører fra den defekte kanal? - er du helt sikker?? - er du sikker på, at den defekte kanal ikke spiller bas (eller spiller overhovedet?) - det kan jo være, at den bas, du hører, i virkeligheden spilles fra den anden højttaler (bas er svært at retningsbestemme.) Fortæl gerne lidt tydeligere om dine oplevelser her.

Dét, at du drejer på selectorknappen - slipper vel lige pludseligt noget signal (måske halvkraftigt) igennem til dine højttalere - og derfor KAN der vel ligge en halvdårlig forbindelse i et filter og skabe kontakt lige dér, hvor musikken pludselig kommer ind - alt er muligt.

Prøv med et par højttalere, som du ved med 100% sikkerhed virker, som de skal. Hvis det kører stabilt  - så kan vi nøjes med at koncentrere os om højttaleren. Hvis du stadig har de samme problemer, kan vi nøjes med at koncentrere os om forstærkeren.

Ved godt, at jeg kan lyde lidt bestemt i det-  men det er dybest set for at hjælpe.

og lige et bonusspørgsmål: Er der reguleringsmuligheder på selve højttalerne - evt. bagpå?

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Joh- det kan jeg godt forstå:-)

Du mangler at fortælle, om det vitterligt kun er mellemtone og diskant, du hører fra den defekte kanal? - er du helt
sikker?? - er du sikker på, at den defekte kanal ikke spiller bas (eller spiller overhovedet?) - det kan jo være, at den bas, du
hører, i virkeligheden spilles fra den anden højttaler (bas er svært at retningsbestemme.) Fortæl gerne lidt tydeligere om
dine oplevelser her.

Dét, at du drejer på selectorknappen - slipper vel lige pludseligt noget signal (måske halvkraftigt) igennem til dine
højttalere - og derfor KAN der vel ligge en halvdårlig forbindelse i et filter og skabe kontakt lige dér, hvor musikken pludselig
kommer ind - alt er muligt.

Prøv med et par højttalere, som du ved med 100% sikkerhed virker, som de skal. Hvis det kører stabilt  - så kan vi nøjes
med at koncentrere os om højttaleren. Hvis du stadig har de samme problemer, kan vi nøjes med at koncentrere os om
forstærkeren.

Ved godt, at jeg kan lyde lidt bestemt i det-  men det er dybest set for at hjælpe.

og lige et bonusspørgsmål: Er der reguleringsmuligheder på selve højttalerne - evt. bagpå?

Vh

Freddy

Tak. Det er nu skiftet til at den faktisk ikke spiller bas når jeg så drejer på knappen kan jeg få den til at punkt hvor den
spiller bas i den ene højtaler og hvis jeg så drejer den halt over mod phono så spiller den begge højtaler men ikke særlig
meget bas.

jeg har nu prøvet med andre højtaler og der spiller den også forkert, jeg har så prøvet med en anden forstærker på mine
nye højtaler og der spiller de fint så det er forstærkeren.

du lyder skam slet ikke skrap og er meget taknemmelig for jeres hjælp når jeg nu selv har så lidt forum hjælp her.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har svært ved at hjælpe dig, når jeg ikke kan få dig til at blive mere nøjagtig i din beskrivelse af, hvad du kan høre.

Vi er enige om, at dit anlæg i den ene højttaler spiller tilfredsstillende - mens at du oplever, at der i den anden side mangler bas, når din selector står i en position. Når du så piller lidt lidt ved selectoren, så bliver det ok?

Jeg mangler at vide,  hvilken signalkilde du benytter (CD-eller radio fx) - hvor din selector står - hvilke knapper på forstærkeren, der er i gang - hvordan dine tonekontroller står - har du en loudness-knap i gang? og så videre....

så mangler du at fortælle mig, hvad du så kan høre i den defekte kanal, når du siger, den mangler bas. Er der så noget mellemtone/diskant eller ej - Eller er den defekte kanal helt tavs?

Har du nogle knapper i gang? - low cut - high cut - hvilke er trykket i gang og hvilke er ikke. Dette kan ligeså godt være et andet sted, vi skal søge.

Lad være med at fastlåse det varmesøgende missil på, at din forstærker fejler noget liiiige i den selector, det er kun noget, som vi foreløbig har gættet os til.

Hvor meget bas ønsker du?  Jeg ved ikke, hvor meget "ikke særlig meget bas" er.

besvar gerne så nøjagtigt, du kan - og så må vi se, hvor langt vi kan komme. Jeg tænker stadig, at "noget" bør renses eller have gymnastik - men er ikke overbevist om, at det nødvendigvis er selectoren.

Vh

Freddy

Ved din lokalitet står der, du bor på Sjælland - men du skriveri  din første post, at du bor i Billund? hvad gælder?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Brugsvejledningen er her:

http://www.manualslib.com/manual/340436/Yamaha-Rx-350.html?p age=7#manual

Jeg kan se, at der findes en såkaldt "bass extension" funktion - er den i gang eller.....?

Den skal være sat ud af funktion, når vi fejlfinder.

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Som det ses på det her billed http://www.manualslib.com/manual/340436/Yamaha-Rx-350.html?p age=6#manual

så er source sat til CD og der sidder et aux til minijack stik bagpå til min telefon som spiller fra spotify downloadet med
bedste kvalitet.

som der ses her http://www.manualslib.com/manual/340436/Yamaha-Rx-350.html?p age=7#manual

Loudness er sat til flat.

bass extension er slået fra og bruger jeg ikke når jeg spiller musik heller.

Jeg prøver at besvare din anden post i morgen, hvor jeg har mulighed for at spille musik se om jeg evt ikke kan få optaget
noget af det.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

fedt- jeg afventer. (kan ikke besvare før søndag)

Vh

Freddy

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Syntes det er lidt svært at beskrive men prøver.

hvis du ser på dette billed

Så hvis jeg drejer den hend mod tuner så den er halvvejs og holder den der så spiller den normalt så den er midt mellem
tuner
og cd, så kan jeg nogen gange dreje den tilbage på cd og så spiller den normalt og andre gange spiller den forkert som
neden
under.

Hvis den så bare står på cd, så sker der det tit at den ikke spiller bas i den ene af højtalerne det vil sige kun de to
højtaler oven spiller vil mene det er mellem tone og diskant, det er ikke systematisk hvilken højtaler det sker med.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes