Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Udskiftning af rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JØAN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 30 September 2013 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Et af udgangsrørerne i min intgr. rørforstærker Octave V 70 er stået af. Røret er af typen Electro Harmonix kt 88. I manualen fremgår det at man blot kan nøjes med at skifte det ene rør, da hvert af de fire udgangsrør har egen bias indstilling. Men skal jeg mon skifte alle fire - rørene er vel 8 år gamle? I manualen fremgår det at andre rør også kan bruges, 6L6, 5881 og KT 66. Så er der det med lyden og rør. Mon ikke der er andre i forrummet, som har skiftet til andre fabrikater med bedre lyd til følge, og som vil øse lidt ud af deres erfaring.   vh JØAN
Til top Vis JØAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JØAN

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 September 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Har lige (for nogle måneder siden) skiftet en af mine kammeraters V-50 til KT120 (Tungsols de bedste), og jo, har checket med Andreas Hoffmann (ejer og konstruktør af Octave). Deres netdel kan sagtens trække de ekstra milliampere i glød. Den har været prøvet med 6550, EL34 og KT88, den har aldrig spillet/lydt bedre og biasen er klippestabil. Hvis du køber et Quad parret sæt er den lige til at justere og bliver stående, der hvor du har sat den første gang. Bedre bli´r det ikke.

http://www.ebay.de/itm/KT120-TUNG-SOL-matched-quad-fur-Rohre nverstarker-KT88-6550-tube-amp-/370908090798?pt=DE_TV_Video_ Audio_Elektronenr%C3%B6hren_Valves&hash=item565bd851ae

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo altid farligt at hævde, at noget ikke kan blive bedre ...

Du er lidt på herrens mark, når det gælder afprøvning af forskellige rør. Medmindre man lige kender nogen, der ligge inde med en stak af den type,
man skal bruge, og som er villige til at låne ud, så er der næsten ingen anden vej frem end at købe ud fra anmeldelser og/eller anbefalinger.

Jeg er overbevist om, at Boydk er en fremragende og pålidelig kilde, når det gælder erfaringer med rør til lige præcis din forstærker (var det ros nok,
Boydk ?), men ellers må du selvfølgelig - ud over at spørge her i forum - i gang med at søge på nettet.

Hvad KT88 angår, så er der nyproducerede rør fra producenter som EAT, Psvane og Shuguang, der høster andmelderroser - det er måske også værd
at undersøge?

Jeg har ikke selv erfaringer med de nævnte producenters rør, når det drejer sig om KT88, men jeg nævner dem blot, hvis du savner inspiration

Happy Hunting!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 September 2013 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du planlægger kun at skifte det ene rør, så skal det være af et til samme type.

Vil du prøve noget nyt, så skal du skifte alle 4 - og efter 8 år, kan det jo godt være på tide, at skifte rørene. Nu er det jo ikke
så meget årene der tæller; men derimod driftstimerne. En god tommelfingerregle er, at man skal forvente en driftstid for et
udgangsrør på ca. 2.000 timer; men igen er dette meget afhængigt af, hvor hårdt de er blevet kørt (= hvor høj bias har de kørt
med).

Husk, at lige meget, hvad du vælger at gøre, så skal du justere bias på alle 4 rør. Og forøvrigt, når du har individuel mulighed
for at justere bias på de enkelte rør, så er det ikke nødvendigt med parrede rør.

JØAN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 September 2013 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Foreløbig mange tak for input til mit rørproblem - jeg er blevet meget klogere.
Til top Vis JØAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JØAN

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes