Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 14:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital done right (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Og fordi CDen har disse fejl, er der nogen der bruger Resampler til foobar2000 ??

Jeg har bruger den her, og ja har også leget lidt med den som altid følger med, men "sox mod" lyder faktisk super!
hydrogenaudio.com
download

Jeg bruger disse indstillinger på den nu og har kun den aktiv (sox mod2 : 0.8.3) i DSP manager

Naturligvis Asynkron fra PC ind i DAC/YOUNG, fra rippet CD filer

Uha det er ren manipolering, men fordelen er WAV/FLAC fylder stadig kun det som de fylder.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Således kan jeg kun opfordre alle til at lytte til digital done right. Vi er kommet langt videre end Squeeze box, Sonos og lyd fra en alm. PC 

Kunne du uddybe ovenstående, Jan?
Hvilken type udstyr kræves for at være 'sikker' på en kvalitet der mindst er på niveau med topklasse-cdafspiller?
Hvad er det der, efter din mening, gør at f.eks en Squeezebox Touch som fødes via kabel fra en NAS-server og som tilsluttes en rigtig god DAC m. coax S/PDIF ikke er god nok? (Det er en løsning jeg selv har overvejet, da det i princippet burde kunne realiseres for et beskedent beløb).

Men jeg 'gider' ikke hvis det eneste jeg opnår er hurtig tilgang til musikken via playlister etc.

Med venlig hilsen
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

DAO har fat i noget af det rigtige hér.
Højere samplingrate provokerer tættere intervaller af clocking, og medfører mindre jitter.
Men måden hvorpå der bliver "upsamplet" er afgørende i high-end.

SoX upsamplings-algoritmerne (som plug-in i Foobar) er udemærket, men bestemmt ikke toppen af kransekagen.

Enhver der anvender en PC som data-transport til en DAC, bør unde sig selv at lægge øre til verdens mest avancerede
upsamplings-player : cPlay

cPlay kan ganske vist også nativt anvende Sox, men cPlay´s store trumf ligger i den avancerede sinc-filter "Secret Rabbit
Code" upsampler.

Det er ikke svært at downloade cPlay og blot slå ørene op. Det er gratis.

-og hvis man syntes der er kvalitet i cPlay, kan man jo overveje at tage videre skridt i projektet "cicsmemoryplayer"; kort
cMP2

www.cicsmemoryplayer.com

Alle der tænker "best buy" bør lægge øre til cMP2, og alle der allerede har brugt en formue på digital lyd; bør ligeledes vågne
op til "digital done right for real".

L.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Med en CD-afspiller skal man bare putte pladen i, og trykke på play... så kører resten af sig selv!

Jeg kan snildt finde en CD-afspiller, der lyder lige så godt som Aurender/EmmLabs... og til mindre penge!

Streaming er bare så super bøvlet at sætte op  

Selv Jan måtte kæmpe med Aurender/iPad, da den var sat op. Hvorfor er der ikke nogen, der kan lave en plug and play løsning, der bare virker (hele tiden)? Bladelius prøvede med Embla, som virkede meget lovende, men den lavede også fejl...  

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

.

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:

Højere samplingrate provokerer tættere intervaller af clocking, og medfører mindre jitter.

Det kunne jeg godt tænke mig at få en dybere forklaring på. Jeg er nærmere af en opfattelse at tættere intervaller af clocking
kan medføre en introduceret jitter til at fremstå værre i D/A konverteringen, netop fordi tidsforvrænging har mulighed for at
fremkomme oftere end ellers nødvendigt.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

buch73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Med en CD-afspiller skal man bare putte pladen i, og trykke på play... så kører resten af sig selv!

Jeg kan snildt finde en CD-afspiller, der lyder lige så godt som Aurender/EmmLabs... og til mindre penge!

Selv Jan måtte kæmpe med Aurender/iPad, da den var sat op. Hvorfor er der ikke nogen, der kan lave en plug and play løsning, der bare virker (hele tiden)? Bladelius prøvede med Embla, som virkede meget lovende, men den lavede også fejl...  

Det kan det her firma også godt. Har selv en Auraliti PK-90 USB og den er total plug and play.
Yderst stabil. Kører i aller skrabeste linux. 100% støjsvag. Ingen blæsere eller andet. Auraliti har gjort alt det hårde arbejde med at fintune, som er så svært og tidskrævende. Isoleret USB eller anden udgang med SoTM produkter og ja du kan se mere på hjemmesiden.

Det funker bare og lyden er super god og specielt til den pris. Man kan næsten ikke bygge noget tilsvarende selv til den pris og så skal man bagefter bruge timevis på at optimere softwaren, som her er gjort for en.

http://www.auraliti.com/Store.html

Det er bare at sætte den til. Sætte kabler til og gå ind i en browser og bruge 2 min, så kører det hele.

MVH
Buch

"If there's no music up in heaven, then what's it for?" (Arcade Fire)
Til top Vis buch73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af buch73

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke rigtigt al den snak om jitter. Hvis DAC'en er konstrueret ordentligt, altså med en buffer og reclocking, er det kun
et spørgsmål om de rigtige nuller og ettaller når frem til den (og det gør de som regel).

Jeg har ingen jitterproblemer i mit system, hvor jeg bruger Squeezebox Touch og optiske kabler, som er forbundet til Lyngdorf
TDAI 2200+

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

buch73 skrev:
Mikkel Gige skrev:

Det kan det her firma også godt. Har selv en Auraliti PK-90 USB og den er total plug and play.
Yderst stabil. Kører i aller skrabeste linux. 100% støjsvag. Ingen blæsere eller andet. Auraliti har gjort alt det hårde arbejde med at fintune, som er så svært og tidskrævende. Isoleret USB eller anden udgang med SoTM produkter og ja du kan se mere på hjemmesiden.

Det funker bare og lyden er super god og specielt til den pris. Man kan næsten ikke bygge noget tilsvarende selv til den pris og så skal man bagefter bruge timevis på at optimere softwaren, som her er gjort for en.

http://www.auraliti.com/Store.html

Det er bare at sætte den til. Sætte kabler til og gå ind i en browser og bruge 2 min, så kører det hele.

MVH
Buch

Man skal altså stadig sidde med sin PC eller en iPad for at kunne kontrollere den?! Jeg ser ikke, at de har noget interface, som gør at man kan kontrollere sin musik direkte via apparatet.

Bladelius Embla har dette, men kæmper med andre problemer.

I min optik er den optimale streamer a la Aurender, men med egne analoge udgange, samt en mulighed for at betjene enheden direkte via knapper/touchpanel på fronten, eller en remote som kan styre en menu på selve apparatet. Og så skal pladerne selvfølgelig rippes med et internt drev.

Først da giver streaming rigtig mening! Alt det andet med NAS, PC osv. er for bøvlet!

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

I min optik er den optimale streamer a la Aurender, men med egne analoge udgange, samt en mulighed for at betjene enheden direkte via knapper/touchpanel på fronten, eller en remote som kan styre en menu på selve apparatet. Og så skal pladerne selvfølgelig rippes med et internt drev.

Først da giver streaming rigtig mening! Alt det andet med NAS, PC osv. er for bøvlet!

Det kan jeg forstå ud fra en generel betragtning, men så har man jo ikke selv kontrol over dac og man kan ikke selv vælge software til rip. Hvor skal man lagre sine filer?

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

buch73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Man skal altså stadig sidde med sin PC eller en iPad for at kunne kontrollere den?! Jeg ser ikke, at de har noget interface, som gør at man kan kontrollere sin musik direkte via apparatet.

Bladelius Embla har dette, men kæmper med andre problemer.

Ja, du skal stadig sidde med Ipad/Iphone /smartphone eller hvad du har lyst. PC kan også, men så støjer den jo lidt med blæserne. Det er helt med vilje, de ikke har et display , a la Aurender. Grunden er at de har disabled grafikkort delen på bundkortet, fordi de mener den giver større elektrisk støj og dermed går udover lydkvaliteten. Jeg tror så godt Aurender kan slå Auraliti alligevel , hvor de så nok har gjort noget andet. Men der er jo altså også en kæmpe prisforskel !

Hvorfor skal du hen og betjene enheden henne på fronten? Det er da meget nemmere at sidde i sin sofa/sweet spot og gøre det på sin Ipad Eller for den sags skyld, når jeg sidder nede på mit kontor og arbejder og musikken bare kører i huset.. jamen, så skifter jeg da bare musik på Ipad hernede.

Internt drev til at rippe.. jo det kan jeg sagtens se det smarte i. Men det mener jeg også Auraliti siger vil give noget "støj" i boksen, som går lidt ud over lydkvaliteten. Og ellers så er det super nemt. Du ripper bare det du vil eller downloader på en anden computer. Så på 5 sek, slår du din USB HDD fra Auraliti. Sætter den til den anden PC. Overfører det du vil og så sætter den til igen.
Så tager den måske lige 1-2 min om at opdatere. Det gør jeg måske hver 14. dag, hvor jeg lige har købt noget nyt.

Jeg vil sige at når du først har prøvet mageligheden, så savner du ikke at skal over og proppe en CD i maskinen hver gang. Men jeg vil sige at du skal op i noget af det her, før lydkvaliteten også følger med. For en bærbar med windows , selvom du har forsøgt at disable mange ting og sager på den., det er slet slet ikke optimalt og giver støj og jitter.

MVH
Buch

"If there's no music up in heaven, then what's it for?" (Arcade Fire)

buch73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Du skal huske at du savner ikke noget display henne på boksen/streameren.
Jeg har fx en holder til min Ipad og så står den bare lige på sofa bordet ved sweet spot og du kan se Coveret i displayet og hvilket nummer du spiller og hvor mange minutter osv du er inde i nummeret.
Alle de ting som en CD afspiller kan vise , har du også lige foran dig og mere til.

Og hvis du savner at sidde med fysiske covers, skal du være velkommen til at gøre det samtidig

MVH
Buch

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

buch73 skrev:
Ja, du skal stadig sidde med Ipad/Iphone /smartphone eller hvad du har lyst. PC kan også, men så støjer den jo lidt med blæserne. Det er helt med vilje, de ikke har et display , a la Aurender. Grunden er at de har disabled grafikkort delen på bundkortet, fordi de mener den giver større elektrisk støj og dermed går udover lydkvaliteten. Jeg tror så godt Aurender kan slå Auraliti alligevel , hvor de så nok har gjort noget andet. Men der er jo altså også en kæmpe prisforskel !

Hvorfor skal du hen og betjene enheden henne på fronten? Det er da meget nemmere at sidde i sin sofa/sweet spot og gøre det på sin Ipad Eller for den sags skyld, når jeg sidder nede på mit kontor og arbejder og musikken bare kører i huset.. jamen, så skifter jeg da bare musik på Ipad hernede.

Internt drev til at rippe.. jo det kan jeg sagtens se det smarte i. Men det mener jeg også Auraliti siger vil give noget "støj" i boksen, som går lidt ud over lydkvaliteten. Og ellers så er det super nemt. Du ripper bare det du vil eller downloader på en anden computer. Så på 5 sek, slår du din USB HDD fra Auraliti. Sætter den til den anden PC. Overfører det du vil og så sætter den til igen. Så tager den måske lige 1-2 min om at opdatere. Det gør jeg måske hver 14. dag, hvor jeg lige har købt noget nyt.

Jeg vil sige at når du først har prøvet mageligheden, så savner du ikke at skal over og proppe en CD i maskinen hver gang. Men jeg vil sige at du skal op i noget af det her, før lydkvaliteten også følger med. For en bærbar med windows , selvom du har forsøgt at disable mange ting og sager på den., det er slet slet ikke optimalt og giver støj og jitter.

MVH
Buch

Nogen vil have magelighed, andre vil ha god lydkvalitet..... En god Cd-afspiller slår hvilken som helst streaming løsning, når
det gælder lydkvalitet.... Med længder..... Det kræver jo selvfølgelig at man har haft en god Cd-afspiller..... Og i forhold til
en pladespiller....Glem det.

Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Nogen vil have magelighed, andre vil ha god lydkvalitet..... En god Cd-afspiller slår hvilken som helst streaming løsning, når det gælder lydkvalitet.... Med længder..... Det kræver jo selvfølgelig at man har haft en god Cd-afspiller..... Og i forhold til en pladespiller....Glem det.

Det lyder som om der er ridser i CD'en... Vil du ikke dele lidt info om, hvilke streamingsetup og CD-afspillere, du har sammenlignet?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Spænde tråd.. Længe siden noget lignende har set dagens lys her på siden.

Så jeg smider lige mine oplevelser her inden vi når op på de 2 cifrede sidenumre og pløret begynder at flyve.

Jeg har aldrig selv brugt tid på streaming, men hørt det mange steder, uden af fange nogensomhelst interesse for mediet.

Først kan jeg godt lide at en handling har en øjeblikkelig konsekvens, ala play på en ældre CD maskine og øjeblikkeligt spiller musikken, dernæst er jeg ikke IT nørd, og mister besindelsen når grej skal rebotes opdateres med ny firmware, trådløs forbindelse svigter osv osv..

Jeg syntes at der mangler overskuelighed på streaming eller afspilning fra hdd. Hvis der er 1 mil numre og jeg ikke kan huske navnet på kunstneren eller titlen er jeg fortabt.

Lyden vil jeg ikke udtale mig om på streaming løsninger da jeg ikke personligt har ofret tid og energi på at teste alle kombinationer, men har aldrig hørt noget der kunne bruges til andet end fyld/ baggrundsstøj.

CD mediet har jeg haft mange fine oplevelser med, det er muligt at finde afspillere og dacs der kan give dejlige musikalske oplevelser, og -cden er fysisk mulig at finde.. Og jeg kan som regel huske ca hvor den står, og genkende koveret visuelt, selvom jeg ikke husker kunstner eller titel på det nt jeg gerne vil høre.

Og så er der på mange -cd afspillere en dejlig respons når man trykker på knappen, dog har de fleste nyere maskiner et iriterende delay, som gør at jeg får trykket skip 4 gange inden der sker noget, og så ved alle hvordan det går..

Vinyl... Ja det er mit ynglings medie.. Beviseligt det medie der har overlevet dem alle, og kommer til at overleve mange formater / medier fremover.

Lyden kan være fantastisk, og uden tvivl for mig det der kommer tættest på en live oplevelse, som der er nævnt i tråden omkring højfrekvens overtoner timing osv.. 

Der er lavet uanede mængder af elendig vinyl gennem tiden, så det er en kunst at lære at spotte div labels årgange osv.

Konsekvensen af at være forelsket i vinyl på den måde jeg er det, er at det dermed også i bred grad diktere ens musiksmag. Som bliver hovedsagligt Klassisk og Jazz. Der er enkelte fantastiske LPer af andre typer musik, men de er langt mere sjældne.

Hov hvad er nu det.. jeg har jo et Apple TV hvor jeg streamer radio/ baggrunds støj fra..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Mikkel Gige skrev:

Det kan jeg forstå ud fra en generel betragtning, men så har man jo ikke selv kontrol over dac og man kan ikke selv vælge software til rip. Hvor skal man lagre sine filer?

Mange CD-afspillere har i dag en digital udgang, så det løser første problem. Software til Rip findes i mange gode versioner, så mon ikke en producent kan vælge et passende "mærke". Filerne lagres på en disk internt a la Aurender

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Nogen vil have magelighed, andre vil ha god lydkvalitet..... En god Cd-afspiller slår hvilken som helst streaming løsning, når det gælder lydkvalitet.... Med længder..... Det kræver jo selvfølgelig at man har haft en god Cd-afspiller..... Og i forhold til en pladespiller....Glem det.

Allan

Hør hør !!!

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

.