Emne: Derfor lyder vinyl bedre! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
MUNKEBO Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Det bedste medie er, når musikken kan nydes til fulde, gode indspilninger honoreres til fulde, og de dårlige ikke udstilles analytisk.
Og der findes både dårlige vinyl- og CD-aftastere, såvel som der findes gode ditto.
Jeg har et setup i lytterummet, hvor både vinyl og CD lyder lige godt, uanset indspilningkvalitet. Så det kan altså sagtens lade sig gøre, om end man skal have lidt flere penge op af lommen  |
|
|
Hej Mikkel
Jeg er ret enig med dig, det kræver man investerer i det rigtige grej!!!
Jeg fik nye kabler til min Audia Flight One CD afspiller i går og er mega overrasket over den forbedring det gav med nye ballancerede kabler, tidligere brugte jeg rca i samme mærke, det giver mit vinyl setup kamp til stregen.
En ting er sikkert, jeg skal spille cdér noget mere end som hidtil.
Skal dog lige nævne jeg stadig mener at lyden fra en pickup er bedre.
Det med at sidde med coveret mens musikken spiller samt lærer og huske de forskellige kunstnere, der medvirker på pladerne er jo også en vigtig del af oplevelsen og hobbyen.
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det faktum at de fleste ældre mænd er så glade for et analog medie som vinyl have noget af gøre med at de ikke kan
hører over 12 khz hvor blandt andet 192 khz hi rez musik gør sig godt.
Det er et faktum at vinyl ikke er særligt højt defineret, det kan simpelthen ikke lade sig gøre af matematiske grunde, her kan
materiale optaget i ægte 192 khz virkelig give vinyl baghjul og det holder også matematisk da opløsningen/definitionen er
meget højere.
Jeg har stadig til gode afhøre et ordentlig vinylsetup som kunne give mit streamingsetup baghjul og jeg har haft mulighed for at
høre vinylsetup til MANGE penge som var professionelt sat op og ja der er styr på akustikken begge steder.
Men jeg respektere 100 % at folk er glade for deres vinylsetups men kan det have noget gøre det rent hands on mæssigt ved
af skulle skifte plader osv .
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blander du ikke sampling rate og frekvensområde sammen?
Dit udsagn må hvile på en antagelse om, at (ægte) analoge optagelser/gengivelser har et indskrænket frekvensområde og lavere opløsningsgrad, men
hvor har du det fra?
Og hvis man har høretab eller nedsat/aftagende hørelse, hvorfor foretrækker ældre mænd (en dejlig generalisering - jeg er selv 44 år!) så at lytte til
vinyl, når det i princippet må være ligegyldigt, hvilket kildeformat man(d) lytter til, når der alligevel ikke slipper noget igennem over 12 kHz?
Og hvorfor lige 12 kHz? Hvorfor er det grænsefrekvensen for, at vinyl foretrækkes i dit udsagn? Det "faktum" vil jeg da gerne se dokumentation for
eller en henvisning til en undersøgelse, der sandsynliggør, at det forholder sig sådan. Aldersbetinget høretab er veldokumenteret, men det er
påstanden om, at ældre mænd med høretab foretrækker vinyl, som jeg gerne ser dokumenteret. Jeg vil tro, det bliver lidt af en udfordring for dig,
men chancen skal du da have.
Ja, det var mange spørgsmål, men jeg synes måske nok, der er behov for, at du kvalificerer dit udsagn lidt mere - ellers er det jo bare et tomt
postulat
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4853
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
MUNKEBO skrev:
Hej Mikkel
Jeg er ret enig med dig, det kræver man investerer i det rigtige grej!!!
Jeg fik nye kabler til min Audia Flight One CD afspiller i går og er mega overrasket over den forbedring det gav med nye ballancerede kabler, tidligere brugte jeg rca i samme mærke, det giver mit vinyl setup kamp til stregen. En ting er sikkert, jeg skal spille cdér noget mere end som hidtil.
Skal dog lige nævne jeg stadig mener at lyden fra en pickup er bedre. Det med at sidde med coveret mens musikken spiller samt lærer og huske de forskellige kunstnere, der medvirker på pladerne er jo også en vigtig del af oplevelsen og hobbyen.
 |
|
|
Jeg tror - som tidligere nævnt - at den forbedring du oplever, skyldes at det er de balancerede kredsløb, som er/lyder bedre. Det er ret normalt for rigtig balanceret (med dobbelte kredsløb).
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er tomt postulat men også et spørgsmål og nej jeg blander ikke samplerate og frekvensområde sammen.
Det meste 192 khz materiale jeg har, har output helt op til 100 khz.
De 12 khz tager udgangspunkt i en høreundersøgelse af mænd i alderen 50+ hvor de fleste ikke kunne hører højere op end de
omtalte 12 khz... hvor langt kan du selv hører. Jeg kan hører op til 18 khz.
Noget helt andet , at skrive at vinyl er bedre en andre medier er noget provokerende, men dette var nok også meningen.
Som sagt har jeg aldrig hørt et vinylsetup som kunne outperforme et streamingsetup men det er nok et spørgsmål om smag.
Der findes nok ikke en ultimativ sandhed om hvad der lyder bedst.
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Har igennem længere tid overvejet en ting i forhold til Vinyl vs. CD/Streaming. Er ikke sikker på, det nødvendigvis er rigtigt,
men måske en tanke værd.
I de setups, jeg har hørt vinyl og CD/Streaming i, dér har enten vinyl eller CD/Streaming lydt bedst. Enten har vinyl lydt
"helt rigtigt" med en meget lækker klang, mens CD/Streaming har lydt en smule kølig og analytisk. Eller også har vinyl lydt
en smule kedelig og uengagerende, mens CD/Streaming har lydt dynamisk og velopløst.
Jeg tænker lidt, at analog og digital spiller på to forskellige måder, og at det kan være systemafhængigt, hvilken form der
passer ind? Hvis man f.eks. har tunet sit anlæg i retning af vinyl, så kan det måske være svært at finde en CD, der gør det
tilsvarende? Og på samme måde omvendt?
Eller er jeg helt forkert på den?
Og dermed ikke sagt, at det ikke kan lykkes at få begge dele til at lyde godt på samme anlæg, det tror jeg absolut, det kan,
og det giver tråden jo også flere eksempler på. Men måske det kan være svært og kræver det helt rigtige match?
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr Infinity skrev:
Ja det er tomt postulat men også et spørgsmål og nej jeg blander ikke samplerate og frekvensområde sammen. Det meste 192 khz materiale jeg har, har output helt op til 100 khz.
De 12 khz tager udgangspunkt i en høreundersøgelse af mænd i alderen 50+ hvor de fleste ikke kunne hører højere op end de omtalte 12 khz... hvor langt kan du selv hører. Jeg kan hører op til 18 khz.
Noget helt andet , at skrive at vinyl er bedre en andre medier er noget provokerende, men dette var nok også meningen. Som sagt har jeg aldrig hørt et vinylsetup som kunne outperforme et streamingsetup men det er nok et spørgsmål om smag. Der findes nok ikke en ultimativ sandhed om hvad der lyder bedst. |
|
|
Jeg tog en høreprøve for ca. 4 år siden, og da kunne jeg høre op til ca. 22 kHz. Hvor meget min hørelse er aftaget siden da, har jeg ikke fået undersøgt. Det skal siges, at jeg har kunnet høre op til ca. 30 kHz. Jeg har haft allergi som barn/ung, og der er undersøgelser, der har påvist en mulig sammenhæng mellem allergi og evnen til at høre helt op til ca. 40 kHz. En egentlig forklaring kendes ikke. Ja, så vinder 192 kHz materialet over vinyl, hvad frekvensområde angår. Der er ikke meget vinyl, der har output over 60 kHz, men jeg forstår nu stadigvæk ikke, at opløsningen matematisk set skulle være bedre på 192 kHz, da signalet jo stadigvæk opdeles (samples), mens en analog optagelse har uendelig opløsning.
|
Til top |
|
|
ehapa Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gamle originale skiver fra 50/60 erne kan lyde helt forrygende, har lavet flere lyd test med venner med 1th Press vinyl vs genoptryk/cd, hver gang har
den
Originale plade lydt væsenligt bedre, jeg gider ikke købe nyt vinyl jeg synes de næsten generelt lyder for farvet/dårligt, så er det bedre at høre det på
spotify med en god DAC....og billigere.
|
Til top |
|
|
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr Infinity skrev:
Ja det er tomt postulat men også et spørgsmål og nej jeg blander ikke samplerate og frekvensområde sammen.
Det meste 192 khz materiale jeg har, har output helt op til 100 khz. |
|
|
24bit/192kHz har mulighed for at gengive frekvenser op til 96kHz, ikke helt 100 kHz, selv om det er tæt på.
Men det vigtige i en 24bit/192kHz musikfil er ikke frekvensområdet, men derimod dynamikområdet, der altså defineres ud af de 24bit.
Jeg mener ikke der er nogle instrumenter der laver noget over 40kHz, og jeg er da heller ikke i stand til at høre for sket på 24/96 og 24/192.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, overtoner på instrumenter rækker langt ud over, hvad det menneskelige øre kan høre og også langt over 40 kHz. Og overtoner er vigtige, da de
netop gør det menneskelige øre i stand til at skelne mellem musikinstrumenter, der ellers spiller den samme (grund-) tone. Det er bl.a. også det
forhold, der har givet næring til antagelsen om, at visse standard digitale optagelser ikke lyder så godt/naturligt som analoge optagelser, da de
afskærer alle overtoner over 20 kHz. Er det ikke ligegyldigt, når de fleste alligevel (med alderen) ikke kan høre ret meget over 15-16 kHz?
Tilsyneladende ikke. Der er gennemført undersøgelser, der har sandsynliggjort, at selv om det menneskelige øre ikke kan høre ret meget over 20 kHz,
så er det i stand til at fornemme svingninger, der ligger højere, hvilket tilsyneladende har betydning for vores opfattelse af rum/dimensionalitet. Disse
undersøgelser har til dels også givet næring til lanceringen af (ekstra) såkaldte superdiskanter, der har et øvre frekvensområde op til 100 kHz. Samme
forhold gør sig gældende i den anden ende af frekvensområdet, hvor en subwoofer, der er i stand til at gengive meget lave frekvenser, også kan
understøtte opfattelsen af dimensionalitet. Nå, men som med alt andet hifi er det den enkelte, der må afgøre, hvad han (og nogen gange hun)
foretrækker. Ud fra ovennævnte vil det dog næsten altid være en fordel at have et set-up, der har så udstrakt et frekvensområde som muligt. Der kan
dog være praktiske forhold, der gør, at det fx ikke er en god idé med meget lave frekvenser i små rum pga. stående (bas-) bølger - det kan faktisk
forringe dimensionaliteten. Det handler m.a.o. om at finde en fornuftig balance. Jeg benytter selv nogle superdiskanter (bånd) i mit set-up, og jeg
kunne ikke drømme om at spille uden, da de giver en (hørbar) forbedring af dimensionaliteten, og i det hele taget får tingene til at spille mere frit. Og
det tror jeg hænger sammen med, at jeg ganske enkelt får flere overtoner med. Det er ikke meget, og effekten varierer også fra indspilning til
indspilning, men i forhold til superdiskanternes beskedne pris, har det været et af mine bedre køb.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinyl lyder ikke bedre, vinyl lyder måske anderledes. Og folk der overvejende hører vinyl lægger ikke mærke til nålestøjen
men det gør os der helt overvejende hører CD'er. Og jeg vil absolut mene at CDen er bedre lydmæssigt end vinyl,
derudover er betjeningskomforten på en god CD afspiller nok en del bedre end pladespillerens, selv om den er
fuldautomatisk som min fine Denon. Noget andet er så at CD drevet er yderst tilgængeligt, mens jeg kun har en pladespiller,
men 6 CD afsp. uden dem i Computere medregnet. Så jeg overvejer helt at droppe vinyl, for jeg hører det ikke, det er
besværligt og teknologisk forældet, og hører nok mere hjemme på et teknisk museum end i et moderne Hifi anlæg.
Det er helt sikkert at streaming er fremtiden, da prisen på harddisk lagring af musik er lille og bliver stadig mindre. Men jeg
fortsætter nok med CDen som helt dominerende lydkilde en del år endnu, og jeg mener absolut stadig det var en rigtig
beslutning at skrotte LPen som primær signalkilde og skifte til CDen som jeg gjorde i 86. Og idag er behovet for vinyl ikke
stort for der er ikke meget musik der ikke kan fåes på CD, og second hand butikkerne er yderst billige når det gælder CDer.
Jeg vil derfor nok sælge ud af min rimelig store vinyl samling. Men CDen fortsætter nok et par årtier som niche, jeg tvivler
på at vinylen fortsætter lige så længe for det er stadig 50er teknik.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2013 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig og kunne ikke have skrevet det bedre :-)
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har så seks pladespillere og kun en cd-afspiller. Ville blot nævne det for at skabe lidt balance i tingene
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4853
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke enig... for det er altså ikke rigtigt, at vinyl er noget forældet 50'er teknik.
Det kan godt være, at standarden blev lavet dengang, men det er ikke ensbetydende med, at afspille-teknikken ikke har udviklet sig. Det svarer nogenlunde til at sige, at hjulet er forældet teknik?!?! Og alligevel benytter vi det stadigvæk.
Så er CD'en altså også noget forældet 80'er teknik (over 30 år gammelt), og der er vist sket lidt på afspiller-teknikken siden da, ikke sandt? 
Så kom nu ud over det der med, at den ene er bedre end det andet... det er begge fremragende medier, og det er streaming også. De har alle deres fordele og ulemper!
Og til den rette pris lyder de alle fremragende. Men jeg indrømmer gerne, at CD og streaming har en fordel i budget-klassen, og det er måske i virkeligheden det, denne debat handler om? Altså udstyr i budget-klassen!!!
Og jeg indrømmer også gerne, at en pladespiller kan være lidt omstændig at sætte op, men det er mere undtagelsen, end reglen. Se bare Rega eller Pro-Ject.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr Infinity skrev:
Jeg er helt enig og kunne ikke have skrevet det bedre :-) |
|
|
Jeg er helt uenig, men gider ikke gå ind i en større debat. Drop tekniksnakken og brug ørerne. Lyt til musikken! Lige nu spiller Goldfrapp fra LP. (har også CD'en). Her er også en som troede, men blev klogere (og meget overrasket) LINK
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2013 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lytter såmænd også til musikken når jeg konkluderer at streaming er vinyl langt overlegen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg undrer mig til stadighed over Hermann´s indlæg (og mange andres) i måden, der bliver skrevet på  . Hermann postulerer ordret: "Vinyl lyder ikke bedre, vinyl lyder måske anderledes", når han og andre i virkeligheden burde skrive: JEG SYNES IKKE at vinyl lyder bedre. Synes at en del af debatterne har den undertone, at nogle er bedrevidende og med vold og magt skal overbevise "de andre" om at de enten tager fejl eller ikke har fattet en pind  . Det er s´gu for dårligt gået  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig og kunne ikke have skrevet det bedre :-) (med slet skjult reference til Mr Infinitys seneste indlæg  )
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaah, men han skriver da i det mindste "jeg konkluderer", modsat "min mening dominerer", det gi´r ham dog trods alt et par ++ point   . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 27 September 2013 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trods alle divergenser og formatkrige, så håber jeg, at vi alle ind i mellem husker at nyde musikken og huske, at det hele kun er for sjov (selv om
man af og til kan få en mistanke om noget andet  )
Nyd resten af jeres fredag - jeg har 117 nyindkøbte boxsæt med klassisk musik, som jeg tager hul på i aften
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|